معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۲

اخبار اقتصادی اوکراین

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته دوم تیرماه 1400 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح زیر ارائه می‌گردد.

راه اندازی سرویس آنلاین معاملات ارضی در اوکراین 

هلدینگ کشاورزی «ای ام کا» و دمیتری دوبیلت کارآفرین اوکراینی یک فروشگاه آنلاین معاملات ارضی با عنوان «دوبروزم» ایجاد کردند.  هدف از این سرویس شفاف سازی روند خرید و فروش و ارائه مشاوره و خدمات به  مالکان و خریداران در آماده سازی و تنظیم اسناد می‌باشد. در حال حاضر این سایت می‌تواند اطلاعاتی درباره اراضی ارایه و ارزش تقریبی قطعه زمین را محاسبه کند.

 

کی یف یکی از گرانترین شهرهای جهان اعلام شد

نتایج آخرین تحقیقات و نظرسنجی‌های موسسه «مرسر» درباره گرانترین و پرخرج ترین شهرهای جهان برای کار و مهاجرت منتشر شد. در این گزارش عواملی چون میانگین نرخ حمل و نقل، مراقبت های بهداشتی، پوشاک و تفریح و خرید مایحتاج اولیه زندگی مورد بررسی قرار گرفته است.

این موسسه تحقیقات خود را در ۲۰۹ شهر و پایتخت جهان انجام داده است.بر اساس این تحقیق ، گرانترین شهر جهان، عشق آباد پایتخت ترکمنستان است. کی یف پایتخت اوکراین در میان 209 شهر جهان که مورد مطالعه قرار گرفته در رده 149 جای گرفت. 

سازمان آمار: شهروندان اوکراین بیشترین بخش درآمد خود را صرف مواد غذایی می‌کنند

هزینه‌های مربوط به خوراک و نوشیدنی‌های غیر الکلی بخش عمده هزینه‌های شهروندان اوکراینی در سه ماهه نخست امسال بود. اوکراینی‌ها در این مدت نزدیک به 39.5% درآمد خود را صرف خورد و خوراک می‌کنند. سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: هزینه‌های مسکن، آب، برق، گاز و خدمات عمومی‌شهری، 18% هزینه‌های شهروندان اوکراینی در مدت مذکور را تشکیل داده اند. در همین حال اوکراینی‌ها در سه ماهه نخست امسال برای نوشیدنی‌های الکلی، دخانیات و مواد مخدر 7.5%، حمل و نقل 7.9%، بهداشت 6.1 %، و پوشاک 4.5% درصد از درآمد خود را هزینه کرده اند. در کل هزینه‌های انجام شده توسط شهروندان اوکراینی در سه ماهه نخست 831.5 میلیارد گریونا محاسبه شده که 4.4% بیشتر از هزینه‌های  سه ماهه نخست سال گذشته است.

 

افزایش قیمت کود شیمیایی در اوکراین

قیمت کودهای شیمیایی در اوکراین به بالاترین سطح خود در دو سال اخیر رسید. در حال حاضر هر تن نیترات آمونیوم برای تحویل بین 10800 تا 11000 گریونا قیمت دارد. آنچه که باعث تعجب شده این است که همزمان با کاهش فعالیت های کشت و زرع و تنزل قیمت غلات، قیمت کود ازتی و ترکیبی افزایش یافته است. کارشناسان دلیل گرانتر شدن کودهای شیمیایی را فعالیت بیشتر شرکت های واسطه و توزیع کننده و تلاش آنها برای خرید بیشتر این کالا دانسته اند. به گفته کارشناسان، شرکت های واسطه و توزیع کننده به دلیل هراس از گرانتر شدن کود و عدم توانایی خرید آن برای فصل پاییز، اقدام به خرید بیشتر کرده اند. کود اوره نیز برای تحویل در حال حاضر به قیمت 14500 گریونا به ازای هر تن به فروش می رسد.

 

زلنسکی قانون معاملات الکترونی اراضی کشاورزی را امضا کرد

رئیس جمهور اوکراین قانون معاملات اراضی کشاورزی از طریق مزایده‌های الکترونی را امضا کرد. بر اساس این قانون معامله اراضی کشاورزی و دیگر اراضی در اوکراین بصورت آنلاین و الکترونی مجاز شد. تا پیش از امضای این قانون، معاملات و مزایده‌ها بصورت سنتی و با لزوم حضور فیزیکی مشتریان و بالابردن تابلوی قیمت امکان پذیر بود. اما قانون کنونی اجازه می دهد تا مشتریان از راه دور و بصورت آنلاین در مزایده‌ها شرکت کنند. هدف اصلی این لایحه ایجاد شفافیت در مزایده‌های فروش اراضی دولتی و خصوصی است.

 

زلنسکی مصوبه شورای امنیت ملی و دفاع برای توسعه صنعت هواپیماسازی را اجرایی کرد

رئیس جمهور اوکراین دستور اجرای مصوبه شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین درباره توسعه صنعت هواپیماسازی در اوکراین را امضا کرد. بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین برای توسعه صنایع هواپیماسازی برنامه دولتی هدفمند برای توسعه این صنعت تنظیم خواهد شد و برنامه نوسازی و احیای توان تولیدی و فعالیت های صنعتی کارخانه دولتی هواپیماسازی خارکف تهیه می‌گردد. در چارچوب این مصوبه، طرح های بزرگ و بلند مدت برای توسعه صنایع هواپیماسازی اجرا و شرکت هواپیمایی ملی تاسیس می‌شود. طرح «استارت هوایی» که در قالب آن از هواپیما برای پرتاب فضاپیماها استفاده خواهد شد، نیز اجرایی می‌شود. علاوه بر این به هیات وزیران دستور داده می‌شود تا سازوکاری برای تشویق شرکت های هواپیمایی اوکراین جهت خرید هواپیماهای ساخت اوکراین در چارچوب طرح های لیزینگ یا جبران بخشی از بهره اعتبارات یا مزایای مالیاتی ایجاد شود و وزارت دفاع نیز ملزم خواهد شد تا از تولیدات هوایی داخلی و بخصوص هواپیماهای ترابری آنتونوف 74 و آنتونوف 178 استفاده کند. دولت همچنین قصد دارد نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای حمل و نقل هوایی داخلی را صفر تعیین کند.

 

«نفت و گاز» قیمت گاز برای مشترکان عادی را 10 درصد گران کرد

شرکت سهامی ملی «نفت و گاز اوکراین» اعلام کرد: نرخ ماهانه گاز طبیعی برای مشترکین عادی در ماه ژوئیه 13.13 گریونا به ازای هر متر مکعب خواهد بود که نسبت به ماه ژوئن 1.19 گریونا یا نزدیک به 10 درصد گرانتر است. این شرکت اعلام نمود نرخ گاز برای قراردادهای سالانه بدون تغییر باقی ماند. بدین ترتیب قیمت گاز بر اساس نرخ ماهانه در ماه ژوئیه 1.5 برابر نرخ سالانه فروش آن توسط شرکت مذکور خواهد بود. اکثر مشترکین شرکت «نفت و گاز اوکراین» مشمول نرخ سالانه و ثابت هستند. نرخ ماهانه تنها برای افراد متقاضی و همچنین برخی از مشترکین عادی است. نرخ سالانه برای مشترکان «نفت و گاز» در ماه ژوئیه 7.96 گریونا خواهد بود.  

 

رشد گردش مالی خرده فروشی

گردش مالی خرده فروشی در ماه آوریل در مقایسه با سال قبل با احتساب مقایسه قیمتها به میزان 34.3% افزایش یافته است؛ این در حالیست که گردش مالی خرده فروشی در ماه مارس نسبت به مارس سال گذشته تنها 13.1% افزایش را نشان می داد. سازمان دولتی آمار اعلام کرد: گردش مالی خرده فروشی در ماه آوریل امسال 6.5% کمتر از مارس امسال بود. در مجموعه در 4 ماه نخست امسال گردش مالی خرده فروشی در اوکراین در مقایسه با سال قبل 14% بیشتر شده است.

 

بانک مرکزی در هفته گذشته 128 میلیون دلار ارز خریداری کرد

بانک مرکزی اوکراین در هفته (22- 25 ژوئن) در بازار بین بانکی معادل 128 میلیون دلار ارز خرید و در مقابل 79.5 میلیون دلار فروخت. بر اساس گزارش این بانک، در هفته 14- 18 ژوئن در بازار ارز بین بانکی 113.8 میلیون دلار ارز خریداری و معادل 20 میلیون دلار ارز فروخته شد. در مجموع بانک مرکزی از آغاز امسال 947.3 میلیون دلار ارز خرید و 169.5 میلیون دلار فروخت.

 

رشد دارایی بانکها در 5 ماه نخست امسال

بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: در 5 ماه نخست امسال تعداد بانکهای فعال تغییری نکرد و هم اکنون 73 بانک در کشور فعال هستند که از این تعداد 33 بانک با سرمایه خارجی فعالیت می‌کنند. کل دارایی بانکها در 5 ماه نخست 3.3% افزایش یافته و از 1822.81 به 1882.23 میلیارد گریونا رسیده است. وام های پرداخت شده توسط موسسات بانکی و مالی در این دوره 5 ماهه هم از 963.66 به 987.99 میلیارد گریونا افزایش یافته که نشان از رشد 2.5 درصدی دارد. حجم دیون بانکها در این مدت نیز 4% بیشتر شده و از 1612.17 به 1676.67 میلیارد گریونا رسید. درآمد بانکها نیز در این مدت 101.67 میلیارد گریونا و هزینه‌های آنها 77.83 میلیارد گریونا گزارش شد. سود بانکها هم 23.84 میلیارد گریوناست.

 

بانک اروپایی پیش بینی خود در خصوص رشد تولید ناخالص داخلی اوکراین را بهتر کرد

بانک بازسازی و توسعه اروپا در آخرین گزارش خود پیش بینی‌ها درباره رشد اقتصادی اوکراین در سال جاری را بهبود بخشید. بر اساس این گزارش تولید ناخالص داخلی اوکراین امسال 3.5% افزایش خواهد یافت در حالی که پیش بینی قبلی این بانک 3% بود. تحلیلگران بانک بازسازی و توسعه اروپا همچنین اعلام کردند: رشد شاخص تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال آینده نیز 3.5 درصد خواهد بود.

  

بازار معاملات اراضی کشاورزی در اوکراین کار خود را آغاز کرد

از ابتدای ژوییه شهروندان اوکراینی می‌توانند بطور قانونی و رسمی اراضی کشاورزی خود را برای فروش عرضه یا زمین کشاورزی خریداری نمایند. قانون مربوطه که در شبانگاه 30 مارس سال گذشته به تصویب نمایندگان پارلمان رسید، معاملات اراضی کشاورزی را که از سالهای پس از استقلال ممنوع بود، مجاز و چارچوب آن را تعریف کرد. ممنوعیت معاملات اراضی کشاورزی از سال 1917 وضع شد. بر اساس این قانون، علاوه بر دولت و جوامع مدنی منطقه ای، شهروندان اوکراینی نیز امکان خرید و کسب مالکیت اراضی کشاورزی را خواهند داشت. البته هر شهروند اوکراینی تا سقف 100 هکتار می‌تواند زمین کشاورزی خریداری نماید. بر اساس قانون مذکور اشخاص حقوقی در سال 2024 امکان حضور در معاملات اراضی کشاورزی را خواهند داشت. سقف مالکیت اشخاص حقوقی بر اراضی کشاورزی 10 هزار هکتار است. نتیجه همه پرسی که تاریخ آن مشخص نشده است، موضوع امکان خرید اراضی کشاورزی اوکراین توسط اتباع خارجی را مشخص خواهد کرد. لازم به ذکر است که زمین‌های کشاورزی بیش از 70% از خاک کشور اوکراین را تشکیل می دهند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما