معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۹

اخبار اقتصادی نیوزیلند (هفته آخر خرداد )

برخی از مهمترین اخبار و عناوین اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشور نیوزیلند در هفته آخر خرداد 1400 به شرح زیر ارائه می‌گردد:

شرکت خودروسازی تویوتا: برنامه ای برای تولید خودروی برقی نداریم که آن را به نیوزیلند صادر کنیم

پس از آنکه خانم جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند، اعلام کرده بود که در طول ۱۲ تا ۲۴ ماه آینده، تویوتا مایل است خودروهای برقی را به بازار نیوزیلند ارایه دهد، این شرکت خودروسازی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که برنامه ای برای تولید خودرو برقی نداشته و از اطلاع رسانی اشتباه انجام شده از سوی دولت ابراز تاسف کرد. خانم آردرن گفته بود که امیدوار است مردم در خرید خودرو صبور بوده تا بتوانند در آینده نزدیک خودروهای برقی خریداری کنند. شرکت تویوتا در واکنش به اظهارات خانم آردرن همچنین اعلام کرد که پیشنهاد دادن به مشتریان برای عدم خرید خودروهای غیر برقی بی مسئولیتی محسوب می‌شود.

موسسه املاک و مستغلات نیوزیلند: خریداران مسکن می‌بایست به دنبال منبع بودجه ۲۰۰ هزار دلاری باشند

بر پایه گزارش منتشر شده از سوی موسسه املاک و مستغلات نیوزیلند، قیمت مسکن در این کشور نسبت به زمان مشابه سال گذشته با افزایش ۳۲.۳ درصدی همراه بوده به گونه ای که میانگین قیمت مسکن از ۶۲۰ هزار دلار به ۸۲۰ هزار دلار رسیده است. قیمت مسکن در شهر اوکلند با افزایش ۲۷ درصدی به بیش از یک میلیون دلار رسید. همچنین، این قیمت در شهرهای تاراناکی، کنتربری، و وایکاتو با افزایش ۲۹، ۲۶.۵ و ۲۱.۷ درصدی همراه بوده است.

تفاهمنامه تجارت آزاد میان نیوزیلند و انگلیس طی یک سال آینده

خانم لورا کلارک، سفیر انگلیس در نیوزیلند، طی مصاحبه تلوزیونی خود از اجرای تفاهمنامه تجارت آزاد میان دو کشور طی یک سال آینده خبر داد. تفاهمنامه تجارت آزاد میان انگلیس و استرالیا در مراحل پایانی خود قرار داشته و خبر نهایی آن طی چند روز آینده منتشر خواهد شد. پس از خروج انگیس از اتحادیه اروپا، این کشور در تلاش است تا تفاهم نامه‌های تجارت آزاد را به صورت مستقل با سایر کشورها اجرایی کند. خانم کلارک در این باره گفت: قراردادهایی که در زمان عضویت خود در اتحادیه اروپا داشتیم را در حال جابجا کردن با تفاهم نامه‌های جدید هستیم. استرالیا و نیوزیلند اولین کشورهایی هستند که با آن‌ها این گفت و گو ها را آغاز کرده ایم. 

وزیر تجارت نیوزیلند: در مقایسه با استرالیا، تفاهم نامه بهتری با انگلیس خواهیم داشت

آقای دیمین اوکانر، وزیر تجارت نیوزیلند، ابراز امیدواری کرده است که کشورش تفاهم نامه تجارت آزاد بهتری با انگلیس در مقایسه با استرالیا خواهد داشت. پیش تر، حزب ملی انتقاداتی را به دولت نیوزیلند مبنی بر عدم توجه به تفاهم نامه تجارت آزاد با انگلیس وارد کرده بود. آقای اوکانر، در این باره اظهار داشت که نیوزیلند قصد ندارد شرایط خود را با استرالیا مقایسه کند. وی افزود: همیشه می خواهیم برای شهروندان خود گزینه‌های بهتری انتخاب کنیم. امید داریم که تفاهم نامه بهتری نسبت به آنچه میان انگلیس و استرالیا امضا شد داشته باشیم بویژه در زمینه حذف تعرفه‌ها که می‌تواند به سود طرفین باشد.

وزیر تجارت نیوزیلند همچنین گفت که شرایط تفاهم نامه‌هایی که انگلیس با سایر کشورهای شبیه به نیوزیلند در حال نهایی کردن است را با دقت دنبال می‌کند. وی افزود: برای کشورهای آمریکای جنوبی، تعرفه‌های کم یا صفر بر روی کالاهایی که ما با آن‌ها رقابت می‌کنیم وجود دارد. مهم است که دقت زیادی به این بخش از بازار داشته باشیم. کاهش تعرفه‌ها به معنای پایین آمدن قیمت کالاهای نیوزیلندی در بازار انگلیس نیست. این اقدام موجب افزایش تقاضا و همچنین سود بیشتر برای تولید کنندگان می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما