معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۰

بهبود عملکرد بانک ها در فرانسه با از سرگیری اقتصادی و کاهش مشکلات شرکت ها

مطلب پیش رو برگردان گزارش "بهبود عملکرد بانک های فرانسوی با از سرگیری اقتصادی و کاهش مشکلات شرکت ها" می‌باشد که در تاریخ 19 مرداد 1400در لوفیگارو منتشر شده است.

مدت ها بود که شاهد عملکرد بانک های فرانسوی به این خوبی نبودیم. همه بانک ها بحران سال 2020 را پشت سر گذاشته و نتایج اغلب بهتری نسبت به سال 2019 و حتی نتایجی تاریخی ثبت کرده اند. تحلیل گران بارکلیز می‌گویند: "بانک ها در شش ماه اخیر به خوبی گلیم خود را از آب کشیدند."

ب ان پ پاریبا، اولین بانک حوزه یورو، بین ماه‌های آوریل و ژوئن بهترین عملکرد سه ماهه تاریخ خود را با سود خالص حدود سه میلیارد یورویی به ثبت رساند. این رقم 18 درصد بالاتر از عملکرد سه ماهه دوم 2019 است. کردی اگریکول اس آ نیز عملاً نتایج شش ماهه خود را با سود خالص 3.01 میلیارد یورویی دو برابر کرده است.

سوسیته ژنرال نیز مدعی شده است که بهترین عملکرد سه ماهه خود از سال 2016 را با سود خالص 1.4 میلیارد یورویی بین ماه‌های آوریل و ژوئن کسب کرده است. این نتیجه به این بانک اجازه می دهد زیان یک سال قبل به میزان 1.3 میلیارد یورو در سه ماهه نخست را جبران کند. ب پ س ئو (بانک مردمی، صندوق پس انداز) نیز نتایج خود را در سه ماهه دوم ده برابر کرده و به رقم 1.31 میلیارد یورو رسانده است.

این شرایط با کشورهای دیگر در اروپا قابل مقایسه است. در ایتالیا، یونی کردیت سود خالص خود را طی یک سال دو برابر کرده و به 1.03 میلیارد یورو رسانده است. سانتاندر، اولین بانک اسپانیا نیز پس از زیان 11 میلیارد یورویی، دو میلیارد یورو سود کرده است. وضعیت دویچه بانک نیز همین گونه است.

در سراسر اروپا، سود بانک ها با کاهش شدید احتیاط ها برای مقابله با احتمال عدم بازپرداخت وام ها افزایش یافته است. سال گذشته، ابهامات در خصوص اقتصاد باعث شده بود کل این بخش به شدت احتیاط پیشه کنند. اما آنچه از آن واهمه وجود داشت رخ نداد و به لطف کمک های دولتی، افراد توانستند به بازپرداخت وام های خود ادامه دهند و ورشستگی شرکت ها که از آن هراس وجود داشت محقق نشد. فیلیپ براساک، مدیرکل کردی اگریکول اس آ می‌گوید: "سناریوی حفاظت از اقتصاد واقعا عملیاتی شد."

این از سرگیری همچنین به از سرگیری فعالیت های شرکت ها مرتبط است که سرمایه گذاری‌های خود را از سر گرفتند و عملیات های ادغام و تملک خود را که منبع درآمدی برای بانک های مشاورشان است افزایش داده اند. در این بین نباید رشد شدید بازارها را فراموش کرد. ژروم لوگرا، مسئول تحقیقات در Axiom AI می‌گوید: "عملا همه شاخص ها سبز هستند. تغییر ساختارهای سالهای اخیر در حال ثمردهی است، هزینه‌ها کاهش یافته و بازدهی بانک های اروپایی که تاکنون بسیار ضعیف بود به طور محسوسی بهبود یافته است."

تنها نقطه سیاه برای بانک های اروپایی، نرخ بهره بسیار پایین و حتی منفی است که همچنان  تاثیرات منفی خود را بر حاشیه سود دارد. در چنین شرایطی، به سود رسانی سپرده‌های مشتریان پیچیده تر می‌شود و فعالیت های وام دهی عایدی کمتری برای بانک ها دارد و این درحالی است که بانک ها باید به طور گسترده برای مدرنیزه سازی رایانه ای خود سرمایه گذاری کنند.

با این حال، فردریک روزیه، مدیر در میرابو معتقد است که بانک ها بیشتر از دوران قبل از بحران استحکام دارند و اینکه بانک ها منابع خاص خود را تقویت کرده اند و آزمایش های پایداری صورت گرفته از سوی بانک مرکزی اروپا نشان داده است که بانک ها قادر به مقاومت در برابر یک بحران بزرگ هستند. اما همچنان باید احتیاط کرد. در برابر افزایش کنونی همه گیری، نهادهای فرانسوی ترجیح می دهند احتیاط های خود را حفظ کنند تا اینکه ذخایر کافی در صورت تنزل دوباره شرایط بهداشتی داشته باشند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما