معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۸

اخبار اقتصادی یونان (هفته دوم تیر)

برخی از مهم ترین اخبار اقتصادی یونان در هفته دوم تیر 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح زیر ارائه می‌گردد:

- ابراز خوشبینی رئیس بانک مرکزی یونان در مورد رشد اقتصادی این کشور 

رئیس بانک مرکزی یونان بر ضرورت تسریع روند واکسیناسیون جمعیت جهت بهبود فضای اقتصادی کشور تاکید و ابراز امیدواری کرد رشد اقتصادی این کشور تاپایان سال جاری به 4.2 درصد و در سال آینده به 3.5 درصد خواهد رسید .

 آقای استورناراس با اشاره به “فرصت بزرگ” صندوق بازیابی اروپا برای اقتصاد یونان، اظهار داشت “برای نخستین بار خوشبین هستیم و معتقدیم که با بهره گیری از منابع این صندوق خواهیم توانست مجموعا 75 میلیارد یورو سرمایه گذاری طی 7-6 سال آینده در کشور جذب کنیم”.

استورناراس بر اهمیت عبرت گرفتن از اشتباهات گذشته در مدیریت مالی کمک های اتحادیه اروپا در کشور تاکید کرد و اظهار داشت صندوق بازیابی می‌تواند میانگین رشد اقتصادی 53 درصدی برای ده سال آینده را امکان پذیر کند. رئیس بانک مرکزی یونان در مورد میزان رشد اقتصادی ارزیابی نمود که در سال جاری به 2.4 درصد و در سال آینده به 5.3 درصد خواهد رسید.     

- کمیسیون اروپا مبلغ 7.5 میلیارد یورو تا پایان سال جاری به یونان پرداخت خواهد کرد. 

- از ابتدای پاندمی تا کنون، یونان حدود 25 میلیارد یورو وام جدید از طریق عرضه اوراق قرضه به بازارهای بین المللی با پایین ترین نرخ بهره در تاریخ کشور دریافت کرده است. در همین مدت ارزش سپرده‌های بانکی 25 میلیارد یورو افزایش یافته است. به گفته آقای استایکوراس شاخص های یادشده نشان می دهند که مدیریت و راهبرد اقتصادی دولت در دوران پاندمی‌کرونا کاملا موفق بوده است به طوریکه موسسات اعتبار سنجی بین المللی چون “مودیز” و "استاندارد اند پورز"، رتبه اعتباری یونان را ارتقا بخشیدند.   

- بر اساس آمار رسمی سازمان آمار یونان، نرخ بیکاری در سه ماهه اول سال جاری به 1.17 درصد رسید.  

- پاندمی‌کرونا طی دو سال گذشته اثرات محسوسی بر وضعیت اقتصادی یونان بویژه در صنعت گردشگری و نیز جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) داشته است به طوریکه این صنعت را در آستانه ورشکستگی قرار داد.

- نخست وزیر یونان پیش بینی کرد تعداد گردشگران ورودی به این کشور تا پایان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته دوبرابر رشد داشته باشد. تعداد گردشگران ورودی به یونان در سال 2020 نسبت به سال قبل از آن 75 درصد کاهش یافت و این منجر به کاهش هشت درصدی رشد اقتصادی یونان در سال 2020 شد.

بر اساس آمار رسمی آنکتاد، ارزش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در یونان در سال 2020 به 3.572 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال 2019 به میزان 83/28 درصد کاهش یافته است.

براساس همین گزارش، ارزش سرمایه گذاری‌های یونان در خارج از کشور در سال 2019 حدود 642 میلیون دلار و در سال 2020 معادل 703 میلیون دلار ربود. 

 

 

 

 

      

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما