معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۳

اخبار اقتصادی تایلند

گزیده اخبار اقتصادی تایلند در هفته دوم تیر ماه 1400 مندرج در روزنامه های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اقتصاد تایلند در حال نزول

گزارش بانک مرکزی تایلند نشان می دهد که اقتصاد کشور با خطرات قابل توجهی روبرو است. در گزارش مذکور قید شده است که شیوع طولانی مدت ویروس کرونا می‌تواند رشد اقتصادی تایلند را برای سال جاری کاهش دهد. چنین اتفاقی می‌تواند نقدینگی را تحت تاثیر قرار داده و اشتغال را تضعیف کند.

تقویت دلار در برابر بات تایلند

قبل از شیوع کرونا همواره شاهد افزایش ارزش بات تایلند در مقابل ارزهای خارجی و بویژه دلار آمریکا بودیم؛ اما شیوع موج سوم کرونا در کشور موجب شد تا شرایط برعکس شود. بر این اساس بات طی هفته جاری به 32.36 دلار آمریکا رسید.

افزایش مبتلایان به کرونا و احتمال بسته شدن مجدد اصناف و توزیع کند واکسن‌ها احتمالا ارزش بات را به 32.50 در هر دلار آمریکا افزایش خواهد داد. البته این نکته از یک جنبه می‌تواند مثبت باشد که کاهش ارزش بات موجب تقویت صادرات کالاهای تایلندی خواهد شد.  افزایش ارزش بات در سال گذشته اعتراض بسیاری از صادرکنندگان در کشور را موجب شده بود؛ زیرا این مساله سبب افزایش قیمت کالاهای صادراتی تایلند و در نتیجه از دست دادن بازار در مقابل رقبایی مانند ویتنام شده بود.

یک میلیون وسیله نقلیه الکتریکی در جاده‌های تایلند تا سال 2028

بر اساس تحقیقات بانک Krungthai، تعداد وسایل نقلیه الکتریکی (EV) در تایلند تا سال 2028 از 1 میلیون دستگاه عبور می‌کند.

مرکز تحقیقات Krungthai COMPASS می‌گوید این پیش بینی براساس فروش جهانی خودروهای الکتریکی در سال 2020 بوده است که 43 درصد نسبت به 2019 افزایش داشته و این میزان در تایلند معادل 13 درصد اعلام شده است.

این افزایش ناشی از سیاست دولت ها در سراسر جهان برای حذف تدریجی وسایل نقلیه موتور احتراق داخلی (ICE) و حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان EV است. در همین حال، تولیدکنندگان برجسته خودرو در حال جابجایی در بازار EV هستند تا تقاضای مشتریان را افزایش دهند. در نتیجه، تخمین زده می‌شود که استفاده جهانی از EV تا سال 2030 از 10 میلیون فعلی به 25-45 میلیون واحد برسد.

این پیش بینی خبر خوبی برای سیاست گذاران تایلندی است که هدف آنها استفاده از این صنعت در تایلند برای تبدیل شدن به قطب تولید EV در منطقه است.در این ارتباط خودروسازان ژاپنی مستقر در تایلند اکنون بر روی بازار هیبریدی EV تمرکز کرده اند.تولید داخلی هیبریدها باید به رشد 24 درصدی در سال منجر شود تا استفاده تایلند از این خودروها را تا سال 2028 به 1 میلیون واحد برساند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما