ژاپن در حال واگذاری جایگاه نخست خود به چین در واردات LNG
ژاپن طی نیم قرن گذشته بزرگترین خریدار LNG در جهان بوده است اما چین در حال پیشی گرفتن از این کشور است.
چین در شرف پیشی گرفتن از ژاپن به عنوان بزرگترین خریدار گاز طبیعی مایع LNG در جهان است .طبق گزارش تحلیلی Rystad Energy ، چین برای واردات75.5 میلیون تن LNG در سال جاری برنامه ریزی نموده است در حالی که پیش بینی میشود ژاپن 75.1 میلیون تن واردات داشته باشد . ژاپن طی نیم قرن گذشته بزرگترین خریدار LNG در جهان بوده است و در حال حاضر این بازار به بالاترین سطح خود رسیده است.
در طی چند سال گذشته، شرکت های گاز و تاسیسات ژاپنی قراردادهای LNG را با حجم و زمان کمتری تنظیم کرده اند. در همین حال، معاملات در چین همراه با وضعیت اقتصادی این کشور در حال گسترش است.
میزان واردات گاز با وضعیت آب و هوایی و نیازهای گرمایشی در نوسان است، واردات LNG چین ممکن است طی یک یا چند سال بالاتر از ژاپن نباشد اما دیر یا زود، چین در این زمینه از ژاپن پیشی خواهد گرفت.
کاهش وابستگی به واردات انرژی ممکن است به عنوان یک پیشرفت تلقی شود، اما این روند هزینههایی به همراه دارد. واگذار نمودن جایگاه اول واردات میتواند به معنای کاهش در قدرت چانه زنی در بازار مهم انرژی محسوب گردد. به عنوان مثال، قرارداد 25 ساله LNG قطر که با هفت شرکت نیرو و گاز ژاپن امضا شده قرار است در پایان سال جاری منقضی میشود. این معامله تقریباً 10٪ از میزان واردات سالانه LNG کشور را تشکیل می دهد. مذاکرات برای تمدید قرارداد به دلیل عدم اطمینان از تقاضای ژاپن با موانعی روبرو شده است. در سال 1992، درست پس از جنگ خلیج فارس، Chubu Electric Power اولین شرکت ژاپنی بود که به چنین معامله بلند مدت با قطر اقدام نمود. در مقابل میتسویی و ماروبنی سهام ناچیزی را در مشارکت های توسعه LNG به دست آوردند. این موضوع قطر را در مسیر تبدیل شدن به یک تامین کننده عمده LNG قرار داد. اما این کشور در حال حاضر به مشتریانی با سودآوری بیشتر توجه دارد.
روند کربن زدایی دامنه جهانی پیدا کرده و ژاپن در تولید آمونیاک به عنوان سوخت نسل بعدی بررسیهایی را آغاز نموده و در این زمینه پیشرو است. آمونیاک هنگام سوختن دی اکسید کربن آزاد نمیکند و این توانایی را دارد که از سالهای 2040 تا 2050 به عنوان سوخت برای تولید برق در جهان استفاده شود. شرکت بازرگانی میتسوبیشی در حال بررسی پروژه آمونیاک پاک در اندونزی است که این سوخت را به ژاپن صادر کند. این مطالعه از طرف شرکت ملی نفت، گاز و فلزات ژاپن که یک نهاد مورد حمایت دولت است یارانه دریافت می نماید.
هیروکی هبا، مدیر عامل تولید سوخت نسل های آتی و نفت میتسوبیشی گفته است که هنوز هیچ تولید جهانی آمونیاک وجود ندارد از این رو توسعه و تولید در این موضوع در حالی که توانایی پیشرفت وجود دارد، برای ژاپن بسیار مهم است. ژاپن از سال 1969 واردات و تأسیس یک زنجیره تأمین LNG را آغاز کرد. گاز طبیعی برای جایگزینی نفت در تولید برق وارد گردید و منبع تأمین گاز خانگی بود. این تغییر همچنین باعث رشد صنایعی مانند ماشین آلات سنگین و کشتی سازی گردید. در این نقطه عطف جدید در حوزه انرژی ، آمونیاک توانایی تغییر بازی را دارد و میتواند به امنیت انرژی ژاپن کمک کند. استفاده مناسب و بجا از دانش و تجارب حاصل از 50 سال کار با LNG برای ژاپن بسیار مهم خواهد بود.
منبع: Rystad Energy