معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۸

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری برازاویل و جمهوری آفریقای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری برازاویل و جمهوری آفریقای مرکزی در هفته چهارم شهریور 1400 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

جمهوری دموکراتیک کنگو

هوانوردی - مشارکت‌هایی برای راه اندازی مجدد هواپیمایی کنگو

جمهوری دموکراتیک کنگو مایل است با مشارکت خطوط هوایی اتیوپی یک شرکت هواپیمایی ملی جدید ایجاد کند. در همین حال، کنیا ایرویز برای تقویت ارتباطات هوایی با این کشور، دو جت به شرکت هواپیمایی کنگو اجاره می‌دهد.

 شرکت معاون وزیر دارایی جمهوری دموکراتیک کنگو در رأس یک هیئت آفریقایی در نشست G20 - ناپل

اونیچ انسله معاون وزیر دارایی جمهوری دموکراتیک کنگو به نمایندگی از اتحادیه آفریقا در رأس هیئت جمهوری دموکراتیک کنگو در نشست معاونان وزیران دارایی و معاونان بانک‌های مرکزی G20 از 13 تا 14 سپتامبر 2021 در ناپل ایتالیا برگزار گردید، شرکت کرد. این هیئت متشکل از دیودون فیکیری علیماسی معاون اول رئیس بانک مرکزی کنگو مسئول سیاست‌های پولی و هم چنین کارشناسان وزارت دارایی و بانک مرکزی کنگو است.

 همکاری اقتصادی بین جمهوری دموکراتیک کنگو و آلمان

جمهوری فدرال آلمان متعهد می‌شود همکاری اقتصادی خود را با جمهوری دموکراتیک کنگو تقویت کند. در همین زمینه نیکلاس کازادی وزیر دارایی کنگو دیداری با گونتر نوک، نماینده ویژه صدراعظم آلمان در امور آفریقا انجام داد. هر دو شخصیت بر مشارکت بین دو کشور در راستای بهبود در جهت توسعه تاکید کردند.

 لایحه مالی 2022 به دفتر مجلس ملی ارائه شده است

برخلاف روال پیشین، ژان میشل سما لوکوند، نخست وزیر، 15 سپتامبر 2021، لایحه سال مالی 2022 را به مجلس ارائه داد. با توجه به قانون مالی 2022، دولت مرز 20 تریلیون فرانک کنگو یا حدود 10 میلیارد دلار آمریکا را می‌شکند. با انجام یک مطالعه مقایسه‌ای با سال قبل، در مقایسه با سال بودجه 2021 که بالغ بر 14 تریلیون فرانک یا حدود 7 میلیارد دلار بود، حدود 40 درصد افزایش یافت و برای قانون اصلاحی سال 2021، تقریباً 13 درصد افزایش دارد.

 با حمایت مالی، اتحادیه اروپا تجهیزات تولید کفش را به کنگو اهدا می‌کند

اوستاچه مهانزی وزیر کارآفرینی، بنگاه‌های کوچک و متوسط (SMEs)،، طی مراسمی رسمی، این کمک اتحادیه اروپا را به دفتر ترویج شرکت‌های کوچک و متوسط کنگو (اوپک) ارائه داد. هدف این است کفش‌های بیشتری توسط خود کنگو تولید شود. در چهارچوب ادغام جمهوری دموکراتیک کنگو در بازار مشترک آفریقای شرقی و جنوبی (COMESA)، اتحادیه اروپا به کارآفرینان کنگو با تجهیزات نیمه صنعتی و صنعتی برای تولید کفش چرمی جهت تشویق مصرف داخلی کمک مالی کرده است. کارآفرینان کنگو رضایت خود را از شرکای خود، از جمله COMESA و اتحادیه اروپا توسط COFED اعلام کردند.

 سمینار تجارت و سرمایه گذاری جمهوری دموکراتیک کنگو و زیمباوه

توسعه یک کشور، به ویژه مانند جمهوری دموکراتیک کنگو، عموماً از طریق مشارکت‌های محکم و موثر انجام می‌شود که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر زندگی روزمره مردم داشته باشد. از این منظر است که وزیر تجارت خارجی، ژان لوسین بوسا، به مناسبت سمینار تجارت و سرمایه گذاری که روز سه شنبه، 14 سپتامبر 2021 در کینشازا با حضور معاون وزیر امور خارجه و بین الملل زیمباوه برگزار شد، تبادل نظر کرد. نماینده جمهوری زیمبابوه در مورد امکان فعال کردن صنعتی شدن اقتصادهای DRC و زیمبابوه به منظور این که دو کشور بتوانند با هم در جهت توسعه هماهنگ برای منافع مردم جمعیت خود حرکت کنند، صحبت کرد. با حضور نمایندگان نزدیک به 30 شرکت که نماینده زیمبابوه را در این جلسه همراهی می‌کردند، وی گفت: امروز، در زمینه اقتصادی، عمدتاً در زمینه سرمایه گذاری و تجارت، دو کشور بیشترین همکاری را دارند. ژان لوسین بوسا نیز بر ضرورت تقویت روابط در زمینه اقتصادی بین کشورش و زیمبابوه را با این واقعیت که ارقام حجم تجارت بین دو کشور بسیار کم است، تاکید کرد. آمارها نشان می‌دهد حجم تجارت بین جمهوری دموکراتیک کنگو و زیمبابوه بسیار کم است زیرا تنها به چند محصول اولیه مربوط می‌شود. به گفته مدیر تجارت خارجی کنگو، این نزدیک شدن هم چنین بخشی از ادغام در چارچوب منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (ZLECAF) است.

جمهوری کنگو (برازاویل)

از مخترعان، مبتکران، مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و هم چنین کلیه فعالان اقتصادی و مدیران SMEs / SMIs در جمهوری کنگو دعوت می‌شود تا در ایجاد یک بستر به منظور ایجاد انگیزه برای توسعه کشور مشارکت کنند

نیسفور فیلا دو سنت ائود وزیر توسعه صنعتی و ارتقای بخش خصوصی، این فراخوان را به مناسبت بزرگداشت بیست و دومین روز فناوری و مالکیت فکری آفریقا در 13 سپتامبر، با موضوع "مالکیت فکری، نوآوری و توسعه کسب و کار در آفریقا "اعلام کرد. وی گفت انتخاب این موضوع هم چنین در زمینه تنوع بخشیدن به اقتصاد کنگو که توسعه SME ها و SMI ها جزء مهمی از آن را تشکیل می‌دهد، منطقی است و دولت از هیچ تلاشی برای تشویق هرگونه ابتکار عمومی یا خصوصی که هدف آن ایجاد و توسعه مشاغل و صنایع از طریق استفاده استراتژیک و مؤثر از مالکیت معنوی است دریغ نمی‌کند. لازم به ذکر است که مطالعات متعدد نشان داده است که شرکت‌های بزرگ در سراسر جهان آن‌هایی هستند که استفاده استراتژیک از مالکیت فکری و نوآوری را سنگ بنای توسعه و رقابت خود قرار داده‌اند.

 سماک - یک رصدخانه برای بهبود فضای کسب و کار در کنگو

کلمنت بلینگابا کمیسر مسئول بخش سیاست‌های اقتصادی، پولی و مالی جامعه اقتصادی و پولی آفریقای مرکزی (سماک)، از نصب نقطه کانونی رصدخانه برای بهبود فضای کسب و کار در کنگو خبر داد. این اعلامیه در پایان دیدار اخیر هیئت سماک به سرپرستی کلمنت بلینگابا و وزیر دارایی، بودجه و نمونه کارها، ریگوبرت راجر اندلی اعلام شد. این ابتکار بخشی از پروژه ایجاد رصدخانه تجاری برای بهبود فضای کسب و کار در منطقه سماک است. کلمنت بلینگابا گفت: مباحثات با وزیر امور مالی بر اهمیتی که سران کشورها برای بهبود فضای کسب و کار قائل هستند متمرکز شده است. برای این که این ساختار بتواند فعالیت‌های خود را آغاز کند، یک بسته سخت افزاری رایانه‌ای متشکل از رایانه رومیزی، لپ تاپ و چاپگر چند منظوره رنگی در دسترس قرار گرفته است. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به اهداف خود برسند. طبق گفته‌های کلمنت بلینگابا، مأموریتی که وی در شش کشور عضو سماک انجام می‌دهد، توسط سران کشورها به منظور تقویت اقتصاد مناطق مورد توجه است. در واقع، بهبود فضای کسب و کار، به نفع سرمایه گذاران خصوصی، شامل شاخص‌های اصلی زیر است: عدالت در حل و فصل اختلافات در دادگاه تجاری، کاهش هزینه‌های تولید برای مقابله با رقابت، کاهش هزینه برق، تعمیر و نگهداری جاده برای روان بودن حمل و نقل محصول، کاهش هزینه سوخت و حذف فساد.

 برگزاری کارگاه افزایش ظرفیت با موضوع "نظارت بر بودجه و اصلاحات عمومی

14 سازمان از جامعه مدنی از 14 تا 16 سپتامبر در برازاویل، در کارگاه افزایش ظرفیت با موضوع "نظارت بر بودجه و اصلاحات عمومی انجام شده توسط دولت" شرکت می‌کنند.

این کارگاه که توسط پروژه اصلاح بخش عمومی ادغام شده (Prisp) سازماندهی شده است، با هدف ایجاد توانایی کنترل خارجی بر سیاست‌های عمومی اجرا شده توسط دولت، در اختیار فعالان جامعه مدنی قرار می‌گیرد. فردیناند دوکانگا کواندا، هماهنگ کننده Prisp گفت: تمایل به ترویج حکمرانی خوب مستلزم تقویت ظرفیت‌های نهادی، انسانی، لجستیکی، اقتصادی و مالی نه تنها دولت بلکه جامعه مدنی است، به منظور مشارکت موثرتردر پاسخگویی بخش عمومی مدیریت.

وی افزود: اکنون به وضوح شناخته شده است که مدیریت صحیح امور دولت مستلزم آن است که جامعه مدنی امکان مشارکت در مرحله تدوین استراتژی‌های توسعه و اجرای آنها را داشته باشد.

وی یادآور شد که این پروژه یک ابزار حمایتی برای دولت در اجرای اصلاحات حکمرانی است. بنابراین، از ظرفیت سوم سازمان‌های جامعه مدنی از طریق مؤلفه مربوط به پاسخگویی و مشارکت شهروندان پشتیبانی می‌کند. لازم به ذکر است که انتظار می‌رود سازمان‌های جامعه مدنی در اجرای اصلاحات حکمرانی، نظارت بر پروژه‌های دولتی و توصیه‌های نهادهای کنترلی و هم چنین در جهت جلب رضایت مردم اقدامات نظارتی را انجام دهند. مشارکت این بازیگران هم چنین برای تخصیص عادلانه بودجه و نظارت بر بودجه بسیار مهم است. در ژوئیه 2019 بود که کنگو با پنج سازمان جامعه مدنی توافقنامه همکاری را برای بهبود نتایج توسعه در زمینه بهبود محیط حاکمیت اقتصادی از طریق تقویت کارآیی و شفافیت در مدیریت منابع مالی عمومی امضا کرد. با هدف تأمین مالی از سوی بانک جهانی، Prisp قصد دارد بسیج منابع عمومی غیر از نفت را بهبود بخشد و از کنگو در اجرای اصلاحات حکومتی حمایت کند.

جمهوری آفریقای مرکزی

کمک 15 میلیارد فرانک سیفایی بانک توسعه کشورهای مرکز آفریقا به آفریقای مرکزی

Fortunato-Ofa Mbo Nchama رئیس بانک توسعه کشورهای آفریقای مرکزی( BDEAC) و فلیکس مولوآ وزیر امور اقتصادی جمهوری آفریقای مرکزی (CAR) در 13 سپتامبر در برازاویل، یک قرارداد وام اختصاص داده شده به تقویت سیستم‌های بهداشت ملی و مبارزه با همه گیری ویروس کرونا (کووید -19) امضا کردند. بودجه پانزده میلیارد FCFA که توسط این موسسه مالی اعطا شده است به دولت آفریقای مرکزی اجازه می‌دهد تا همه گیری را مهار کند، شرایط زندگی مردم را تضمین کرده و سیستم بهداشتی آن را تقویت کند. این امر به منظور افزایش دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی با کیفیت و تضمین امنیت سلامت در شرایط همه گیر و پس از اپیدمی است. به گفته Fortunato-Ofa Mbo Nchama، رئیس BDEAC، این حمایت باعث بازسازی ساختارهای بهداشتی موجود و ساخت ساختمان‌های جدید بیمارستانی به منظور پوشش قلمرو وسیع آفریقای مرکزی و ارائه دسترسی عادلانه به مردم به خدمات درمانی با کیفیت می‌شود. رئیس بانک توسعه کشورهای آفریقای مرکزی در همین زمینه گفت مشارکت در تقویت مراقبت‌های بهداشتی مردم به معنای حفظ ابزار اصلی تولید ثروت ملی در وضعیت کار خوب است. این قرارداد وام، در حمایت از CAR، نمادی از راه اندازی مجدد همکاری پایدارتر بین BDEAC و جمهوری آفریقای مرکزی است. امروز، دولت آفریقای مرکزی می‌تواند از آمادگی بانک توسعه کشورهای آفریقای مرکزی برای اعطای منابع در بهترین شرایط مالی اطمینان یابد. وام عمدتاً در حساب تقویت زیرساخت‌های بهداشت ملی به منظور بهبود دسترسی به سلامت بهتر برای کل مردم استفاده می‌شود. جمهوری آفریقای مرکزی با توجه به بحران‌های زیادی که ما تجربه کرده‌ایم، چندین سال است که قادر به سرمایه گذاری گسترده در زیرساخت‌های بهداشتی نیست. این حمایت به ما امکان می‌دهد سیستم بهداشتی خود را بهتر تقویت کنیم. "

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما