معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۸

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری کنگو برازاویل و جمهوری آفریقای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری کنگو برازاویل و آفریقای مرکزی در هفته چهارم مردادماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

جمهوری دموکراتیک کنگو

 برگزاری چهل و یکمین اجلاس سران کشورها و دولت‌های جامعه توسعه جنوب آفریقا (SADC) در مالاوی

چهل و یکمین اجلاس سران کشورها و دولت‌های جامعه توسعه جنوب آفریقا (SADC) در لیلونگوه مالاوی برگزار شد. طبق بیانیه پایانی که توسط استرگومنا لارنس تاکس، دبیر اجرایی (سابق) خوانده شد، دکتر لازاروس مک کارتی چکورا، رئیس جمهور مالاوی و فلیکس آنتوان تشیسکدی تشیلومبو رییس جمهوری دموکراتیک کنگو به ترتیب به عنوان رئیس و معاون SADC انتخاب شدند. هم چنین کنگو-کینشازا به عنوان میزبان اجلاس بعدی این سازمان در سال 2022 انتخاب و رئیس جمهور این کشور ریاست SADC را از آگوست 2022 بر عهده می‌گیرد. علاوه بر این، این اجلاس به مردم و دولت زامبیا برای موفقیت در برگزاری انتخابات و به آقای‌هاکاینده هیچیلما برای پیروزی در انتخابات تبریک گفت. هم چنین اجلاس لیلونگوه بار دیگر خواستار لغو بدون قید و شرط تحریم‌های اعمال شده بر جمهوری زیمبابوه و حمایت از این کشور برای تلاش‌های مستمر با هدف تضمین بهبود اقتصادی و اجتماعی ملی شد. روسای دولت‌ها از دسترسی عادلانه کشورهای آفریقایی به واکسن برای مقابله با کرونا نیز حمایت کردند. 

دیدار فلیکس تشیسکدی و ژان مارک شتاینر Jean-Marc Châtaigner در مورد اولویت‌های برنامه جدید همکاری جمهوری دموکراتیک کنگو و اتحادیه اروپا

همکاری بین اتحادیه اروپا و جمهوری دموکراتیک کنگو در مرکز یک دیدار بین رئیس جمهوری دموکراتیک کنگو و نماینده اتحادیه اروپا در این کشور بود. دیپلمات اروپایی در پایان این دیدار گفت اساساً حول دو موضوع اصلی، به ویژه همکاری اتحادیه اروپا با جمهوری دموکراتیک کنگو و مسائل منطقه‌ای گفتگو کردیم. در این ملاقات، اولویت‌های برنامه همکاری جدید که برای دوره 2024-2021 اعمال می‌شود، ارائه شد. این برنامه جدید 5 جنبه را پوشش می‌دهد: حکومتداری، حمایت از توسعه انسانی، حمایت از توسعه پایدار، محیط زیست و مدیریت جنگل. یکی دیگر از موضوعات مورد بحث، موضوعات مورد علاقه اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا، به ویژه در اجلاس آتی SADEC بود. 

همکاری بین INPP و هواوی در زمینه فناوری اطلاعات و الکترونیک

موسسه ملی آماده سازی حرفه‌ای (INPP)، یک موسسه عمومی در جمهوری دموکراتیک کنگو و شرکت هواوی که دفتر مرکزی آن در چین مستقر است، در شرف ایجاد همکاری هستند. در همین زمینه، هیاتی از شرکت مذکور روز دوشنبه 16 اوت 2021 از امکانات INPP درکینشازا دیدن کرد. این هیات به همراه مدیرکل جدید INPP، پاتریک کایمب انسپی، از کارگاه‌های آموزشی مختلف در زمینه الکترونیک و فناوری اطلاعات بازدید کرد. به گفته مدیر عامل INPP، شرکت Huawei از موسسه ملی آماده سازی حرفه‌ای در دو زمینه کارگاه‌های آموزشی الکترونیکی و کامپیوتری پشتیبانی می‌کند. به عنوان یادآوری، تیم مدیریتی جدید موسسه ملی آمادگی حرفه‌ای، به رهبری Patrick Kayembe Nsumpi، رسماً در 3 آگوست کار خود را آغاز کرد. پاتریک کایمبه در سخنرانی خود در این مراسم قول داده بود که از هیچ تلاشی برای تبدیل INPP به یک شرکت محکم و متحد دریغ نکند. هم چنین شایان ذکر است که هواوی شرکتی است که در سال 1987 تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در شنزن چین است که راه حل‌هایی را در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) ارائه می‌دهد. کسب و کار تاریخی هواوی تأمین شبکه‌های مخابراتی به اپراتورها است. این شرکت سخت افزار، نرم افزار و خدمات را برای شبکه‌های مخابراتی اپراتورها و شبکه‌های کامپیوتری تجاری ارائه می‌دهد.

Sicomines: ساخت نیروگاه برق آبی بوسانگا در حال اتمام است

احداث نیروگاه برق آبی بوسانگا در رودخانه لوآالابا، در جنوب کنگو، با مبلغ 656 میلیون دلار، خدمات شرکت ملی برق را در جنوب کشور تقویت می‌کند. ظرفیت آن 240 مگاوات است که از چهار توربین 60 مگاواتی هریک برای تولید متوسط برق سالانه 1.32 میلیارد کیلووات ساعت استفاده می‌کند که یک دهم کل برق جمهوری دموکراتیک کنگو است. بیانیه مطبوعاتی مربوط به پیشرفت کار نیروگاه‌های برق آبی انجام شده توسط گروه Railway Group چین محدود به مدل ساخت-انتقال-انتقال (BOT)، کیفیت تولید انرژی را نشان می‌دهد که اکولوژیکی است که بیش از 30 سال کار می‌کند. تا به امروز، کار شروع شده در 20 نوامبر 2017 پیشرفت قابل توجهی داشته است. Sino-Kongolaise des mines در مورد اتمام کارهای عمرانی تونل برای آوردن آب، نصب سیستم‌های الکترومکانیکی و خط انتقال برق، تولید ماسه و ... اطمینان داد.

نیروگاه برق آبی بوسانگا یک سد قوسی باریک با انحنای بتنی با غلطک متراکم با ارتفاع 141.5 متر است، ظرفیت کل مخزن آن 1.298 میلیارد متر مکعب است. حجم خاکبرداری خاک 1.86 میلیون متر مکعب و حجم بتن 0.77 میلیون متر مکعب است. این پروژه زیربنایی اصلی برای تأمین و تضمین انرژی الکتریکی زیست محیطی و تجدیدپذیر برای پروژه معدن سیکومین و به طور جانبی، برای تقویت خدمات برق رسانی شرکت ملی برق (Snel) در منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طریق این پروژه، شرکت چینی و شرکت کنگولیس می‌خواهند تولید معدن خود را افزایش داده و کیفیت و کمیت منبع برق را در قسمت جنوبی کشور بهبود بخشند تا بتوانند در سیاست توسعه مطابق با چشم انداز رئیس جمهوری دموکراتیک کنگومشارکت کنند. ژو جینگ سفیر چین در کینشازا در جریان یک بازدید عمومی در 3 آگوست، اعلام کرد که این نیروگاه از پایان ماه سپتامبر تا اوایل اکتبر به بهره برداری می‌رسد و یادآور شد که سرمایه گذاری‌های چین در بخش معدن در جمهوری دموکراتیک کنگو با پیشرفت مستمر در زمینه تولید در حال تجربه است. جمهوری خلق چین در حال بازیابی جایگاه خود در بخش جهانی معدن است.

گفتگوی تشیسکدی و بیل گیتس درباره تغییرات آب و هوایی در آفریقا

فلیکس آنتوان تشیسکدی رئیس جمهوری دموکراتیک کنگو از طریق ویدئو کنفرانس، با بیل گیتس رئیس مایکروسافت در مورد تغییرات آب و هوایی در سراسر جهان، مبارزه با فلج اطفال و کووید -19 گفتگو کرد. تشیسکدی به عنوان رئیس اتحادیه آفریقا، مایل است از همه بازیگران اصلی صحنه بین المللی از جمله بنیاد بیل گیتس برای مقابله با این آفت‌ها که آفریقا از اثرات مضر آن‌ها در امان نیست، حمایت جلب کند.. رئیس دولت و بیل گیتس قصد دارند با توجه به مبارزه با فلج اطفال در کل قاره آفریقا، از تمام ابزارها برای ریشه کنی نهایی آن استفاده کنند. تشیسکدی و میلیاردر آمریکایی هم چنین در مورد کووید -19 بحث کردند

آغاز فعالیت ایرتانزانیا در جمهوری دموکراتیک کنگو

دو شرکت Air Tanzania و Fly Rwand’air  خطوط مستقیم را در دو شهر جمهوری دموکراتیک کنگو افتتاح می‌کنند. اولین مورد، مستقر در تانزانیا، در 16 سپتامبر با پروازهای مستقیم از دارالسلام به لوبومباشی وارد بازار کنگو می‌شود. مدیر عمومی ایرتانزانیا آلبینوس منومبو در نامه‌ای به سازمان هواپیمایی کشوری کنگو در 12 ژوئیه این موضوع را اعلام کرد. دومی، مستقر در رواندا، تقریباً دو سال است به جمهوری دموکراتیک کنگو پرواز دارد و پروازهای مستقیم بین دو پایتخت انجام می‌دهد.

Fly Rwand’air قصد دارد پروازهای هفتگی به گوما و لوبومباشی را گسترش دهد. شایان ذکر است که این خطوط جدید در حالی وارد کنگو می‌شوند که دولت علی رغم نارضایتی اپراتورهای اقتصادی در این بخش، موفق به تعیین نرخ جدید سفرهای محلی خود شده است. تصمیمات وزارت اقتصاد قیمت پروازهای بین شهری در جمهوری دموکراتیک کنگو را تقریباً نصف و کمتر کرده است.

جمهوری کنگو برازاویل

پولشویی - افزایش آگاهی نمایندگان مجلس از مبارزه با این پدیده

آژانس ملی تحقیقات مالی (ANIF) در 16 آگوست در برازاویل با پشتیبانی فنی دفتر مبارزه با مواد مخدر و تروریسم سازمان ملل متحد (UNODC) کارگاهی را برای افزایش آگاهی نمایندگان و سناتورها در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم برگزار کرد. ریگوبرت راجر اندلی، وزیر دارایی، بودجه و نمونه کارها، ریاست این جلسه را بر عهده داشت. 

CEMAC - استراتژی رشد برای سال 2025 معرفی شد

وزرای اقتصاد، دارایی و ادغام منطقه‌ای CEMAC، در چهارچوب چهاردهمین جلسه کمیته راهبری برنامه اصلاحات اقتصادی و مالی که 14 اوت در دوآلا برگزار شد، گزارش پیشرفت در مورد اجرای پیش نویس اقدامات محرک CEMAC پس از کووید -19 برای اقتصادهای منطقه را تصویب کردند. علاوه بر ارزیابی مرحله اول اجرای Pref Cémac بین سال‌های 2017 تا 2021، این سند اقدامات بهبود اقتصاد سماک و اقدامات اصلی توصیه شده را ارائه می‌دهد، یعنی: تسریع واکسیناسیون، رفع موانع فعالیت‌های اقتصادی در منطقه فرعی، تسریع اجرای برنامه جامع برای بهبود اقتصادی پس از کووید و اقدامات تحول ساختاری. این سند هم چنین عملیاتی کردن استراتژی برای بسیج منابع خارجی برای تأمین مالی پروژه‌هایی که با تحول ساختاری سازگار هستند و بهینه سازی مدیریت مالی عمومی و ترازهای کلان اقتصادی را توصیه می‌کند. بنابراین اقدامات احیای اقتصادی باید کشورهای عضو را قادر سازد تا به کیفیت مطلوب مورد انتظار دست یابد. وزیر دارایی و بودجه کنگو، ریگوبرت راجر اندلی در همین زمینه گفت: ما باید احیای اقتصادهای سماک را تسریع کنیم و آنها را در مسیری از رشد اقتصادی پایدار و فراگیر قرار دهیم که باعث ایجاد شغل می‌شود. سند مربوط به برنامه عملیاتی که اجرای اصلاحات را در دوره 2021-2025 هدایت می‌کند، با هدف دستیابی به رشد سالانه 5 در سال 2025، در مرکز مذاکرات در اجلاس سران دولت‌ها برای 18 آگوست 2021 قرار خواهد گرفت.

سیستم‌های غذایی - فرایند اعتبار سنجی نقشه راه ملی

در راستای مقدمه اجلاس جهانی سیستم‌های غذایی پایدار که قرار است در ماه سپتامبر برگزار شود، وزیر کشاورزی، دامداری و شیلات، پل والنتین انگگو، در 18 آگوست در برازاویل، کارگاه ملی برای اعتبارسنجی نقشه راه کنگو با هدف کمک به دستیابی به اهداف و نتایج مورد انتظار به عنوان بخشی از رایزنی‌های ملی انجام شده جهت اجلاس جهانی را برگزار نمود. در واقع، این مشاوره‌ها امکان فهرست بندی جنبه‌های مختلف سیستم‌های غذایی محلی، شناسایی آسیب پذیری سیستم‌های مذکور و بررسی نیازهای آن‌ها برای تغییر به منظور تضمین توسعه پایدار را فراهم می‌کند. برگزاری این کارگاه با مشارکت شرکای کنگو، یعنی سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد، برنامه جهانی غذا، برنامه توسعه سازمان ملل متحد و حمایت دائمی دبیرخانه اجلاس سیستم‌های غذایی تسهیل شد. اجلاس جهانی سیستم‌های غذایی پایدار در نظر گرفته شده است که به تحول در تولید غذا، برداشت، حمل و نقل و مصرف و هم چنین تعامل بین بازیگران اجتماعی-اقتصادی و محیط طبیعی کمک کند. این اجلاس فرصتی برای شرکت کنندگان خواهد بود تا در مورد چگونگی تغییر سیستم‌های غذایی به منظور پایداری و انعطاف پذیری آن‌ها بحث کنند.

طبق گزارش موسسه ملی آمار و یونیسف، در کنگو وضعیت غذایی و تغذیه‌ای در سال‌های اخیر بدتر شده است. حدود 14.2 درصد از خانوارهای کنگو از ناامنی شدید یا متوسط رنج می‌برند و 76.6 درصد از آن‌ها امنیت غذایی نامشخصی را تجربه می‌کنند. این داده‌ها نشان می‌دهد که 88 درصد از مردم کنگو به غذای کافی و پایدار دسترسی ندارند. در کنگو، مسئله پایداری سیستم‌های غذایی یک مسئله حاد است. در همین حال، کریس امبورو، هماهنگ کننده سازمان ملل متحد اظهار داشت که برگزاری این کارگاه برجسته‌ترین نکات مشاوره‌های دپارتمان است که امکان جمع آوری پیشنهادات همه ذینفعان دخیل به طور مستقیم و غیر مستقیم در سیستم‌ها را فراهم می‌کند. به گفته وی، این رایزنی‌ها امکان مشارکت در پیشنهاد مدل‌های پایداری سیستم‌های غذایی در سطح ملی و دولت را برای مشارکت در ساخت مسیر پایدار غذایی، برای دستیابی به اهداف برنامه‌های 2030 فراهم می‌کند. وی تصریح کرد بنابراین اعتبار این نقشه راه بسیار مهم است زیرا این فرصت منحصر به فردی را برای کنگو به ارمغان می‌آورد تا در تغییر سیستم‌های غذایی مشارکت داشته باشد و اقدامات و تعهدات سیاست عمومی مورد نظر را که شامل همه ذی نفعان می‌شود، اجرا کند.

کمیسیون مشترک کنگو و ساحل عاج

سفیر ساحل عاج در کنگو، Thérèse N'Dri Yoman، در 18 اوت در برازاویل، در کنار وزیر همکاری‌های بین المللی و ترویج مشارکت عمومی-خصوصی، دنیس کریستل ساسو نگوئسو، این خبر را اعلام کرد. به گفته Thérèse N'Dri Yoman، این کمیسیون مشترک بزرگ فرصتی برای تکمیل اسناد مربوط به بیش از بیست قرارداد همکاری خواهد بود، به طوری که همکاری بین کنگو و ساحل عاج دوباره احیا می‌شود. برخی از این موافقت نامه‌ها قبلاً امضا و اجرا شده‌اند، برخی دیگر در حال بررسی هستند و در طول کمیته مشترکی که دو کشور قصد دارند به زودی تشکیل دهند، مورد بحث قرار خواهد گرفت. وی افزود این کمیسیون مشترک همکاری کنگو و ساحل عاج را با اتکا به دیپلماسی اقتصادی و فرصت‌هایی که این دو کشور در زمینه‌های مختلف به یکدیگر ارائه می‌دهند، عملی‌تر می‌کند. از جمله بخش‌های کلیدی این همکاری، کشاورزی است که دو کشور به دنبال خودکفایی غذایی هستند. کشاورزی برای کنگو و هم چنین برای ساحل عاج اولویت دارد زیرا بدون خودکفایی غذایی، هیچ پیشرفتی نمی‌تواند دنبال شود. اگر مردم گرسنه باشند، قادر به کار نخواهند بود، توسعه کشاورزی ستون تنوع اقتصادی کشورهای آفریقایی است، به ویژه از آنجایی که کنگو از تمام دارایی‌های طبیعی برای این کار برخوردار است. علاوه بر کشاورزی، چندین طرح به تقویت دوستی و همکاری دوجانبه بین دو کشور کمک می‌کند. به عنوان مثال، مأموریت‌های عملی تبادل تجربی بین تعاونی‌های کشاورزی زنان در کنگو و آن‌هایی که در ساحل عاج هستند، به ویژه در زمینه تولید، فرآوری و بازاریابی.

جمهوری آفریقای مرکزی

رئیس فدراسیون بخش خصوصی رواندا می‌گوید جمهوری آفریقای مرکزی آماده کسب و کار است

رئیس فدراسیون بخش خصوصی رواندا گفت که مشاغل رواندا باید از حداکثر فرصت‌ها در جمهوری آفریقای مرکزی استفاده کنند. روبرت بافاکولرا می‌گوید که بخش خصوصی در حال حاضر رهبران تجاری رواندا را برای رفتن به CAR و کشف فرصت‌های تجاری در آنجا بسیج می‌کند. وی گفت که چندین مشاغل محلی در حال حرکت برای استفاده از مشوق‌هایی هستند که بانگی به سرمایه گذاران رواندا ارائه داده بود. وی به نیویورک تایمز گفت: ما سرمایه گذاران بیشتری را برای استفاده از روابط رواندا و CAR بسیج می‌کنیم. رواندا یکی از مشارکت کنندگان اصلی مأموریت صلح بین المللی سازمان ملل متحد در CAR است. در اوایل این ماه، Faustin-Archange Touadéra رئیس CAR از رواندا دیدن کرد و طی آن دو کشور توافقنامه‌های دوجانبه بیشتری امضا کردند. هیئتی متشکل از 56 شرکت تجاری رواندا در ماه آوریل از CAR بازدید کردند و طی آن شرکت خود را با سرمایه اولیه 1 میلیون دلار آمریکا تأسیس کردند. بافاکولرا در پاسخ به سوالی در مورد Investissement Futur de d'Afrique (IFA) Ltd، شرکتی که توسط اعضای هیئت تأسیس شده است، گفت که آن‌ها قبلاً یک ساختار رهبری ایجاد و دفاتر خود را خریداری کرده‌اند و در حال حاضر سرمایه اضافی را جمع آوری می‌کنند. این شرکت دفاتر خود را در بانگی، کیگالی، دوالا (کامرون) و جمهوری دموکراتیک کنگو افتتاح کرده است. برخی از مشوق‌هایی که CAR به سرمایه گذاران ارائه می‌دهد شامل عدم دریافت مالیات بین 3 تا 10 سال، بسته به اندازه سرمایه گذاری است. بافاکولرا گفت، برای سرمایه گذاران رواندا در صورت سرمایه گذاری در مناطق روستایی تا 10 سال و در صورت سرمایه گذاری در مناطق شهری 3 تا 10 سال تعطیلات مالیاتی داده می‌شود. برخی از فرصت‌های سرمایه گذاری در زمینه‌های زیرساختی، انرژی، معدن، کشاورزی، بهداشت و آموزش و هم چنین گردشگری است. مایکل شیاکا نیارویا، معاون مدیر عامل Pan African Logistics (PAL)، گفت: مردم نباید به CAR به عنوان یک کشور محصور در خشکی فکر کنند، بلکه باید آن را به عنوان یک کشور مرتبط با زمین بدانند زیرا دسترسی آسان به سایر کشورها را فراهم می‌کند. در سفر اخیر خود به رواندا، رئیس جمهور توآدرا از رواندا برای سرمایه گذاری در کشورش دعوت کرد و گفت که پتانسیل اقتصادی زیادی در آنجا وجود دارد. تقریباً یک سوم 623000 کیلومتر مربع CAR برای کشاورزی مناسب است اما تنها 3 درصد آن کشت می‌شود. این کشور هم چنین دارای منابع معدنی غنی از جمله الماس، مس، طلا، گرافیت، اورانیوم، سنگ آهن، قلع و کوارتز است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما