معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۶۸

اخبار اقتصادی سوئد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته اول مرداد 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

سرعت بی سابقه رشد تولید ناخالص داخلی (GDP  ) سوئد :  

براساس آمار منتشره از سوی آژانس آمار سوئد تولید ناحالص داخلی این کشور در سه ماهه دوم 2021 نسبت سه ماهه اول امسال 0.9 درصد  و در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 10 درصد رشد داشته است. این رشد مورد تایید بانک SEB  ( یکی از چهار بانک بزرگ سوئد) نیز قرار گرفته و طبق اعلام تحلیل گر ارشد این بانک ، اقتصاد سوئد در سه ماهه دوم 2021 به توسعه مثبت خود که از ابتدای سال آغاز شده ، ادامه داده است. این آمار در مقایسه با سال  گذشته که به دلیل همه گیری کرونا کاهش یافته بود ، بالاترین رشدی است که سوئد تاکنون شاهد بوده است. این رشد عمدتا ناشی از صنایع تولیدی است که ارقام قوی آن به بخش های دیگر گسترش یافته و به بهبود اقتصادی کمک کرده است.

منبع :  مرکز آمار سوئد / رادیو سوئد

افزایش درآمد آسترازنکا :

شرکت سوئدی - بریتانیایی  آسترازنکا طی گزارشی، درآمدهای این شرکت در سه ماهه دوم 2021 را مثبت اعلام کرد و افزود در مقایسه دوره مشابه سال قبل 31 درصد رشد داشته است که این دور از انتظار و برخلاف برآوردهای قبلی بوده است. مدیرعامل آسترازنکا ، این افزایش ِ درآمد را ناشی از عملکرد قوی آن شرکت در همه مناطق دنیا به ویژه در مناطق درگیر با کرونا ذکر کرده است. این شرکت امیدوار است به راه حلی در خصوص تعهدات تحویل واکسن به اتحادیه اروپا دست یابد و همچنین تاییدیه‌هایی نیز در اواخر امسال در آمریکا ، اخذ نماید . اگرچه واکسن‌های  آسترازنکا در مقایسه با واکسن‌های فایزر و BioNTech فرصت های زیادی را از دست داده اند  اما کماکان  فرصت های زیادی برای رقابت در این حوزه و سایر حوزه‌ها با دیگر شرکتهای دارویی دارد.

منبع : سایت DI

شرکت Voi   پیشرو در ارایه  اسکوتر برقی در اروپا:

علیرغم همه گیری کرونا ، شرکت Voi  ارایه دهنده اسکوتر در سوئد و دیگر کشورهای اروپا ، در سال 2020 ، حدود 24 درصد رشد داشت  و توانست  کسری مالی  خود را از 771 میلیون کرون به 476 میلیون کرون کاهش دهد. با شروع همه گیری کرونا Voi  مجبور شد موقتا فعالیت خود را  از 40 مکان به 35 مکان  کاهش دهد و حدود 20 درصد از پرسنل خود را نیز اخراج نماید. اما در پاییز سال گذشته اوضاع این شرکت بهتر شد و هم اکنون شاهد تقویت تجارت خود در پایان سال 2020 و سال جاری است. به گفته آقای هرمانسون مدیرعامل این شرکت ، Voi هم اکنون بزرگترین شرکت  اسکوتر برقی اروپا است. به گفته وی هر هفته 2 میلیون نفر سوار این اسکوتر ها می‌شوند که بیشتر از دیگر شرکتهای رقیب است.  این شرکت هم اکنون در  70 شهر اروپا حضور دارد . Voi  فعالیت خود را از استکهلم آغاز کرد و سپس در سراسر اروپا گسترش داد. دفتر اصلی این شرکت در استکهلم مستقر است.

منبع : سایت DI

تاخیر در زنجیره تامین  باعث  افزایش قیمت ها و اختلال در  تجارت جهانی:

به گزارش خبرگزاری TT  سوئد ، حوادث و بحران‌های اخیر خصوصا همه گیری کرونا موجب اختلال در زنجیره تامین شده و به تجارت و تولید جهانی ضربه زده است. به موجب آن مجموعه از بخش های اقتصادی و تولیدی و شرکتها ، در تهیه منابع خود دچار مشکل شده اند. شرکتها در تلاشند تا به توجه به نیاز مشتریان به تغییرات رفتاری آنان پاسخ دهند به عنوان مثال بسیاری از مردم به جای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی‌به دوچرخه روی آورده اند اما شرکتها برای تامین این نیاز با مشکلاتی برای تامین قطعات مربوطه که ناشی از تعطیلی کارخانه‌های آسیا به دنبال همه گیری کرونا ایجاد شده است ، روبرو هستند. به همین ترتیب هزینه حمل نقل از بنادر شانگهای یا تایوان به اروپا بیش از 4 برابر افزایش یافته و کارکنان بسیاری از بنادر اروپایی نیز از کار بی کار شده اند. این امر منجر به تاخیر در حمل و نقل از میانگین 35 روز به 70 روز شده  و  افزایش قیمت مواد اولیه و معدنی در کنار افزایش نرخ تورم ،نگرانی‌هایی را برای مشاغل و مصرف کنندگان ایجاد  کرده است.  

منبع : خبرگزاری تی تی

نرخ بالای موفقیت کارآفرینان خارجی در سوئد :

به گزارش سایت DI  و براساس نظر سنجی‌های انجام شده از 900 شرکت تازه تاسیس در دو سال گذشته ، سهم زنان و مردانی که اصالت شان خارج از اتحادیه اروپاست ، در کارآفرینی و ایجاد مشاغل جدید در سوئد  بسیار بالاتر از شهروندان سوئدی و اتحادیه اروپا  بوده است . داده‌ها نشان می دهد این شرکت ها به دلیل ضرورت  ورود به بازار کار تاسیس شده اند و 70 درصد از زنان کار آفرین از تحصیلات عالی برخوردار بوده اند . سهم مردان در این خصوص 60 درصد می‌باشد. این مشاغل 900 میلیون کرون مالیات در سال 2020-2019  پرداخت کرده اند .

منبع : سایت DI  

رشد فعالیت های شرکت Klarna در اروپا :

شرکت کلارنا ، تک شاخ فین تِک سوئد اعلام کرد شرکت آلمانی  Stocard  را به مبلغ یک میلیارد کرون خریداری کرده است. کلارنا در هفته گذشته نیز شرکت انگلیسی HERO  را به مبلغ 1.4 میلیارد کرون خریداری کرده بود. هدف از این سرمایه گذاری‌ها ، فروش کلارنا کارت به 60 میلیون کاربر Stocard   است. شایان ذکر است که شرکت Klarna  یکی از استارت آپ های معروف سوئد  و اروپا است که در سال 2005 به عنوان یک شرکت IT  در استکهلم تاسیس شد و هم اکنون به عنوان یک بانک به بیش از 60 میلیون نفر و 130 هزار فروشگاه در 14 کشور خدمات پرداخت آنلاین و مستقیم  ارایه می‌کند . این شرکت روزانه نزدیک به یک میلیون دلار تراکنش مالی انجام می دهد و بیش از 10درصد سهم تجارت الکترونیک شمال اروپا را در اختیار دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما