معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۱۸

صادرات بلغارستان در سال 2020

بر اساس گزارش بانک ملی بلغارستان، صادرات این کشور در سال 2020 معادل 31.9 میلیارد دلار بوده است.
 بلغارستان در سال 2020 با 31.9 میلیارد دلار از نظر میزان صادرات در رتبه 58 جهان قرار گرفت در حالیکه درسال 2019 در رتبه 60 و 2018 در رتبه  64 بوده است . در اتحادیه اروپا، این کشور در جایگاه 21 قبل از کرواسی، استونی، لتونی، لوکزامبورگ، قبرس و مالت قرار دارد. کشورهای کوچکتر اتحادیه اروپا که جلوتر از بلغارستان هستند عبارتند از: لیتوانی، اسلوونی، فنلاند، اسلواکی، دانمارک، ایرلند. 
     
 گروه کالاهایی که بیشترین صادرات را دارند عبارتند از: مهندسی برق و الکترونیک، مس و محصولات مس، ماشین آلات و دستگاه‌ها، حامل های انرژی (سوخت و برق). این 4 گروه کالایی بیش از 30% صادرات بلغارستان را بخود اختصاص داده اند.
         محصولات الکترونیکی و برقی در 5 سال گذشته 7 درصد متوسط رشد سالانه را ثبت کرده اند، در حالی که واردات جهانی 4 درصد افزایش داشته است. افزایش قیمت کمک کرده است تا صادرات مس و محصولات مس به مقام دوم صعود کند. صادرات ماشین آلات و تجهیزات نیز عملکرد خوبی داشته و به طور متوسط 8 درصد رشد سالانه داشته، در حالی که واردات جهان 3 درصد رشد داشته است. این بدان معنی است که تولیدکنندگان بلغاری این محصولات در بازارهای جهانی توان رقابت بالایی دارند  توانسته اند سایر تأمین کنندگان را در رقابت شکست دهند.
         بر خلاف سالهای گذشته که به طور سنتی، صادرات انرژی در جایگاه اول بوده است  این گروه به دلیل بحران کووید به رتبه چهارم سقوط کرده است. صادرات غلات مقام پنجم را به خود اختصاص داده و محصولات برتر این گروه گندم و ذرت هستند.
 صنعت خودرو و دوچرخه، داروسازی، پلاستیک، سنگ معدن و کنسانتره در رتبه بعد با بیش از یک میلیارد دلار صادرات قرار گرفته اند. در مرحله بعد مبلمان و اثاثیه، دانه‌های روغنی، شیرینی، لباس های بافتنی، محصولات آهن و فولاد قرار دارند.
         در مجموع 10 کالای اصلی 21.8 درصد صادرات را به خود اختصاص داده اند. به دنبال آنها: بیودیزل، سیمهای سیم کشی صنعت خودرو، روغن آفتابگردان، دوچرخه با موتور کمکی، سنگ معدن و کنسانتره مس، قطع کننده مدار، بسته بندی شیشه، برق، لوله‌های لاستیکی، میله‌ها و پروفیل های فولادی قرار گرفته اند.
          مهمترین بازار صادراتی بلغارستان کشور آلمان با 16.1 درصد از کل صادرات و تراز تجاری مثبت 880 میلیون دلار است. پس از آن رومانی 9.1٪ ، ایتالیا 6.9٪ ، یونان 6.7٪ ، ترکیه 6.4٪ ، فرانسه 3.8٪ ، بلژیک 3.5٪ ، چین 3.3٪ ، هلند 2.6٪ ، لهستان 2.5٪ قرار دارند. این 10 کشور بازار 60.9 درصدی از صادرات بلغارستان هستند.
بلغارستان با آلمان، بلژیک، یونان، رومانی، انگلیس، فرانسه و ایالات متحده بیشترین تراز تجاری مثبت را دارد. بیشترین تراز تجاری منفی با روسیه است که حدود 1،700 میلیارد دلار کسری تجاری از کل تجارت 3092 میلیون دلاری است (3،146 در سال 2019).  ترازهای منفی دیگر بترتیب مقدار با مجارستان، چین، هلند، لهستان و اوکراین می‌باشد.
         از جمله شرکای قابل توجه با رشد بیش از 10 درصدی صادرات در سال گذشته بلژیک 15٪ ، چین  14٪ ، لهستان و مقدونیه شمال با 10% هستند. همچنین در سال 2020 تجارت بلغارستان با ایتالیا، ترکیه، اسپانیا، صربستان، روسیه و اوکراین بیش از 10 درصد افت داشت.
         گروه کالاهای موجود در لیست صادراتی  بلغارستان با ارزش افزوده نسبتاً بالا را می‌توان شامل کالاهای زیر دانست:
- محصولات برقی و الکترونیکی ، ابزار دستی برقی؛
- دستگاه‌های محاسباتی ، حسگرها؛
- محصولات نوری؛
- برخی از محصولات نرم افزاری برای مدیریت فرآیند؛
- قطعات مهندسی خودرو و مکانیک، هیدرولیک، مجموعه ماشین آلات، باتری، یاطاقان، کابل؛
- دوچرخه با رانندگی کمکی؛
- صفحات مدار مجتمع اشباع شده ( که با آن محصول، بلغارستان تعدادی از بازارهای بسیار رقابتی - ایالات متحده آمریکا ، ژاپن ، آسیای جنوب شرقی را شکست).
- بازی‌های ویدیویی؛
- یخچال و فریزر ؛
- برخی از دستگاه‌های دارویی و پزشکی ، ابزار و دستگاه‌های پزشکی ؛
- اسکی ، اسنوبرد.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما