معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۶

کمک های مالی به افراد و کسب و کارها در استرالیا طی موج جدید کرونا

دولت استرالیا طرح «نظام حمایتی کرونا» را اصلاح و هدف از این اقدام را تسهیل دسترسی ایالت‌ها و قلمروهای استرالیا به حمایت‌های مالی دولت اعلام نمود.

در نظام پیشین کمک‌ هزینه به مناطق و نواحی که طول مدت قرنطینه در آنها بیش از 7 روز طول می‌کشید، تعلق می‌گرفت اما این محدودیت کاهش یافته است. نخست وزیر استرالیا ضمن اعلام مطلب فوق همچنین از راه‌اندازی موقت نظام درمان از راه دور برای مناطق حاشیه‌ای و دوردست استرالیا به منظور ایجاد امکان تماس تلفنی بیماران با پزشکان خبر داد. وی افزود ساکنان مناطق بیشتری از ایالت نیوساوث ویلز، که در مرکز موج جدید کرونا قرار گرفته است، می‌توانند برای ثبت‌نام و دریافت کمک ‌هزینه کرونا اقدام کنند. موریسون ضمن اشاره به عدم امکان احیای طرح پرداخت یارانه حقوق و دستمزد، موسوم به JobKeeper گفت نظام بحران کرونا جانشین طرح یارانه حقوق و دستمزد شده است.

در راستای اصلاحاتی که در کابینه ملی صورت گرفته است، اشخاص و همچنین کسب‌وکارهایی که در ایالت های زیان دیده به ‌واسطه قرنطینه کرونا دچار ضرر‌ و ‌زیان شده‌اند، می‌توانند جهت دریافت کمک هزینه اقدام کنند. کابینه امیدوار است با تخصیص کمک‌های مالی به کسب‌وکارها و صاحبان مشاغل، ساکنان ایالت های قرنطینه ای به رعایت محدودیت‌های بهداشتی بیشتر ترغیب شوند.

در ذیل به بررسی انواع کمک‌های مالی و یارانه‌ها در دوره جدید همه گیری سویه دلتای کرونا، در ایالت نیو ساوث ویلز به عنوان نمونه، پرداخته می‌شود.

پرداخت واقعه ناگوار کرونا (Covid Disaster Payment)

این پرداختی یکپارچه برای کمک به ساکنین قرنطینه در طول یک بازه 14 روزه است که ضرورت دارد در قرنطینه بمانند. در واقع این کمک هزینه در مناطق و نواحی که طول مدت قرنطینه در آنها بیشتر از 7 روز باشد به افراد و کسب و کارهایی که از ساعات کار آنها کاسته شده یا دچار ضرر و زیان شوند، به ‌صورت هفتگی پرداخت می‌شود. این کمک هزینه به شهروندان استرالیایی و دارندگان روادید کار واجد شرایط، شامل دانشجویان خارجی که اجازه کار دارند و دارندگان روادید موقت، پرداخت می‌شود. به این ترتیب آن‌دسته از ساکنان کلان‌شهر سیدنی که کمتر از 20 ساعت در هفته یا بیشتر از 20 ساعت در هفته از ساعات کار آن‌ها کاسته شود، به ترتیب 375 دلار و 600 دلار دریافت خواهند کرد. ساکنان دیگر نقاط نیو‌ساوت‌ویلز نیز در صورتی که واجد شرایط باشند ، می‌توانند برای دریافت این کمک هزینه اقدام کنند. این کمک هزینه به افرادی که واجد شرایط برخورداری از کمک‌های حمایتی دیگر نباشند، پرداخت خواهد شد. از سوی دیگر این کمک هزینه مشمول پرداخت مالیات بوده و باید در اظهارنامه مالیات بر درآمد، آورده شود. ساکنان نیوساوت‌ویلز می‌توانند از طریق حساب خودشان در مرکز خدمات استرالیا (Center Link) برای دریافت این کمک هزینه به صورت برخط نام نویسی کنند.

پرداخت مرخصی همه گیری (Pandemic Leave Disaster Payment)

این کمک هزینه یک پرداختی یکپارچه 14 روزه است و به کسانی که بنا به دلایلی از جمله در قرنطینه ماندن، اعمال مقررات قرنطینه یا مراقبت از فرد دیگری که به کرونا مبتلا شده، منبع درآمدی خودشان را از دست بدهند، پراخت می‌شود. مبلغ این کمک هزینه به ازای هر 14 روز، 1500 دلار است و برای دوره بعدی مجددا باید نام نویسی صورت بگیرد. این کمک هزینه مشمول مالیات بوده و در اظهارنامه مالیات بردرآمد باید آورده شود.

یارانه‌های حفظ شغل (Job Saver)

یارانه‌های مربوط به حفظ شغل به کسب و کارهای کوچک و متوسط برای ترغیب آنها به عدم اخراج کارکنانشان، هر دوهفته یکبار پرداخت می‌شود. کسب و کارهایی که گردش مالی آنها بیش از 75 هزار دلار است، تا 40 درصد از میزان حقوق و دستمزد پرداختی در هفته را دریافت خواهند کرد. حداقل پرداخت حقوق و دستمزد در هفته 1500 دلار و حداکثر 10 هزار دلار تعیین شده است. کسب و کارهای واجد شرایط باید بتوانند ثابت کنند که حجم گردش مالی آنها در مقایسه با دو هفته در طول ماه‌های ژوئن یا جولای 2019 میلادی تا 30 درصد کاهش پیدا کرده است. نکته مهم دیگر این است که برای ادامه دریافت این کمک هزینه، تعداد کارکنان کسب و کارهای واجد شرایط باید از 13 جولای به این طرف ثابت مانده باشد.

پرداختی‌های کسب و کار کرونا در نیو ساوت ویلز (Covid Business Grants)

پرداختی‌های کسب و کار کرونا، به آن‌دسته از کسب و کارهایی که به‌واسطه قرنطینه دچار کاهش گردش مالی شوند و پشتیبانی یارانه حفظ شغل (Job Saver) محروم هستند، به ‌صورت بلاعوض پرداخت می‌شود. هدف از این پرداختی‌ها کمک به مشاغل برای ورشکستگی ناشی از تعطیلی سراسری کرونایی است تا پس از رفع محدودیت ها بتوانند به فعالیت و کسب خود ادامه دهند. میزان گردش مالی سالانه کسب و کارهای واجد شرایط باید 75 هزار دلار باشد. به‌ این ترتیب کسب و کارهایی که تا 30، 50 و 70 درصد از گردش مالی سالانه آنها کاسته شود به ترتیب 5000، 7500 و 15000 دلار دریافت خواهند کرد. این پرداختی از 19 ژوئن 2021 معرفی شده و تا 13 سپتامبر 2021 میلادی اعتبار دارد.

پرداختی‌های کسب و کارهای کوچک کرونا (Micro-Business Covid-19 Support Grant)

در صورت ادامه طول مدت قرنطینه، کسب و کارهای کوچک و صاحبان مشاغل تجاری شخصی که گردش مالی آنها بین 30 و 75 هزار دلار در سال است، می‌توانند برای دریافت کمک هزینه پرداختی‌ها کسب و کارهای کوچک کرونا که مبلغ آن هر دو هفته 1500 دلار است، ثبت نام کنند. کسب و کارهای واجد شرایط باید بتوانند ثابت کنند که حجم گردش مالی آنها در مقایسه با دوهفته در طول ماه‌های ژوئن یا جولای 2019 تا 30 درصد کاهش پیدا کرده است.

یارانه آموزش موسیقی (Music Keeper & Crew Keeper Crisis Relief Grants)

این کمک هزینه که مبلغ آن 2 هزار دلار (یا 2700 دلار برای خانواده‌های دارای فرزند) است، به‌صورت بلاعوض به هنرمندان و کسانی که در رشته موسیقی فعالیت داشته و به واسطه ادامه قرنطینه منبع درآمدی خود را از دست داده باشند، پرداخت می‌شود. این پرداختی جایگزین یارانه بیکاری دوره همه گیری کرونا (JobSeeker) و یا یارانه حفظ شغل (JobKeeper) نمی‌شود. بودجه این پرداختی‌ها از بودجه عمومی ‌که دولت برای ترویج هنر در نظر گرفته است تامین می‌گردد.

مهلت تخلیه واحد استیجاری (Tanent Relief)

مقررات مهلت جدید در مورد تخلیه خانه‌های اجاره‌ای، آن‌دسته از ساکنان نیو ساوت ویلز که به‌واسطه قرنطینه کرونا متضرر شده اند را شامل می‌شود. به این ترتیب مستاجران واجد شرایطی که حداقل 25 درصد از میزان درآمدشان کاسته شده، می‌توانند به مدت 60 روز دیگر ( از 14 جولای تا 11 سپتامبر) در همان مکانی که ساکن هستند، اقامت داشته باشند. از موجران و مستاجران خواسته شده تا در مواردی که مستاجر توانایی پرداخت کامل مبلغ اجاره را نداشته باشد، به نحوی با هم کنار بیایند. موجرانی که مبلغ اجاره مستاجرانشان را کاهش دهند، مشمول دریافت 1500 دلار به عنوان کمک مالی یا تخفیف مالیات زمین، خواهند شد. به منظور حمایت از کسب و کارها در طول مدت مهلت تخلیه، هیچ واحد تجاری مجبور به تخلیه مورد اجاره خود نخواهد بود. حدود 12 میلیون دلار نیز برای اسکان موقت کسانی که در معرض خطر بی خانمان شدن هستند، تخصیص یافته است.

تخفیف های مالیاتی برای صاحب خانه‌ها (Land Tax)

تخفیف های مالیاتی برای صاحب خانه‌هایی است که به دلیل محدودیت های کرونایی قادر به پرداخت مالیات سالانه ملک خود نیستند. این تخفیف می‌تواند تا 100 درصد بدهی سال مالک ملک در سال 2021 را نیز شامل شود. همچنین کمک هزینه حداکثر 1500 دلار برای کسانی که به دلیل کاهش اجاره برای مستاجران، قادر به پرداخت مالیات نیستند در نظر گرفته شده است.

پرداختی‌های یادشده در ایالت نیو ساوث ویلز استرالیا می‌باشد. در سایر ایالت های استرالیا نیز نیز چنانچه قرنطینه ای اعمال شود و یا مدت قرنطینه تمدید شود، ثبت نام برای پرداخت کمک هزینه واقعه ناگوار کرونا (مورد اول) برقرار خواهد شد. این یارانه در ایالت ویکتوریا نیز قابل پرداخت خواهد بود. در این میان برخی از ایالت ها علاوه بر کمک های مالی دولت فدرال، برنامه حمایتی مستقلی دارند که به صورت جداگانه برای ساکنین این ایالت ها اجرا می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما