معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۰۷- ۰۰:۰۱ - مشاهده: ۲۰۹

کاهش میزان بیکاری در نیوزیلند

اداره آمار نیوزیلند اعلام کرد که در دوره سه ماهه منتهی به 30 ژوئن، میزان بیکاری از 4.6 درصد به 4 درصد کاهش داشته است.

بر پایه این گزارش، طی ماه‌های گذشته، بیش از هزار نفر در هفته از تعداد افراد بیکار در نیوزیلند کاسته شده است. پیش از این، پیش بینی می‌شد که آمار بیکاری با کاهش همراه باشد اما به نظر می رسد که کاهش موجود فراتر از انتظار کارشناسان بوده است. تعداد کل افراد بیکار در مدت سه ماه اعلام شده 17000 نفر کاهش یافته و به عدد 117000 نفر رسیده که با 12.4 درصد کاهش همراه بوده به طوری که این میزان کاهش طی 35 سال گذشته سابقه نداشته است. میزان بیکاری فعلی نسبت به زمان مشابه سال 2019 نیز کم تر می‌باشد.

کاهش بیکاری تا حد زیادی از سایر شاخص های بازار کار متاثر بوده است از جمله کاهش تعداد دریافت کنندگان مزایا ،  افزایش فرصت های شغلی، خروج بسیاری از کارگران خارجی و کاهش نیروی کار .

بر اساس گزارش های موجود تعداد افرادی که به عنوان افراد کم بهره طبقه بندی می‌شوند شامل کسانی که کمتر از آنچه می خواهند کار می‌کنند و یا افرادی که می‌توانند کار کنند اما تمایلی به انجام کار ندارند، حدود 13.3 درصد کاهش یافته است. این موضوع اگر چه استفاده افراد در موقعیت های غیر حرفه ای را گسترش داده است، اما از سوی دیگر به دلیل نبود نیروی کار مناسب، در برخی موارد افزایش حقوق را نیز در بر داشته است. کارفرمایان برای خاموش نکردن چراغ کسب و کار خود مجبور هستند ضمن استفاده از افراد غیر متخصص، افزایش حقوق نیز داشته باشند تا این افراد را از دست ندهند! بسته بودن مرزها و وارد نشدن نیروی کار متخصص طی حدود دو سال گذشته، اگر چه به ضرر کارفرمایان بوده اما به سود افراد غیر ماهر تمام شده است. در این میان دستمزد کارگران بخش های مختلف با افزایش رو به رو بود که بخش ساختمانی و خرده فروشی بیشترین افزایش را شاهد بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما