معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۷

اخبار اقتصادی پاکستان - پنجاب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ایالت پنجاب پاکستان در هفته اول آبان ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:
  • میان اسلم اقبال وزیر صنعت و تجارت ایالت پنجاب طی کنفرانس مطبوعاتی در دفتر روابط عمومی ایالت پنجاب گفت 20 سازمان از جمله سازمان صنعت و تجارت، انرژی، کشاورزان، راه و ترابری، دامپروری در زمان‌های مختلف در نمایشگاه دوبی شرکت خواهند کرد. در این رویداد مهم، چهره زیبای کشور و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایالت پنجاب را برجسته خواهیم ساخت. سردار عثمان بزدار با همکاری کمیته سرمایه‌گذاری ایالت پنجاب در نمایشگاه دوبی "پرتال سرمایه‌گذاران" را افتتاح خواهد کرد. در نمایشگاه دوبی "کنفرانس بین‌المللی تجاری" نیز برگزار خواهد شد. نمایشگاه دوبی در فراخواندن سرمایه‌گذاری در کشور، نتیجه‌بخش خواهد بود.
  • سید حسین جهانیان گردیزی وزیر کشاورزی ایالت پنجاب در کنفرانس "گندم" که با مشارکت برخی از سازمان‌های مردم‌نهاد در شهر خانیوال برگزار شد، گفت نوع جدید گندم که دارای توانمندی بهتری است را معرفی کرده‌ایم تا بتوان در غذای روزانه کمبود روی، آهن و غیره را بر طرف کرد. این نوع گندم، نه تنها در مقابله بیماری‌ها از قدرت مقاومت خوبی برخوردارند بلکه دارای توانمندی تولیدی بیشتری نیز است. تحت طرح اضطراری کشاورزی، طرح‌های کلان به ارزش 300 میلیارد روپیه در دست اقدام هستند.
  • فرخ حبیب معاون وزیر اطلاع رسانی دولت فدرال طی گفتگو با خبرنگاران در فیصل‌آباد اظهار کرد: امسال محصول بی‌سابقه گندم و نیشکر داشتیم و طی روزهای آتی پاکستان به کشوری تبدیل می‌شود که دارای مازاد مواد غذایی باشد. عمران خان نخست وزیر پیرامون محور امنیت غذایی کار می‌کند. قیمت روغن خوراکی تا 50 روپیه به ازای هر لیتر کاهش پیدا خواهد کرد. او ادامه داد: تا روز 31 دسامبر سال جاری همه ساکنان پنجاب از تسهیل کارت بیمه سلامت برخوردار خواهند شد.
  • همزمان با افزایش نرخ دلار و طلا، اداره راه‌آهن پاکستان نیز افزایش 10 درصدی کرایه قطارهای مسافر بری و باربری را اعلام کرده است.
  •  سروزیر ایالت پنجاب از شهر فیصل‌آباد بازدید کرد و در این شهر، طرح‌های توسعه‌ای تقریباً به ارزش 9 میلیارد و 810 میلیون روپیه را افتتاح نمود و سنگ بنای طرح‌های توسعه‌ای را گذاشت. عثمان بزدار سروزیر ایالت پنجاب در بدو ورود به شهر فیصل‌آباد مؤسسه حمایت از کودکان را افتتاح کرد. این طرح با صرف هزینه210 میلیون روپیه‌ای تکمیل شده است. سپس او طی مراسمی‌که در یک هتل محلی برگزار شد، طرح‌های ارتقای مرکز بهداشت روستایی واقع در منطقه "کهرریانواله" و احداث استادیوم کریکت در شهر تاندلیانواله را افتتاح کرد. مرکز بهداشت روستایی-کهرریانواله به 60 تخت خوابی ارتقا یافت و بدین منظور 200 میلیون روپیه هزینه شده است. طرح احداث استادیوم کریکت در شهر تاندلیانواله با صرف بودجه 750 میلیون روپیه تکمیل شده است. سردار عثمان بزدار همچنین سنگ بنای 78 طرح توسعه‌ای به ارزش 8 میلیارد و 160 میلیون روپیه را گذاشت. سردار عثمان بزدار سروزیر ایالت پنجاب طی گفتگو با رسانه‌ها گفت 10 طرح بازسازی جاده‌ها به مسافت 145 کیلومتر با بودجه 3 میلیارد و 400 میلیون روپیه تکمیل خواهد شد. برای بازسازی بازار نمونه واقع در خیابان جهنگ 180 میلیون روپیه هزینه خواهد شد. برای 19 طرح آب آشامیدنی تمیز و فاضلاب 4 میلیارد روپیه، جهت بازسازی 15 درمانگاه 5/110 میلیون روپیه، برای 25 طرح آموزشی تقریباً 160 میلیون روپیه هزینه خواهد شد. سروزیر ایالت پنجاب گفت تحت طرح سی-پِک منطقه ویژه اقتصادی به مساحت 3217 جریب ساخته می‌شود، در منطقه اقتصادی فیصل‌آباد بیش از 90 شرکت چینی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. سال آینده تعداد شرکت‌های سرمایه‌گذاری چین از 150 شرکت افزایش خواهد یافت. برای رفاه و بهبودی وضعیت کشاورزان طرح "کارت کشاورز" راه‌اندازی شده است. برای نمونه شدن شهر فیصل‌آباد، کلیه امکانات را بسیج خواهیم کرد.
  • چودهری محمد سرور حکمران پنجاب در مراسم اتاق بازرگانی و صنعت لاهور اظهار کرد: من در خصوص تمدید موقعیت مزایای تجاری از سوی اتحادیه اروپا GSP Plus به سفر اروپا رفتم و امید است که این موضوع به زودی حل و فصل شود و تمدید 10 ساله نصیب پاکستان شود. تاکنون اقتصاد پاکستان به خاطر موقعیت مزایای تجاری از سوی اتحادیه اروپا GSP Plus، سود 20 میلیارد دلاری را به دست آورده است.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما