معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۹

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو و جمهوری کنگو برازاویل

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو و جمهوری کنگو برازاویل در هفته چهارم تیر 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 

طبق گزارش بانک جهانی، کمبود واکسن در آفریقا "غیر قابل قبول" است

آکسل ون تروتسنبورگ مدیر کل عملیات بانک جهانی روز چهارشنبه مورخ 23 تیر در آستانه جلسه‌ای در ابیجان برای تعریف حمایت مالی آینده این موسسه از کشورهای قاره آفریقا، گفت: عدم دسترسی به واکسن در آفریقا غیر قابل قبول است.وی به خبرگزاری فرانسه گفت: "قابل قبول نیست که فقط 1٪ از جمعیت آفریقا واکسینه شوند در حالی که 70٪ از جمعیت برخی کشورهای پیشرفته واکسینه شده‌اند. طبق آمار سازمان ملل این موضوع برای فقیرترین کشورها کمتر از 1٪ است. 

هدف دولت جمهوری دموکراتیک کنگو برای ذخایر ارز خارجی 3 میلیارد دلار تعیین شده است

ذخایر ارزی جمهوری دموکراتیک کنگو 6.25٪ افزایش یافت. وزیر برنامه ریزی کنگو با اعلام این مطلب افزود هدف دولت دستیابی به 3 میلیارد دلار ذخایر ارزی برای داشتن حداقل سه ماه ذخیره "، است. وی هم چنین خاطرنشان کرد که نرخ ارز ثابت است و نرخ برابری فرانک کنگو در برابر دلار حدود  1988 به صورت رسمی و 2022 فرانک کنگو به طور غیررسمی است. در مورد مایحتاج اساسی، وزیر کریستین مواندو گفت قیمت مواد غذایی منجمد باید به زودی کاهش یابد و سقوط قیمت‌ها هم اکنون آغاز شده است.

اظهارات آریستید اوگون اوبامه نماینده مقیم سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO) در جمهوری دموکراتیک کنگو 

نماینده مقیم FAO در جمهوری دموکراتیک کنگو در پایان دیدار با کریستف امبوسو رییس مجلس ملی جمهوری دموکراتیک کنگو اظهار داشت که سازمان وی از همه کشورهای جهان حمایت می‌کند تا در سطح ملی، «اتحاد پارلمانی برای امنیت غذایی و تغذیه» را ایجاد کنند. طبق گزارش فائو و برنامه جهانی غذا (WFP)،  بیست و هفت میلیون کنگوئی تحت تأثیر ناامنی غذایی قرار دارند؛ از هر سه نفر یک نفر. بیشترین جمعیت تحت تأثیر آوارگان، پناهندگان، بازگشت کنندگان، خانواده‌های میزبان و افراد آسیب دیده از بلایای طبیعی (سیل، رانش زمین، آتش سوزی) هستند.

 

گفتگوی ژان ماری کالومبا وزیر اقتصاد ملی با مدیران شرکت‌های هواپیمایی برای منطقی سازی قیمت‌های بلیط

رئیس اقتصاد ملی از پیشرفت مثبت پرونده در رابطه با تجدید نظر در پایین آوردن هزینه‌های سفر برای پروازهای ملی خبر داد. به همین منظور، ژان ماری کالومبا اظهار داشت که 80٪ توصیه‌های شرکت‌ها توسط دولت جمهوری پذیرفته شده است. از جمله درخواست‌هایی که پذیرفته شده‌اند:

  •  کاهش مالیات مجوز واردات هواپیما از 70،000 دلار به 10،000 دلار؛
  • معافیت از حقوق گمرکی واردات و صادرات قطعات یدکی و سایر مواد مصرفی هواپیما؛
  • ایجاد مکانیزم ساده برای ترخیص قطعات یدکی؛
  • کاهش هزینه پارکینگ (250 دلار در ندیجیلی در برابر 30 دلار و 50 دلار در کشورهای همسایه)؛
  • کاهش مالیات RVA استخراج هزینه ایمنی و امنیتی RVA از قیمت بلیط.

علاوه بر این، دولت تصمیم گرفته است نرخ مالیات بر ارزش افزوده (مالیات بر ارزش افزوده) را از 16 به 8 درصد تعرفه حمل و نقل هوایی کاهش دهد. در مورد کاهش قیمت سوخت به 0.5 دلار در هر لیتر، وی گفت این درخواست "غیرواقعی" تلقی می‌شود و وزیر اقتصاد در حال مذاکره با شرکت‌های نفتی در مورد ساختار قیمت محصولات آنها است.  در پایان شورای وزیران نهم اعلام شد که تلاش‌های دولت باید منجر به کاهش هزینه بلیط هواپیما در همه مسیرها شود. بسته به مسیر، افت باید بین 45 تا 70 درصد باشد. بلیط هواپیما کینشازا-گوما را می‌توان به جای 340 دلار، کمتر از 200 دلار خریداری کرد.

اظهارات گابریل لوست، نماینده صندوق بین المللی پول (IMF) در جمهوری دموکراتیک کنگودر خصوص مبلغ 1.54 میلیارد دلار اعطا شده به این کشور تحت برنامه سه ساله مصوب صندوق بین المللی پول

به گفته نماینده صندوق بین المللی پول ، این حمایت مالی نقشی دوگانه خواهد داشت. ابتدا با کمک به ثبات پولی و مالی خارجی و داخلی از ذخایر ارزی پشتیبانی می‌کند و سپس امکان تثبیت چهارچوب اقتصاد کلان را فراهم می‌کند. این وجه در چندین قسمت به برنامه‌های مقامات کنگو با حمایت صندوق بین المللی پول اختصاص خواهد یافت. بنابراین اولین پرداخت بلافاصله پس از تصویب هیئت مدیره به مبلغ 217 میلیون دلار و نابقی پس از آن بررسی‌میزان پیشرفت برنامه‌ها بطور متناوب پرداخت خواهد شد. وی ابراز عقیده کرد که این برنامه موجب جذب بیشتر اهدا کنندگان و سرمایه گذاران دیگر خواهد شد. گابریل لوست افزود: این سیگنالی است که صندوق بین المللی پول به کل جامعه مالی بین المللی، سایر اهداکنندگان و شرکای این کشور و هم چنین سرمایه گذاران خصوصی می‌دهد تا آنها در جمهوری دموکراتیک کنگو سرمایه گذاری کنند. 

یونسکو روز دوشنبه 19 ژوئیه 2021 پارک ملی سالونگا را از فهرست میراث جهانی در معرض خطر حذف کرد

این تصمیم در پایان کار 3 روزه کمیته میراث جهانی گرفته شد. یونسکو در بیانیه مطبوعاتی گفت مقامات کنگو تضمین کرده‌اند که بهره برداری نفت در پارک انجام نخواهد شد و هم چنین شکار غیرقانونی به طور قابل توجهی کاهش یافته است. کمیته از توضیحات ارائه شده توسط مقامات ملی مبنی بر بی اعتبار بودن امتیازات نفتی املاک و استقرار این بلوک‌ها از مزایده‌های آینده استقبال کرد. هم چنین اشاره داشت که مدیریت پارک در مسیر رشد قرار گرفته است. به ویژه با توجه به تقویت اقدامات ضد شکار غیرقانونی. لازم به یادآوری است که در سال 1999 بود که در پایان بیست و سومین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو، پارک ملی Salonga در لیست میراث جهانی در معرض خطر ثبت شد. 

 جمهوری کنگو برازاویل

بیست و ششمین کنفرانس سالانه آب و هوای سازمان ملل (Cop26) در قلب بحث‌های دنیس ساسو N’Guesso و کریستین راک

رئیس جمهور کنگو، دنیس ساسو N’Guesso با کریستین راک مجری جمهوری فدرال آلمان در مشارکت جنگل حوضه کنگو، در برازاویل صحبت کرد. بحث و گفتگوها در مورد بیست و ششمین کنفرانس سالیانه آب و هوای سازمان ملل متحد (Cop26) بود که قرار است از 1 تا 12 نوامبر در گلاسگو، اسکاتلند برگزار شود. دنیس ساسو نگوسوئو و کریستین راک هم چنین در مورد مکانیزم تأمین مالی صندوق آبی حوضه کنگو گفتگو کردند. صندوق آبی حوضه کنگو در COP 22 در مراکش به عنوان یک ابزار مالی کمیسیون آب و هوای حوضه کنگو (CCBC)، به ریاست رئیس جمهور دنیس ساسو نگوئسو، راه اندازی شد. این اولین همکاری چند ملیتی با هدف ارتقای محیط زیست، پایداری اقتصادی و صلح در سراسر حوزه کنگو است. حوضه کنگو که هزاران گونه جانوری در آن زندگی می‌کند و 50 هزار سال در آن ساکن هستند، یک منبع طبیعی حیاتی است. این مکان در آفریقای مرکزی واقع شده و برای بیش از 75 میلیون نفر غذا، آب و سرپناه تأمین می‌کند، در حالی که نقشی اساسی در جذب کربن و تنظیم آب و هوای جهانی دارد. با این حال، به دلیل جنگل زدایی گسترده و تغییرات آب و هوایی، حوضه کنگو که در دستور کار Cop26 قرار دارد، تهدید می‌شود و  حیوانات وحشی و جنگل‌های بارانی در خطر نابودی تا پایان قرن قرار دارند. واقعیتی که پایداری زیست محیطی آفریقا را به خطر می‌اندازد و برای سلامتی کره زمین ضروری است.

 

مراسم آغاز پروژه حمایت از تنظیم، تسهیل، امنیت و پایداری حمل و نقل رودخانه در فضای کمیسیون بین المللی حوضه کنگو-اوبانگوئی-سانگها (CICOS)

حوضه کنگو با داشتن یک شبکه قابل حمل حداقل 17000 کیلومتری، می‌تواند از یک سیستم حمل و نقل رودخانه بسیار رقابتی بهره مند شود. اما اکنون با مشکلاتی مواجه است. سه شنبه، 13 ژوئیه، برازاویل میزبان مراسم رسمی آغاز پروژه حمایت از تنظیم، تسهیل، امنیت و پایداری حمل و نقل رودخانه در فضای کمیسیون بین المللی حوضه کنگو-اوبانگوئی-سانگها (CICOS) بود. این پروژه با هزینه 2 میلیون یورویی توسط اتحادیه اروپا، بخشی از برنامه صندوق توسعه اروپا (EDF) در پشتیبانی از اداره زیرساخت‌های منطقه‌ای و ملی در آفریقای مرکزی (PAGIRN) است. این پروژه برای مدت 3 سال اجرا می‌شود، هدف آن حمایت از کشورهای عضو CICOS (آنگولا، کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو، گابن و کنگو) است تا "بتوانند با موانع ناوبری و هم چنین" آلودگی فعلی آب در حوضه کنگو مقابله کنند. 

 

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما