معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۴۷

هشدار نهاد نظارتی نروژ نسبت به ارزهای دیجیتالی

سازمان نظارت مالی نروژ زنگ خطر را برای استفاده کنندگان از ارزهای دیجیتال به صدا درآورد. این نهاد هشدار داد که دارندگان ارزهای دیجیتالی با ریسک بالای از دست دادن دارایی‌های خود مواجه خواهند بود.

سازمان نظارت مالی نروژ که بیشتر با نام  Finanstilsynet شناخته می‌شود[1]، جدیدترین تنظیم کننده مالی است که در مورد سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال هشدار داده است. پیش از این در انگلستان، اداره رفتار مالی [2]به مردم هشدار داده است که ممکن است سرمایه گذاری خود را در تجارت های نوپای مالی از دست بدهند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) در ایالات متحده، BaFin در آلمان و SEC در فیلیپین از دیگر ناظران هستند که در خصوص سرمایه گذاری بر روی ارزهای دیجیتال هشدارهای احتیاطی صادر کرده اند .

(3) Finanstilsynet یک نهاد دولتی مستقل است که بر اساس قوانین و تصمیمات  پارلمان ( استورتینگ) ، هیات دولت و وزارت دارایی فعالیت دارد. Finanstilsynet همچنین در همکاری‌های گسترده بین المللی نروژ مشارکت دارد  و در چارچوب منطقه اقتصادی اروپا (EEA)، اجرای مقررات بازار مالی اتحادیه اروپا را در نروژ  تنظیم می نماید.

 آقای "جو جدرم" (Jo Gjedrem)، مدیر بخش حمایت از مصرف کنندگان در سازمان  Finanstilsynet، اظهار داشته که  "اکثر ارزهای رمزنگاری شده دارای نوسانات شدید قیمت هستند و لذا خطر از دست دادن آنها برای مالکین بسیار زیاد است چرا که شکل گیری قیمت ها  و نوسانات آن در بسیاری از موارد شفاف نیست. "

به گفته این سازمان نروژی، بازار ارزهای دیجیتال فعالیت مجرمانه قابل توجهی را به خود جلب کرده است. در هشدار این سازمان آمده است: "کلاهبرداران از هرزنامه‌ها، ویروس های رایانه ای، تصاویر جعلی و انواع روش های دیگر برای فریب مصرف کنندگان سوء استفاده می‌کنند."

ارزهای دیجیتال همچنان با وقوع و تکثر جرم های متعددی مرتبط هستند. اخیراً ، فابیو پانتا [4] ، یکی از اعضای هیئت مدیره بانک مرکزی اروپا گفته است که "دارایی‌های رمزنگاری شده مانند بیت کوین  همچون درندگان بسیار خطرناکی هستند که توسط تبهکاران تا حد زیادی برای فعالیت های جنایی بکار گرفته می‌شوند."

سازمان تنظیم کننده نروژی اضافه کرده که ارزهای دیجیتال در نروژ غیرقانونی هستند و این امر آنها را بیشتر خطرناک می‌کند. این سازمان از شرکت های ارز دیجیتال که ادعا می‌کنند تحت نظارت Finanstilsynet هستند، نام برده و گفته است که تبلیغات این  شرکت ها بسیار گمراه کننده است. شرکت های مالی باید به الزامات مبارزه با پولشویی پایبند باشند و سازمان Finanstilsynet  نیز برفعالیت شرکت های دارایی دیجیتال با حساسیت فراوان نظارت می‌کند[5].

ناظر نروژی معتقد است که تنظیم صنعت ارزهای دیجیتال بسیار ضروری است.

سازمان نظارت مالی در بیانیه خود تاکید نموده است  " برای اینکه رمز ارزها  به یک رویه  مناسب برای سرمایه گذاری توسط فعالان بازار تبدیل شوند، نیازمند تدوین و تصویب  یک چارچوب قانونی و ساختار حمایتی از سرمایه گذاران خواهد بود و تا زمانی که چنین مقرراتی وضع نشود، هرکسی که قصد خرید و فروش ارزهای رمزنگاری شده را دارد باید با دقت فکر کند و متوجه خطرات قابل توجه این سرمایه گذاری‌ها باشد. "

[1] (The Financial Supervisory Authority of Norway (Norwegian: Finanstilsynet

[2] (Financial Conduct Authority : FCA)

[3] https://www.finanstilsynet.no/

[4] (Fabio Panetta)

[5] https://coingeek.com/norwegian-regulator-warns-against-digital-currencies-calls-for-regulation/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما