معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۸۶

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار اقتصادی ترکمنستان در نیمه دوم شهریور ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

بیش از 100 هزار شغل در ترکمنستان در پنج سال در چارچوب برنامه دولتی ایجاد شده است

خبرگزاری اورینت:16/6/1400

 حدود 111 هزار شغل جدید در ترکمنستان در پنج سال در چارچوب برنامه دولتی برای بهبود سیستم اشتغال و ایجاد مشاغل جدید برای سالهای 2015 تا 2020 میلادی ایجاد شده است. مایاگوزل بابایوا، معاون اداره منابع کار و اشتغال وزارت کار و حمایت اجتماعی ترکمنستان، در این باره برای مطبوعات رسمی ترکمنستان می‌نویسد. وی تأکید کرد که 75 درصد مشاغل جدید در این دوره در بخش خصوصی اقتصاد افتتاح شد که به لطف حمایت دولت، ارائه وام‌ها و ایجاد شرایط مطلوب برای توسعه مشاغل امکانپذیر شد. بابایوا بیان می‌کند: این کشور در چارچوب برنامه توسعه اجتماعی- اقتصادی برای سالهای 2019-2025 میلادی، دهها هزار شغل جدید را ایجاد می‌کند. این امر با پروژه‌های سرمایه‌گذاری بزرگ، با هدف توسعه صنعت تولید در کشور تسهیل می‌شود. نمونه بارز این نوع پروژه سرمایه گذاری، مجتمع نساجی تمام چرخه است که در 25 آگوست در آخال افتتاح شد و برای 1300 نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

میزان مبادلات ارزی در بورس ترکمنستان حدود 11 میلیون دلار آمریکا بوده است

 خبرگزاری ترکمن پورتال:15/6/1400

 هفته گذشته، 20 معامله در مزایده‌های بورس کالای دولتی و مواد اولیه ترکمنستان به ثبت رسید. برای ارزهای خارجی، کارآفرینانی از سوئیس، امارات متحده عربی، ترکیه، مالت، قرقیزستان، افغانستان و سایر کشورها، بنزین و نفت سفید هوانوردی تولید شده در مجتمع پالایشگاه‌های ترکمن باشی را خریداری کردند. علاوه بر این، تجار امارات متحده عربی، پاکستان و قرقیزستان محصولات پارچه رنگی و خزدار و نخ پنبه را برای بازار خارجی خریداری کردند. میزان مبادلات ارزی در بورس ترکمنستان مبلغی در حدود 11 میلیون دلار بوده است. نمایندگان محافل تجاری پاکستان و امارات متحده عربی مقادیری از نخ را به مبلغی بالغ بر 6 میلیون و 853 هزار منات خریداری کردند. تاجران داخلی پالت پلاستیکی را به قیمت 4 میلیون و 712 هزار منات برای بازار داخلی و همچنین سیمان پرتلند را به قیمت حدود 100 هزار دلار آمریکا خریداری کردند.

بر اساس نتایج هفت ماهه امسال، میزان کار انجام شده در مدیریت "ترکمن نفت ژئوفیزیکا" شرکت دولتی "ترکمن نفت" بیش از 44 میلیون منات بوده است.

 سایت مجتمع نفت و گاز:17/6/1400

 بر اساس نتایج هفت ماهه امسال میزان کار انجام شده در مدیریت "ترکمن نفت ژئوفیزیکا" شرکت دولتی "ترکمن نفت" معادل بیش از 44 میلیون منات بوده است که این نتیجه 5.3 میلیون منات از هدف این دوره فراتر می‌رود. دستیابی به رشد تولید چشمگیر به دلیل توسعه فناوری پایدار و سازگار با محیط زیست و نیز بهبود مدیریت امکان‌پذیر شد. امروزه متخصصان در جستجوی، تحقیق و توسعه ذخایر در غرب ترکمنستان کار هدفمند انجام می‌دهند. چند سال اخیر با بکارگیری فناوری‌های نوآورانه و ابزارهای زمین شناسی ویژه در مدیریت مشخص شده است، که امکان می‌دهد در زمان مناسب به شاخص‌های برنامه‌ریزی شده دست یابیم و در نتیجه بتوانیم بخش نفت و گاز اقتصاد کشورمان را توسعه دهیم.

ترکمنستان قصد دارد بیش از 1 میلیون تن غلات در سال 2022 میلادی برداشت کند.

 خبرگزاری ترند:17/6/1400

سرویس مطبوعاتی اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان اعلام کرد که ترکمنستان قصد برداشت 1.4 میلیون تن غلات در سال 2022 را دارد. به گفته وی در سوم سپتامبر کاشت گندم زمستانی در ترکمنستان آغاز شد. بنابراین، در سال 2022 میلادی برنامه‌ریزی شده تا از 690 هزار هکتار زمین غلات برداشت شود. همچنین برای جمع‌آوری 400 هزار تن غله در استان آخال، 345 هزار تن در ماری، 310 هزار تن در لباب، 265 هزار تن در داشاغوز و 80 هزار تن در استان بالکان برنامه‌ریزی شده است. به گزارش وزارت کشاورزی و حفاظت از محیط زیست ترکمنستان، در کل کشور 1972 دستگاه تراکتور زراعی، 1545 دستگاه تراکتور شخم زن، بذرپاش و سایر تجهیزات تولید شده توسط John Deere ، CLAAS و Case در برنامه ملی کاشت، شرکت دارند. علاوه بر این، از طرف قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان، عرضه و تقاضا در بازار غلات با در نظر گرفتن همه عوامل از جمله پیش‌بینی‌ها، مورد بررسی قرار می‌گیرد. ترکمنستان برای نخستین بار، 10 سال قبل صادرات گندم را آغاز کرد و در سال 2015 جایزه ویژه‌ای از طرف سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد به دلیل کسب دستاوردهایی در تأمین امنیت غذایی به عنوان یکی از اهداف توسعه هزاره دریافت کرد.

افزایش 94 درصدی ترانزیت کالا از ایران

 خبرگزاری بیزنس ترکمنستان:16/6/1400

روزنامه تهران تایمز روز سه‌شنبه به نقل از روح الله لطیفی، نماینده گمرک دولت جمهوری اسلامی ایران (ایریکا) گزارش داد که ترانزیت کالا از طریق ایران در پنجمین ماه سال جاری (23 جولای تا 22 آگوست) نسبت به ماه مشابه سال قبل، 94 درصد افزایش داشته است.لطیفی اظهار داشت که در این ماه 974 هزار تن محموله از طریق ایران منتقل شده است، در حالی که برای مدت مشابه سال گذشته این رقم 501 هزار تن بوده است.

بر اساس اعلامیه اخیر مهدی میر اشرفی، رئیس ایریکا، در پنج ماه نخست سال جاری میلادی (از 21 مارس تا 22 آگوست)، بیش از 4 میلیون و 727 هزار تن محموله از طریق ایران جابجا شده است که 95 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. در سال قبل، بیش از 7 میلیون و 532 هزار تن بار از طریق ایران جابجا شده است.

ایران دارای 15 مرز دریایی و زمینی است و از چندین کریدور حمل و نقل بین‌المللی عبور می‌کند.

پروژه جدیدی برای توسعه میدان‌های گازی در قلمرو قراردادی بختیارلیک آغاز شده است.

 سایت مجتمع نفت و گاز:17/6/1400

ساخت تأسیسات خشکی برای میادین گازی که توسط شرکت گاز آمو دریای شرکت ملی نفت چین CNPC (China Petroleum Engineering and Construction) مطابق با توافقنامه تولید مشترک در حال توسعه است در بلوک غربی منطقه قرارداد بختیارلیک آغاز شده است.

چن هوآیلونگ، مدیر کل شعبه CNPC در ترکمنستان، در مراسم افتتاح اولین تأسیسات شرکت کرد. لیو هایجون، مدیرعامل شرکت CPECC از پکن، طی ارتباط تصویری به حضار خوشامد گفت.

قرارداد ارائه خدمات طراحی و ساخت به صورت کلید در دست برای تأسیسات میدان گازی خشکی در بخش غربی منطقه قرارداد بختیارلیک با CPECC در ژوئن سال جاری میلادی امضاء شد. در چارچوب این پروژه، دوره اجرای آن 24 ماه تعیین شده است و شش میدان گادین، گادین شمالی، ایلجیک، ایلجیک شرقی، کیشتوان و کیشتوان غربی به بهره‌برداری می‌رسند.

در طول پروژه، برنامه‌ریزی برای ساخت 22 حلقه چاه، چهار ایستگاه جمع‌آوری گاز، خطوط لوله، شبکه‌های مهندسی و پشتیبانی فنی از جمله منبع تغذیه و تامین آب و سایر تأسیسات زیربنایی صنعتی شده است. کل ظرفیت طراحی آنها 1.815 میلیارد متر مکعب گاز در سال خواهد بود.

اجرای این پروژه به حفظ تولید پایدار طولانی مدت گاز طبیعی در منطقه قرارداد بختیارلیک کمک می‌کند و بر این اساس، تأمین منابع قابل اعتماد سوخت سازگار با محیط زیست برای خط لوله گاز بین دولت ترکمنستان- چین را تضمین می‌کند.

چیدن پنبه در ترکمنستان آغاز شد.

 خبرگزاری اورینت: 17/6/1400

کمپین برداشت پنبه از روز چهارشنبه در استان‌های آخال، بالکان، لباب و ماری در ترکمنستان آغاز شد. منطقه شمالی داشاغوز طی هفته جاری (15 سپتامبر) به جمع‌آوری کلان محصول می‌پیوندد.برداشت 1 میلیون و 250 هزار تن پنبه از 620 هزار هکتار برنامه‌ریزی شده است. در زمینه استانی، ماری با 365 هزار تن بیشترین سهم را دارد. پس از آن لباب با 320 هزار تن، آخال با 280 هزار تن و داشاغوز با 275 هزار تن در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. منطقه ساحلی بالکان نیز 10 هزار تن برداشت خواهد کرد.

ماشین آلاتی که برای برداشت فعلی بکار گرفته خواهند شد عبارتند از: 1 هزار دستگاه ماشین برداشت پنبه John Deere، بیش از دو هزار و دویست کامیون، بیش از دو هزار و سیصد تراکتور و سه هزار و ششصد دستگاه تریلر. علاوه بر این، هواپیماهای کشاورزی هم در عملیات پنبه مشارکت خواهد داشت.

محصول برداشت شده از مزارع به 122 نقطه آماده‌سازی و 39 کارخانه پنبه پاک‌کنی تحویل داده می‌شود.

ایران قصد صادرات محصولات ماهی را از طریق زیرساخت‌های راه‌آهن ترکمنستان دارد.

خبرگزاری اورینت: 17/6/1400

 به نقل از خبرگزاری ایرنا: ایران قصد استفاده از زیرساخت‌های راه آهن ترکمنستان برای صادرات و ترانزیت محصولات ماهی خود را دارد.عیسی گلشاهی، مدیر کل بهبود کیفیت، پردازش و توسعه بازار سازمان شیلات جمهوری اسلامی ایران گفت: "امکان صادرات محصولات ماهی ایرانی از طریق زیرساخت‌های راه‌آهن از شمال کشور (آستارا) به جمهوری آذربایجان و روسیه، از شمال شرقی به ترکمنستان، قزاقستان و چین و از غرب به ترکیه و سوریه وجود دارد."

 

مسیر تجاری هند و قرقیزستان از ترکمنستان می‌گذرد.

خبرگزاری ترکمن پورتال: 17/6/1400

 به گزارش tazabek.kg، دانیل ابرایف، رئیس اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان قرقیزستان در مورد ایجاد مسیر تجاری جدید بین هند و قرقیزستان گفت که کالاهای هندی به بندرعباس در خاک ایران منتقل می‌شود و از آنجا از طریق سرخس در ترکمنستان، سپس ازبکستان و اوش، از طریق راه‌آهن حرکت می‌کند. طول کل مسیر بندرعباس تا اوش 3060 کیلومتر است که زمان سفر حداکثر 10 روز است.

اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان قرقیزستان برای ایجاد مسیر تجاری با هند، با اپراتورهای راه‌آهن در ایران، ترکمنستان و ازبکستان گفتگو کردند.دانیل ابرایف خاطر نشان کرد: "ما اکنون سعی و تلاش‌های راه‌آهن ایران، ترکمنستان و ازبکستان به اوش را یکپارچه می‌کنیم."وی افزود که ظرف یک ماه، مسیر تجاری باید برای عبور آزمایشی واگن‌ها با تعرفه‌هایی که به نظر ما رقابتی خواهد بود آماده شود.

 

بخش عمده سرمایه‌گذاری خارجی در ترکمنستان توسط ژاپن انجام می‌شود.

خبرگزاری ترند : 18/6/1400

  به نقل از Oligas، رحیم بری جباروف رئیس بانک دولتی امور اقتصادی خارجی، در مصاحبه با مطبوعات رسمی ترکمنستان اظهار داشت که در سالهای اخیر با همکاری سازمانهای خارجی، حدود 15 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری‌ خارجی به اقتصاد ترکمنستان جذب شده است.

وی خاطرنشان کرد: 52 درصد از سرمایه گذاری‌های خارجی برای توسعه بخش نفت و گاز ترکمنستان، 18 درصد صنایع شیمیایی، 10 درصد زیرساخت‌های حمل و نقل و ارتباطات، 11 درصد  کشاورزی و 9 درصد انرژی بوده است.

بخش عمده سرمایه‌گذاری‌های خارجی توسط کشورهای ژاپن (47.4 درصد)، جمهوری کره (19 درصد)، عربستان (11 درصد)، آلمان (6.3 درصد)، آمریکا (5 درصد) و  باقی مانده (11.3 درصد) توسط سرمایه‌گذاری‌های جذب شده از کشورهای دیگر می‌باشد.از آنجایی که بیش از 80 درصد سرمایه خارجی برای توسعه صنعت در این کشور اختصاص یافته است، این امر به تنوع سریع اقتصاد ملی، تحقق منابع عظیم کشور و ایجاد هزاران شغل جدید کمک کرده است.

جباروف همچنین افزود: امروزه میزان تعهدات مالی خارجی ترکمنستان در تولید ناخالص داخلی معادل 11 درصد است که در مقایسه با روند جاری بین‌المللی، نسبتاً عادی به نظر می‌رسد.

 

ویتول و سوکار توافقنامه‌ای را درباره انتقال نفت ترکمنستان از طریق خط لوله باکو-تفلیس- جیهان امضا کردند.

سایت مجتمع نفت و گاز ترکمنستان: 19/6/1400

  به نقل از Energy Diary، شرکت بین‌المللی تجارت انرژی و کالا ویتول (هلند) با شرکت نفتی دولتی آذربایجان سوکار بر سر انتقال سالانه 1 میلیون تن نفت ترکمن از تاریخ اکتبر 2021 از طریق خط لوله نفت باکو- تفلیس- جیهان (BTC) توافق کردند.

به گزارش این روزنامه، این توافقنامه باعث کاهش 50 درصدی عرضه نفت ترکمنستان از بندر نووروسیسک روسیه در دریای سیاه می‌شود. در حال حاضر، ترانزیت نفت از ترکمنستان از طریق فدراسیون روسیه، حدود 160 هزار تن در ماه است. انتقال مواد اولیه توسط تانکرهایی از طریق دریای خزر به بندر ماخاچکالا و سپس از طریق خط لوله نفت به نووروسیسک انجام می‌گیرد. بنابر پیش‌بینی‌ها در حال حاضر این مقدار به 80 هزار تن در ماه کاهش می‌یابد.

آذربایجان و روسیه سالهاست که برای نفت ترکمنستان به رقابت با یکدیگر می‌پردازند و با توافق جدید، رقابت وارد مرحله جدیدی می‌شود.

 

مطالعه متخصصان ترکمن درخصوص بهترین شیوه‌ها در زمینه امنیت حمل و نقل

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: 19/6/1400

در بیانیه مطبوعاتی مرکز سازمان امنیت و همکاری اروپا در عشق‌آباد در روز پنجشنبه گزارش داده شد که نمایندگان دولت ترکمنستان در کارگاه آنلاین "بهترین شیوه‌ها در نوسازی راهها و روشهای حمل و نقل به عنوان ابزاری برای بهبود کارایی مدیریت و تقویت امنیت حمل و نقل، به ویژه در مواقع اضطراری"، که برگزار کننده آن سازمان امنیت و همکاری اروپا بود، شرکت کردند.

در این رویداد که از 7 تا 8 سپتامبر برگزار شد، نمایندگان وزارت تجارت و روابط اقتصادی خارجی، خدمات گمرک دولتی، آژانس‌های حمل و نقل دولتی و دیگر وزارتخانه‌های مهم و سازمان‌های دولتی ترکمنستان حضور داشتند.

این رویداد توسط سازمان امنیت و همکاری اروپا در عشق‌آباد و با همکاری دو کارشناس بین‌المللی از گرجستان و روسیه برگزار شد.در این سمینار، کارشناسان بهترین راهکارها را در استفاده از فناوری‌های دیجیتال و سیستم‌های حمل و نقل هوشمند، هماهنگ‌سازی روش‌های حمل و نقل و ترانزیت، تضمین عملکرد پایدار و ایمن زنجیره‌های عرضه در مدت زمان همه‌گیری ارائه کردند. آنها همچنین در مورد روش‌ بین‌المللی عملکرد مؤثر مکانیسم پنجره واحد، به عنوان ابزاری برای بهبود کارایی حمل و نقل و عملیات لجستیکی صحبت کردند.

مرکز سازمان امنیت و همکاری اروپا در عشق‌آباد از سال 2008 میلادی با سازماندهی رویدادهای آموزشی در زمینه حمل و نقل، تجارت و سایر بخشهای مرتبط، با دولت ترکمنستان همکاری می‌کند.

 

تولید ترکمنستان 5.5 درصد افزایش یافت.

خبرگزاری اورینت:19/6/1400

 سردار بردی محمداف، معاون نخست وزیر (معاون رییس کابینه وزراء) در جلسه دولت در گفتگوی ویدئو کنفرانس روز جمعه اعلام کرد: ترکمنستان در ژانویه تا آگوست 2021 میلادی، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5.5 درصد تولید خود را افزایش داد. در همان دوره، حجم تجارت خرده فروشی در کشور 17 درصد، تجارت خارجی 9.6 درصد افزایش یافته است.

اعلام آمار مذکور برای ارتقاء برنامه ملی روستایی بوده، که بر اساس آن در مناطق کشور طی هشت ماه گذشته میلادی، بیش از 129 هزار متر مربع مسکن، 102 تأسیسات اجتماعی، 35 تصفیه خانه و دیگر امکانات فنی مختلف ساخته شد.

علاوه بر این از ابتدای سال، بیش از پنجاه تأسیسات بزرگ صنعتی و اجتماعی در کشور راه‌اندازی شده است.

همچنین سردار بردی محمداف از افتتاح ساختمانهای جدید در عشق آباد که برنامه‌ریزی آن برای ماه سپتامبر بود خبر داد؛ از جمله ساختمان تریبون دولتی جدید احداث شده در جنوب پایتخت، مرکز خرید، سرگرمی و تجارت، ساختمانهای مسکونی و دیگر ساختمانها، پارک‌ها و معابر زیرزمینی در خیابان اصلی در قسمت شمالی شهر اشاره کرد.

 

تولیدات و صادرات گاز ترکمنستان رو به افزایش است.

خبرگزاری اورینت: 19/6/1400

 در جلسه‌ای که دولت ترکمنستان به نتایج اقتصادی این کشور در ماه‌های ژانویه تا آگوست 2021 میلادی اختصاص داد، شاهیم عبدالرحمانوف، معاون نخست وزیر، ناظر بر مجموعه سوخت و انرژی گفت که صادرکنندگان گاز 133.6 درصد یعنی بالاترین عملکرد را در دوره گزارش شده به دست آورده‌اند.

پس از آنها تولیدکنندگان گاز طبیعی و میعانات گازی آن 122.1 درصد اهداف برنامه ریزی شده را دنبال می‌کنند. برنامه تولید پلی پروپیلن 109.7 درصد، و بنزین - 107.7 درصد محقق شد.

بردی محمداف رئیس جمهور، علاوه بر وظایف فعلی، به معاون نخست وزیر بعنوان مسئول مجتمع نفت و گاز دستور داد تا انجام وظایف محوله توسط شرکت دولتی "ترکمن گئولوگیا" و شرکت دولتی "ترکمن نفت" را تجزیه و تحلیل کند.

 

ایجاد تنوع در صنایع غذایی توسط تجار ترکمنستان

خبرگزاری اورینت: 19/6/1400

 چاری قلیجوف که معاون نخست وزیر و ناظر بر فعالیت‌های جامعه تجاری کشور در دولت می‌باشد، طی گزارشی از جلسه روز جمعه کابینه وزیران بیان داشت: بخش تجاری اقتصاد ترکمنستان از ژانویه تا آگوست نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی بیش از 37 درصد رشد داشته است که دلیل آن راه‌اندازی امکانات جدید فرآوری در صنعت و گسترش فعالیت در بازار صنایع غذایی داخلی است و همچنان به افزایش تولید محصولات کشاورزی و محصولات غذایی ادامه می‌دهد.

شرکت‌های عضو اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان نیز تولید صنعتی خود را افزایش دادند. سطح حجم فعالیت در هشت ماه سال گذشته میلادی از 7 درصد فراتر رفت.

قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور درباره نیاز به حمایت بیشتر دولت و ایجاد شرایط برای توسعه کارآفرینی و همچنین افزایش مشارکت شرکت‌های کوچک و متوسط خصوصی در واردات و صادرات صحبت کرد.

بردی محمداف: رشد تولید ناخالص داخلی ترکمنستان به 6.2 درصد رسید.

خبرگزاری اورینت: 20/6/1400

 بردی محمداف رئیس جمهور در جلسه روز جمعه دولت ترکمنستان، به پیشرفت‌های این کشور مطابق با برنامه‌های ملی و منطقه‌ای اشاره کرد.

علیرغم تأثیر منفی همه‌گیری ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی، در ماه‌های ژانویه تا آگوست سال جاری میلادی، رشد تولید ناخالص داخلی ترکمنستان به 6.2 درصد رسید.

روند ساخت تأسیسات صنعتی و اجتماعی ادامه‌ دارد، همانطور که برنامه‌ریزی برای ساخت 30 ساختمان بزرگ جدید، با تقریباً 56 تأسیسات، نتیجه دو برابری داشت. آپارتمان‌های مسکونی در ساختمان‌های جدید در اختیار مردم ترکمسنتان قرار داده شد  که فضای کلی آن در حدود نیم میلیون متر مربع می‌باشد.

همزمان با آماده‌سازی شرایط برای اجرای پروژه‌های جدید بین‌المللی، ساخت خط لوله گاز تاپی، ساخت خط انتقال برق ترکمنستان- افغانستان- پاکستان و ساخت و نصب شبکه ارتباطی فیبر نوری طبق برنامه در حال انجام است ولی همانطور که رهبر ترکمن‌ها در مراسم سالگرد گفت، این موارد هنوز "نیاز به کار زیادی دارد".

 

ترکمنستان به طور چشمگیری از برنامه صادرات برق فراتر رفت.

خبرگزاری اورینت:20/6/1400

  چاری پورچکوف معاون نخست وزیر دولت ترکمنستان، در جلسه روز جمعه نتایج عملکرد صنعت را اینگونه اعلام کرد که صادرات برق ترکمنستان به خارج از کشور، 135.8 درصد و نرخ رشد تولید برق در این کشور 111 درصد بوده است.

شرکت دولتی "ترکمن شیمی" دارای شاخص بالایی است و با اجرای 136.2 درصد برنامه، پس از آن وزارت صنعت و تولید ساختمان، 124.9 درصد و نیز وزارت ساختمان و معماری، 110.5 درصد، این طرح را با فاصله قابل توجهی از یکدیگر انجام داده‌اند.

 

حمل و نقل آبی منجر به رشد شاخص‌های حمل و نقل ترکمنستان می‌شود.

خبرگزاری اورینت: 20/6/1400

 مامدخان چاکی یف، مدیر کل آژانس حمل و نقل و ارتباطات در کابینه وزیران ترکمنستان، در جریان نشست دولت، از نتایج کار هشت ماهه این مجموعه، به ریاست وی گزارش داد.

بالاترین شاخص‌های حمل و نقل توسط کارگران حمل و نقل دریایی و رودخانه‌ای با نرخ رشد بیش از 141 درصد و توسط کارگران حمل و نقل جاده‌ای با حداقل عقب ماندگی 140 درصد به دست آمد

همچنین بر اساس نتایج ماه‌های ژانویه تا آگوست، شاخص اپراتورهای مخابراتی 6/110 درصد و کارگران راه آهن با 3/107 درصد در انتهای لیست قرار دارند و برنامه گردش کالا 2/105 درصد و حمل بار توسط همه انواع حمل و نقل 1/103 درصد انجام شد.

اطلاعات بسیار مختصر در مورد فعالیت‌های "خطوط هوایی ترکمن" ارائه شد که این گزارش خبر از انجام شدن "کار مربوطه" در این صنعت دارد و این کاملاً قابل درک است، زیرا حمل و نقل هوایی، به دلیل ویژگی خاص آن، به مراتب بیشتر با مشکلات مربوط به گسترش ویروس کرونا در جهان روبرو می‌باشد.

 

تصویب قطعنامه همکاری بین سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اقتصادی

خبرگزاری وزارت امور خارجه ترکمنستان: 20/6/1400

  بیست و سومین کنفرانس سالانه سازمان امنیت و همکاری اروپا برای رسانه‌ها از 9 لغایت 10 سپتامبر 2021 میلادی، در آسیای مرکزی در شهر تاشکند برگزار شد. موضوع جلسه "افزایش ارزش عمومی رسانه‌ها در آسیای مرکزی" است.

حدود 70 شرکت کننده از کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و مغولستان، به نمایندگی از دولت، رسانه‌ها، جامعه مدنی و دانشگاهی در مورد ارزش‌های واقعی مستتر در محتوا و خدمات و مشکلاتی که در محتوای بخش عمومی رسانه‌ها از نظر استانداردهای اخلاقی و تعامل با مخاطبین وجود دارد مورد بحث قرار دادند.

در طول این کنفرانس به همراه نمایندگان بلوک رسانه‌ای کشورهای آسیای میانه، کارکنان نشریه وزارت امور خارجه ترکمنستان با عنوان "سیاست خارجی و دیپلماسی ترکمنستان" و همچنین خبرگزاری‌های مستقل کشور از طریق ویدئو کنفرانس مشارکت فعال داشتند.

ترزا ریبیرو، نماینده آزادی رسانه در سازمان امنیت و همکاری اروپا، تاکید کرد که رسانه‌ها در صورتی توسط شهروندان معتبر تلقی خواهند شد که بتوانند کل اخبار و اطلاعات عمومی و برنامه‌های فرهنگی را به نحو صحیح به جامعه ارائه کنند.

 

 

برنامه‌ریزی برای ساخت 19 واحد تأسیسات اجتماعی و خانگی در حومه سردار

خبرگزاری ترکمن پورتال:23/6/1400

  روزنامه ترکمنستان بی طرف با انتشار اطلاعیه سرمایه‌گذاری بخش ساخت و ساز استانداری بالکان، خبر برگزاری مناقصه برای احداث تأسیسات اجتماعی جدید در حومه سردار را اعلام کرد.

مهندسی شبکه:

احداث سیستم تامین آب آشامیدنی خارجی در روستا؛

احداث سیستم تامین آب آشامیدنی داخلی در روستا؛

احداث سیستم فاضلاب در فضای باز در روستا؛

احداث سیستم فاضلاب داخلی در روستا؛

نصب سیم برق بیرونی در روستا؛

نصب سیم برق داخلی در روستا؛

احداث بزرگراه‌های خارجی در مناطق غیرشهری؛

احداث راههای داخلی در روستاها؛

احداث تأسیسات در روستا برای نمک‌زدایی آب آشامیدنی؛

احداث تأسیسات تصفیه فاضلاب در روستا؛

احداث خط لوله انتقال گاز به روستا و لوله کشی گاز داخل خانه‌های روستایی.

ساختمانهای عمومی در خدمت توسعه اجتماعی و فرهنگی:

ساخت مدرسه برای 260 کودک در روستا (1 مدرسه)؛

ساخت مهد کودک برای 160 کودک در روستا (1 مهد کودک)؛

احداث خانه بهداشت در روستا؛

احداث ساختمان گنگشلیک در روستا؛

احداث ساختمان پلیس و آتش نشانی در روستا؛

احداث خانه فرهنگ برای 200 مکان در روستا؛

احداث پارک در روستا؛

ساخت و ساز در روستا (ساختمانهای مسکونی 1 طبقه 4 اتاق (32 خانه))

 

بانک "ترکمنستان" سپرده با سود 12 درصد در سال ارائه می‌دهد.

خبرگزاری اورینت:20/6/1400

  به مناسبت سالگرد استقلال ترکمنستان، بانک تجاری دولتی "ترکمنستان" به شهروندان این کشور سپرده‌ با سود 12 درصد در سال ارائه می‌دهد، که این نرخ در مقایسه با سایر پیشنهادات موجود در بازار، نرخ بهره بی‌نظیر است.

بانک برای افتتاح این سپرده بنام "سرزمین مستقل من" حداقل مبلغ 500 منات و حداکثر مبلغ 500 هزار منات را در نظر گرفته است و مدت زمان انجام سپرده‌گذاری چه به صورت نقدی و چه غیرنقدی، 1 سال است. فرصت منحصر به فرد تعیین شده برای استفاده از این طرح به مدت دو ماه در بازه زمانی 1 سپتامبر تا 31 اکتبر سال جاری میلادی می‌باشد.

میزان مبادلات ارزی در بورس ترکمنستان از 4.3 میلیون دلار آمریکا فراتر رفت.

خبرگزاری ترکمن پورتال: 21/6/1400

 8 معامله در مزایده‌های بورس کالای دولتی و مواد اولیه ترکمنستان به ثبت رسید.

برای ارز خارجی کارآفرینانی از روسیه، ترکیه و ازبکستان، پلی پروپیلن و نفت سفید تولیدی در مجتمع پالایشگاه‌های ترکمن باشی خریداری کردند و همچنین با این ارز تجار قرقیزستان شیشه شناور خریداری کردند و مجموع معاملات از 4 میلیون و 322 هزار دلار فراتر رفت.

علاوه بر آن تجار داخلی سیمان پرتلند را برای بازار داخلی به مبلغ 122 هزار و 850 دلار خریداری کردند.

 

ترکمنستان صادرات گاز را در هشت ماه 37 درصد افزایش داد.

خبرگزاری اورینت: 23/6/1400

 وب سایت مجتمع پالایشگاه‌های ترکمن‌باشی می‌نویسد: در ژانویه تا آگوست 2021 میلادی، ترکمنستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی 37 درصد منابع گاز طبیعی را در خارج افزایش داد.

در مدت هشت ماه، این کشور حدود 31 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی صادر کرد که 8.3 میلیارد متر مکعب بیشتر از سال گذشته میلادی است.

در همین بازه زمانی، ترکمنستان تولید گاز طبیعی و مشتقات آن را به 55 میلیارد متر مکعب رساند که 10.4 میلیارد متر مکعب بیشتر از هشت ماه سال 2020 میلادی است. چین همچنان وارد کننده اصلی گاز ترکمنستان است. ظرفیت خروجی خط لوله گاز حدود 55 میلیارد متر مکعب است.

همچنین سهم قابل توجهی از سوخت آبی ترکمن برای پردازش بیشتر در داخل کشور در مجتمع‌های بزرگ پتروشیمی ارسال می‌شود. محصولات حاصله با ارزش افزوده بالا هم در خاک ترکمنستان استفاده می‌شود و هم به خارج از کشور صادر می‌شود.

 

ترکمنستان درخواست پیوستن به سازمان تجارت جهانی داده است.

خبرگزاری ترند: 25/6/1400

 به نقل از کازینفورم، ترکمنستان درخواستی مبنی بر پیوستن به سازمان تجارت جهانی به عنوان ناظر داده است و فرمان مربوطه توسط قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان امضا شد.

این موضوع با توجه به روش‌های پیوستن به سازمان تجارت جهانی، در جلسه بعدی شورای عمومی سازمان مورد بررسی قرار می‌گیرد. عشق آباد نسبت به اینکه کسب مقام ناظر در سازمان تجارت جهانی، کمک به توسعه اقتصاد ملی کشور است، ‌اطمینان دارد.

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما