معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۷۸

سرمایه گذاری 7.5 میلیارد دلاری شرکت آمازون در نیوزیلند

شرکت آمازون اعلام کرده است یکی از مراکز بزرگ رایانش ابری خود برای خدمات رسانی به تارنمای آمازون و دیگر کسب و کارهای حوزه فناوری را در اوکلند نیوزیلند پایه گذاری خواهد کرد. ارزش این سرمایه گذاری 7.5 میلیارد دلار است.

پیش از این در 25 کشور دیگر پایگاه داده رایانش ابری آمازون مستقر شده و بدین ترتیب نیوزیلند نیز وارد شبکه پایگاه داده‌های آمازون خواهد شد. این پایگاه داده دارای سه شاخه خواهد بود که همگی آنها در شهر اوکلند ایجاد خواهند شد. زیر ساخت های مناسب اینترنتی و شبکه‌های مخابراتی و وجود نیروی کار کافی و متخصص از جمله دلایل مهم انتخاب اوکلند برای استقرار این سه شاخه اعلام شده است. طبق برآوردهای رسمی از سوی منابع نیوزیلندی، این سرمایه گذاری منجر به ایجاد 1000  فرصت شغلی می‌شود  و 10.8 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی نیوزلند در 15 سال آینده کمک خواهد کرد.

در همین رابطه آقای رمی‌گالاسو، بنیانگذار شرکت Datagrid که قصد دارد یک مرکز داده بزرگ با زیرساخت های کابلی زیر دریا در نزدیکی اینورکارگیل نیوزیلند با هزینه حدود 700 میلیون دلاری احداث نماید، گفت که سرمایه گذاری آمازون در زمینه رایانش ابری خبر خوبی برای کشور است. او تاکید کرد: نیوزیلند با توجه به ظرفیت هایی که دارد، قطعا برای ارائه دهندگان خدمات رایانش ابری جذاب تر خواهد شد.

برخی کارشناسان نیز ابراز کرده اند که اگر چه اوکلند اولین مکان برای احداث چنین زیر ساخت هایی در نیوزیلند است اما بی شک در آینده ای نزدیک دیگر بخش های کشور نیز شاهد تجهیز در جهت ایجاد پایگاه داده‌های بزرگ خواهند بود. در این ارتباط مکان‌هایی که به انرژی تجدیدپذیر دسترسی دارند بیشترین سرمایه گذاری را جذب خواهند کرد.

وزیر اقتصاد دیجیتال و ارتباطات نیوزیلند نیز در همین رابطه گفته است، «این سرمایه گذاری اعتماد بالایی از جامعه تجاری بین المللی در حمایت از اقتصاد نیوزیلند را نشان می دهد و بیانگر این مورد است که نیوزیلند تا چه حد در جهان تکنولوژی مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اینکه امروزه فناوری‌های مبتنی بر رایانش ابری به طور کلی به عنوان راهی برای کار و نوآوری دیجیتالی پذیرفته شده است، حضور چنین پروژه‌هایی در کشور، موجب گسترش کسب و کارهای مربوطه خواهد شد.  این امر حتی باعث ایجاد فرصت های شغلی برای صنایعی مانند بخش ساختمانی کشور نیز می‌شود و مزایای بلند مدتی را به دنبال خواهد داشت زیرا می‌بینیم که بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات و نوآوران محلی به طور قابل توجهی در آینده رشد خواهند کرد».

خانم ملیسا لی، سخنگوی اقتصاد دیجیتال و ارتباطات حزب ملی نیز از این سرمایه گذاری استقبال کرد و آن را « افزایش اعتماد گسترده به اقتصاد دیجیتال نیوزیلند» توصیف کرد.

شرکت تامین انرژی Vector نیوزیلند نیز در این زمینه می‌گوید سرمایه گذاری آمازون فراتر از بخش فناوری خواهد بود، این سرمایه گذاری "باعث ایجاد نوآوری بیشتر، افزایش بهره وری، افزایش نیروی کار ماهر و قرار گرفتن واقعی نیوزیلند در خط مقدم تجارت دیجیتال جهانی برای نسل های بعدی نیوزیلندی‌ها می‌شود. سیمون مک کنزی، مدیر عامل این شرکت بیان داشت بحث و گفتگو با شرکت های برق برای تامین انرژی مراکز داده مذکور به خوبی پیش رفته است. از سوی دیگر آمازون متعهد شده است تا سال 2025 تمام عملیات خود، از جمله مراکز داده خود را از طریق انرژی تجدید پذیر تأمین کند.

به اعتقاد کارشناسان مراکز پایگاه داده رایانش ابری موجب گسترش استارتاپ های جدید مبتنی بر فناوری خواهد شد و همین امر تکاپوی کسب و کار در بخش فن آوری نیوزیلند را نیز افزایش خواهد داد. در همین رابطه، الکس برک، مدیر اجرایی شرکت فناوری آموزشی (Education Perfect) مستقر در داندین، که از آمازون برای میزبانی نرم افزار ابری خود استفاده می‌کند، گفت که سرمایه گذاری آمازون به جذب « استعدادهای برتر فناوری» در نیوزیلند و تشویق جوانان به دنبال مشاغل در فن آوری منجر خواهد شد، به طوری که ما به دنبال این هستیم که با استخدام 100 مهندس جدید در سال آینده، تعداد نفرات خود را به 300 نفر افزایش دهیم. او تاکید کرد اگر چه این سرمایه گذاری در اوکلند است اما بر کل کشور تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

دیوید کلارک، وزیر بازرگانی نیوزیلند نیز طی اظهار نظری در این رابطه ضمن مهم دانستن ورود این سرمایه گذاری به کشور نیوزیلند، گفته است ما از شرکت مایکروسافت نیز درخواست های جدیدی برای ایجاد پایگاه داده رایانش ابری دریافت کرده ایم اما هنوز مشخص نیست که میزان سرمایه گذاری مایکروسافت در این زمینه چه میزان خواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما