معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۹

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آفریقای جنوبی در هفته چهارم شهریورماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بانک FNB نیروگاه‌های با سوخت ذغال سنگ را تأمین مالی نمی‌کند

بانک اف ان بی بزرگترین بانک آفریقای جنوبی اعلام کرد که نه تنها در نیروگاههای با سوخت ذغال سنگ سرمایه گذاری نمی‌کند بلکه تا سال 2050 سرمایه گذاری خود رادر زمینه استخراج این محصول به صفر خواهد رساند. این بانک اعلام کرده است که هدف از این اقدام نشان دادن تعهد خود به کاهش گازهای گلخانه‌ای و توجه به محیط زیست است. آفریقای جنوبی نزدیک به 80 درصد از انرژی خود را از طریق نیروگاههای ذغال سنگ تأمین می‌کند و بانکها در سرمایه گذاری در نیروگاهها و معادن ذغال سنگ نقش عمده‌ای دارند. دولت و بخش خصوصی در آفریقای جنوبی همواره تعهد خود به محیط زیست و اجرای موافقتنامه پاریس را جزء استرتژیهای خود اعلام کرده‌اند.

چهار کشور برای توافق با آفریقای جنوبی در زمینه ساخت نیروگاه به این کشور هیئت اعزام خواهند کرد

 روزنامه بیزنس ماوریک اعلام کرد؛ چهار کشور ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان به دنبال اعزام هیئت به آفریقای جنوبی برای انجام توافق بااین کشور به منظور تعطیل کردن نیروگاههای ذغال سنگ و ساخت نیروگاههای جدید هستند. بر اساس این خبر قرار است این توافق بین شرکت برق آج (اسکوم) و شرکتها متعلق به این چهار کشور منعقد و خبر امضای توافق که منجر به تعطیلی تدریجی 15 کارخانه تولید برق با سوخت ذغال و جایگزین آن خواهد شد در نشست بین المللی محیط زیست سازمان ملل تحت عنوان COP26 که قرار است در 31 اکتبر در گلاسکو برگزار گردد، اعلام رسمی‌ شود. آلبی مودیسه، سخنگوی اداره محیط زیست آفریقای جنوبی می‌گوید: "اقتصادهای توسعه یافته مسئولیت تأمین هزینه انتقال عادلانه به اقتصاد کم کربن را دارند." وی تأیید کرد که جان مورتون، نماینده بریتانیا در COP26، "برای ارزیابی فرصت‌های همکاری بیشتر" به این کشور سفر می‌کند، اما افزود که تاریخ‌ها هنوز در حال نهایی شدن هستند. آلوک شارما، رئیس COP26، گفته است که می‌خواهد از این اجلاس برای "ارسال زغال سنگ به تاریخ" استفاده کند. اما او با مقاومت تعدادی از کشورهای با درآمد متوسط که به زغال سنگ متکی هستند روبرو شد. نشست گروه 20 در ماه ژوئیه نتوانست در مورد حذف زغال سنگ به توافق برسد. استفاده از زغال سنگ در آفریقای جنوبی این کشور را به دوازدهمین تولید کننده گازهای گلخانه‌ای در جهان تبدیل کرده است، جایگاه این کشور قبل از بریتانیا که دارای اقتصادی هشت برابر بزرگتر از این کشور است است قرار گرفته است. اسکوم به تنهایی مسئول بیش از 40 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای آفریقای جنوبی می‌باشد.

کاهش تعداد کشاورزان آفریقای جنوبی

گزارش منتشر شده توسط کمیسیون رقابت آفریقای جنوبی حاکی از آن است که تعداد کشاورزان در این کشور به شدت کاهش یافته است. براساس این گزارش از سال 2007 تا سال 2021 آفریقای جنوبی بیش از 70 درصد از کشاورزان خود را از دست داده است. این گزارش تعداد کشاورزان را در سال 2007 معادل 3899 و در سال 2021 معادل 1059 نفر اعلام کرده است. کمیسیون گفته است که آفریقای جنوبی کشوری صنعتی و بازرگانی شده است و کشاروزی در مقیاس بزرگ در این کشور وجوددارد. اتاق بازرگانی کشاورزی آفریقای جنوبی محتوای گزارش کمیسیون رقابت را رد کرده و اظهار داشته است هزینه‌های کشارزی در آفریقای جنوبی افزایش یافته و به دلیل صرفه جویی در هزینه‌ها بسیاری از مزارع کشاورزی در یکدیگر ادغام شدند. واندیل سیهلوبو می‌گوید یک جمله گمراه کننده وجود دارد که می‌گوید تعداد کشاورزان آفریقای جنوبی در حال کاهش است. اما واقعیت این است که تعداد کشاورزان لزوماً در حال کاهش نیست، بلکه واحدهای کشاورزی برای استفاده از کارآیی بیشتر ادغام شده‌اند. وی در خصوص بالا بودن هزینه کشاورزی می‌گوید. این کشور در حال حاضر بیش از 80 درصد از کود مصرفی سالانه خود و بیش از 90 درصد از محصولات شیمیایی خود را وارد می‌کند که تأثیر زیادی بر افزایش هزینه‌ها دارد.

آفریقای جنوبی تنها کشور عضو G20 هست که تا سال 2022 به شرایط قبل از کرونا باز نمی‌گردد

بررسی‌های اطلاعات اکونومیست نشان می‌دهد در بین کشورهای عضو گروه جی 20 آفریقای جنوبی است که نمی‌تواند در سال 2022 به شرایط اقتصادی قبل از شیوع کرونا باز گردد. با وجود پیش بینی رشد اقتصادی 4 -5 درصدی اقتصاد این کشور در سال جاری، این کشور عقب‌تر از آرژانتین، مکزیک و ژاپن قرار دارد. گاته دماریاس، مدیر پیش بینی جهانی اتحادیه اروپا در توئیتی تاکید کرد که آفریقای جنوبی در میان کشورهای G20 با بهبودی کندتری مواجه است و از آرژانتین، مکزیک و ژاپن عقب است. کشورهایی که سریعتر شرایطشان بهبود می‌یابد عبارتند از چین - که طبق گزارش EIU امسال 8 درصد رشد می‌کند، ایالات متحده (با رشد 6 درصد) و همتایان BRICS روسیه (با رشد 3.8 درصد) و هند (با رشد 8.2) ٪).

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما