معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۴۰

رشد سرمایه‌گذاری در صنعت مسکن و شهرسازی بصره

اهمیت جایگاه توسعه شهری در دولت عراق و طرح‌های شورای وزیران ازجمله طرح واگذاری زمین مسکونی به متقاضیان در شهرهای مختلف و نیز مصوبات کمیسیون سرمایه‌گذاری بصره درزمینهٔ توسعه مسکن و شهرسازی، حاکی از پتانسیل بالقوه در توسعه شهری بصره و صادرات مصالح و تجهیزات صنعت ساختمان به این استان است.

با توجه به بحران مسکن در عراق، شورای وزیران این کشور طرح‌های مختلفی را تصویب و مترصد اجرایی نمودن آن‌هاست. این مسئله حاکی از اهمیت جایگاه صنعت مسکن و توسعه شهری در برنامه‌های دولت عراق است. ازجمله این طرح‌ها می‌توان به طرح واگذاری 550 هزار قطعه از زمین‌های مسکونی به شهروندان عراقی در 17 شهر عراق در فاز اول اشاره کرد. شورای وزیران عراق همچنین ساخت شهر اداری جدید به مساحت 165 مایل مربع پیرامون فرودگاه بغداد– به نام الرفیل - را اعلام و براساس بیانیه کمیسیون ملی سرمایه‌گذاری عراق، پروژه در 4 مرحله به شرح ذیل اجرایی خواهد گردید: 1- مجموعه‌ای مسکونی مشتمل بر 75 هزار واحد، تجاری، پزشکی و خدماتی به مساحت 25 مایل مربع؛ 2- پروژه‌های الحاقی به فرودگاه شامل پروژه‌های خدماتی، صنعتی و لجستیکی؛ 3- پروژه‌های کشاورزی و مواد غذایی و 4- پروژه‌های مرتبط با منطقه ابوغریب.

هم‌راستا باسیاست کلی دولت عراق درزمینهٔ توسعه مسکن و شهرسازی، استان بصره نیز طرح‌هایی در خصوص تهیه مسکن برای اقشار مختلف این استان را در دستور کار دارد. ازجمله خبرهایی منتشرشده حاکی از آن است که کمیسیون سرمایه‌گذاری بصره در حال نهایی کردن مجوزهای احداث یک مجتمع مسکونی برای کارکنان شرکت نفت بصره مشتمل بر بیش از 6 هزار واحد مسکونی و دو مجتمع دیگر برای کارکنان شهرداری بصره و سازمان نزاهت و درستکاری عراق با استفاده از تسهیلات وام مسکن است. همچنین پروژه‌های مختلفی در بخش هتلداری نیز در بصره در دست بررسی قرار دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما