معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۵۶

اخبار اقتصادی نروژ

گزیده اخبار اقتصادی نروژ در هفته اول مرداد 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

NRK: حمایت میلیاردی از مجارستان  قطع شد

  نروژ کلیه کمک های خود در قالب مجموعه  EEA به مجارستان را متوقف می‌کند زیرا این کشور با اعطای کمکهای دریافتی به بخش های مربوط به جامعه مدنی موافقت نمی‌کند. از کمک 2.3 میلیارد کرونی به مجارستان از طریق بودجه EEA ، حدود 100 میلیون کرون باید به جامعه مدنی  اختصاص یابد که گفته شده باید برای تقویت حقوق بشر در این کشور هزینه شود. 

https://www.nrk.no/nyheter/trekker-milliardstotte-til-ungarn-1.15584736

E24 : نروژ در سال گذشته  برق  400000 خانه در خارج از کشور را تامین کرد

صادرات برق نروژ رکورد جدیدی را برای نیمه اول سال  ثبت کرده است  و درآمد خالص معادل  3.3 میلیارد کرون را  برای شرکت های  نروژی در بر داشته است . این  رقم یک سوم بیشتر از رکورد قبلی در نیمه اول سال گذشته است. آمارهای تجارت خارجی نشان می دهد که در نیمه اول سال جاری ،  نروژ  برق خود را به مبلغ 5.1 میلیارد کرون به خارج از کشور فروخت و 1.8 میلیارد کرون  نیز برق وارد نموده است .

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/863jvw/norge-har-solgt-aarsforbruket-av-kraft-for-400000-boliger-til-utlandet

E24 : رشد درآمد هتل ها به نسبت چند سال اخیر

هتل های منطقه  Stavanger  در ماه جولای تقریباً از هر 10 اتاق  7 اتاق اجاره داده شد که این میزان حتی بیش ازآمارهای پیش از همه گیری کرونا در سال های پیشین بوده است.  فعالان این صنعت اظهار داشته اند که  - خوشحالیم که گردشگران نروژی راه خود را پیدا کرده اند .

https://e24.no/naeringsliv/i/jzGq30/sterkeste-maaned-for-stavanger-hotellene-paa-flere-aar-kjekt-aa-se-at-norske-turister-finner-veien

آشنایی با مهمترین شهرک های صنعتی نروژ

 

شهرک صنعتی Fiborgtangen :

 

این شهرک یک شبه جزیره و سایت صنعتی است که در امتداد  جاده  Trondheimsfjord در شمال غربی روستای Skogn در شهرداری Levanger  واقع در  شهرستان  Trøndelag ، نروژ واقع شده است. این سایت در زمینی به مساحت  500 هزار متر مربع واقع شده و علاوه بر ارائه خدمات تجاری ، اداری و نمایشگاهی،  میزبان کارخانه‌های کاغذ سازی Norske Skog Skogn و  paper mill  و بندر مربوطه است که برای ارسال محصولات به بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد.  این شهرک صنعتی همچنین میزبان  شرکت  نیروگاهی Industrikraft Midt-Norge   ویک نیروگاه حرارتی با سوخت گاز طبیعی است.

شهرک صنعتی  Herøya :

 

این شهرک صنعتی در شهرداری پورسگرون (Porsgrunn) نروژ است. این  منطقه شبه جزیره ای  دارای یک پارک صنعتی بزرگ است که در سال 1928 تاسیس شده و  میزبان شرکت های بزرگی همچون  Norsk Hydro ، Yara و REC (شرکت تابعه ScanWafer)  و جمله پارک تحقیقاتی Hydro می‌باشد. این منطقه توسط خط آهن 76 کیلومتری براتسبرگ ( Bratsberg Line) پشتیبانی می‌شود. 2700 نفر در این منطقه  1.5 کیلومتری مربع برای دارای 30 شرکت مشغول بکارهستند . این منطقه همچنین دارای یک باشگاه فوتبال محلی  و یک  استادیوم با ظرفیت 2000 نفره  به نام  Herøya Stadion ،  می‌باشد.

نورشک هیدرو (Norsk Hydro) شرکت نروژی تولیدکننده آلومینیوم و انرژی‌های تجدیدپذیرو استخراج فلزات از معادن است که در سال ۱۹۰۵ تأسیس شد. این شرکت در حال حاضر، چهارمین تولیدکننده آلومینیوم در جهان است و در ۴۰ کشور دارای شعبه می‌باشد. دولت نروژ کنترل ۴۳،۸٪ درصد از سهام کمپانی نورشک هیدرو را در اختیار دارد.

درگاه اینترنتی : https://eng.heroya-industripark.no

شهرک صنعتی Kårstø

این شهرک صنعتی در نزدیکی روستای Susort از  توابع شهرداری Tysvær در شهرستان Rogaland ، نروژ واقع شده است. این سایت دارای تعدادی کارخانه فرآوری گاز طبیعی است که گاز طبیعی و میعانات گازی استخراج شده از میادین دریای شمال از جمله میادین گازی اسگارد ، میکل و اسلیپنر و ... را تصفیه و فرآوری می  کند .

مجتمع فرآوری Kårstø بزرگترین بندر صادراتی مایعات گاز طبیعی اروپا (NGL) و سومین بندر بزرگ جهان است.

درگاه اینترنتی:

https://www.gassco.no/globalassets/nedlastbart/engelskversjon/publications/karsto_processingplant_gassco.pdf  

 پارک صنعتی مو ( Mo Industripark)

این شهرک بزرگترین پارک صنعتی نروژ است  که در منطقه ای به وسعت 260 هکتار در شهر موی رانا(Mo i Rana) ، در شمال نروژ واقع شده است. در این شهرک مقادیر بسیار زیادی اکسیژن ، نیتروژن و هوای فشرده ، فرآوردهای آهن و فولاد ،آلیاژهای فرو ، صنایع و ماشین آلات کارگاهی ، محصولات صنعتی بخش خدمات ، تحقیقات ، کنترل کیفیت و فناوری رایانه ، و صنایع پرورش ماهی تولید و ارائه  می‌گردد. مجموع درآمد ناخالص این شهرک در سال گذشته بالغ بر  7 میلیارد کرون بوده است.

پارلمان نروژ در سال 1946 و پس از جنگ جهانی دوم و نیاز شدید این کشور به فولاد و صنایع فلزی برای بازسازی  و تشویق فعالیت های صنعتی در منطقه و طرح توسعه شمال را تصویب نمود که در قدم اول یک مجتمع ذوب آهن و تولید فرآورده‌های فلزی در  منطقه "مو رانا"  تاسیس شد و سپس به مرور صنایع مشابه و مکمل در این منطقه  آغاز به فعالیت نمودند و در حال حاضر بالغ بر 108 شرکت در این منطقه فعالیت دارند که مهمترین آن عبارتند از :

  • شرکت Ruukki Profiler AS ،  تولید کننده محصولات میلگرد،  این مجموعه بزرگترین کارخانه بازیابی زباله‌های فلزی نروژ می‌باشد.
  • شرکت (Rio Doce Manganese Norway) تولید کننده آلیاژهای منگنز ، مونوکسید کربن ، پروفیل های فولادی.
  • شرکت  (Molab AS)  صنایع آزمایشگاهی
  • شرکت (Fesil Rana Metall AS)  تولید کننده فروسیلیس
  • شرکت NRK ،  مرجع استانداردها و مجوز های  صنعتی
  • شرکت (Rana Industriterminal AS) ،  مدیریت بنادر نروژ
  • شرکت (Mo Fjernvarme AS) تولید و توزیع آب گرم شهر ، با تولید سالانه 70 گیگاوات ساعت.

درگاه اینترنتی :

https://www.mip.no/en

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما