معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۶

اخبار اقتصادی آفریقا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای آفریقائی در هفته دوم مرداد ماه 1400 مندرج در رسانه‌های کشورهای این قاره به شرح زیر ارائه می‌گردد:

آفریقای جنوبی

کمک سازمان ملل به ترمیم آسیب شورش در آفریقای جنوبی

هماهنگ کننده سازمان ملل در آفریقای جنوبی به همراه مسئولان دفاتر موسسات تابعه سازمان ملل در این کشور به استان آشوب زده کوازولوناتال سفر کرده و با استاندار و مسئولان دولتی و فعالان جامعه مدنی دیدار و مذاکره نموده و آمادگی سازمان ملل را جهت مساعدت در بازسازی اقتصادی این استان بعد از خساراتی که در اثر نا آرامی‌های اخیر روی داده اعلام کردند. در این ملاقات ها آثار نا آرامی‌های اخیر مورد ارزیابی قرار گرفته و هیات هایی نیز برای بازدید از مناطقی در این استان که آسیب زیادی دیده اند اعزام گردید. بسیاری از زیرساخت ها در این استان آسیب دیده و مشاغل زیادی از دست رفته است. استان کوازولوناتال با سازمان ملل یک موافقتنامه چارچوب همکاری راهبردی در راستای اهداف توسعه هزاره دارد که مقرر شد مبنای مساعدت سازمان ملل جهت ترمیم خرابی‌های اخیر قرار گیرد. 

 تمایل به مهاجرت از آفریقای جنوبی

 بنا به گزارش موسسه برندمپ، 51% مردم آفریقای جنوبی آینده ای در خارج از کشور را برای خود تصور کرده اند اما کسانی که تصوری برای مهاجرت ندارند در اقلیت بوده اند. 11% گفته اند بسیار محتمل است ظرف 5 سال آینده در خارج زندگی کنند و40% گفته اند مطمئن نیستند در آینده در خارج خواهند بود یا نه.

نامیبیا

نگرانی نامیبیا از حمله سایبری به شبکه حمل و نقل افریقای جنوبی

حمله سایبری اخیر به شبکه حمل و نقل افریقای جنوبی موجب مختل شدن روند انتقال کالا بین بنادر این کشور و نامیبیا شده است.یکی از مسوولان شرکت مدیریت بنادر نامیبیا (Namport) در سخنانی در خصوص تاثیر حمله سایبری به بخش امنیت شبکه حمل و نقل افریقای جنوبی بر واردات نامیبیا گفت: این حمله موجب شده انتقال کالا بین دو کشور بجای کشتی از طریق جاده صورت بگیرد و این امر هزینه‌های نقل و انتقال کالا را به شدت افزایش داده است.

 زیمبابوه

درخواست حمایت جمهوری دموکراتیک کنگو از زیمبابوه

جمهوری دموکراتیک کنگو به دنبال حمایت زیمبابوه از نامزد معرفی شده خوددرپست دبیر اجرایی این کشور درسادک است. دیدیر ماکوانزو نماینده ویژه فلیکس تشیسکدی، رئیس جمهورکنگو، طی ملاقاتی با منانگاگوا رئیس جمهور زیمبابوه پیام رئیس جمهور کشورش که مبنی بر درخواست حمایت زیمبابوه از نامزد معرفی شده کنگو برای کسب پست دبیر اجرایی سادک را به منانگاگوا ارائه داد. رئیس جمهور کنگوبه دنبال جایگزینی نماینده بوتسوانا به به جای دکتر استرجومنا لارنس تاکس است. وی سخت در تلاش است تا حمایت کشورهای عضو را برای الیاس ماگوسی نماینده بوتسوانا درسمت دبیر اجرایی سادک بگیرد. گفته می‌شود رویه بدین شکل بوده که وقتی هر دو پست دبیر اجرایی و معاون دبیر اجرایی سادک خالی هستند، پست معاون به طور خودکار به کشور میزبان یعنی بوتسوانا می رسد، اما این کشور در تلاش است جایگاه پست برتر را کسب نماید، لازم به ذکر است چهل و یکمین اجلاس سران دولتهای عضو سادک در ماه آگوست درمالاوی برگزار خواهد شد.

نیجریه

تردید ها در خصوص اعتصاب مجدد اتحادیه کارکنان دانشگاه‌ها

با توجه به ادعای اتحادیه کارکنان دانشگاه مبنی بر عدم اجرای توافقات میان این اتحادیه و دولت فدرال، اعضای این اتحادیه تهدید کردند دست به اعتصاب مجدد خواهند زد. با توجه به این موضوع، امروز رئیس این اتحادیه قرار است با کریس انگیگه وزیر کار ملاقات نماید. اعضای اتحادیه در 19 ژوئن تهدید کردند به دلیل امتناع عمدی احمد ادریس حسابدار کل از پرداخت حقوق 1000 کارمند این اتحادیه دست به اعتصاب 13 ماهه خواهند زد.

 غنا

 تحقق اهداف بودجه ای غنا در نیم سال اول 2021

روز جمعه 8 مرداد 1400 آقای اوفوری آتا، وزیر دارایی غنا، در گزارش 6 ماهه ابتدایی خود به پارلمان در خصوص بودجه 2021 این کشور عنوان داشت برای اولین بار از سال 2017 تا کنون غنا توانسته است اهداف مربوط به درآمد و هزینه خود را محقق نموده و نیازی به تغییر برنامه‌های درآمد و هزینه از پیش طراحی شده در بودجه نبوده و دولت هیچ درخواست بازبینی یا اختصاص بودجه در این خصوص از پارلمان را ندارد. گفتنی است در بودجه 2021 این کشور، کسری مالی پیش بینی شده 9.5 درصد از تولید ناخالص داخلی بود که در 6 ماهه ابتدایی سال این امر محقق شده است. بر اساس برنامه بلند مدت، غنا قصد دارد تا پایان سال 2024 کسری بودجه خود را به 5 درصد از تولید ناخالص داخلی برساند. در 6 ماهه ابتدایی سال، نرخ رشد اقتصادی 3.1 درصد، کسری بودجه منفی 5.1 درصد و تورم نیز 7.8 درصد در غنا بوده است.

 مالی

دیدار سفیر فلسطین با وزیر امور خارجه کشور مالی

به گزارش منابع خبری مالی، عبدالله دیوپ، وزیر امور خارجه مالی با هادی شلبی، سفیر فلسطین در کشور مالی دیدار و گفتگو کرد. گفتگوهای طرفین بیشتر بر موضوعات تقویت همکاری بین مالی و فلسطین متمرکز بود. دیپلمات فلسطینی از کشور مالی به خاطر حمایت مداوم خود از آرمان فلسطین تشکر کرد و همچنین بر ابراز تمایل کشورش برای گسترش همکاری‌های دو جانبه در مورد مسائل اقتصادی تأکید نمود.

 توگو

 دیدار جانسون و ناسینگبه در حاشیه اجلاس آموزش جهانی در لندن

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، و ناسینگبه، رئیس جمهوری توگو، در حاشیه اجلاس آموزش جهانی در لندن با یکدیگر ملاقات نمودند. در این دیدار مناسبات دوجانبه و همکاری‌های فیمابین مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. در این ملاقات همچنین درخواست توگو برای الحاق به کشورهای مشترک المنافع نیز مطرح شده است. گفتنی است از سال 2014 تا کنون توگو به دنبال الحاق به این جامعه می‌باشد.

 گینه استوایی

 دیدار رئیس جمهور گینه استوایی با فرستاده ویژه رئیس جمهور کامرون

روز پنج شنبه مورخ 28 جولای 2021 آقای تئودور اوبیانگ امباسوگو، رئیس جمهور گینه استوایی، «الامین عثمان می»، وزیر اقتصاد و توسعه منطقه ای کامرون و فرستاده ویژه رئیس جمهور آن کشور را به حضور پذیرفت. وزیر کامرونی در این دیدار علاوه بر تسلیم پیام مکتوب آقای «پل بیا»، رئیس جمهور کشورش مذاکراتی را در مورد موضوعات امنیتی و اقتصادی و بویژه پیامدهای کرونا بر اعضای جامعه اقتصادی کشورهای منطقه آفریقای مرکزی (CEMAC) با آقای اوبیانگ امباسوگو برگزار نمود. بر اساس اظهارات آقای الامین عثمان می، رئیس جمهور کامرون در پیام مکتوب خود به همتای گینه استوایی علاوه بر تاکید بر روابط دوستانه دو کشور و تشریح اوضاع امنیتی و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی همه گیری کرونا بر کشورهای منطقه، خواستار همفکری و تلاش کشورهای عضو CEMAC برای همگرایی بیشتر و غلبه بر مشکلات کنونی شده است.

 نیجر

 سفر رئیس مجلس شورای ملی نیجر به ایران و پاکستان

آقای سینی اومارو، رئیس مجلس ملی نیجر در روز 3 اوت 2021 به تهران ایران سفر کرد تا بعنوان نماینده آقای محمد بازوم، رئیس جمهوری در مراسم تحلیف آقای ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری جدید ایران حضور داشته باشد. مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران در روز پنجشنبه، 05 اوت 2021  در تهران برگزار می‌شود. آقای ابراهیم رئیسی روز پنج شنبه در پارلمان کشورش سوگند یاد نموده و نامزدهای خود را برای پست های وزارت خانه‌ها نیز معرفی می نماید.  بعد از ایران، رئیس مجلس ملی نیجر به اسلام آباد، پاکستان خواهد رفت. آقای سینی اومارو، رئیس مجلس شورای ملی مهمان همتای پاکستانی خود خواهد بود. دیدارها و جلسات کاری با مقامات پاکستانی و شرکای اقتصادی در دستور کار این سفر است.

 جمهوری گینه(کوناکری)

افتتاح بانک دسترسی در گینه توسط رئیس جمهور

بانک جدید موسوم به " بانک دسترسی"  که آغاز به کار آن از کشور نیجریه شروع شد، امروز در کوناکری توسط رئیس جمهور افتتاح شد و بانک های گینه را به 18 بانک گسترش داد. این بانک اکنون در 11 کشور آفریقایی با بیش از 36 میلیون مشتری فعال است. این بانک در تمامی ابعاد خدمات بانکی، فعال است. عملکرد این بانک از طریق روش های دیجیتالی و نوآوری است که سعی دارد بانکداری گینه را وارد این عرصه نماید. گینه حدود بیست میلیون نفر جمعیت دارد که تنها حدود 700 هزار نفر حساب بانکی دارند. با ظرفیت های تکنولوژیکی که این بانک دارد افراد می‌توانند وارد سیستم مالی امن و پیشرفته ای گردند.

 چاد

کمک مالی اتحادیه اروپا به چاد

پس از سیلاب اخیراً استان تندجیله در جنوب چاد ، اتحادیه اروپا 350،000 یورو کمک های بشردوستانه برای حمایت از آسیب دیدگان اختصاص می دهد.این کمک ها به نیروهای  صلیب سرخ چاد ، فرانسه و لوکزامبورگ اختصاص داده خواهد شد  تا با ارائه کمک های فوری مانند  غذا، سرپناه، آب و بهداشت و همچنین اقلام ضروری از قربانیان حمایت نمایند.  آقای دیوید کرسپارس، رئیس دفتر کمک های بشردوستانه اتحادیه اروپا در چاد گفت ما به ویژه نگران کمبود شدید مواد غذائی بدلیل طوفان‌های اخیر می‌باشیم تنش های بین جامعه بدتر شده است  و قربانیان  در موقعیت آسیب پذیری شدید قرار داد.

40،000 نفر مستقیما از این کمک نقدی بهرمند خواهند شد. همچنین خانواده‌هایی که مایل به بازسازی خانه‌های خود هستند پشتیبانی خواهند نمود . از روز 26 ژوئن 2021 ، باران‌های سیل آسا باعث جاری شدن سیل های مخرب در بخش تندجیله غربی شد. خسارات مادی و جانی زیادی در 110 روستا ثبت شده است. در این سیلاب ها پنج نفر کشته و 231 نفر زخمی‌ شدند و بیش از 4690 خانه و 30 مدرسه کاملا ویران شده است و بسیاری از مردم مجبور شده اند خانه‌های خود را ترک کنند. اتحادیه اروپا یکی از اهداکنندگان اصلی کمک های بشردوستانه در چاد می‌باشد. اتحادیه اروپا علاوه بر بودجه اضطراری اعلام شده، در سال 2021 مبلغ  35.5 میلیون یورو کمک بشردوستانه به چاد برای رفع نیازهای اولیه آوارگان داخلی، پناهندگان و جوامع ارائه نموده است. اتحادیه اروپا در چاد از پروژه‌های کاهش ریسک و خطرات طبیعی حمایت می نماید.

گامبیا

اهدای خودروهای چینی به پارلمان گامبیا

جمهوری خلق چین از طریق سفارت خود در گامبیا، دو دستگاه ون ساخت چین به مجلس ملی گامبیا اهداء کرد. آقای «ما جیانچون» سفیر چین در گامبیا گفت که دو طرف مناسبات خوبی دارند و تشکیل گروه دوستی از نتایج این همکاری اس . وی همچنین اظهار داشت: به دلیل همه گیری کووید -19، انجام ملاقات های حضوری دشوار است؛ با این حال، دو طرف در جهت ارتقاء همکاری و روابط بین دو دولت و قوه مقننه با روش های نوین در ارتباط هستند. خانم مریم جک دانتون رئیس مجلس ملی گامبیا، از جمهوری خلق چین برای این اقدام و همچنین حمایت از برنامه توسعه گامبیا قدردانی کرد. وی یادآور شد که فقدان وسیله نقلیه یکی از چالش های اصلی مجلس بوده است و از چین بابت این حرکت تشکر کرد.

رواندا

تعداد روزهای بارانی در رواندا بین 35 تا 45 روز در سال کاهش یافته است

هاکوزیمانا، متخصص محیط زیست و تغییرات آب و هوایی در وزارت محیط زیست به نیویورک تایمز گفت که این دوره تجزیه و تحلیل روند آب و هوایی از سال 1971 آغاز می‌شود. با این حال، وی گفت که در منطقه شمالی 5.6 روز باران افزایش یافته است. وی گفت: : این کاهش تعداد روزهای بارانی عامل اصلی خشکسالی‌هایی است که اغلب در سراسر کشور به ویژه در مناطق مرکزی و شرقی مشاهده می‌شود". دما در تجزیه و تحلیل دوره 2016-1971 به 1.4 درجه سانتی گراد افزایش یافته است. میانگین دمای رواندا بالاتر از میانگین جهانی ( 1.09 درجه سانتی گراد) است که توسط گزارش سازمان ملل متحد در زمینه تغییر آب و هوا منتشر شد.

تانزنیا

بازتاب خبر ملاقات روسای پارلمان تانزانیا و زنگبار با رئیس جمهور جدید ایران

روزنامه دولتی دیلی نیوز تانزانیا با انتشار عکس و خبر ملاقات روسای پارلمان  تانزانیا و زنگبار و هیات همراه با اقای دکتر رئیسی رئیس جمهور کشورمان در حاشیه مراسم تحلیف نوشت:

رئیس جمهور جدید ایران با اشاره به روابط حسنه میان دو کشور، خواستار استمرار همکارهای دوجانبه و منطقه ای شد. اقای دکتر رئیسی روابط دو کشور را دوستانه خواند و گفت: با توجه به سابقه تاریخی و دوستی عمیق دو ملت، وجود پتانسیل های فراوان در دو کشور و بخصوص سابقه حضور شیرازی‌ها، مناسبات دو کشور باید تقویت گردد.

همچنین روسای پارلمان تانزانیا و زنگبار در این دیدار خواستار توسعه مناسبات بخصوص در زمینه اقتصادی و ارتقا همکاری‌ها در همه زمینه‌ها شدند

 اوگاندا

واگذاری پروژه‌های دولتی به شرکت های چینی

رئیس جمهور اوگاندا، طی نامه ای به سازمان ملی راه‌های اوگاندا، دستور داد شش پروژه دولتی را بدون طی مراحل قانونی برگزاری مناقصه به سه شرکت چینی واگذار کنند. این شرکت های چینی متعهد شده اند پروژه‌ها را به صورت پیش تأمین مالی اجرا کنند، بدین معنی که پیمانکاران در ابتدا متعهد می‌شوند که منابع مالی مورد نیاز پروژه را تأمین کنند و سپس کارفرما این مبلغ را در سال دوم یا سوم قرارداد بازگرداند. به باور کارشناسان این نوع واگذاری پروژه‌ها روند برگزاری مناقصه‌ها را که به کارآمدترین شرکت ها اجازه حضور در پروژه‌ها را می دهد، نقض می‌کند.

 جمهوری کنگو برازاویل

برگزاری کارگاه مدیریت منابع آب در کشورهای حوضه کنگو از سوی اتحادیه‌های آفریقا و اروپا

متخصصان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ، ادارات و ساختارهای فنی کشورهای عضو حوضه کنگو، از 6 تا 27 آگوست در مرکز تحقیقات منابع آب حوضه کنگو (CRREBaC) در یک جلسه آموزشی که بر کاربرد تکنیک های نقشه برداری فضایی و ارزیابی خطرات سیل متمرکز است ، شرکت می‌کنند.  این کارگاه آموزشی با هماهنگی کمیسیون بین المللی حوضه کنگو-اوبانگویی-سنگها (CICOS) ، تحت موضوع "مدیریت آب و منابع طبیعی" ، با هدف تقویت ظرفیت ذی نفعان در استفاده از برنامه‌های کاربردی آب و مشاهده ماهواره ای برای حمایت از تصمیم در پیش بینی و مدیریت خطر سیل. انجام شده است. ژرژ گولموگا ، مدیر منابع آب CICOS ، از تعهد CRREBaC به پروژه GMES -آفریقا استقبال کرد. وی از شرکت کنندگان خواست تا از این آموزش برای انتقال بهتر دانش آموخته‌ها به تصمیم گیرندگان ، در زمینه راه حل های نوآورانه برای مشکل اساسی سیل که بر شهرهای آفریقایی تأثیر می‌گذارد ، نهایت استفاده را ببرند. او از این فرصت استفاده کرد و از همکاری بین اتحادیه آفریقا و اتحادیه اروپا که این آموزش را ممکن ساخت ، استقبال کرد.

فعالیت های در حال انجام عبارتند از: جمع آوری داده‌های مشاهده زمین و اندازه گیری‌های میدانی ، توسعه ، بهبود و توسعه خدمات (اجزای ناوبری رودخانه ، تعادل آب ، نظارت بر مناطق سیل زده زیر جنگل و نظارت بر کیفیت آب دریاچه‌های بزرگ آفریقای مرکزی ) و افزایش ظرفیت و حساس سازی ذی نفعان. شایان ذکر است که برنامه GMES-Africa ابتکاری از اتحادیه آفریقا با بودجه اتحادیه اروپا است که در سال 2018 آغاز شد و بخشی از ادامه پروژه‌های AMESD و Mesa است که با هدف افزایش ظرفیت های مدیریت اطلاعات و تصمیم گیری و اجرای سیاست های مدیریت منابع آب در کشورهای زیر منطقه آفریقای مرکزی و هم چنین نهادهای منطقه ای اجرا می‌گردد.

 جامعه توسعه جنوب آفریقا (سادک)

برگزاری چهل و یکمین نشست سادک در لیلونگوه، جمهوری مالاوی در تاریخ  18-17 اوت 2021

جامعه توسعه جنوب آفریقا چهل و یکمین نشست عادی سران خود را در جمهوری مالاوی در تاریخ 18-17 اوت 2021 برگزار خواهد کرد. پیش از آغاز نشست سران، جلسه شورای وزیران نیز در این نشست برگزار خواهد شد؛ بدین گونه که تعداد اندکی از نمایندگان دولت ها به صورت فیزیکی در این جلسه حاضز خواهند شد و سایر نمایندگان به صورت مجازی با یکدیگر به گفتگو خواهند پرداخت. نشست سران سادک با موضوع «تقویت ظرفیت های موثر در مواجهه با همه گیری کووید-19 به منظور تحول فراگیر، پایدار، اقتصادی و صنعتی». این طرح درصدد اجرای سریع برنامه توسعه استراتژیک منطقه ای سادک (2030-2020) به خصوص در حوزه صنعتی سازی و همگرایی بازار است.

 رئیس شورای سادک: مالاوی اهمیت زیادی به اصول و آرمان‌های سادک قائل است

به گفته اشنهاور اندووا مکاکا، رئیس شورای وزیران سادک و وزیر امور خارجه جمهوری مالاوی، جمهوری مالاوی اهمیت بسیار زیادی به اصول، آرمان‌ها، ارزش ها  اهداف جامعه توسعه جنوب آفریقا مندرج در پیمان سادک، قائل است. اندووا مکاکا طی سخنرانی خود در جلسه شورای وزیران سادک در 13 اوت 2021 که در پایتخت مالاوی برگزار شد بیان نمود، «کشورش متعهد به اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های مرتبط با برنامه توسعه استراتژیک منطقه ای سادک (2030-2020) است.

به بیان مکاکا، این جلسه فرصت مناسبی است تا کشورها بتوانند درمورد مسائل افتصادی-اجتماعی در منطقه به بحص و گفتگو پرداخته و راه حل های مناسب و قابل اجرایی را برای بازسازی اقتصادهای کشورهای منطقه در یک مسیر پایدار در جهت رشد فراگیر و اقتصادی، ارائه دهند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما