معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۱۹

اخبار اقتصادی اتریش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته چهارم شهریور 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 آمار بانک های اتریشی از میزان نگرانی مشتریان در زمان نخستین تعطیلی‌های کرونا

کرونه: اتریشی‌ها در زمان نخستین تعطیلی سراسری کرونا، بیش از 100 میلیون یورو پول نقد از حساب های بانکی خود دریافت کرده اند. این میزان دریافت پول نقد از حساب های بانکی، در زمان نخستین تعطیلی‌ها و اعمال محدودیت های زمان بحران کرونا، بانک های تجاری کشور را در تابستان 2020 با چالش روبرو ساخت. گفته می‌شود طبق بانک آمار مرکزی، مشتریان بانک ها در جمعه پس از اولین دوره لاک دان ( تعطیلی‌های سراسری ) در سراسر اتریش بالغ بر 109 میلیون یورو از حساب های خود وجه نقد دریافت کرده اند. همچنین در گزارش بانک مرکزی اشاره شده است که در حدود 19 درصد مشتریان، به طور کامل حساب خود را خالی کرده اند. توماس شافلر،ریاست مشتریان خصوصی مجموعه بانکی-مالی ارسته اتریش در صحبت با روزنامه کرونه در این خصوص گفت: نگرانی از شرایط بحران کرونا دیری نپایید و نیمی از مشتریان در کمتر از چند روز مجددا وجوه نقد دریافت شده را به حساب های خود واریز کردند.

- از آغاز زمان همه گیری، مطبوعات اتریشی و اندیشکده‌ها و همچنین مراکز پژوهشی حوزه اقتصاد و تجارت، روند مصرف داخلی و همچنین روش های گوناگون پرداختی اعم از نقدی ویا از طریق اینترنت را مورد بررسی قرار داده اند. طبق بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان گروه بانکی ارسته اتریش، در زمان کرونا 42 درصد میزان پرداخت از طریق کارت های خود پرداز افزایش یافته است و این درحالی است که استفاده از خدمات بانک اینترنتی تنها 20 درصد رشد داشته است. بررسی‌های اندیشکده اقتصادی و علوم اجتماعی آگندا  آستریا “Agenda Austria” که طی گزارشی مورخ 22 آوریل 2021 در وبسایت این اندیشکده منتشر شده است، بر این اصل استوار است که 59 درصد اتریشی‌ها، همچنان پول نقد را به دیگر روشهای پرداختی و تراکنش ها ترجیح می دهند.

- همزمان با شروع همه گیری همچنین به دلیل کاهش ناگهانی شاخص بازار بورس اوراق بهادار، میزان سرمایه گذاری‌ها در بازار بورس اتریش تا 17 درصد افزایش یافته است و این روند تا پاییز سال 2020 ادامه داشته است. همچنین در مدت زمان مشابه توجه سرمایه گذاران و بخش خصوصی به حوزه استارتاپ ها افزایش محسوسی داشته است. 

- گزارش های مالی-بانکی گروه ارسته اتریش در آدرس اینترنتی ذیل قابل دسترس می‌باشد. بخش اعظم این گزارش ها به زبان انگلیسی نیز تهیه شده است.

https://www.erstegroup.com/en/investors/reports/financial-reports

 بالابودن هزینه زندگی در اتریش نسبت به میانگین کشورهای اتحادیه اروپایی

وینرتسایتونگ: گزارش 15 سپتامبر اداره آمار فدرال آلمان“Statistisches Budesamt”  هزینه زندگی در اتریش را بالاتر از آلمان و بالاتر از میانگین اتحادیه اروپایی اعلام کرد. این گزارش همچنین، در میان کشورهای اتحادیه، هزینه‌های زندگی در سوئیس را با فاصله ای معنا دار در صدر کشورهای عضو ارزیابی کرده است.  اداره فدرال آلمان واقع در ویسبادن در این گزارش 36 کشور اروپایی را مورد بررسی قرار داده است و در گزارش تحلیلی خود، مبدا مقایسه را شرایط مالی شهروندان آلمانی و هزینه‌های زندگی در این کشور قرار داده است. دیگر کشورهای اروپایی که هزینه زندگی بالاتری نسبت به اتریش و میانگین اروپایی را دارند، پس از سوئیس، ایسلند، نروژ، دانمارک و لوکزامبورگ می‌باشند. این گزارش به عنوان مثال شاخص گرانی آلمان را 100، برای اتریش 105 و سوئیس را 150 اعلام کرده است. کشورهای فرانسه، بلژیک و هلند در این مقایسه به شاخص قیمت در اتریش شباهت بسیاری دارند. اطلاعات مندرج در این گزارش در آخرین روز کاری ماه ژوئیه 2021 به روزرسانی شده اند و در تحلیل آماری؛ از اطلاعات کشورها، سازمان OECD و همچنین مرکز آمار اتحادیه اروپایی EUROSTAT نیز استفاده شده است. 

- در سال 2019، بالغ بر 4 .91 میلیون نفر شهروند اروپایی برابر با 9 .20 درصد جمعیت اتحادیه اروپایی، در خطر فقط و محرومیت اجتماعی قرار داشتند. در مقابل در اتریش 9 .16 درصد از جمعیت کشور در معرض خطر فقر و محرومیت اجتماعی قرار داشته اند که نشان از بهتر بودن شرایط زندگی در اتریش نسبت به میانگین اتحادیه اروپایی و کشورهای عضو انجمن تجارت آزاد اروپا دارد.

- نرخ تورم میانگین برای کشورهای اتحادیه اروپایی بین سال 2019 تا نیم سال نخست سال 2020، برابر با 7 . 0 درصد بوده است و در میان کشورهای عوض لهستان در همین مدت با 7 .3 درصد بالاترین نرخ تورم را داشته است. همزمان نرخ تورم در اتریش هرچند نوسانات بسیار کمی داشته است اما با میزان 4 . 1 درصد دوبرابر میانگین اتحادیه اروپایی می‌باشد. شاخص اصلی تعیین کننده نرخ تورم در اتریش، قیمت مسکن، خوراک، مواد خام و انرژی می‌باشد.

افزایش چشمگیر درآمد اتریش از تجارت دی اکسید کربن

پرسه: شرکت ها و صنایع اتریش، در سال جاری بالغ بر 302 میلیون یورو برای دریافت گواهی میزان مجاز تولیدات دی اکسید کربن هزینه کرده اند و درآمد حاصل از آن به حساب دولت واریز می‌شود. در شرایط فعلی، به دلیل نبود، قانون و طرح نامه دقیق از سوی دولت، شک و شبهه‌های زیادی دی میان کارشناسان و صاحبان صنایع در خصوص آینده این مجوز ها و روند بازرسی دوره ای آن وجود دارد. در حال حاضر تولید هر تن دی اکسید کربن در اتحادیه اروپایی برای صنایع 60 یورو جریمه به همراه دارد. در اتریش نیز دولت توانسته است در سال جاری با تکیه بر این نرخ 63 میلیون یورو بیشتر از پیش بینی‌های اولیه درآمد کسب نماید. در صورتی که شرکت ها مسیر تولیدات خود را به آیین نامه‌های اتحادیه اروپایی در خصوص بهبود شرایط زیست محیطی و کاهش آلاینده‌های آب و هوا نزدیک نمایند، تا نیمی از هزینه‌های پرداخت شده در این حوزه به این شرکت ها عودت داده خواهد شد.

 ارسال دستورالعمل از سوی وزارت کار به اداره خدمات مشاغل اتریش در خصوص حقوق بیکاری برای افرادی که نمیخواهد واکسن بزنند

استاندارد: اداره خدمات مشاغل اتریش از سوی وزیر کار اتریش، مارتین کوخر، آیین نامه ای را برای قطع حقوق بیکاری افرادی که مشاغل معرفی شده به آنان را به دلیل پیش شرط واکسیناسیون کرونا رد می نمایند، دریافت نموده است. گفته می‌شود تاریخ دستورالعمل ارسالی از سوی وزیر کار مربوط به 25 آگوست 2021 می‌باشد و وزارت کار نیز ارسال این نامه و دستورالعمل یاد شده را تایید نموده است. قانون هنوز واکسیناسیون را اجباری نکرده است و به نظر نمی رسد که دادگاه قانون اساسی اتریش با واکسیناسیون اجباری موافقت نماید. چالش های قانونی دیگری نیز در این خصوص وجود دارد، به عنوان مثال اداره خدمات بازار مشاغل اتریش، از آنجایی که واکسیناسیون در حوزه اطلاعات شخصی افراد قرار می‌گیرد، امکان پرسش در خصوص واکسیناسیون آنان ندارد.

- تا نیم روز 16 سپتامبر 2021، بالغ بر 63 درصد جمعیت بالای 12 سال اتریش حداقل یک دوز واکسن و 6 . 59 درصد جمعیت بالای 12 سال اتریشی، هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت نموده اند.

- اتاق اقتصادی فدرال به همراه اتاق های اقتصادی استانی و وزارت بهداشت، از ماه می 2021، کمپین واکسیناسیون شرکت ها و واحدهای صنفی را آغاز کرده است. 

- اطلاعات مربوط به کمپین واکسیناسیون شرکت ها در آدرس اینترنتی ذیل قابل دریافت است:

https://www.wko.at/service/betriebliche-impfungen.html

 فعال اقتصادی اتریشی -کانادایی خط تولید خودروهای کوچک پیکر برقی در اتریش راه اندازی مینماید

کوریه: فرانک اشتورناخ میلیونر و فعال اقتصادی اتریشی- کانادایی است که در حال حاضر در منطقه گلایسدورف اتریش، خط تولید خودروهای کوچک پیکر برفی به نام ساریت را راه اندازی کرده است و تلاش دارد تا در نزدیکی وین نیز، خط تکمیلی قطعات را برای تامین قطعات مورد نیاز این خودرو راه اندازی نماید. وی با همکاری دانشگاه صنعتی گراتز، به دنبال تولید خودروهای یک تا دو سرنشینه برای استفاده در سطح مناطق شهری می‌باشد. خودروی “ساریت”، در حال حاضر در کانادا تولید می‌شود و خط تولید آن توان تولید 120 هزار دستگاه در سال را دارا می‌باشد و نخستین مدل های این رده خودرو قرار است از سال 2022 در اتریش نیز مورد بهره برداری و استفاده قرار گیرند و هر دستگاه به قیمت 4 هزار یورو به فروش خواهد رسید. این خودرو می‌تواند مسافت 80 کیلومتر را در با یک بار شارژ کامل طی نماید.

 گازپروم روسیه پایان پروژه ساخت و ساز خط لوله نوراستریم2 را اعلام کرد

کرونه: مراحل ساخت خط لوله نورداستریم 2 به گفته سخنگوی شرکت گازپروم روسیه، امروز نهایی شد و این خط لوله انتقال گاز از روسیه به اروپا را از طریق آلمان در آینده ای نزدیک  آغاز خواهد کرد. شرکت های نفت و گاز گازپروم روسیه، یونیپر و وینترشال از آلمان، شرکت چند ملیتی انرژی فرانسه، شرکت فرانسوی هلندی شل و همچنین شرکت نفت و گاز او ام فا اتریش، از گردانندگان، سرمایه گذاران و صاحب امتیازان اصلی این خط لوله می‌باشند.

 بیانیه اعلام موضع مشترک اتریش و 7 کشور اروپایی برای کاهش میزان بدهی‌های اتحادیه اروپایی

کلاینه تسایتونگ: اتریش به همراه 7 کشور دیگر اتحادیه اروپای از جمله دانمارک، هلند و سوئد، بیانیه اعلام موضع مشترکی را در خصوص تلاش اتحادیه اروپایی برای کاهش روند بدهی‌ها منتشر کرده اند. وزرای دارایی از هشت کشور اتحادیه اروپا ، از جمله اتریش، پیش از نشست غیررسمی وزرای دارایی اتحادیه اروپا در اسلوونی در روزهای جمعه و شنبه، خواستار بازگشت سریع به پیمان  سیاست بودجه پایدار و با ثبات شدند. بر اساس  این بیانیه موضعی مشترک که روز جمعه در چندین روزنامه بین المللی منتشر شد ، ثبات در مدیریت بودجه باید به عنوان ستون اصلی عضویت در اتحادیه اروپا باقی بماند.

در این بیانیه، وزرای دارایی اتحادیه اروپایی با اشاره به سطوح بالای بدهی در اتحادیه اروپایی در زمان بحران همه گیری کرونا، خواستار کنترل شرایط و تضمین ثبات بودجه از سوی کشورها عضو گشتند. در دو سال گذشته ، نسبت بدهی در اتحادیه اروپا با 15 درصد افزایش از 79 درصد در سال 20169  به 94 درصد از تولید ناخالص داخلی در سال 2021 رسیده است. 

 کمبود هزاران راننده کامیون در اتریش

کوریه: هفته‌ها است که در اروپا به ویژه در انگلستان، حمل و نقل بار به دلیل کمبود راننده‌های کامیون ترانزیت، با مشکل روبرو شده است. حال این معضل به حوزه حمل و نقل بار زمینی در اتریش را نیز در نوردیده است که سبب کاهش توان عرضه برای فروشگاه‌ها به ویژه در عرضه مواد مصرفی و غذایی خواهد شد. کمبود راننده کامیون در حال حاضر در انگلستان بالغ بر 100 هزار نفر، در آلمان بین 60 تا 80 هزار نفر و در اتریش بین 15 تا 20 هزار نفر ذکر شده است. آقای دریک انگلهارت سخنگوی صنف حمل و نقل جاده و لوجستیکی اتریش در صحبت با خبرگزاری آپا نسبت به گسسته شدن حلقه تامین نیازهای روزمره در اروپای غربی هشدار داد.

 آخرین آمار حجم مسافران فرودگاه بین المللی وی

وینرتسایتونگ: حجم مسافران ورودی و خروجی فرودگاه وین در فاصله ماه‌های جولای و آگوست 2021 با کاهشی نزدیک به 50 درصد نسبت به تابستان سال 2019 به 25 . 3 میلیون نفر رسید، میزان مسافران این فرودگاه در تابستان 2019، برابر با 31 . 6 میلیون نفر بوده است. با این وجود از زمان آغاز همه گیری ماه‌های یاد شده در سال جاری، بالاترین میزان مسافران ورودی و خروجی را به ثبت رسانده اند. طبق اعلام روابط عمومی‌گروه فرودگاهی وین که گرداننده فرودگاه‌های مالت و کوشیتزه در اسلواکی نیز می‌باشد، مجموع مسافران این گروه فرودگاهی در تابستان سال جاری به 04 . 4 میلیون نفر رسیده است که این حجم نیز با آمار پیش از کرونا، فاصله ای بالغ بر 48 درصد دارد. شایان ذکر است که ماه آگوست همواره به دلیل زمان سفرهای تابستانی، پرتراکم ترین زمان برای فرودگاه‌های اروپایی و اتریش به شمار می آید. در حال حاضر با وجود تهمیدات ممنوع کننده سفر به برخی کشورها، از وین به 162 مقصد پرواز انجام می‌گیرد که 25 درصد کمتر از تعداد مقصد های پروازی پیش از بحران سلامت کرونا می‌باشد. 

 آمار پروازهای مسافربری در اتحادیه اروپایی در دوران کرونا

یوروستات تمهیدات محدود کننده در حوزه حمل و نقل هوایی به ویژه مسافرت های هوایی در دوران بحران سلامت و همه گیری کرونا، حوزه مسافرت های هوایی را به شدت در دو سال اخیر تحت تاثیر قرار داده است. میزان درآمد فرودگاه‌ها، خطوط هوایی و صنایع هوانوردی نیز همزمان کاهش چشمگیری داشته است. در پایان ماه آگوست 2021، طبق اطلاعات منتشره یوروستات، تعداد پروازهای مسافربری در اتحادیه اروپایی، نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته میلادی 48 درصد کاهش داشته است و با وجود این میزان رشد، این آمار همچنان 31 درصد کمتر از حجم پروازهای مسافربری داخلی اتحادیه اروپایی در سال 2019 بوده است. تعداد پروازهای مسافربری در سال آگوست 2021 برابر با 479 هزار پرواز، در آگوست 2020 برابر با 325 هزار پرواز و در آگوست 2019، 696 هزار پرواز بوده است.  کمترین کاهش میزان پرواز در کشورهای یونان، رومانی و کروواسی بوده است و در این میان اتریش با 35 درصد کاهش شرایطی وخیم تر از میانگین کاهش اتحادیه اروپایی با 31درصد کاهش دارد. 

 کاهش محسوس فروش محصولات با فناوری‌های پیشرفته در اتحادیه اروپایی

یوروستات: براساس گزارش منتشره مرکز آمار اتحادیه اروپایی „یوروستات”، حجم فروش محصولات با فناوری‌های پیشرفته اتحادیه اروپایی با کاهشی 7 درصدی نسبت به دوران پیش از بحران همه گیری کرونا، از 334 میلیارد یورو در سال 2019 به 311 میلیارد یورو در سال 2020 رسید. با وجود این کاهش مقطعی، اطلاعات آماری نشان از روند رو به رشد فروش این نوع محصولات از سال 2010 تا کنون داشته است. این گزارش گروه‌های کالایی دستگاه‌های مخابراتی، دستگاه‌های آزمایشگاهی و ابزار دقیق، حوزه دارو، هوافضا، ماشین آلات غیر برقی، رایانه و ماشین آلات اداری، حوزه محصولات شیمیایی،ماشین آلات برقی و صلاح را برای مدت زمان سال های 2010 تا 2020 مورد بررسی قرار داده است. بیشترین شیب روند رشد فروش در این دوره مربوط به حوزه دارو و هوافضا می‌باشد.

 بهبود شرایط بازار کار در اتریش و همچنان فاصله با شرایط پیش از بحران کرونا

استاندارد: با گذشت 2 روز از آغاز هفته جاری منتهی به 14 سپتامبر 20201، شرایط بازار کار در حال بهبود است و میزان افراد بیکار نسبت به هفته گذشته نیز کاهش داشته است. در حال حاضر تعداد 272 هزار و 578 نفر در اداره خدمات مشاغل اتریش AMS در فهرست افراد فاقد شغل به ثبت رسیده اند. وزیر کار اتریش، آقای مارتین کوخر در خصوص شرایط بازار کار در اتریش به روزنامه استاندارد گفت : در حال حاضر توانسته ایم آمار بیکاری را در بازار کار اتریش به شاخص بیکاری پیش از بحران کرونا نزدیک سازیم و تاکید کرد که دولت می‌بایست روند بازگشت به شرایط عادی و خروج از بحران را با توجه به شرایط بازار کار تنظیم نماید، زیرا تمهیدات محدود کننده سبب افزایش مجدد آمار بیکاری و اعمال فشار مالی بر دولت و صندوق های بیمه و بازنشستگی خواهد شد. بر اساس آمار مرکز آمار اتریش، در حال حاضر تعداد افراد فاقد شغل در اتریش 82  هزار و 700 نفر کمتر از تابستان سال 2020 و پس از نخستین دوره تعطیلی‌های سراسری کرونا می‌باشد. 

 موضع واضح اتریش در خصوص لزوم ادامه استفاده از پول نقد در سامانه بانکی و مالی کشور

کرونه: معاون ریاست بانک مرکزی اتریش نسبت به موضع اتریش در خصوص حفظ پول نقد در کنار دیگر راه‌های تراکنش های دیجیتالی مالی، تاکید کرد و گفت: امکان انتخاب میان پول نقد و دیجیتال برای همگان باید فراهم باشد. این موضع من و بانک مرکزی اتریش است.  در تابستان سال امسال، پس از آنکه کمیسیون اتحادیه اروپایی، اقدامات سختگیرانه ای را برای مبارزه به پول شویی اعلام کرد که به موجب آن تراکنش های بیشتر از ده هزار یورو نیازمند اظهار نامه بانکی باید باشد، موضوع نقدینگی در اتحادیه اروپایی باری دیگر پس از سال 2014 رونق گرفت. همزمان کشورهایی مانند فرانسه، حتی تاکید بر پایین آوردن سقف ده هزار یورویی بودند، که بارها با مخالفت اتریش و به ویژه وزارت دارایی این کشور روبرو شد. هابر معاون بانک مرکزی اتریش همچنین افزود : مشتریان اتریشی همچنان برای پول نقد ارزش بیشتری قائل می‌باشند و به نظر نمی رسد که رمز ارزها بتوانند در آینده ای نزدیک جای پول نقد را بگیرند.

 بانک مرکزی اتریش در حال حاضر، در حال بررسی  امکان استفاده از یوروی دیجیتالی است و از تابستان امسال همکاری خود را برای دوره دوساله آزمایشی یورو دیجیتالی آغاز کرده است. همچنین شایان ذکر است که رمزارزها در اتریش هنوز به طور رسمی از سوی سامانه پولی-بانکی این کشور به رسمیت شماره نشده اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما