معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۱

اخبار اقتصادی اتریش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته چهارم مرداد ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 بدهی‌های دولتی اتریش به 90 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است

کلاینه تسایتونگ: بدهی‌های دولتی اتریش در یک سال گذشته به بالاترین میزان خود در 70 سال اخیر یعنی تا 90 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور رسیده است. با این وجود اتریش این امکان را دارد تا با استفاده از امکان پرداخت این بدهی‌ها با سود تنها یک درصد در مقابل بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر شرایط بهتری را داشته باشد. گفته می‌شود سیاست های مناسب پولی و بودجه ریزی، در دوران پیش از کرونا، منابع بسیار خوبی را برای بازار سرمایه اتریش به همراه داشته است که به این کشور در زمان بحران کمک می‌کند. میزان بدهی‌های اتریش در سال 2019، بالغ بر 70 درصد تولید ناخالص داخلی بوده است و در سال نخست بحران کرونا این بدهی‌ها تا 85 درصد افزایش یافت و در شش ماهه نخست سال جاری به 90 درصد رسید.

نیاز به 20 هزار نیروی کار جدید در حوزه گردشگری و رستوران‌ها

کلاینه تسایتونگ: صنعت گردشگری و رستوران‌ها، از حوزه‌هایی بودند که در زمان بحران کرونا صدمات بسیاری را متحمل شده اند. حال پس از یک سال و نیم که امکان بازگشت به مسیر کاری قبلی را یافته اند با مشکلات تامین نیرو حرفه ای روبرو می‌باشند. زیرا بسیاری از افراد این حوزه را به دلیل عدم امنیت شغلی ترک کرده اند. گفته می‌شود در حال حاضر و در میانه فصل تابستان این حوزه با کمبود 20 هزار نفر نیروی حرفه ای کار روبرو می‌باشد و به دلیل شرایط فصلی و بحران کرونا،کارکنانی که از کشورهای اطراف به اتریش برای کار می آمدند، نیز امکان رفت و آمد ندارند و یا بیم از دست دادن مشاغل دیگر را دارند. این تخمین بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته از 224 هتل و 276 شرکت خدمات دهنده خدمات پذیرایی و رستورانها انجام پذیرفته است. گفته می‌شود تنها در حوزه هتلداری نیاز به یک میلیارد یورو برای جبران این کمبود نیرو و تعلیم نیروی جدید وجود دارد.

 شهر ولز اتوبوس های هیدروژنی را آزمایش می نماید

وینرتسایتونگ: شهر ولز در اتریش یک سری اتوبوس های هیدروژنی را در خدمات حمل و نقل روزانه خود آزمایش می‌کند. این نخستین بار است که سوخت هیدروژن در اتریش در خطوط حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.  این اتوبوس ساخت شرکت سولاریس اسپانیا است و به مدت 10 روز در دو پایانه مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. این اتوبوس در حال حاضر می‌تواند 400 کیلومتر بدون نیاز به سوخت گیری مجدد حرکت کند و فرآیند سوخت گیری آن در حدود 15 دقیقه به طول می انجامد. در حال حاضر قیمت تمام شده هر دستگاه اتوبوس هیدروژنی بین 5 . 1 تا 5 .2 برابر اتوبوس های دیزلی می‌باشد.

 25 درصد کاهش در تعداد شرکت های ورشکسته در سه ماهه دوم

وینرتسایتونگ: در سه ماهه دوم سال جاری، تعداد شرکت های اتریشی که ورشکستگی اعلام کرده اند 25 درصد نسبت به سه ماهه نخست سال 2021 کاهش یافته است. مرکز آمار اتریش در سه ماهه دوم تنها 580 مورد اعلام ورشکستگی را به ثبت رسانده است که این کاهش را نشان دهنده نتیجه بخش بودن روند واکسیناسیون و کمک های مالی به شرکت ها اعلام کرده است. بر اساس اطلاعات اولیه مرکز آمار اتریش در روز سه شنبه 10 آگوست 2021 ، اکثر ورشکستگی‌ها  در سه ماهه دوم  در حوزه ساخت و ساز  (132مورد) ، خدمات مالی / سایر خدمات ( 120مورد) ، خرده فروشی (94مورد) و اقامت و پذیرایی (81مورد) بوده است. در زمینه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات (20 مورد) ، تولید کالا و خدمات شخصی (هر کدام 32 مورد)  به ثبت رسیده است. همچنین در سه ماهه دوم سال  2021  تعداد 15،073 شرکت جدید ثبت شده اند  که 25.2 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2020 بوده است. 

 کارمزد 150 یورو در هر ساعت برای پزشکان فعال در حوزه واکسیناسیون

وینرتسایتونگ: جهت افزایش سرعت واکسیناسیون و دسترسی عمومی‌به واکسن، به ویژه پس از زمانی که کودکان و نوجوانان 12 ساله به بالا نیز امکان واکسیناسیون پیدا کرده اند، برای واکسیناسیون تعداد پزشکان بیشتری مورد نیاز می‌باشند. گفته می‌شود پزشکانی که در این مدت به روند واکسیناسیون کمک رسانی کرده اند، کارمزدی برابر با 150 یورو در هر ساعت دریافت نموده اند. 

 فروش جایگاه‌های اختصاصی شارژ اتومبیل های برقی از OMV به شرکت انرژی Verbund 

وینرتسایتونگ: او ام فا در تلاش است تا جایگاه شارژ برای اتومبیل های برقی را در پمپ بنزین‌های خود در سراسر اتریش و اروپا توسعه دهد و برای رسیدن به این هدف، بخشی از سهام مربوط به شرکت زیرمجموعه او ان فا که قرار بود جایگاه‌های شارژ خودرو را در اتریش نصب و راه اندازی نماید را به شرکت انرژی فربوند فروخت. طبق گزارش روزنامه کوریه، 40 درصد از سهام Smarticsشرکت او ام فا، از سوی فربوند خریداری شده است. شرکت Smartics در سال 2017، از سوی او ام فا به مبلغ 23 میلیون یورو خریداری شده بود. در حال حاضر 100 پمپ بنزین او ام فا در اتریش دارای جایگاه شارژ برای خودروهای الکتریکی می‌باشند.

 بیش از 90 درصد افرادی که حقوق بیکاری دریافت می‌کنند، زیر خط فقر هستند

خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش: نتایج یک نظر سنجی در اتریش : تمامی افرادی که حقوق بیکاری می‌گیرند در یا زیر خط فقر هستند. بر اساس نظر سنجی انجام شده توسط اندیشکده مومنتوم ، 9 نفر از 10 نفر بیکار که حقوق بیکاری دریافت می‌کنند، برروی یا زیر خط فقر هستند. خط فقر در اتریش 1328 یورو برای خانوار تک نفره می‌باشد. این نظر سنجی از 1214 نفر انجام پذیرفته است  که همزمان با بحران کرونا بیکار شده اند.

 عملکرد سودآور شرکت پست اتریش در نیم سال نخست 2021

خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش: سود شرکت پست اتریش در نیم سال نخست سال 2021، با رشد  5 . 114 درصدی به 4 .103 میلیون یورو رسیده است. مجموع درآمد شرکت پست اتریش با 4 . 28 درصد رشد نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته به 26. 1 میلیارد یورو رسیده است. همچنین خریداری بانک ING هلند، توسط پست اتریش و افزودن زیرساخت ها و کارمندان آن به بانک پست اتریش نیز تاثیری مثبت در درآمد و سود این شرکت در نیم سال نخست 2021 داشته است.

 شرایط ناگوار مالی هواپیمایی اتریش و خطر ورشکستگی تا سال 2022

پرسه: هواپیمایی آستریان، ناوگان خود را تغییر می دهد و با این تغییر خلبانان بسیاری نیز یا باید دوره‌های آموزشی جدیدی را بگذرانند یا باید آستریان را ترک کنند. همزمان مشکلات مالی این شرکت سبب شده تا پرسنل حرفه ای این شرکت از جمله بسیاری از خلبانان تعدیل شوند. در صحبت با خبرگزاری اتریش، الکسیس فون هونسبروخ ریاست آستریان با نگرانی اعلام کرده که آینده این خط هوایی در خطر است و همه چیز به تابستان سال 2022 بستگی دارد. همچنین آیین نامه‌های جدید، پرداختی مدیران این شرکت را بسیار کاهش داده و از این رو برخی مایل به ادامه همکاری با آستریان نیستند. تا کنون و از زمان آغاز بحران کرونا، 1350 نفر از 7 هزار کارمند آستریان ناچار به ترک این شرکت شده اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما