معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۹

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته سوم تیرماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تورم 7.33 درصدی طی دوازده ماه اخیر

موسسه ملی آمار اروگوئه "نرخ بهای مصرف" را در ارتباط با ژوئن 2021 منتشر کرد. طبق این گزارش درصد تغییرات ماهانه نرخ بهای مصرف در ماه ژوئن 0.67 درصد بوده است. این نرخ از ابتدای سال جاری 4.75 درصد و طی 12 ماه منتهی به ژوئن بر روی 7.33 درصد محاسبه شده است. بدین ترتیب در این مدت نرخ بهای مصرف در اروگوئه از آنچه که از سوی بانک مرکزی اروگوئه بین 3 تا 7 درصد پیش بینی شده بود، افزایش یافته است. بیشترین تغییرات در ماه ژوئن مرتبط با بهای سوخت و مشتقات آن بوده است.

مناقصه ای به ارزش 120 هزار دلار: کشتی اروگوئه ای برای اسقاط به ترکیه ارسال می‌شود 

ناوچه جنگی "ساکادورا کابرال" معروف به ROU 02 به تازگی طی مناقصه ای به ارزش 120 هزار دلار به فروش رسید. مقصد نهایی این ناوچه برای اسقاط شدن کشور ترکیه است. اروگوئه در سال 2008 این ناوچه را به همراه ناوچه "ژوئا بژو" از پرتغال در مجموع به بهای 13 میلیون یورو خریداری کرده بود.به گفته آلخاندرو چوکارو سخنگوی نیروی دریایی اروگوئه، ناوچه ROU 02 طی حدود دو سال اخیر بدون فعالیت در کنار سکو پهلو گرفته بود و در ماه اوت سال گذشته وضعیت آن کاملاً نامناسب ارزیابی شده بود.

انتقاد پاراگوئه از تصمیم اروگوئه برای مذاکره خارج از مرکوسور با کشورهای ثالث 

رائول کانو معاون وزیر امور اقتصادی و ادغام پاراگوئه، اعلام اخیر وزیران خارجه و اقتصاد اروگوئه مبنی بر تصمیم این کشور برای مذاکره درخصوص توافقات تجاری خارج از مرکوسور با کشورهای ثالث را مورد انتقاد قرار داد. وی همچنین این تصمیم اروگوئه را نابهنگام و نامقتضی توصیف کرد و گفت که باعث می‌شود مرکوسور در "شرایطی حساس" قرار گیرد. کانو به علاوه با اشاره به بند 37 توافق آسانسیون درباره مرکوسور یادآور شد که تصمیمات اعضای مرکوسور از طریق اجماع و با حضور تمامی‌کشورهای عضو این بلوک صورت میگیرد.

رئیس جمهور برزیل قانون اجماع مرکوسور را به باد انتقاد گرفت 

بولسونارو رئیس جمهور برزیل در نشست مجازی روسای جمهور کشورهای مرکوسور گفت، نمی‌توانیم ببینیم که مرکوسور به معنای ناکارآمدی، اتلاف فرصت ها و محدودیت های تجاری باشد. بولسونارو این اظهارات را در پاسخ به سخنان آلبرتو فرناندز همتای آرژانتینی اش ایراد کرد. فرناندز در این نشست از شرکای منطقه ای اش بالاخص اروگوئه خواسته است که خود را از دیگر اعضاء جدا نکنند و به یاد داشته باشند که یک توافق قانونی میان کشورهای مرکوسور به امضا رسیده است و همگان صرفاً باید تحت قانون اجماع و اقدام مشترک برای یافتن توافق با کشورهای ثالث عمل نمایند. بولسونارو در عین حال بر کنار گذاشتن دیدگاه‌های قدیمی در این ارتباط تاکید کرد.برزیل روز گذشته ریاست دوره ای مرکوسور را از آرژانتین در شرایطی تحویل گرفت که دو دیدگاه متفاوت در خصوص این بلوک تجاری وجود دارد، بطوریکه برزیل و اروگوئه خواستار گشایش و انعطاف پذیری در مرکوسور بوده و آرژانیتن نیز با حمایت پاراگوئه خواستار حفظ اجماع و جلوگیری از اقدام یکجانبه یا دوجانبه اعضاء هستند.

مهمترین تحولات مرتبط با بیماری کرونا

- وزارت بهداشت عمومی اروگوئه گزارش جدیدی را درباره اثربخشی واکسن‌های ضد کرونای فایزر و سینوواک در کشور منتشر کرده است. بر اساس آمارهای جدید، اثربخشی واکسن فایزر برای جلوگیری از ورود افراد به مراکز مراقبت های ویژه 97.8 درصد؛ برای ممانعت از مرگ و میر 96.2 درصد؛ و برای کاهش ابتلاء به ویروس کرونا، 78 درصد است. بر اساس این گزارش، آمار مرتبط با اثربخشی سینوواک در مقایسه با آخرین گزارش منتشره در تاریخ 8 ژوئن سال جاری، کاهش یافته است، بطوریکه اثربخشی این واکسن چینی برای جلوگیری از ورود افراد به مراکز مراقبتهای ویژه 90.9 درصد؛ برای ممانعت از مرگ و میر 94.6 درصد؛ و برای کاهش ابتلاء به ویروس 59.9 درصد بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما