معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۷

اخبار اقتصادی اتریش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته سوم شهریور 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تغییرات اساسی در برنامه شرکت نفت و گاز اتریش OMV

خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش: مدیرعامل جدید شرکت نفت و گاز اتریش، آلفرد اشترن، اعلام کرد این شرکت با تغییرات بزرگی در حوزه عملکرد و برنامه‌های آینده روبروست. وی تاکید کرد که او. ام. فا تلاش بر تمرکز بر روی حوزه انرژی‌های تجدید پذیر، مدیریت بازیافت و حفاظت از آب و هوا خواهد داشت. وی همچنین افزود برای رسیدن به اهداف حوزه توسعه پایدار، ما نمی‌توانیم منابع طبیعی را استخراج کنیم و دور بریزیم و آن‌ها می‌بایست بدون شک در یک چرخه مورد استفاده قرار گیرند و به دنبال آن صنعت و فناوری‌های این حوزه نیز تغییرات اساسی خواهند داشت.  وی افزود: او. ام. فا تا سال 2023 بخشی از پالایشگاه خود در وین را برای پالایش روغن‌های گیاهی مورد استفاده قرار خواهد داد. او. ام. فا جزئیات برنامه راهبردی خود را تا پایان سه ماهه نخست 2022 اعلام خواهد کرد. 

 پایان دعوای حقوقی کمیسیون اتحادیه اروپایی و شرکت آسترازنکا

پرسه: دعوای حقوقی کمیسیون اتحادیه اروپایی و شرکت واکسن سازی آسترزنکا، با تفاهم دو طرف به پایان رسید. آسترازنکا تضمین کرده است که تا پایان سه ماهه نخست 2021، 200 میلیون دوز را به کمیسیون اتحادیه اروپایی تحویل دهد. پیش از این کمیسیون اتحادیه اروپایی به سبب عدم تحویل به موقع واکسن‌های این شرکت به اتحادیه اروپایی، از این شرکت شکایت کرده بود. همچنین 300 میلیون دوز تا پایان سال جاری به اتحادیه اروپایی بر اساس قرارداد سال 2020، تحویل خواهد شد. اتحادیه اروپایی سهم اعظم واکسن‌های دریافتی از آسترازنکا را برای اهدا به کشورهای ثالث که نیازمند واکسن می‌باشند، ارسال می نماید.

گازپروم روسیه در سال جاری از طریق نورداستریم 2 گاز به اروپا ارسال خواهد کرد

وینرتسایتونگ: گازپروم روسیه خبر داد که با تکمیل خط لوله و امکان بهره برداری سراسری از آن، در سال جاری گاز از طریق خط نورداستریم 2 تا فصل زمستان به اروپا ارسال خواهد کرد. به گزارش آژانس اینترفاکس، الکسی میلر ، رئیس گازپروم گفت: قبل از پایان امسال، می‌توانیم اولین محموله گاز را از طریق خط لوله نورد استریم 2 به بازار اروپا تحویل دهیم. میلر گفت، روسیه همه مقدمات را به طور کامل فراهم آورده است. وی به ظرفیت تولید در شبه جزیره یامال و انتقال گاز به شهر ویبورگ روسیه اشاره کرد، جایی که خط لوله دریای بالتیک به آلمان آغاز می‌شود. وی همچنین در ادامه افزود: مهمترین کار ما این است که مطمئن شویم مصرف کنندگان ما مجبور نیستند سرمای زمستان را تحمل کنند. همزمان دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین بار دیگر از خط لوله در برابر انتقادات دفاع کرد و افزود: این یک پروژه منحصرا تجاری است که نمی‌تواند تهدیدی برای هیچکس باشد. سرگئی ایوانف، مسئول محیط زیست کرملین، نورد استریم 2 را مشارکت قابل توجه روسیه و آلمان در حوزه حفاظت از محیط زیست توصیف کرد و گفت:  گاز یک سوخت سازگار با محیط زیست است و خط لوله نورداستریم 2،  2000 کیلومتر کوتاهتر از سیستم های حمل و نقل موجود است و از این رو برای محیط زیست نیز خطرات کمتری را به همراه دارد.

 گردشگری تابستانی در اتریش امسال شرایط بهتری نسبت به سال گذشته داشته است.

پرسه: بر اساس آمار منتشره مرکز آمار اتریش، حوزه گردشگری تابستانی اتریش در سال جاری، نسبت به سال گذشته، توانسته است بخشی محسوس از زیان وارده در زمان بحران کرونا را جبران نماید. با این وجود رسیدن به شرایط پیش از بحران همچنان غیر قابل تصور است. از ماه مه تا جولای تعداد اقامت های شبانه در سال جاری در حدود 19 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به 8 / 25 میلیون نفر رسیده است. در حدود 3 / 7 میلیون گردشگر از ماه مه تا ژوئیه در هتل های اتریش اقامت کرده اند. بر اساس محاسبات موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش، گردشگری اتریش در همین مدت توانسته است درآمدی بالغ بر 5 میلیارد یورو کسب نماید.

 سازمان نظارت بر بازارهای مالی اتریش پس زمینه اکثر رمز ارز ها را کلاهبردارانه می داند.

پرسه: به گفته سازمان نظارت بر بازارهای مالی اتریش پس زمینه اکثر رمز ارزهای موجود در بازار را کلاهبردارانه میداند. این سازمان همچنین در گزارش اخیر خود اعلام کرده است که خسارات ناشی از کلاهبرداری و جرایم از این دست، به طور متوسط 40 هزار یورو است. این سازمان امیدوار است که قوانین جدید برای حوزه رمز ارزها در اتریش و در اتحادیه اروپایی نهایی شود. به گفته ریاست این سازمان، حجم دارایی‌های رمزنگاری شده در سراسر جهان در حال افزایش است و می‌تواند تا سال 2024 به سه برابر میزان کنونی برسد. FMA تخمین می زند که ارزش بازار ارزهای رمزنگاری شده در اتریش حدود 10 تا 15 میلیارد یورو است. با این حال ، هیئت مدیره همچنین تأکید دارد که این ارقام حدسی می‌باشند، زیرا هنوز هیچ داده و ارقام معنی داری در این مورد وجود ندارد.

 افزایش اقامت های شبانه در هتل ها در ماه آگوست

خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش: بانک مرکزی اتریش بر اساس تراکنش های بانکی از طریق دستگاه‌های کارتخوان اعلام کرد که میزان اقامت های شبانه در هتل های اتریش در ماه آگوست 2021 نسبت به مدت زمان مشابه پیش از بحران کرونا، تا 15 درصد افزایش داشته است. طبق آمار بیشترین گردشگران از کشورهای آلمان و هلند می‌باشند و مقصد اصلی این گردشگران شهرهای وین، سالزبورگ و منطقه تیرول اتریش بوده است.

کاهش فعالیت های کشاورزی و جنگلداری در سال های اخیر

خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش: تغییرات ساختاری در صنعت کشاورزی و جنگلداری اتریش از سال 2016 به طور جدی پیگیری شده است و تا آغاز بحران کرونا روند خوبی را پشت سرگذاشته بود. به گفته وزارت کشاورزی اتریش، فعالیت های کشاورزی و جنگلداری واحد های صنفی فعال در این حوزه از سال 2010 تا کنون حدود 10 درصد کاهش یافته است. بر اساس نتایج اولیه، ارزش تولید کشاورزی و جنگلداری در سال 2020 حدود 9.4 میلیارد یورو (منهای 0.7 درصد) بوده است که 7.7 میلیارد یورو آن مربوط به کشاورزی و 1.7 میلیارد یورو جنگلداری است. سال گذشته ، 2.252 میلیارد یورو (به علاوه 5.2 درصد) از بودجه اتحادیه اروپا، به کشاورزی و جنگلداری اختصاص یافته است.

 درخواست صدراعظم اتریش از سفرای اتریش برای تلاش به تبلیغ بیشتر برای اقتصاد اتریش

کرونه: صدراعظم اتریش در نشست سفرای اتریش از آنان خواست تا برای بهبود شرایط اقتصادی اتریش در خارج از کشور بیشتر تلاش کرده و تمرکز بر افزایش صادرات به کشورهای محل خدمت خود داشته باشند. سباستیان کورتز در این نشست گفت: سفرای ما و سفارتخانه‌ها می‌بایست همه فعالیت های خود را معطوف به بهبود شرایط اقتصادی داخل با ابزار تجارت خارجی و افزایش حجم صادرات اتریشی به این کشورها به کار گیرند. این نشست به ابتکار وزارت امور اروپایی و بین الملل اتریش، وزارت اقتصاد و دیجیتال سازی و همچنین اتاق اقتصادی فدرال در پردیس بانک ارسته برگزار شد. اتریش تلاش خواهد کرد تا ژوئن 2022، بیش از 100 برنامه در خارج از کشور برای ارتقاء عملکرد دستگاه اقتصادی و تجاری داخلی و صنعت صادرات کشور برگزار نماید. شالنبرگ وزیر خارجه اتریش نیز در این نشست گفت: من و همه سفرا و همکارانم در وزارت خارجه قسم خورده ایم تا برای توسعه شبکه اقتصادی و تجارت خارجی اتریش تمامی امکانات خود را به کار بندیم.

 کشف محموله صادراتی غیر قانونی زباله از اتریش به ترکیه

کوریه: یک شرکت اتریشی مجموع 950 تن زباله پلاستیک پاکسازی نشده را از اتریش به ترکیه ارسال نموده است. وزارت محیط زیست و گمرک فدرال در ماه‌های اخیر چندین مورد گزارش در خصوص صادرات زباله‌های پلاستیکی پاکسازی نشده که به طور غیر قانونی از مقصد اتریش به دیگر کشورها صادر شده اند را کشف کرده است. در خصوص مورد اخیر به درخواست وزارت محیط زیست اتریش، 350 تن از مجموع 950 تن زباله به اتریش عودت داده شده است. همچنین در موردی مشابه شرکت دیگری  از فاصله ژانویه 2021 تا کنون بالغ بر 300 تن زباله پلاستیکی را به صربستان ارسال داشته است که این محموله‌ها نیز در روند بازرسی‌های عملیاتی توسط وزارت محیط زیست اتریش کشف و ضبط شده است. تخمین زده می‌شود که از اوایل دهه 1950 بیش از 8.3 میلیارد تن پلاستیک در سراسر جهان تولید شده است که بیش از 60 درصد این پلاستیک یا  در طبیعت رها شده و یا زیر خاک مدفون شده اند.

 کاهش شیب روند رشد اقتصادی

پرسه: به گزارش موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش، روند رشد اقتصاد اتریش همراه با اقتصاد جهانی، هرچند با افزایش میزان واکسیناسیون‌های سراسری و پایان محدودیت های رفت و آمد رشد چشمگیری را تجربه کرده است، با این وجود از آنجایی که تولیدات رشد سرعتی یکسانی نداشته اند، رشد اقتصادی نیز مجددا به دلیل سکون در روند تولید، سرعت کمتری خواهد داشت، سرعت آرام تولیدات، سبب خالی ماندن انبار ها در طولانی مدت خواهد شد و به دنبال آن افزایش تقاضا نسبت به عرضه و در نتیجه گران شدن اقلام رشد اقتصادی در سه ماهه دوم سال 2021، نسبت به سه ماهه نخست سال جاری 6 / 3 درصد افزایش داشته است که نشان از بهتر بودن شرایط اقتصادی در اتریش نسبت به میانگین حوزه یورو با 2/ 2 درصد رشد دارد. در این میان صنعت گردشگری، در تابستان 2021، رشد بسیار خوبی داشته است و میزان درآمدهای کسب شده در این حوزه حتی از دوران پیش ار بحران نیز فراتر رفته است. بر اساس آمار منتشره از سوی مرکز آمار اتریش، در پایان سه ماهه دوم سال جاری 32 درصد شرکت ها و واحد های صنعتی اتریشی، با کمبود مواد اولیه روبرو بوده اند و این کمبود مواد اولیه سبب تحمیل هزینه‌های زیادی به این واحد ها شده است. به دنبال این مساله، واحد های صنفی و صنعتی تولید کننده اتریشی به دنبال افزایش قیمت های فروش محصولات خود می‌باشند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما