معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۹

اخبار اقتصادی نیوزیلند

گزیده اخبار اقتصادی نیوزیلند در نیمه دوم مهر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

رونق بازار مسکن نیوزیلند نسبت به سال گذشته

 موسسه املاک و مستغلات نیوزیلند که ارزش متغیر املاک در کشور را اندازه گیری می‌کند اعلام کرد که شاخص قیمت مسکن با 30.4 درصد افزایش نسبت به سال گذشته همراه بوده است. متوسط قیمت مسکن در سال گذشته در تمامی نقاط کشور با افزایش همراه بود اما ارزش املاک در شهر اوکلند کاهش 3.5 درصدی داشت و میانگین قیمت در این شهر به بیش از 1.1 میلیون دلار رسید. خانم جن برد، مدیر اجرایی موسسه املاک و مستغلات نیوزیلند گفته است که بر اساس آخرین آمار منتشر شده،  اطمینان خریداران برای خرید مسکن بالا بوده و تقاضا نیز با افزایش همراه بوده است.

وی همچنین گفت: خریداران مسکن از اینکه ببینند املاک بیشتری برای فروش به بازار می آیند خوشحال می‌شوند. در حالی که خرید فروش در فصل بهار ممکن است در برخی از مناطق کشور کاهش یابد، اما انتظار داریم که با کاهش محدودیت های سطح هشدار، شاهد املاک بیشتری در بازار باشیم. تعداد املاک فروخته شده در ماه گذشته به پایین ترین سطح خود در یک دهه اخیر رسید که دلیل آن اعمال محدودیت های قرنطینه بود. اما انتظار داریم با کم شدن محدودیت های کرونایی، به ویژه در اوکلند، شاهد افزایش خرید و فروش مسکن باشیم.

تغییر قوانین دولت در حوزه مسکن می‌تواند نقطه عطفی برای بازار مسکن باشد

قانون جدید به صاحبان زمین در اوکلند، همیلتون، ولینگتون و کرایست چرچ اجازه می دهد تا بدون مجوز مراجع مربوطه حداکثر سه خانه تا سه طبقه بسازند. در حال حاضر، قوانین منطقه ای معمولا حداکثر تا دو طبقه را مجاز می داند. دولت، به همراه موافقت حزب ملی اعلام کرد قوانین جدید از آگوست 2022 اجرایی خواهد شد. مگان وودز، وزیر مسکن در این باره گفت که کمبود مسکن به دلیل محدودیت در تعداد و انواع خانه‌های قابل ساخت، این بازار را دچار مشکلاتی کرده است. او گفت که این تغییرات باعث می‌شود خانه‌های بیشتری که برای خریداران خانه اول در مناطق نزدیک به محل کار، حمل و نقل عمومی و امکانات اجتماعی ساخته شوند.

در حال حاضر، بازار مسکن به نسبت تقاضا، حدود 70.000 خانه کمبود دارد، این در حالی است که با اجرای این قانون حدود 48.200 تا 105.500 خانه در پنج تا هشت سال آینده ساخته خواهد شد. قوانین جدید با اثر گذاری بر صنعت ساختمان، بسیاری از صنایع زیر مجموعه آن را نیز فعال کرده و موجب پایین آمدن نرخ بیکاری نیز خواهد شد. اگر چه این قانون رونق بازار مسکن را نوید می دهد اما برخی از تحلیلگران معتقد هستند پیرامون امکان سنجی این قانون، همچنان ابهاماتی وجود دارد.

افزایش تورم در نیوزیلند

میزان تورم در نیوزیلند طی 10 سال گذشته به بالاترین حد خود رسیده است. بر اساس آمار منتشر شده، قیمت های مصرف کننده در سه ماه منتهی به سپتامبر با 2.2 درصد افزایش و نسبت به سال گذشته 4.9 درصد افزایش داشته است. پیش تر، کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده بودند که افزایش قیمت های مصرف کننده در سه ماه منتهی به سپتامبر 1.4 درصد افزایش داشته باشد. آقای برد اولسن، از تحلیلگران اقتصادی در نیوزیلند، عنوان داشت: برای اولین بار پس از مدت بسیار طولانی میزان بالایی از تورم را شاهد هستیم و انتظار می رود که این افزایش حداقل تا سه ماه آینده همچنان ادامه داشته باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما