معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۶

کاهش سرمایه گذاری خارجی در آمریکای لاتین و کارائیب در سال 2020

بر اساس گزارش کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب ، در سال 2020 جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این منطقه به 105.4 میلیارد دلار رسید که پایین ترین رقم در یک دهه گذشته به شمار می رود.

کمیسیون اقتصادی کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب گزارش سال 2020 سرمایه گذاری خارجی در این منطقه را منتشر نمود. براساس این گزارش شیوع ویروس کرونا به شدت بر جریان سرمایه گذاری شرکت های فراملیتی در این منطقه تاثیر گذار بوده است. جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این منطقه طی سال 2020 به 105.4 میلیارد دلار رسید که کاهش 56 میلیارد دلاری نسبت به سال 2019 داشته و پایین ترین رقم طی یک دهه گذشته به شمار می رود. تاثیر شیوع همه گیری کرونا بر سرمایه گذاری خارجی بسیار بیشتر از تاثیرات آن بر تولید ناخالص داخلی کشورها بوده است و سهم FDI از تولید ناخالص داخلی کشورها به 2.5 درصد رسید که پایین تر در یک دهه گذشته است.

FDI و سهم آن از GDP آمریکای لاتین و کارائیب ( میلیارد دلار و درصد)

کاهش سرمایه گذاری، جریان غالب در منطقه بوده و تنها 5 کشور باهاماس، باربادوس، اکوادور، پاراگوئه و مکزیک سرمایه خارجی بیشتری نسبت به سال 2019 جذب کرده اند. جریان FDI در برزیل به عنوان بزرگترین کشور مقصد سرمایه خارجی در منطقه کاهش 35.4 درصدی داشته با این وجود برزیل همچنان با 42 درصد اولین مقصد جذب سرمایه گذاری خارجی در منطقه به شمار می رود. تمام کشورهای منطقه آمریکای مرکزی شاهد کاهش جذب FDI بودند و بیشترین کاهش را پاناما تجربه نموده و پس از یک دهه رشد مداوم جذب سرمایه گذاری، در سال 2020 رشد منفی جذب سرمایه را تجربه کرده است. کاهش سرمایه گذاری در منطقه کارائیب 25.5 درصد بوده که از میانگین منطقه پایین تر می‌باشد. تنها مکزیک، دومین کشور سرمایه پذیر منطقه رشد 6.6 درصدی را تجربه کرده و سهمش از کل سرمایه خارجی در منطقه به 30 درصد رسیده است.

بخش های اصلی مقصد سرمایه گذاری

به صورت سنتی شرکت های فراملیتی با هدف بهره برداری از منابع طبیعی فراوان منطقه به ویژه منابع معدنی و هیدروکربنی با نگاه به صادرات، دسترسی به بازار مصرف در زمینه فعالیت های خدماتی و دسترسی به تاسیسات کارخانه ای در آمریکای لاتین و کارائیب مستقر می‌شوند. تاسیسات کارخانه ای بیشتر در کشورهایی نظیر مکزیک و تا اندازه کمتر در کاستاریکا و السالودور مستقر شده اند. در سال 2020 سرمایه گذاری در بخش منابع طبیعی بیشترین ضربه از کاهش سرمایه گذاری در سال 2020 را دید و سرمایه گذاری در این بخش کاهش 47.9 درصدی نسبت به سال 2019 داشت. این در حالی بود سرمایه گذاری در بخش کارخانه ای کاهش 37.8 درصدی و سرمایه گذاری در بخش خدمات کاهش 11 درصدی داشت. 49 درصد جریان FDI در این منطقه به بخش خدمات اختصاص یافت و سهم بخش کارخانه ای از 42 درصد به 37 درصد و سهم منابع طبیعی به 14 درصد کاهش یافت.

جریان سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی اقتصادی (میلیارد دلار)

مبدا سرمایه گذاری مستقیم خارجی در منطقه

ساختار مبدا سرمایه گذاری در آمریکای لاتین در سال 2020 تا حدی تغییر کرد. در یک دهه گذشته شرکت های اروپایی سرمایه گذار اصلی در این منطقه بوده اند و تا سال 2019 حدود نیمی از جریان سرمایه گذاری به منطقه توسط این شرکت ها صورت می‌گرفت. اما FDI شرکت های اروپایی در این منطقه در سال 2020 کاهش 49 درصدی داشت و به 38 درصد کاهش یافت. در مقابل سهم آمریکا از FDI در منطقه با افزایش 10 درصدی به 37 درصد رسید. کاهش سرمایه گذاری آمریکا در این منطقه عمدتا با افزایش سرمایه گذاری این کشور در برزیل قابل توجیه است در حالی که سرمایه گذاری از کشورهای اروپایی نظیر هلند و لوگزامبوگ که بیشتر در برزیل سرمایه گذاری می‌کنند کاهش قابل توجهی داشته است.

کشورهای مبدا جریان  FDI در آمریکای لاتین و کارائیب طی سالهای 2020-2010 (درصد)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما