معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۶

اخبار اقتصادی نیوزیلند

گزیده اخبار اقتصادی نیوزیلند در نیمه دوم شهریور ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش مشکلات صادرکنندگان در نیوزیلند

بنجی پترسون، اقتصاددان نیوزیلندی، اعتقاد دارد که به دلیل افزایش هزینه‌های حمل و نقل، درآمد صادرکنندگان تحت تاثیر قرار گرفته و این افراد نسبت به فروش محصولات خود به کشورهای خارجی مردد شده اند. وی در این زمینه گفت: اگر دولت مشکلات مربوط به حمل و نقل دریایی را برطرف نکند، سال آینده نیز صادرکنندگان با 10 میلیارد دلار ضرر مواجه میشوند. کشتی‌های کمتری به بنادر نیوزیلند می آیند و لغو برنامه عزیمت آن‌ها به اتفاقی معمول تبدیل شده است.

آقای پترسیون همچنین افزود: در حال حاضر صادرکنندگان در تلاش هستند تا صادرات محصولات خود را به نحو مقرون به صرفه ای از کشور خارج کنند. اما به نظر می رسد که این مشکلات به زودی بر طرف نخواهد شد. مشکلات حمل و نقل در جهان افزایش یافته و رفع آن‌ها برای کشور کوچکی همچون نیوزیلند بسیار دشوارتر خواهد بود. شرکت های بزرگی همچون غول لبنیات نیوزیلند یعنی فونترا راه‌هایی برای رفع این چالش ها پیدا کرده اند اما هنوز شرکت های کوچک به ویژه در جزیره جنوبی این مشکلات را نتوانسته اند حل کنند. دولت می‌بایست در این زمینه دست به کار شده و اطمینان حاصل کند که صادرکنندگان با مشکل حمل و نقل محصولات خود مواجه نمی‌شوند. شاید دولت لازم باشد حتی کشتی‌های مخصوصی را اجاره کرده و در اختیار صادرکنندگان بگذارد. این ایده کمی ممکن است عجیب بنظر برسد اما فراموش نکنیم که دولت به خطوط هواپیمایی مبلغ یک میلیارد دلار پرداخت کرده تا حمل و نقل هوایی در جریان باشد.

درخواست کسب و کارها از دولت: وام و کمک مالی برای مشاغل در نظر گرفته شود

با ادامه قرنطینه در شهر اوکلند، به نظر می رسد که مشاغل با مشکلات مالی مواجه شده و از دولت درخواست کمک داشته اند. دولت اعلام کرده است که شهر اوکلند همچنان تا دو هفته دیگر در سطح 3 هشدار باقی خواهد ماند. این درحالی است که برخی از کارشناسان حوزه سلامت کشور بر این باورند که ادامه قرنطینه برای دو هفته کافی نخواهد بود. آقای آلن مکدونالد، مدیر انجمن کارفرمایان و تولیدکنندگان نیوزیلند، امروز طی مصاحبه تلوزیونی خود گفت که صادرکنندگان سفارشات خود را از دست داده اند و بسیاری از کسب و کارها حتی با پرداخت اجاره بهای ساختمان‌های خود با مشکل مواجه شده اند. وی همچنین گفت که این پنجمین بار است که ادامه قرنطینه در شهر اوکلند اعلام می‌شود و بسیاری از کسب و کارها دیگر نمی‌توانند فعالیت کاری خود را داشته باشند.

مدیر اجرایی موسسه Heart of the City، بر این باور است که ادامه قرنطینه در اوکلند تأثیر منفی زیادی بر صاحبان مشاغل از لحاظ مالی و روانی دارد. وی اظهار داشت: این اتفاق برای برخی از مشاغل ما بسیار وحشتناک است. ادامه قرنطینه باتوجه به تعداد مبتلایان به کرونا قابل پیشبینی بود اما در مجموع شرایط برای بسیاری از افراد ویران کننده است. حمایت فعلی دولت خوب است اما همچون قطره آبی می‌باشد. دولت می‌بایست به فکر اجرای سایر طرح ها از جمله پرداخت بیشتر کمک های مالی و وام های بدون بهره باشد.

کاهش معاملات و افزایش 25.5 درصدی قیمت مسکن در نیوزیلند

در جدیدترین اطلاعات منتشر شده توسط موسسه املاک نیوزیلند، فروش املاک مسکونی در ماه اوت 26.5 درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته کاهش یافته است. با این حال، قیمت میانگین مسکن در سراسر کشور 25.5 درصد افزایش یافته و به عدد 850 هزار دلار رسید. بر اساس آمار منتشر شده، مناطق خارج از اوکلند از شرایط نامساعدی برخوردار بوده به گونه ای که فروش مسکن در ماه اوت 33.7 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. این درحالی است که کاهش فروش خانه در اوکلند 12.8 درصد بوده. شهرهای نلسون و ساوت لند شدیدترین کاهش فروش را به خود دیده به طوری که میزان کاهش به ترتیب برای این شهر ها 50 و 46.8 درصد بوده است. نبود مسکن کافی برای فروش موجب شده تا کشور با افزایش قیمت مسکن مواجه گردد. اکنون میانگین قیمت خانه در سطح کشور نیز طی 12 ماه گذشته 25.5 درصد افزایش یافته و به عدد 850 هزار دلار رسیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما