معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۸

مدرن سازی فرآیندهای تولید در صربستان

با توجه به گسترش بازارهای رقابتی، دولت صربستان سعی دارد با ارائه سیاست‌های هماهنگ، شرکت‌ها را به سوی طیف گسترده‌ای از نوآوری‌ها که منجر به افزایش رشد اقتصادی و صادرات گردد، سوق دهد.

- در بازه زمانی 2020-2014، ساختار صادرات صربستان به سمت حوزه‌های صنعتی با فناوری بالا معطوف گردید. حوزه‌هایی که از میزان تکنولوژیکی بالایی برخوردار بوده و رشد ملایمی را به ثبت رسانده اند، نظیر تولید محصولات اساسی دارویی، رایانه و محصولات فیبر نوری. متوسط میزان مشارکت در این دو حوزه در صربستان، 3.5٪ درصد می‌باشد.

-  جایگاه وزارت اقتصاد صربستان درتدوین و اجرای استراتژی سیاست صنعتی جدید این کشور به گونه ای است که در کنار کارگروه‌های تخصصی که درگیر تدوین استراتژی سیاست صنعتی و استراتژی تخصصی هوشمند صادرات بوده‌اند، یک کارگروه میان وزراء تشکیل داده است که فعالیت های آن از سوی دفتر نخست وزیر هماهنگ می‌گردد. با توجه به اینکه این استراتژی‌ها اهداف بسیار مشابهی دارند، پیش‌نویس آن‌ها به دقت هماهنگ می‌شود.

- وزارت اقتصاد صربستان تلاش می‌کند به منظور تعیین صلاحیت بازار کار با همکاری وزارت آموزش، علوم و توسعه فناوری و آژانس ارزیابی کیفی و از طریق فعالیت‌های شورای توسعه صنعتی به تجزیه و تحلیل قابلیت‌های موجود بپردازد و با تعیین قابلیت‌های مورد نیاز در این بخش، به شناسایی و ارزیابی محیطی پرداخته و به ترویج گفتگو و همکاری میان دنیای کار و آموزش، مبادرت ورزد.

- استراتژی و سیاست صنعتی وزارت اقتصاد صربستان جهت تشویق به نوآوری و تحول دیجیتال برای سالهای 2030-2021 شامل دو مورد خاص از جمله افزایش رقابت در صنعت کشور و ایجاد تحول دیجیتالی می‌باشد. بنابراین برنامه‌های آموزشی با هدف افزایش سطح امنیت دیجیتال و تقویت مهارت‌های دیجیتالی کارمندان در صنعت در دستور کار قرار دارد. همچنین در این استراتژی فعالیت‌های پشتیبانی همچون حمایت از توسعه فرایندهای تولید و ظرفیت‌های سازمانی برای توسعه راه‌حل‌های ابداعی برای کسب و کارهایی که بخشی از زیرساختهای سازمانی می‌باشند، پیش‌بینی می‌شود.

- در این راستا و با توجه به تغییرات تکنولوژیک انجام شده توسط این وزارتخانه جهت ورود سرمایه گذاران خارجی اعلام داشت که یک محیط کسب و کار پایدار همراه با یک فضای سرمایه گذاری قابل شناسایی و جذاب یکی از دلایل علاقه شرکت ها به سرمایه گذاری در صربستان است لذا همواره وزارت اقتصاد به کار خود در زمینه توسعه و نوسازی بیشتر صربستان به عنوان یک مکان مناسب برای سرمایه‌گذاری ادامه خواهد داد.

- اقتصاددانان و مسئولین اقتصادی صربستان معتقدند که بکارگیری گسترده فناوری‌های مدرن و همچنین تحقیق و توسعه می‌تواند تأثیر مثبتی در کاهش هزینه‌های عملیاتی و همچنین ایجاد ارزش افزوده جدید داشته باشد. این هدف با فراهم آوردن فرصت های جدید برای شرکت های صادراتی و همچنین شرکت هایی که توجه خود را به فناوری‌های مدرن اختصاص می دهند، محقق می‌شود. در نهایت با به کارگیری این روش، اقتصاد صربستان حتی در بازارهای خارجی نیز رقابتی‌تر خواهد بود، که منجر به افزایش صادرات و رشد کلی خواهد گردید.

- "صندوق نوآوری پشتیبانی مالی" زمینه را برای اجرای پروژه‌های توسعه و نوآوری در بخش اقتصادی صربستان فراهم می نماید. این صندوق تاکنون بیش از 220 پروژه را پشتیبانی نموده، که از طریق آنها بیش از 300 محصول جدید و ابتکاری ایجاد شده است. نیمی از نوآوری‌های پشتیبانی شده توسط این صندوق در حوزه ICT و پس از آن صنایع غذایی، کشاورزی و مهندسی مکانیک بوده است.

- همچنین در چارچوب برنامه توسعه هوش مصنوعی، "صندوق علوم" 12 پروژه علمی را که از روش‌های ابتکاری هوش مصنوعی مبتنی بر دستاوردهای علمی و فناوری مرتبط با آن بهره می‌گیرند، تأمین مالی می‌نماید. در محدوده این برنامه، دانشمندان از هوش مصنوعی برای ایجاد یک سیستم نرم افزاری برای کشاورزی، ایجاد ابزارهایی برای صرفه جویی در مصرف برق، توسعه سیستم تولید همه کاره و هوشمند برای صنعت، بهبود الگوریتم‌های افزایش ایمنی در کار و انجام تحقیقاتی که در سایر بخش‌های صنعت قابل استفاده خواهد بود، استفاده می نمایند.

- خانم آنجلکا آتاناسکوویچ وزیر اقتصاد جمهوری صربستان نیز در مصاحبه ای با مجله دیپلماتیک صربستان اظهار داشت که بر اساس همکاری میان وزارت اقتصاد و مرکز تحول دیجیتال اتاق بازرگانی و صنایع صربستان، نیمی از شرکت‌ها قصد دارند فرایندهای عملیاتی را از طریق اتوماسیون و اتصال سیستم‌ها به صورت واحد پیش ببرند که موجب ایجاد کنترل همه جانبه‌ و فرصتی برای شرکت ها به منظور کاهش هزینه‌ها می‌باشد. بنابراین تقریباً در همه موارد، مهندسی اولیه فرآیندهای موجود و بهینه سازی آنها قبل از اقدام به دیجیتالی شدن ضروری است. وی در ادامه گفت که شایع‌ترین پیشرفت‌های تحول دیجیتال، برای شرکتهایی که راه‌حلهایی را با پشتیبانی مرکز تحول دیجیتال پیاده سازی کرده اند، مربوط به بهبود فرآیندهای تجاری (74٪)، بهبود مدل تجاری (15٪)، بهبود خدمات (8٪)، و بهبود محصولات (3٪) می‌باشد. براساس نتایج کار مشترک مرکز تحولات دیجیتال و وزارت اقتصاد، صنایع پیشرو یا بخش‌هایی که بیش‌ترین نیاز را دارند و برای تبدیل دیجیتالی بیشتر تلاش می‌نمایند، تجارت، صنایع فلزی و الکتریکی، فعالیتهای تخصصی، علمی و فنی، و همچنین بخش‌های مرتبط با تغذیه، ساخت‌وساز و صنایع خلاق هستند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما