معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۱

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته آخر مرداد ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

الف) اخبار و تحولات اقتصادی داخلی قطر

- تراز تجاری کالایی کشور در سه ماهه دوم امسال نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته 198.2 درصد افزایش یافته است. داده‌های سازمان برنامه ریزی و آمار که به تازگی منتشر شده است، نشان می دهد که مازاد تجاری دولت در سه ماهه دوم سال 2021 به 46.4 میلیارد ریال رسیده، در حالی که این رقم در سه ماهه مشابه سال گذشته 15.5 میلیارد ریال ثبت شده بود. ارزش صادرات قطر، شامل صادرات کالاهای محلی و صادرات مجدد، در سه ماهه دوم سال جاری بالغ بر 71.1 میلیارد ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 88.1 درصد افزایش داشته است. 

- مؤسسه برق و آب «کهرماء» اعلام کرد، این مؤسسه شرکت پیمانکاری و تجاری محلی «نیو نور» را برای اجرای پروژه ساخت دو ایستگاه «اللقطه» و «غرافه الریان» با ولتاژ 132.11 کیلوولت انتخاب کرده است و هزینه کلی این دو ایستگاه نزدیک به 155 میلیون ریال است. این پروژه در چارچوب تلاش های مستمر شرکت برای توسعه شبکه‌های انتقال برق مطابق با افزایش تقاضا، به منظور رفع نیازهای الکتریکی آینده دولت و اطمینان از امنیت و تداوم خدمات از طریق شبکه‌های انتقال و توزیع برق انجام می‌شود.

- شرکت قطر گاز، که پروژه توسعه میدان شمال را به نمایندگی از پترولیوم قطر اجرا می‌کند، در حال آماده سازی مناقصه تأسیسات دریایی برای ایجاد زیرساخت اصلی برای مرحله دوم پروژه توسعه میدان شمال است که شامل افزایش ظرفیت تولید گاز در بخش جنوبی این منطقه می‌شود، با هدف افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع در قطر از 110 میلیون تن در سال به 126 میلیون تن در سال است. انتظار می رود تولید از پروژه بخش جنوبی (فاز دوم) در سال 2027 آغاز شود، این پروژه شامل ساخت دو خط تولید غول پیکر اضافی (با ظرفیت 8 میلیون تن در سال برای هر کدام)، علاوه بر تأسیسات دریایی و خشکی مربوطه خواهد بود.

پروژه بخش جنوبی میدان شمال در پی فعالیت های ارزشیابی قطر پترولیوم در میدان شمال آغاز شده است. هدف آن توسعه و تولید گاز از بخش جنوبی میدان شمال است و با ادامه این فعالیت های ارزیابی، قطر پترولیوم در حال ارزیابی افزایش اضافی ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع به بیش از 120 میلیون تن در سال است.

در عین حال، کار مرحله اول پروژه توسعه میدان شمال در حال پیشرفت است، این مرحله شامل افزایش تولید گاز در بخش شرقی با هدف افزایش ظرفیت تولید گاز مایع قطر از 77 میلیون تن سالانه به 110 میلیون تن در سال می رسد. این پروژه همچنین مقادیر زیادی میعانات گازی، گاز مایع نفتی، اتان، گوگرد و هلیوم تولید می‌کند و انتظار می رود که تولید تا قبل از پایان سال 2025 آغاز شود و کل تولید به حدود 1.4 میلیون بشکه معادل نفت در روز برسد.

 

ب) اخبار و تحولات اقتصادی خارجی قطر

- شرکت پترولیوم قطر توانست طی 19 ماه گذشته نزدیک به 8 قرارداد فروش گاز طبیعی مایع با 7 کشور امضا کند، این نشان دهنده استراتژی شرکت در راستای افزایش تولید گاز طبیعی مایع است که در دو مرحله خواهد بود.

قراردادهای 2020: کویت: 3 میلیون تن در سال به مدت 15 سال، تا سال 2022 ـ سنگاپور: 1.8 میلیون تن در سال به مدت 10 سال تا سال 2032.

قراردادهای سال 2021: بنگلادش: 1.25 میلیون تن در سال ـ کره جنوبی: سالانه 2 میلیون تن و مدت زمان قرار داد 20 سال ـ پاکستان: سالانه 3 میلیون تن به مدت 10 سال ـ چین: 2 میلیون تن در سال به شرکت اسپونیک چین و سالانه یک میلیون تن با مؤسسه نفت و پتروشیمی چین و مدت زمان قرارداد 10 سال تا سال 2022 ـ تایوان: 1.25 میلیون تن در سال مدت زمان قرارداد 15 سال.

- شرکت عملیاتی قطر گاز از تحویل اولین محموله گاز طبیعی مایع با تانکر از نوع «کیو ـ مکس» به ایستگاه "کرک" در کرواسی خبر داد. این محموله در تانکر گاز طبیعی مایع اجاره شده توسط شرکت قطر گاز در رأس لفان در 19 ژوئیه بارگیری شد و در تاریخ 27 همان ماه به ایستگاه کرک تحویل داده شد.

لازم به ذکر است این اولین عملیاتی است که قطر گاز برای تحویل محموله گاز طبیعی مایع به این ایستگاه با نفتکش از نوع «کیو ـ مکس» انجام داده است. کیو ـ مکس بزرگترین نفتکش در جهان محسوب می‌شود که ظرفیت بارگیری 260 هزار متر مکعب گاز طبیعی مایع را دارد.

- شرکت برجسته «بلدنا» قطر که در زمینه تولید لبنیات فعالیت دارد، قرارداد همکاری مشترک با شرکت Berhad FELCRA دولتی و شرکت FGV که بزرگترین شرکت هلدینگ محصولات کشاورزی در مالزی است، امضا کرد. شرکت بلدنا در بیانیه مطبوعاتی خود، بیان داشت که توافق شد مزرعه ای برای تولید 100 میلیون لیتر شیر تازه و مشتقات تازه آن در اولین سال بهره برداری شود و این شرکت این را یک گام بسیار مهم برای تقویت برنامه ریزی‌های توسعه شرکت بلدنا در خارج از کشور دانست. «بلدنا» افزود که از طریق این قرارداد، سرمایه گذاری در مزرعه یکپارچه با 10 هزار رأس گاو شیرده در شهر چوپینگ در پرلیس هم مرز با تایلند ایجاد و آماده می‌شود که این کوچکترین استان در مالزی است.

- براساس گزارش ماهانه وزارت دارایی ژاپن، ارزش مازاد تجاری به نفع دولت قطر با ژاپن در ماه ژوئیه 2021 سالانه به نسبت 61 درصد افزایش یافته است، قطر ماه گذشته  با ژاپن مازادی به ارزش 75.25 میلیارد ین، حدود 687.77 میلیون دلار در مقایسه با 46.48 میلیارد دلار، مازاد در ژوئیه سال گذشته 2020 ثبت کرده است.

- دولت قطر در گزارش سالانه منتشر شده از سوی صندوق پول عرب، موقعیت های پیشرفته ای کسب کرد، قطر در اکثر شاخص های این گزارش در رتبه اول جهان عرب قرار گرفت و توانست این موقعیت را با اقتدار به خود اختصاص دهد. در این گزارش مشخص شد که بانک های قطر در شاخص های سودآوری با نرخ 1.3 درصد در رتبه نخست جهان عرب قرار گرفته اند که نشان دهنده توانایی مدیریت بخش بانکی کشور در استفاده از منابع طبیعی و مدیریت منابع دارایی‌ها است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما