معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۲

اخبار اقتصادی دانمارک

اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفته دوم تیرماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

مناقصه برای بزرگترین مزرعه بادی

آژانس انرژی دانمارک مناقصه‌های نهایی برای بزرگترین مزرعه بادی دریایی دانمارک را تحت عنوان ثور منتشر کرده است. شرکت کنندگان چهار ماه فرصت دارند تا پیشنهادهای خود را قبل از موعد مقرر در ماه نوامبر ارائه دهند. ثور یکی از سه مزارع بادی دریایی می‌باشد که بعنوان بخشی از توافقنامه انرژی 2018 به تصویب رسید. این پروژه در 22 کیلومتری ساحل تورسمینده در یولند در ساحل غربی اجرا خواهد شد و پس از اتمام در سال 2027 ، برق حدود 800000 خانوار را تامین خواهد کرد. برنده امتیاز مزرعه بادی دریایی در دسامبر سال 2021 اعلام خواهد شد. (ens.dk)

 

بازگشایی و شروع بکار مجدد  نورویجن ایر  در کپنهاگ

خطوط هوائی نروژ، بزرگترین رقیب اس.آ.اس SAS ، در حال بازگشایی جایگاه خود در فرودگاه کپنهاگ است و انتظار دارد 200 کارمند در دوره تابستان به کار خود برگردند.  اولین هواپیمای نروژی با خدمه کابین دانمارکی برای اولین بار پس از توقف فعالیت  از آوریل سال 2020 از فرودگاه کپنهاگ بلند شد. بلیط پرواز از کپنهاگ به مالاگای اسپانیا تقریباً همگی فروخته شده بود.  (بیانیه مطبوعاتی فرودگاه کپنهاگ)

 

کمک 25 میلیون کرونی دانمارک به مراکش

یپه کوفود، وزیر امور خارجه دانمارک در سفر به مراکش با پرداخت مبلغ 25 میلیون کرون (3.8 میلیون دلار) به کشورهای آفریقای شمالی برای کمک به آسیب پذیرترین گروه‌ها از کرونا موافقت کرد. کوفود در یک کنفرانس مطبوعاتی در رباط، بر "تمرکز بیشتر" بر آفریقا، بعنوان  "یک مسئله جدایی ناپذیر" در سیاست خارجی دانمارک و اروپا طی چند سال آینده تأکید کرد. وی گفت که دو قاره منافع مشترکی در کمک به جلوگیری از مهاجرت دارند، که هم برای یک کشور ترانزیتی مانند مراکش و هم برای یک کشور پذیرنده پناهجو مانند دانمارک یک چالش است.

(بی تی)

 

دانمارکی‌ها بالاترین مالیات را در اتحادیه اروپا پرداخت می‌کنند

دانمارک بالاترین کشور پرداخت کننده مالیات در اتحادیه اروپا است. آخرین روند مالیات در گزارش اتحادیه اروپا نشان می دهد که در دانمارک مالیات 46.1 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد که بالاترین میزان در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا می‌باشد. فرانسه که قبلا در صدر قرار داشت در رتبه دوم است.

کارآفرینان زن سود بانکی بیشتری برای وام می‌پردازند

صاحبان مشاغل زن در دانمارک نسبت به همتایان مرد خود نرخ بهره بالاتری برای وام های خود پرداخت کرده اند. مطالعه جدید بانک مرکزی نشان می دهد که زنان به طور متوسط 1 درصد بیشتر از مردان پرداخت می‌کنند.بانک مرکزی  اظهار داشت که شواهدی مبنی بر متفاوت بودن مشخصات ریسک وجود دارد که ممکن است این شکاف را توضیح دهد - زنان تمایل دارند شرکت های خصوصی با مسئولیت محدود را تاسیس کنند که اغلب شامل پرداخت نرخ های بالاتر وام نسبت به شرکت های سهامی خاص است، اما فراتر از این، هیچ توجیهی برای این تفاوت وجود ندارد.  این بانک گفته تجزیه و تحلیل نشان می دهد متغیری که نباید هیچ اهمیتی داشته باشد، یعنی جنسیت وام گیرنده، در نرخ بهره وام های شرکت ها نقش دارد. (www.nationalbanken.dk)

 

 برنامه توسعه زیرساخت ها با تمرکز بر اهداف آب و هوایی در دانمارک

 دولت به توافق گسترده ای در مورد یک طرح  160 میلیارد کرونی  (21.5 میلیارد یورو) با هدف کاهش ازدحام، تقویت حمل و نقل عمومی و ایجاد شرایط بهتر برای انتقال آرام به حمل و نقل سبز رسید.

درصد بالایی از کل بودجه برای اجرای چندین پروژه زیربنایی از جمله: بیش از 86 میلیارد کرون (بیش از 11.5 میلیارد یورو) برای پروژه‌های حمل و نقل عمومی‌برای اطمینان از سفر سریع تر و شبکه‌های ریلی بهتر؛ 64  میلیارد کرون (بیش از 8.6 میلیارد یورو) برای ساخت جاده در آینده، 11 میلیارد کرون (بیش از 1.4 میلیارد یورو) برای 3 پروژه اصلی توسعه منطقه ای؛ 3  میلیارد کرون (بیش از 403 میلیون یورو) برای زیرساخت های دوچرخه سواری جدید مانند مسیرهای دوچرخه در شهرها و جاده‌های عمومی هزینه خواهد شد.

علاوه بر این، بودجه ای نیز برای چندین طرح سبز اختصاص خواهد یافت تا پروژه‌های جدید زیرساختی اهداف آب و هوایی کشور را به خطر نیندازند. نیکولای وامن ، وزیر دارایی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: امروز ما یک طرح گسترده و بلند پروازانه 160 میلیارد کرونی تاریخی را برای زیرساخت های دانمارک اتخاذ کرده ایم. توافقی که دانمارک را متحد می‌کند و حتی پیوند کشور را قوی تر می سازد.  این یک سرمایه گذاری معقول است که زندگی روزمره را برای بسیاری آسان کرده و بدون ایجاد خطر در انتقال سبز فرصت های بهتری برای فروش محصولات شرکتهای دانمارکی و ایجاد اشتغال فراهم می نماید . (fm.dk)

 

حمله هکرها به بانک مرکزی دانمارک

هکرها به سیستم عامل IT بانک مرکزی دانمارک رخنه کردند. اسناد بدست آمده تحت قانون آزادی اطلاعات نشان می دهد که "هکرهای پیشرفته" از به روزرسانی نرم افزاری و روش های دیگر برای رخنه در بانک مرکزی به مدت هفت ماه استفاده می‌کرده اند.  (version2.dk)

 

ادامه مشکلات دنسکه بانک

دنسکه بانک که هنوز با پس لرزه رسوایی پولشویی دست و پنجه نرم می‌کند، به نقض قوانینی که برای محافظت از سرمایه گذاران در برابر دستکاری‌های بازار انجام شده، متهم شده است.  فیلیپ ولوت، مدیر ارشد تطابق دنسکه بانک، گفت که این بانک برای حل این پرونده با پلیس همکاری می‌کند. وی همچنین اذعان کرد که دنسکه بانک نظارت کافی بر بازار را در اختیار نداشته اما مدعی شد ارزیابی خود نشان نمی دهد تخلف عمدی یا آسیبی متوجه مشتریان یا فعالان بازار وجود داشته باشد. وی گفت که این بانک از سال 2019 "سرمایه گذاری قابل توجهی" انجام داده تا از تکرار اینگونه تراکنش ها جلوگیری کند.

  (تی وی2)

 

اختصاص 500 میلیون کرون برای امنیت سایبری در دانمارک

مبلغ 500 میلیون کرون (80 میلیون دلار) از لایحه دفاعی فعلی برای تقویت بیشتر امنیت سایبری و مقاومت در برابر حملات سایبری طی دو سال آینده اختصاص داده شد. ترینه برامسن، وزیر دفاع، در بیانیه مطبوعاتی نوشت: تهدیدات سایبری بسیار زیاد است و هر روز مقامات، شرکت ها یا مردم ما در معرض حملات یا تلاش برای حمله قرار می‌گیرند، که عواقب جدی برای امنیت، دموکراسی  و اقتصاد ما به همراه دارد. این بودجه جدید به حفاظت بهتر کمک می‌کند اما ما باید در آینده سرمایه گذاری بیشتری انجام دهیم.

 (بی تی)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما