معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۱۸- ۱۵:۰۵ - مشاهده: ۲۲۹

نیوزیلند؛ افزایش مالیات برای گردشگران خارجی

وزیر گردشگری نیوزیلند، اعلام کرد دولت در نظر دارد میزان پرداخت مالیات برای گردشگران خارجی که وارد کشور می‌شوند را افزایش دهد.

طرح اخذ مالیات از گردشگران خارجی که از دو سال پیش در نیوزیلند مطرح شد با هدف افزایش بودجه گردشگری و زیرساخت های محیط زیستی اجرایی گردید. پیش بینی می‌شد که این بودجه بتواند در بازه زمانی پنج ساله، مبلغی بالغ بر ۴۵۰ میلیون دلار گردآوری کند. در ژوئن 2018 دولت نیوزیلند وضع "مالیات توریستی" در حدود 25 دلار تا 35 دلار برای بازدید کنندگان بین المللی، به استثنای استرالیایی‌ها، بسیاری از جزایر اقیانوس آرام و کودکان خردسال را اعلام کرد. 

آقای تاد مک کلی، از نمایندگان حزب ملی مجلس ،  در این باره گفت دولت قصد دارد میزان مالیات برای هر گردشگر را به نفری ۱۷۰ دلار افزایش دهد. وی افزود: این تصمیم موجب خواهد شد تا آمار گردشگران در نیوزیلند با کاهش همراه باشد. همچنین، گردشگران مبلغ اضافی پرداختی را از بودجه سفر خود کاسته و کسب و کارهای کوچک که بسیار به این مبالغ نیاز دارند از آن بهره نخواهند برد. حزب ملی با طرح این پیشنهاد مخالف است.

دولت نیوزیلند پیش تر اعلام کرده بود که به دنبال جذب گردشگرانی نیست که برای آن‌ها هزینه‌ها بگونه ای مهم باشد که با افزایش قیمت ها از سفر به کشور دلسرد شوند. نیوزیلند پیش از شیوع ویروس کرونا، ۰.۲۷ درصد از مجموع کل گردشگران در جهان و ۰.۸ درصد از درآمد جهانگردی دنیا را به خود اختصاص می داد.

تا پیش از آغاز بحران کرونا، جهانگردی بزرگترین صنعت صادراتی نیوزیلند از نظر درآمد ارزی به حساب می آمد. این صنعت به طور مستقیم 8.4 درصد از نیروی کار نیوزیلند را به کار گرفته بود. بر اساس آمارهای رسمی ارائه شده منتهی به سال 2019، کل درآمدهای گردشگری در این سال 40.9 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال 2018، حدود 4 درصد (1.6 میلیارد دلار) افزایش یافته بود. در این بین درآمدها از گردشگری بین المللی 5.2 درصد (843 میلیون دلار) افزایش یافته و به رقم 17.2 میلیارد دلار رسید.  صنعت گردشگری حدود 20.4 درصد به کل صادرات کالاها و خدمات نیوزیلند کمک کرده است. در این بازه زمانی تعداد ورودی‌های کوتاه مدت به نیوزیلند نسبت به مدت مشابه 1.3 درصد افزایش یافته بود.

صنعت جهانگردی سهم مستقیمی در تولید ناخالص داخلی نیوزیلند به میزان 16.2 میلیارد دلار یا 5.8 درصد را داراست. در واقع این صنعت بزرگترین صنعت صادراتی نیوزیلند به شمار می رود و 21 درصد از کل درآمد ارزی را به خود اختصاص می دهد. ارزش افزوده غیر مستقیم صنایعی که از گردشگری بهره می‌برند نیز حدود 11.2 میلیارد دلار یا به عبارتی 4.0 درصد تولید ناخالص داخلی است. در مجموع 229,566 نفر به طور مستقیم در صنعت گردشگری مشغول به کار بودند (8.4 درصد از کل افراد شاغل در نیوزیلند) که این رقم نسبت به سال قبل 3.9 درصد افزایش داشت. در سال 2019، گردشگران 3.8 میلیارد دلار درآمد مالیات بر کالاها و خدمات (GST) دولت را تامین کردند که از این میزان، حدود 1.8 میلیارد دلار آن توسط گردشگران بین المللی ایجاد شد.

پیش از این برخی از موسسات معتبر مالی، در بحبوحه فراگیری کرونا و تعطل شدن کشور نیوزیلند، رشد اقتصادی این کشور در سال 2021 را 3.6 درصد پیش بینی کرده بودند اما اخیرا با تغییر تحلیل های خود، این پیش بینی را به رقم 5.5 درصد رسانده اند. با این وجود گردشگری خارجی همچنان نمی‌تواند نسبت به سال های گذشته نقش عمده ای را در رشد اقتصادی سال 2021 ایفا نماید. اگر چه نیوزیلند با تمرکز بر گردشگری داخلی و گسترش آن در سال 2020 و 2021 توانست بخشی از آسیب های وارده به صنعت گردشگری را جبران نماید، اما در حال حاضر فاصله فعالیت این صنعت با زمان قبل از کرونا همچنان بسیار بالاست.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما