معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۵

السالوادور پیشگام در استفاده از بیت‌کوین در تجارت قانونی

بانک همگرایی اقتصادی آمریکای مرکزی در صدد است به السالوادور در استفاده از رمز ارز بیت‌کوین در تجارت قانونی کمک فنی نماید. بدین ترتیب، السالوادور یکی از اولین کشورها می‌باشد که از بیت‌کوین در تجارت قانونی استفاده خواهد کرد.

السالوادور اولین کشور جهان در قانونی کردن استفاده از رمزارزها در داد و ستد

بانک همگرایی اقتصادی آمریکای مرکزی در صدد است به السالوادور در استفاده از رمز ارز بیت‌کوین در تجارت قانونی کمک فنی ارائه نماید. آقای دانته موسی رییس بانک مذکور اعلام کرد که به منظور اجرای تغییرات لازم، یک گروه فنی درجه یک را برای کار با دولت السالوادور تعیین خواهد کرد.

بدین ترتیب، السالوادور اولین کشور جهان می‌باشد که از بیت‌کوین در تجارت قانونی استفاده خواهد کرد. نایب بوکله رییس جمهور السالوادور به وضوح اعلام کرد علی‌رغم اینکه السالوادور کشوری کوچک در آمریکای مرکزی است، اما در اجرای تصمیم خود مصمم می‌باشد. وی از موسسات بین‌المللی مالی و بانکی درخواست نمود کمک‌های فنی را در اجرای تغییرات لازم ارائه نمایند.

السالوادور تصمیم گرفته است 150 میلیون دلار بیت‌کوین از خزانه‌داری خریداری و طرح استفاده از بیت‌کوین در تجارت را عملی نماید. بوکله اعلام کرد این تصمیم با توجه به عدم دسترسی 70 درصد جمعیت کشورش به امکانات بانکی اتخاذ گردید، زیرا 50 درصد مردم از اینترنت بهره‌مند هستند. بنابراین، بیت‌کوین می‌تواند در ارائه خدمات مالی به کسانی که از امکانات بانکی بی‌بهره هستند، کمک نماید.

واکنش موسسات بین‌المللی پولی به درخواست السالوادور

تصمیم السالوادور در مورد بیت‌کوین برای صندوق بین‌المللی پول خوشایند نبود زیرا به گفته صندوق مذکور استفاده از این رمز ارز در تجارت قانونی می‌تواند نگرانی‌های ژئوپلتیک و بانکی را به همراه داشته باشد. در همین راستا، صندوق مذکور در مورد قانونی کردن استفاده از رمزارزها هشدار داد. نظر صندوق بین‌المللی پول ساعتی قبل از ملاقات با رییس‌جمهور بوکله برای کمک مالی یک میلیارد دلاری اعلام شد. البته بانک همگرایی اقتصادی آمریکایی مرکزی اعلام نمود بدهی‌های السالوادور را به ارز دلار محاسبه خواهد کرد. السالوادور سایر کشورهای دارای مشکلات مالی را تشویق می‌کند از بیت‌کوین استفاده نمایند.

چند روز بعد از هشدارهای صندوق بین‌المللی پول در مورد تصمیم دولت السالوادور، بانک جهانی به درخواست السالوادور برای دریافت کمک‌های فنی جهت استفاده ارز بیت‌کوین در تجارت قانونی پاسخ منفی داد. به همین دلیل، دریافت کمک از سایر موسسات مالی بین‌المللی نظیر بانک همگرایی اقتصادی آمریکایی مرکزی در دستور کار دولت این کشور قرار گرفت.

شایان ذکر است اوایل ماه ژوئن سال 2021 پارلمان السالوادور طرح استفاده از رمز ارز به عنوان یکی از ارزهای رایج این کشور در تجارت قانونی را تصویب نمود. جمعیت 6.5 میلیون نفری السالوادور به شدت به پول‌های حواله شده از سوی مهاجران در خارج از کشور وابسته است و نقل و انتقال حواله‌های ارزی یکی از مشکلات جدی بانکی در این کشور است. بر اساس آمار بانک جهانی، کشور مذکور در سال 2020 بیش از 5.9 میلیارد دلار از شهروندان شاغل خود در خارج از کشور به ویژه در ایالات متحده آمریکا دریافت کرد. مبلغ حواله‌های دریافتی تقریبا یک چهارم تولید ناخالص ملی این کشور می‌باشد. کارشناسان معتقدند موفقیت طرح جدید تا حدودی به ثبات یا تداوم روند رشد بیت‌کوین بستگی دارد، زیرا عدم ثبات در ارزش این رمز ارز نگرانی‌هایی را برای استفاده کنندگان ایجاد کرده است. در حال حاضر، بیش از 90 درصد کارکنان ترجیح می‌دهند حقوق خود را با ارز دلار دریافت کنند. دولت به منظور تشویق شهروندان به استفاده از اپلیکیشن داد و ستد رمزارز قول داده است با هر ثبت نام معادل 30 دلار بیت کوین به ثبت نام کننده اهداء کند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما