معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۷۰

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم تیر 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

معاملات بورس کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

میزان معاملات تجاری در هفته گذشته در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان به بیش از 30 میلیون و 302 هزار دلار رسید. بازرگانانی از کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، سنگاپور و افغانستان محصولاتی از قبیل بنزین اتومبیل، سوخت هواپیما و کک نفتی تولید شده در پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی را خریداری نمودند. همچنین تجار افغانستان گاز مایع تولید شده در کارخانجات کنسرن دولتی «ترکمن‌گاز» و تجار عمان نیز پتاسیم کلردار دانه‌ریز تولید شده در کارخانجات کنسرن دولتی «ترکمن شیمی» را خریداری نمودند.

افتتاح فرودگاه بین‌المللی جدید در شهر کرکی با حضور رئیس جمهور

آقای قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان در چارچوب سفر کاری خود به استان لباب در مراسم افتتاح فرودگاه بین‌المللی جدید در شهر «کِرکی» استان لباب شرکت نمود. این فرودگاه توسط شرکت ساختمان‌سازی ترکمنی «گوندوغدی» احداث شده و می‌تواند در هر ساعت به 100 مسافر خدمت‌رسانی نماید. 

تداوم احداث سردخانه میوه توسط بخش خصوصی در استان داش آغوز

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط معی ترکمنستان، عملیات احداث ساختمان اصلی سردخانه مدرن متعلق به بخش خصوصی جهت نگهداری محصولات کشاورزی در بخش روحی بلند استان داش آغوز رو به اتمام می‌باشد. در این خبر آمده که، سطح تحت اشغال این سردخانه 1.6 هکتار بوده و برای نگهداری 350 تن میوه و سبزیجات در نظر گرفته شده است. 

صادرات محصولات ترکمنستان به قرقیزستان

اعضای اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان و اعضای اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان قرقیزستان قراردادهای مربوط به صادرات محصولات ترکمنستان به ارزش بیش از 28 میلیون و 575 هزار دلار به قرقیزستان را به صورت آنلاین به امضا رساندند.

دو اتحادیه فوق‌الذکر در مجموع 13 مورد قرارداد صادرات محصولات ترکمنستان از قبیل لوازم بهداشتی، انواع لوله‌ها، گوجه‌فرنگی و انواع شیرینی‌جات به قرقیزستان و همچنین پروتکل‌های مربوط به صادرات محصولات غذایی و کفش را مجموعا به ارزش بیش از 28 میلیون و 575 هزار دلار به امضا رساندند.

اعلام آمادگی شرکت‌های اوکراینی برای مشارکت در طرح‌های شهرسازی در ترکمنستان

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، برخی از شرکت‌های اوکراینی، به ویژه اتحادیه ساختمان‌سازی «Interbudmontaž» و گروه صنعتی- مالی «Altkom»، جهت حضور و مشارکت در عملیات احداث پروژه "عشق آباد سیتی"، احداث "مترو عشق آباد" و همچنین ایجاد "راه‌های آسفالته بین شهری"، در ترکمنستان ابراز علاقه می‌نمایند.

انتقال ترانزیتی نفت ترکمنستان توسط خط لوله انتقال نفت باکو-تفلیس-جیحان

وزیر نیروی آذربایجان آقای پرویز شهبازوف در سخنانی در چهارمین نشست آنلاین وزرای انرژی سازمان همکاری اقتصادی (اکو) اظهار داشت: " در سه ماهه اخیر قریب به 20 میلیون و 700 هزار تن نفت ترکمنستان از طریق خط لوله انتقال نفت باکو-تفلیس-جیحان به بازارهای جهان صادر شده است. در سال گذشته مجموعا 106 هزار تن نفت قزاقستان از طریق خط لوله انتقال نفت باکو-تفلیس-جیحان صادر شده است".

صادرات 1.5 میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان به ازبکستان

بنا بر خبر منتشره از سوی خبرگزاری «اینترفکس»، شرکت «گازپروم» در بازه زمانی سه ماهه نخست سال 2021 مجموعا یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب گاز طبیعی ترکمنستان را به ازبکستان صادر نموده است. در این خبر آمده است: ازبکستان که زمانی فروشنده گاز به شرکت «گازپروم» بوده، اخیرا به خریدار آن تبدیل شده است.

در سال 2018 ازبکستان 3 میلیارد و 800 میلیون مترمکعب گاز به شرکت گازپروم فروخته بود و در سال 2019 این میزان را به 4 میلیارد و 900 میلیون مترمکعب افزایش داد. از سال 2020 شرکت گازپروم شروع به صادرات گاز از ترکمنستان به ازبکستان نمود. مقدار گاز صادر شده در سال 2020 برابر 0.9 میلیارد مترمکعب و در سه ماهه نخست سال 2021 نیز برابر 1.5میلیارد مترمکعب بوده است.

صادرات نفت ترکمنستان به اروپا

ترکمنستان در نظر دارد در سه ماهه سوم سال 2021 بالغ بر 540 هزار تن نفت خود را به صورت ترانزیت از قلمرو روسیه به کشورهای اروپایی صادر نماید. این خبر را خبرگزاری «اینتر فکس» با استناد به سند «برنامه زمان‌بندی صادرات نفت از روسیه به اروپا در سه ماهه سوم سال 2021» منتشر نموده است.

بنا بر خبر مذکور، صادرات نفت ترکمنستان از طریق بندر «نُوو روسیسک»، از بنادر روسیه در دریای سیاه انجام خواهد شد. ترکمنستان در صادرات ترانزیتی نفت از طریق قلمرو روسیه در جایگاه دوم پس از قزاقستان قرار دارد. صادرات نفت ترکمنستان از مسیر فوق در ماه فوریه 2019 از سر گرفته شده و در سه ماهه دوم سال 2021 ترکمنستان از طریق بندر مذکور بالغ بر 500 هزار تن نفت، صادر نموده است.   

اهدای «جایزه پایداری» بانک بازسازی و توسعه اروپا به یک انجمن اقتصادی ترکمنستان

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، "انجمن اقتصادی محصول ملی" ترکمنستان که در زمینه تولید محصولات کشاورزی فعال است، در بخش "پایداری در برابر تغییرات آب و هوایی"، موفق به کسب "جایزه نقره‌ای پایداری" سال 2021 بانک بازسازی و توسعه اروپا گردید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما