معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۷

اخبار اقتصادی آفریقا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای آفریقایی در نیمه دوم مرداد ماه 1400 مندرج در رسانه‌های کشورهای این قاره به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 آفریقای جنوبی

افزایش پروازهای امارات به شهرهای آفریقای جنوبی

بر اساس تواق امضا شده بین شرکت هواپیمائی امارات و ایرلینک، امارات پروازهای خود را به 13 شهر آفریقای جنوبی افزایش می‌دهد. بر اساس این توافق پروازهای امارات از طریق ایرلینک به 40 شهر در جنوب آفریقا نیز افزایش می‌یابد.

پروازهای امارات به آفریقای جنوبی در آغاز ماه ژوئیه از سر گرفته شده و از این هفته پروازها افزایش چشمگیر خواهد یافت. شرکت اماراتی گفت که اتصال ارائه شده توسط کد مشترک جدید بین امارات و ایرلینک، کرایه رقابتی، بلیط ترکیبی و انتقال چمدان بدون مشکل را هنگام اتصال بین هر دو ایرلاین ارائه می‌دهد. این شرکت هواپیمایی اعلام کرد که مسافرانی که به آفریقای جنوبی سفر می‌کنند می‌توانند از ژوهانسبورگ، کیپ تاون و دوربان به نقاط داخلی مانند: بلومفونتین، جورج، اوپینگتون، نلسپروت، هودسپرویت، کیمبرلی، اسکوکوزا، پیترماریتزبورگ، خلیج ریچاردز، پورت الیزابت بروند.

 نامیبیا

ایجاد اشتغال، اولویت دولت نامیبیا

نخست وزیر نامیبیا ایجاد اشتغال را از اولویت‌های نخست دولت اعلام کرد. سارا آمادیلا در مصاحبه با رسانه‌ها گفت: دولت ترجیح می‌دهد بجای کمک مالی به افرادی که شغل خود را بر اثر بحران شیوع کرونا از دست داده‌اند، در ایجاد فرصت‌های شغلی دائم و جدید سرمایه گذاری کند. 

 تاکید بر تقویت روابط دوجانبه نامیبیا و هلند

وزیر امور خارجه نامیبیا بر تقویت روابط کشورش با هلند در زمینه‌های مختلف تاکید کرد. خانم نتومبو اندایتوا در مراسم تحویل واکسن‌های اهدایی از سوی هلند به این کشور گفت: دو کشور می‌توانند روابط خود را در حوزه‌های گردشگری، تجارت، انرژی و امور زیربنایی گسترش دهند. وی افزود: هلند در حمایت از اقتصاد سبز در نامیبیا پروژه‌های متعددی در زمینه آموزش و علوم و فناوری دارد و حمایت‌های هلند موجب ارتقای سطح زندگی مردم نامیبیا شده است. در این مراسم که سفیر هلند در افریقای جنوبی نیز حضور داشت، 75 هزار دُز واکسن آسترازنکا به نامیبیا اهدا گردید.

نیجریه

 سازمان بین المللی هواداری Global Citizen اعلام کرد

بناست در 25 سپتامبر یک سلسله رویدادها و جشنواره‌های بین المللی فرهنگی در جاهای مختلف در جهان از جمله لاگوس، نیجریه - پاریس، فرانسه - شهر نیویورک، ایالات متحده برگزار شود و در این رویدادها هنرمندان کمک خواهند کرد تا با کمک دولت‌ها و نیکوکاران و شرکت‌ها بزرگ برای غلبه بر فقر و قحطی قدم مهمی‌بردارند.

سیرالئون

تأسیس نخستین بیمارستان ایرانی غیردولتی در سیرالئون

با حمایت و مساعدت سفارت جمهوری اسلامی ایران در فریتاون نخستین بیمارستان غیردولتی با مدیریت ایرانی در شهر مکنی کشور سیرالئون افتتاح و شروع بکار نمود. این مرکز درمانی از ابتدای آگوست 2021 فعالیت‌های خود را به صورت رسمی و 24 ساعته آغاز نموده است. درمانگاه گرین لایف دارای سه پزشک عمومی، دو تکنسین دارویی، دو تکنسین آزمایشگاه، ده پرستار و ماما به صورت تمام وقت و یک متخصص زنان-زایمان به صورت پاره وقت می‌باشد. این بیمارستان که دارای 2 بخش بستری زنان و مردان، سونوگرافی، بخش قلب، مشاوره خانواده، زنان-زایمان، داروخانه و... می‌باشد در زمینه‌های ویزیت بیماران، انجام کلیه تست‌های آزمایشگاهی از قبیل بیوشیمی و هماتولوژی، تحویل داروهای موردنیاز بیماران، بستری کوتاه مدت و بلند مدت و همچنین انجام عمل‌های سرپایی و اورژانسی خدمات ارائه می‌دهد.

 حذف سه صفر از پول ملی سیرالئون

بانک مرکزی سیرالئون در اطلاعیه‌ای اعلام کرد به زودی سه صفر از پول ملی این کشور حذف و اسکناس و سکه‌های جدید چاپ و ضرب خواهد شد. بر این اساس هر هزار لئون به یک لئون تغییر پیدا خواهد کرد.

 کامرون

هلند مقصد اصلی کاکائوی کامرون

دفتر ملی کاکائو و قهوه کامرون روز سه شنبه 10 آگوست در گزارشی از کشور هلند بعنوان مقصد اصلی کاکائوی این کشور نام برد و اعلام کرد 65% کاکائوی به این کشور صادر می‌شود. در ادامه این گزارش آمده است: در فصل 2021-2020، علاوه بر هلند (65%)، اندونزی (8.7%) مالزی (7.2%) و چین (6.1%)، دو کشور ایالات متحده و مکزیک به لیست مقاصد کاکائوی کامرون افزود شده است.»

 نیجر

 ملاقات رئیس جمهور با رئیس بانک توسعه آفریقای غربی

آقای محمد بازوم، رئیس جمهوری نیجر در عصر روز پنجشنبه مورخ 12 اوت 2021 با آقای سرژ اکو، رئیس بانک توسعه آفریقای غربی (BOAD) ملاقات کرد. بعد از ملاقات، رئیس BOAD اعلام کرد یا رئیس جمهور ملاقت کرد تا تا با وی در مورد همکاری موسسه خود با نیجر گفتگو کنند.

 وی تاکید کرد که با رئیس جمهور در مورد استراتژی BOAD و اقداماتی که این استراتژی بر اساس آن با برنامه توسعه جمهوری نیجر مطابقت داشت نیز گفتگو کردند. وی یادآور کرد که نیجر یکی از کشورهایی است که از حمایت قابل توجه بانک توسعه آفریقای غربی برخوردار است.

 چاد

کمک 90 میلیون دلاری بانک جهانی

پروژه تقویت عملکرد سیستم سلامت (PRPSS) با هدف تقویت ظرفیت سیستم بهداشتی چاد برای ارائه مراقبت‌های با کیفیت و بهبود خدمات بهداشتی مردم در مناطق تحت پوشش پروژه ایجاد شده است.

این پروژه بر سلامت باروری، مادران، نوزادان، کودکان و نوجوانان و همچنین خدمات تغذیه در تمام مناطق بهداشتی 8 استان پشتیبانی می‌کند.خانم کلارا آنا کوتینیو سوسا، مدیر عملیات برای چاد گفت: "در حالی که بسیاری از تلاش‌ها بر روی پاسخ به COVID-19 در چاد متمرکز شده‌اند، خطر تضعیف سیستم بهداشتی به سایر نیازهای بهداشتی مردم وجود دارد." وی گفت: از طریق پروژه تقویت عملکرد سیستم سلامت، بانک جهانی قصد دارد با استفاده از ابزارهای عملیاتی خود و همکاری نزدیک با دولت و سایر شرکای خود پاسخ مناسبی را ارائه دهد.

 نیازهای فوری برای کمک به 1.1 میلیون کودک آسیب پذیر

یونیسف به 59.5 میلیون دلار آمریکا برای رفع نیازهای اضطراری حدود 1.1 میلیون کودک آسیب پذیر در چاد در سال 2021 نیاز دارد.

از ابتدای سال، یونیسف چاد 14 میلیون دلار آمریکا (24 درصد نیازها) از ECHO (دفتر کمک‌های بشردوستانه کمیسیون اروپا)، ژاپن، کانادا، سوئد، از نروژ، آلمان، انگلستان و ایالات متحده دریافت کرده است.

 اوگاندا

مذاکرهٔ دولت و SME ها برای نجات کسب‌وکارهای کوچک

وزارت دارایی اوگاندا و نمایندگان کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در حال مذاکره برای توافق بر سر یک بستهٔ ۲۰۰ میلیارد شیلینگی به منظور نجات ۳۰۰ هزار کسب‌وکار کوچک هستند. این مبلغ فعلاً فقط برای کسب‌وکارهای کوچک هزینه خواهد شد زیرا دولت قبلاً برای کسب‌وکارهای خُرد برنامه‌هایی را اجرا کرده است. به گفتهٔ مقامات اوگاندا، این کشور هم‌اکنون دارای ۱٫۵ (یک و نیم) میلیون کسب‌وکار خرد، کوچک و متوسط است که عمدهٔ آنها خرد هستند.

 واگذاری همهٔ پروژه‌های ساخت‌وساز به ارتش

وزیر مشاور در سرمایه‌گذاری و خصوصی‌سازی گفت دولت همهٔ پروژه‌های ساخت‌وساز محلی را به واحد مهندسی ارتش این کشور واگذار خواهد کرد. خانم آنیته عواملی مانند توانایی، وقت‌شناسی، میهین‌پرستی، صرفه‌جویی و انضباط را علت این تصمیم دولت ذکر کرد. وی گفت ما پیشتر ارتش را آزموده‌ایم در حالی که شرکت‌های خارجی کارها را با کیفیتی پایین تحویل می‌دهند. هفتهٔ گذشته نیز سازمان سرمایه‌گذاری اعلام کرد برای ساخت ۲۵ شهرک صنعتی با ارتش مشارکت خواهد کرد.

۳۵ میلیون دلار برای آواره‌های اوگاندا و کنیا

کمیتهٔ امداد بین‌المللی (IRC) اعلام کرد ۳۵ میلیون دلار صرف تأمین امنیت شغلی آوارگان و جوامع میزبان آنها در دو کشور اوگاندا و کنیا خواهد شد. این پروژه ۵ سال طول می‌کشد و ۲۰ هزار نفر در کامپالا و نایروبی را پوشش می‌دهد. کشورهای شرق آفریقا میزبان یکی از بزرگترین جمعیت‌های بیجاشدگان در دنیا هستند.

بانک مرکزی: اقتصاد اوگاندا به این زودی احیا نمی‌شود

طبق آخرین بیانیهٔ سیاست پولیِ بانک مرکزی اوگاندا، موج دوم کرونا ضربهٔ سختی به اقتصاد این کشور وارد کرده و چشم‌انداز احیای اقتصاد در آیندهٔ نزدیک از میان رفته است. این نخستین اعلام رسمی وضعیت اقتصادی از سوی بانک مرکزی پس از پایان لاک‌داون در آخر ژوئیه است. طبق این گزارش، پیشرفت‌هایی که پس از لاک‌داون اول به دست آمده بود در اثر موج دوم کرونا از میان رفته است. این بانک پیش‌بینی می‌کند رشد اقتصادی به این زودی‌هاحاصل نخواهد شد و در سال مالی ۲۲–۲۰۲۱ بین ۳٫۵ تــا ۴ درصد خواهد بود.

بازنگری در موافقتنامه‌های صادرات نیروی کار با خاورمیانه

در پی افزایش شمار پرونده‌های سوءاستفاده از کارگران مهاجر اوگاندایی، کامپالا تصمیم گرفته است موافقتنامه‌های دوجانبهٔ خود با چندین کشور، از جمله در خاور میانه، در زمینهٔ نیروی کار را بازنگری کند. شماری از اوگاندایی‌هایی که برای کار به خاور میانه رفته‌اند مرتباً گزارش می‌دهند که از سوی کارفرماها یا شرکت‌های مسئول مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند. وزیر کار اوگاندا در دیدار با رئیس دفتر مهاجران سازمان ملل در اوگاندا از مشکلات مهاجران کشورش ابراز نگرانی کرد.

رواندا

امضا توافقنامهٔ درمانی میان رواندا و سوئیس

دولت‌های رواندا و سوئیس یک موافقتنامهٔ همکاری به منظور اجرای دو پروژه درمانی امضا کردند. این پروژه‌ها که در زمینهٔ مدیریت بیماری‌های کودکان و مقابله با کووید-۱۹ می‌باشد از سوی وزارت بهداشت و وزارت دارایی رواندا و آژانس توسعهٔ سوئیس در تاریخ ۱۲ آگوست امضا شد. طبق بیانیهٔ مرکز درمانی رواندا، این پروژه‌ها ۴ میلیارد فرانک رواندا ارزش دارند و بازهٔ زمانی ۲۰۲۰ تــا ۲۰۲۲ را پوشش می‌دهند.

جمهوری دموکراتیک کنگو

برگزاری چهل و یکمین اجلاس سران کشورها و دولتهای جامعه توسعه جنوب آفریقا (SADC) در مالاوی

چهل و یکمین اجلاس سران کشورها و دولتهای جامعه توسعه جنوب آفریقا (SADC) که در لیلونگوه مالاوی برگزار شد. طبق بیانیه پایانی که توسط استرگومنا لارنس تاکس، دبیر اجرایی (سابق) خوانده شد، دکتر لازاروس مک کارتی چکورا، رئیس جمهور مالاوی و فلیکس آنتوان تشیسکدی تشیلومبورییس جمهوری دموکراتیک کنگو به ترتیب به عنوان رئیس و معاون SADC انتخاب شدند. هم چنین کنگو-کینشازا به عنوان میزبان اجلاس بعدی این سازمان در سال 2022 انتخابو رئیس جمهور این کشور ریاست SADC را از آگوست 2022 بر عهده می‌گیرد.

 جمهوری کنگو ( برازاویل)

پولشویی - افزایش آگاهی نمایندگان مجلس از مبارزه با این پدیده

آژانس ملی تحقیقات مالی (ANIF) در 16 آگوست در برازاویل با پشتیبانی فنی دفتر مبارزه با مواد مخدر و تروریسم سازمان ملل متحد (UNODC) کارگاهی را برای افزایش آگاهی نمایندگان و سناتورها در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم برگزار کرد.

CEMAC - استراتژی رشد برای سال 2025 معرفی شد

وزرای اقتصاد، دارایی و ادغام منطقه‌ای CEMAC، در چهارچوب چهاردهمین جلسه کمیته راهبری برنامه اصلاحات اقتصادی و مالی که 14 اوت در دوآلا برگزار شد، گزارش پیشرفت در مورد اجرای پیش نویس اقدامات محرک CEMAC پس از کووید -19 برای اقتصادهای منطقه را تصویب کردند. علاوه بر ارزیابی مرحله اول اجرای Pref Cémac بین سالهای 2017 تا 2021، این سند اقدامات بهبود اقتصاد سماک و اقدامات اصلی توصیه شده را ارائه می‌دهد، یعنی: تسریع واکسیناسیون، رفع موانع فعالیتهای اقتصادی در منطقه فرعی، تسریع اجرای برنامه جامعه برای بهبود اقتصادی پس از کووید و اقدامات تحول ساختاری. این سند همچنین عملیاتی کردن استراتژی برای بسیج منابع خارجی برای تأمین مالی پروژه‌هایی که با تحول ساختاری سازگار هستند و بهینه سازی مدیریت مالی عمومی و ترازهای کلان اقتصادی را توصیه می‌کند.. بنابراین اقدامات احیای اقتصادی باید کشورهای عضو را قادر سازد تا به کیفیت مطلوب مورد انتظار دست یابد. وزیر دارایی و بودجه کنگو، ریگوبرت راجر اندلیدر همین زمینه گفت: ما باید احیای اقتصادهای سماک را تسریع کنیم و آنها را در مسیری از رشد اقتصادی پایدار و فراگیر قرار دهیم که باعث ایجاد شغل می‌شود. سند مربوط به برنامه عملیاتی که اجرای اصلاحات را در دوره 2021-2025 هدایت می‌کند، با هدف دستیابی به رشد سالانه 5 در سال 2025، در مرکز مذاکرات در اجلاس سران دولتها برای 18 آگوست 2021 قرار خواهد گرفت.

کارگاه ارزیابی برنامه توسعه ملی (PND) 2018-2022

اینگرید اولگا غیسلین ابوکا-باباکاس، وزیر برنامه ریزی، آمار و ادغام منطقه‌ای، در 19 اوت در برازاویل، کارگاه ارزیابی برنامه توسعه ملی (PND) 2018-2022، راه اندازیکرد. نتایج ارزیابیدر این کارگاه در توسعه PND بعدی 2022-2026 در نظر گرفته می‌شود که هدف آن بهبود کیفی و کمی این ابزار عملکردی برای اقدامات دولت است. PND 2018-2022 که در واقع در سال 2018 تصویب و اعلام شد، در سه محور، یعنی تقویت حکومتداری در سطوح اداری، اقتصادی، حقوقی، امنیتی و سیاسی، اصلاح نظام آموزشی، واجد شرایط بودن و آموزش حرفه‌ای، با هدف افزایش سرمایه انسانی و در نهایت تنوع بخشیدن به اقتصاد، بر اساس بخشهای محرک رشد به ویژه کشاورزی، گردشگری و صنعت اجرا می‌شود. وزیر برنامه ریزییادآور شد: چهارچوب اقتصاد کلان برای سال 2019؛ 2.2 و برای 2020؛ 4.6 و 2021؛ 1.8 درصد رشد را پیش بینی کرده بود. وی افزود: این برآوردها به ویژه با کاهش قیمت جهانی نفت از سال 2014، همراه با تولید ملی بدون پشتوانه و وقوع همه گیری کووید -19 خنثی شده است.

اتیوپی

سهم 32 درصدی چین در کل بدهی‌های خارجی اتیوپی تا پایان مارس 2021

سهم بدهی‌ها به چین در مجموع بدهی‌های خارجی اتیوپی تا پایان مارس 2021 به 32 درصد رسیده که رقمی در حدود 29 میلیارد دلار می‌باشد. شایان ذکر است چین تاکنون بیش از 50 پروژه در اتیوپی را به ارزش میلیاردها دلار، تأمین مالی تأمین کرده است؛ سه میلیارد دلار برای توسعه مخابرات، 2.3 میلیارد دلار برای نیروگاه‌های برق آبی و 1.7 میلیارد دلار برای کارخانه‌های شکر از جمله مبالغی است که چین به اتیوپی پرداخت نموده است.

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما