معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۰۳

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری برازاویل و جمهوری آفریقای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری برازاویل و جمهوری آفریقای مرکزی در هفته دوم آبان ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

جمهوری دموکراتیک کنگو

ابراز اراده بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای حمایت از برنامه ملی راهبردی توسعه ج.د.کنگو

آقای نیکولاس میلی‌آنیتیس (Nikolaos Milianitis) رییس نمایندگی منطقه مرکز آفریقا بانک سرمایه گذاری اروپا (BEI) با همراهی آقای ژان مارک شاتنیه (Congo, Jean-Marc Châtaigner) سفیر اتحادیه اروپا در کینشازا 22 اکتبر 2021 (30 مهرماه 1400) در دفتر نخست‌وزیری با ژان میشل ساما لوکونده (Jean-Michel Sama Lukonde) نخست وزیر جمهوری دموکراتیک کنگو دیدار کرد. در این ملاقات مسائل مربوط به بررسی پشتیبانی این بانک اروپایی از برنامه ملی راهبردی توسعه ج.د.کنگو (PNSD) مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. نیکولاس میلی‌آنیتیس پس از این دیدار ضمن استقبال از رایزنی‌های انجام شده با نخست وزیر ج.د.کنگو برای بررسی امکان همراهی بانک سرمایه‌گذاری اروپا از برنامه ملی توسعه کنگو به تماس‌های مقدماتی صورت گرفته با وزارت خانه زیرربط کنگویی اشاره کرد و گفت پس از استقرار برنامه صندوق بین المللی پول (IMF) به منظور تحقق تقویت تراز اقتصادی ج.د.کنگو شرایط برای حضور نهادهای چندجانبه وجود دارد و همراهی پروژه‌های مختلفی که وجود دارد فراهم شده است.

وی در پایان گفت " ما پروژه‌های مخلتفی در زمینه کشاورزی و تصفیه و انتقال آب در اختیار داریم و در ارتباط با بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در انرژی تجدید پذیر هستیم و همچنین در عین حال پشتیبانی نهادهای مالی در خصوص تأمین منابع مالی پروژه‌های بزرگ و حیاتی در تمامی زمینه‌های مورد نظر را فراهم خواهیم آورد."

جمهوری دموکراتیک کنگو و آنگولا به سوی یک توافق برای تجاری سازی محصولات نفتی

کینشازا و لواندا بزودی یک توافق را برای تجاری سازی محصولات نفتی نهایی خواهند کرد. آقای دیدیه بودیمبو (Didier Budimbu) وزیر هیدروکربورهای جمهوری دموکراتیک کنگو 25 اکتبر 2021 (سوم آبان ماه 1400) کارهای مربوط به توافق میان شرکت ملی هیدروکربورهای کنگو (Sonahydroc) با شرکت ملی نفتی آنگولا (Sonagol) برای تجاری سازی فرآورده‌های نفتی میان دو کشور را در هتل پولمن (Pullman) کیشنازا افتتاح کرد.  موضوع اصلی قابل بحث به منظور نهایی ساختن توافق میان دو کشور، مسائل مربوط به نحوه اجرای توافق نامه‌هایی برای تنظیم فعالیت‌های مرتبط با تجارت فرآورده‌های نفتی و مشتقات آن، از مبدأ آنگولا می‌باشد. در پایان این خبر آمده موضوع تقلب و مبارزه با قاچاق سوخت در مناطق مرزی میان دو کشور مسئله مهم و مورد تاکید در ملاقات‌های فی مابین اخیر مقامات ج.د.کنگو و آنگولا بوده است.

ابراز رضایت صندوق بین المللی پول از روند اقدامات دولت کنگو در جهت بهبود اوضاع مالی و اقتصادی

صندوق بین‌المللی پول (IMF) از تلاش‌های جمهوری دموکراتیک کنگو به ویژه در موضوع رعایت زمانبندی روند آماده سازی قوانین مؤثر در این راستا، ابراز رضایت کرد. هیئت صندوق بین‌المللی پول 23 اکتبر 2021 (اول آبان ماه 1400) به سرپرستی خانم مرسدس ورا مارتین (Mercedes VERA MARTIN) با وزیر بودجه ج.د.کنگو ملاقات کرد. رییس ماموریت‌های FMI پس از این جلسه کاری اراده دولت ج.د.کنگو در روند آماده سازی پیش نویس قانون مالی 2020 را مورد ستایش قرار داد؛ موضوعی که به اعتقاد وی به پیشرفت‌های خوبی هم در میزان درآمدهای داخلی و هم سرمایه گذاری منجر خواهد شد. شایان ذکر است که صندوق بین‌المللی پول به دولت ج.د.کنگو توصیه کرده که با تدوین لایحه قانون مالی برای سال آتی بر مبنای میزان درآمدهای واقع بینانه، داشتن تسلط بر میزان هزینه‌های جاری و همچنین افزایش سرمایه‌گذاری‌های دولتی موجبات رشد اقتصادی در میان مدت را برای سال 2022 فراهم آورد.

امضای توافق نامه بین تانزانیا و بروندی با چشم انداز حضور در بازار جمهوری دموکراتیک کنگو

تانزانیا و بروندی پروژه‌های زیربنایی چند میلیارد دلاری امضا کرده‌اند که چشم انداز آن‌ها حضور در بازار عظیم جمهوری دموکراتیک کنگو است. این توافقات در زمانی صورت می‌گیرد که جمهوری دموکراتیک کنگو پس از موافقت کمیته فنی EAC با پیوستن به جامعه آفریقای شرقی، نزدیک به پیوستن به جامعه مذکور شده است. انتظار می‌رود شورای وزیران EAC حکم خود را به موقع در نوامبر برای اجلاس سران کشورها صادر کند. با ورود کینشازا به اتحادیه، گنجینه‌ای از مواد معدنی، محصولات چوبی و محصولات کشاورزی به وجود می‌آید که همه شرکای EAC به آن توجه دارند. کنگو، با جمعیتی در حدود 90 میلیون نفر، بازار مصرفی عظیمی را فراهم می‌کند که اقتصادهای EAC برای آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در حالی که برخی از کالاها از طریق کریدور شمالی از بندر مومباسا عبور می‌کنند، سامیا سولوهو حسن، رهبر تانزانیا، توسعه مسیر دودوما را برای کشورهای منطقه دریاچه‌های بزرگ سرعت بخشید تا از کریدور مرکزی برای واردات و صادرات خود استفاده کنند. 23 اکتبر 2021 رئیس جمهور تانزانیا میزبان رییس جمهور بروندی بود و ساخت جاده‌ها و خطوط راه آهن استاندارد برای اتصال تانزانیا و بروندی به جمهوری کنگو در متن مذاکرات دو طرف قرار داشت. بروندی محصور در خشکی به شدت به بندر دارالسلام و کریدور مرکزی برای حمل و نقل واردات و صادرات آن وابسته است و هدف پروژه‌های جدید به منظور افزایش بهره وری جدید بلوک EAC، کینشازا است. رئیس جمهور تانزانیا در یک نشست خبری در دودوما پس از میزبانی از رئیس جمهور اندائیشیمیه، اعلام کرد که مذاکرات آن‌ها پیرامون پیوند دو کشور با احداث خط راه آهن 240 کیلومتری اوینزا-مسونگاتی-گیتگا است. حداقل 160 کیلومتر از خط در طرف تانزانیا خواهد بود. رئیس جمهور تانزانیا گفت: جمهوری دموکراتیک کنگو هم چنین قصد دارد با احداث خط راه آهن که از اوینزا-اوویرا-بوروندی تا کیندو در این کشور گسترش می‌یابد، به پروژه بپیوندد. وی افزود که ساخت خطوط SGR که دارالسلام، تابورا و موانزا و Tabora-Uviza-Dodoma را متصل می‌کند در حال انجام است. دو رئیس جمهور، در اوایل ماه جولای، در جریان سفر سامیا به بروندی، به وزیران دارایی خود دستور دادند تا راه‌های جمع آوری بودجه برای خط اووینزا-مسونگاتی را نیز بررسی کنند. رییس جمهور تانزانیا اضافه کرد: کارشناسان هر دو کشور فرآیند ارزیابی را تکمیل کرده‌اند تا دو کشور بتوانند برای تأمین هزینه ساخت و ساز درخواست وام کنند. رئیس جمهور بروندی نیز گفت که دولت وی بندر بوجومبورا را بازسازی می‌کند که حمل و نقل مردم و کالاها را از بوجومبورا به کیگوما، از طریق زامبیا و جمهوری دموکراتیک کنگو شاهد خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: این امر هزینه حمل و نقل در منطقه دریاچه‌های بزرگ را کاهش می‌دهد.

 حکم پذیرش جمهوری دموکراتیک کنگو در EAC برای جلسه نوامبر تنظیم شد

پیشنهاد جمهوری دموکراتیک کنگو برای پیوستن به جامعه آفریقای شرقی (EAC) مرحله کمیته فنی را پشت سر گذاشته است که انتظار می‌رود شورای وزیران منطقه در نوامبر امسال حکم نهایی را صادر کند. کارشناسان فنی EAC در حال بررسی گزارشی از ماموریتی هستند که وظیفه بررسی آمادگی جمهوری دموکراتیک کنگو را بر عهده دارد. این گزارش به تبعیت اجتماعی-اقتصادی و سیاسی کشور با معاهده تأسیس EAC می‌پردازد. بر اساس معاهده EAC، معیارهای پذیرش کشورهای جدید شامل پذیرش جامعه همان طور که در معاهده تعیین شده است، پایبندی به اصول قابل قبول جهانی حکومتداری خوب، دموکراسی و حاکمیت قانون است. موارد دیگر رعایت حقوق بشر و عدالت اجتماعی، مشارکت بالقوه در تقویت یکپارچگی در شرق آفریقا و نزدیکی جغرافیایی و وابستگی متقابل بین آن و کشورهای شریک EAC است.

بیست و یکمین اجلاس سران کشورهای EAC در 27 فوریه 2021 درخواست جمهوری دموکراتیک کنگو را مورد بررسی قرار داد و به شورای وزیران دستور داد تا طبق روال EAC برای پذیرش اعضای جدید در اجلاس بیست و دوم، یک مأموریت راستی آزمایی را انجام دهد. وزیران یک هیأت راستی آزمایی را برای بررسی وضعیت فعلی این کشور در حقوق بین الملل و تعیین سطح انطباق آن با معیارهای پذیرش همان طور که در معاهده EAC ارائه شده است منصوب کردند. تجارت با کینشازا تحت سلطه چین، آفریقای جنوبی، زامبیا، بلژیک و هند است و چین 31 درصد (2.07 میلیارد دلار) از کل واردات کنگو (6.66 میلیارد دلار) را در سال 2019 به خود اختصاص داده است.

آفریقای شرقی پلت فرم MANSA را برای تجارت فرامرزی ایجاد کرد

با اجرایی شدن منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا، سهامداران تجارت منطقه‌ای، پلت فرم MANSA را راه اندازی کرده‌اند، منبعی از داده‌های مورد نیاز برای انجام بررسی‌های لازم در مورد نهادهای آفریقایی، مؤسسات مالی، شرکت‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط. پلتفرم دیجیتال یک منبع اولیه از داده‌های «مشتری-مشتری» (KYC) را فراهم می‌کند که برای انجام بررسی‌های دقیق مشتری طرف‌های مقابل در آفریقا با تمرکز ویژه بر شرکت‌های آفریقایی، شرکت‌های کوچک و متوسط و نهادها مالی لازم است. این ابتکار خطرات تجارت درون آفریقایی مانند افزایش جرائم مالی را کاهش می‌دهد و داده‌های مربوط به هزینه‌های بالای تجارت را کاهش می‌دهد. این امر از جمله باعث افزایش دسترسی به منابع مالی برای شرکت‌های کوچک و متوسط پس از شناسایی فرصت‌های تجاری در بازارهای منطقه‌ای می‌شود. دقت لازم در تجارت منطقه‌ای و فرامرزی شامل دسترسی و شناسایی مسائل مربوط به انطباق موجود یا بالقوه با توجه به تجارت و بازرگانی بین‌المللی، از جمله کنترل‌های صادراتی، تحریم‌ها و قوانین و مقررات گمرکی است. این هم چنین بینشی در مورد سوابق مالی، عملکرد گذشته شرکت، از جمله جنبه‌های دیگر مورد نیاز مشتریان برای اطمینان از شانس تجارت را امکان پذیر می‌کند. پلتفرمی‌ که توسط Afreximbank و شورای تجاری آفریقای شرقی در میان سایر نهادها حمایت می‌شود، با هدف باز کردن و فعال کردن تجارت در منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا ایجاد شده است.

جمهوری کنگو (برازاویل)

پیش بینی رقم 1935 میلیارد فرانک سیفا برای بودجه سال 2022 کنگو برازاویل

 22 اکتبر 2021 (30 مهرماه 1400) لایحه قانون بودجه کنگو برازاویل برای سال 2022 توسط آقای لودویک انگاتسه (Ludovic Ngatsé) وزیر نماینده در وزارت بودجه و دارایی، به پارلمان این کشور ارائه شد. این پیش نویس بودجه رقم 1935 میلیارد فرانک سیفا را برای درآمد و رقم 1735 میلیارد فرانک سیفا را برای هزینه در سال 2022 در نظر گرفته است. در این لایحه رقم 200 میلیارد فرانک سیفا به عنوان مازاد کلی وجود دارد. درآمدهای این کشور در پیش بینی بودجه سال آتی رقمی‌ بالغ بر 1935 میلیارد فرانک سیفا را نشان می‌دهد که در مقایسه با رقم بالغ بر 1671 میلیارد فرانک سیفا در سال 2021 بیانگر افزایش بالغ بر 263 میلیارد فرانکی یعنی رشد 15.8 درصدی خواهد بود.

در ادامه این خبر تصریح شده که درآمدهای مبتنی بر مالیات در سال 2022 رقم 701 میلیارد فرانک سیفا را هدف گذاری کرده که این رقم در سال 2021 بیش از 580 میلیارد فرانک سیفا می‌باشد که در مقایسه می‌توان رشد 20.8 درصدی را در این شاخص انتظار داشت.

جمهوری آفریقای مرکزی

پشتیبانی 17 میلیارد فرانک سیفایی بانک جهانی از آموزش در آفریقای مرکزی

25 اکتبر 2021 (3 آبان ماه 1400) سایت خبری "journaldebangu" آفریقای مرکزی نوشت بانک جهانی مبلغ 17 میلیارد فرانک سیفا را به منظور پشتیبانی از نظام آموزش و کمک به توسعه دسترسی و افزایش کیفیت بخش آموزش در این کشور، اختصاص داده است.

آقای ابوبکر موکاداس نوره ( Aboubacar Moukadas Noure) وزیر آموزش ملی آفریقای مرکزی در این خصوص گفت دولت آفریقای مرکزی در ماه می 2020 یک پروژه را برای حمایت از طرح بخش آموزش (PAPASE II) مصوب کرد. این طرح ثمره همکاری راهبردی و شراکت جهانی برای آموزش (PME) میان این کشور با بانک جهانی بود که از این طریق موجب توسعه بخش نظام آموزشی در آفریقای مرکزی گردد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما