معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۰

اخبار اقتصادی نیوزیلند

گزیده اخبار اقتصادی نیوزیلند در نیمه اول مهر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش تولید ناخالص داخلی نیوزیلند پیش از شیوع سویه دلتا

تولید ناخالص داخلی نیوزیلند در پایان سه ماهه دوم سال (پیش از شیوع سویه دلتا) 2.8 درصد افزایش داشته است. آقای گرنت رابرتسون، وزیر اقتصاد کشور، ضمن اعلام این خبر گفت که این افزایش بهتر از پیش بینی‌ها بوده و دولت نیز  با وجود این افزایش، 7 میلیارد دلار دیگر به بودجه اختصاص داده شده جهت بهبود شرایط اقتصادی اضافه خواهد کرد. وی همچنین افزود: در حال حاضر، مبلغ 3 میلیارد دلار دیگر که پیش تر به این بودجه اضافه شده بود همچنان هزینه نشده است.

درخواست چین برای عضویت در "توافق نامه جامع و مترقی برای مشارکت بین اقیانوس آرام"

چین با ارسال نامه ای به نیوزیلند خواستار عضویت در توافق نامه جامع و مترقی برای مشارکت بین اقیانوس آرام" (CPTPP) شد. CPTPP یک توافق نامه تجاری است که بیشتر تعرفه‌های تجاری را بین استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پرو، سنگاپور و ویتنام حذف می‌کند. آقای دیمین اوکانر، وزیر بازرگانی نیوزیلند، با اعلام این خبر گفت که همتای چینی خود با ارسال نامه ای به نیوزیلند درخواست کشورش را برای عضویت در این تفاهمنامه تجارت آزاد به نیوزیلند ارسال کرده است.

پیش تر، CPTPP به عنوان پیمان "مشارکت ترانس پاسیفیک" شناخته شده بود و به عنوان یک وزنه مهم اقتصادی در برابر نفوذ منطقه ای چین در نظر گرفته می‌شد. امریکا که طی سال های گذشته از اعضای این پیمان بود در سال 2017 به دستور آقای دونالد ترامپ از آن خارج شد. پیوستن چین به این پیمان پس از توافقنامه تجارت آزاد با 15 کشور در سال گذشته می‌تواند نتایج بسیار خوبی برای این کشور به همراه داشته باشد. پکن اعلام کرده که پتانسیل همکاری گسترده با استرالیا می‌تواند زمینه همکاری‌های بیشتری در توافق نامه جامع و مترقی برای مشارکت بین اقیانوس آرام باشد.

مشکلات کسب و کارها در وضعیت هشدار سطح 3

تارنمای رادیو نیوزیلند با انتشار گزارشی به مشکلات کسب و کارها در زمان سطح 3 هشدار در شهر اوکلند پرداخته است. در بخش هایی از این گزارش آمده است:

"پس از پایین آمدن یک سطح هشدار در شهر اوکلند (از هشدار سطح 4 به 3)، اگر چه کسب و کارها فعالیت های اقتصادی خود را دوباره از سر گرفته اند اما مشاغل با حداقل تعداد کارمندان خود فعالیت کرده و همین موضوع شرایط را برای کارمندان فعال بسیار دشوار کرده است. عدم استفاده از تعداد کارمندان کافی در مشاغل باعث کاهش سرعت خدمات رسانی به مشتریان نیز شده است. گفته شده که همین مساله موجب شده تا در برخی از مواقع بد رفتاری‌هایی از سوی مشتریان با کارمندان انجام گرفته که در نهایت به تماس با پلیس منجر شده است. از طرفی، محدودیت های جدید کرونایی در هشدار سطح 3، سختی‌هایی نیز برای مشاغل به ویژه رستوران‌ها داشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده اجباری از ماسک صورت و ثبت ورود و خروج مشتریان اشاره کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما