معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۷

اخبار اقتصادی دانمارک ( هفته اول تیر)

اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفته اول تیر 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تائید برنامه هزینه یارانه کرونائی دانمارک توسط کمیسیون  اروپا

کمیسیون اروپا برنامه پیشنهادی دانمارک در مورد چگونگی هزینه نمودن کمک 1.5 میلیارد یورویی پیشنهادی اتحادیه اروپا برای بازسازی اقتصاد پسا کرونا را تصویب کرد. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در بیانیه ای آورده است که کمیسیون اروپا به طرح 1.5 میلیارد یورویی بازسازی و مقاوم سازی دانمارک چراغ سبز نشان داد. دانمارک در حال حاضر در انتقال سبز و دیجیتال پیشرو است. دانمارک با تمرکز بر اصلاحات و سرمایه گذاری‌هایی که انتقال سبز را تسریع می‌کند، یک نمونه قوی را به نمایش گذاشته است. طرح دانمارک نشان می دهد که این کشور با جاه طلبی و اعتماد به نفس به آینده می نگرد. (بی تی)

 

خرید تازه هولدینگ نوونوردیسک دانمارک

شرکت نوو هولدینگ، یک سرمایه گذار جهانی برجسته در زمینه علوم زندگی، گروه BBI انگلیس را که به عنوان پیشگام در تولید محصولات و خدمات در زمینه صنایع تشخیصی و علوم زیستی جهانی شناخته شده است را خریداری نموده است. در گزارش ها آمده که هولدینگ نوو برای تبدیل شدن به سهامدار عمده این شرکت مبلغ 3.5 میلیارد کرون (590 میلیون دلار) پرداخت کرده است.  شرکت بی بی آی بیش از 400 کارمند در سایت های خود در هفت کشور و چهار قاره استخدام می‌کند. در بیانیه شرکت هولدینگ نوو چنین آمده است: ما افتخار می‌کنیم که صاحبان بعدی BBI هستیم. با تمرکز جهانی بر داروهای پیشگیرانه که در بهبود شرائط بهداشتی بیماران در سرتاسر جهان نقش مهمی ایفا خواهند نمود تشخیص یک حوزه بسیار حائز اهمیت و جذاب خواهد بود. (medwatch.dk)

 

 بانک های دانمارکی بدهی کرونا را تقبل کنند

در حالی که شرکت ها برای عبور از بحران کرونا از دولت وام دریافت می‌کنند، دولت در حال کار بر روی طرحی است که بانک ها را تشویق کند 30 میلیارد کرون (4.9 میلیارد دلار) بدهی شرکت ها به دولت را بر عهده بگیرد. اولریک نودگارد، رئیس امور مالی دانمارک، یک اتحادیه تجاری برای کلیه موسسات مالی در این کشور، گفت که بانک ها می‌توانند مایل به پذیرش مسئولیت کمک به مشاغل "سرپا" برای خروج از بحران باشند، اما در مرحله آخر این یک انتخاب سیاسی است که دولت با چه فرجه زمانی خود را از نقش غیر سنتی بعنوان وام دهنده بخش تجارت حذف کند.

با این حال، منابع مختلف گزارش می دهند که بانک ها نسبت به این امر تردید دارند زیرا اگر آنها تصمیم بگیرند شرکت های زیان ده را که دولت در تمام مدت بحران آنها را سر پا نگه داشته از حمایت خود خارج کنند برایشان تبلیغ منفی در پی خواهد داشت. در همین حال، سازمان‌های بخش تجارت می ترسند که شرکت ها در وضعیتی بدتر از حال قرار بگیرند چون وام های دولتی بدون بهره بوده و اعطای وام به ارزیابی قبلی اعتبار بستگی ندارد. آقای یاکوب برانت، مدیر SMVdanmark ، نماینده شرکت های کوچک و متوسط، گفت: "دولت در ایجاد این بدهی‌ها نقش داشته، بنابراین موظف است تا پایان بحران در کنار آنها بایستد. مورتن بودسکو، وزیر مالیات دانمارک، از اظهار نظر در مورد این گزارش خودداری کرد اما گفت که دولت از وضعیت شرکت ها در زمان فرارسیدن موعد بازپرداخت آگاه است. وی گفت: ما از نزدیک وضعیت را رصد می‌کنیم و در حال گفتگو با نقش آفرینان مرتبط هستیم. (فاینانس)

 

از سر گیری احداث خط لوله بالتیک

انرژی نت، اپراتور شبکه دانمارکی، روز شنبه 29 خرداد گفت که کار ساخت خط لوله بالتیک، که اوایل ماه جاری در دانمارک به دلیل نگرانی‌های زیست محیطی متوقف شد، قرار است از سر گرفته شود. این خط لوله که 210 کیلومتر از آن از طریق خشکی از دانمارک عبور می‌کند، لهستان را به میادین گاز نروژ از طریق دریای بالتیک و خاک دانمارک متصل می‌کند. قرار است این پروژه که کلید برنامه‌های ورشو برای قطع وابستگی به منابع گاز روسیه بشمار می رود تا پایان سال 2022 به بهره برداری برسد.  (fa.energinet.dk)

 

تامین مالی نیروگاه خورشیدی در هند

صندوق سرمایه گذاری برای کشورهای در حال توسعه (IFU)، متعلق به دانمارک، موافقت کرده است که یک نیروگاه خورشیدی 250 مگاواتی در ایالت راجستان هند را توسعه و تأمین مالی کند. نیروگاه خورشیدی بر اساس توافق نامه خرید برق 25 ساله (PPA) با (Solar Energy Corporation of India Limited (SECI ، یک نهاد عمومی متعلق به دولت هند ، برق معادل 500  هزار خانوار را تأمین خواهد کرد. این صندوق 39٪ سهم در این پروژه خواهد داشت که هزینه آن 150 میلیون یورو برآورد شده است. (www.ifu.dk)

 

دست رد دنسکه بانک بر سینه بیت کوین

دنسکه بانک که هنوز تحقیقات درباره اتهامات پولشوئی آن در ایالات متحده و اروپا ادامه دارد، اعلام کرده که علی رغم افزایش علاقه مشتریان، منع تجارت بیت کوین و سایر رمزارزها در سیستم عامل های خود را لغو نخواهد کرد. بزرگترین بانک دانمارک در بیانیه ای در وب سایت خود به عدم شفافیت و تنظیم مقررات در تجارت رمزارزها اشاره کرده و همچنین هشدار داده که قیمتها ناپایدار و "غیرشفاف" بوده و خاطرنشان کرد که استخراج رمز ارزها مغایر با هدف دانسک در انجام بانکداری پایدار می‌باشد.  این بانک افزود: ما تشخیص می دهیم که بازار جهانی قابل توجهی برای رمزارزها وجود دارد و بسیاری از مشتریان این ارزها را جالب می دانند، اما با این حال، دنسکه بانک به عنوان یک موسسه مالی به چند دلیل رویکرد بسیار محتاطانه ای را نسبت به رمز ارزها در پیش می‌گیرد. دنسکه بانک همچنین منتظر تحولات در قانون جدید اتحادیه اروپا، و مقررات بازارها در ثبت دارائی‌های رمزارز می‌باشد (دنسکه بانک)

 

پاسخ منفی ایالات متحده به درخواست شرکت داروسازی دانمارکی

سهام شرکت داروسازی Orphazyme در دانمارک در روز جمعه 28 خرداد 70٪ کاهش یافت، زیرا سازمان غذا و داروی ایالات متحده داروی این شرکت برای بیماری Niemann-Pick نوع (C (NPC، یک اختلال ژنتیکی پیشرونده نادر، را رد کرد. سازمان غذا و دارو گفت که این دارو برای نشان دادن NPC  مطالعه و ارسال شده است، اما باید داده‌های بیشتری در حمایت از مصرف آن ارائه دهد. (بی تی)

 

روزانه 200 گزارش از "فعالیت مالی مشکوک" در دانمارک گزارش می‌شود

دبیرخانه پولشویی دانمارک، بخشی از دادستانی دولت برای جرائم جدی اقتصادی و بین المللی (SØIK)، در سال 2020 تعداد 73،429 گزارش مشکوک درباره جرائم احتمالی مالی دریافت کرد در حالی که 5 سال پیش تنها 18،669 مورد گزارش شده بود. بانک ها، شرکت های شرط بندی و حتی فروشندگان اشیاء هنری از نظر قانونی ملزم هستند مقامات را از هرگونه معامله مشکوکی که می‌تواند پولشویی یا تامین بودجه تروریستی تلقی گردد آگاه کنند. سال گذشته بطور میانگین روزی 200 مورد مشکوک گزارش شد.  همه گزارش ها قبل از انتقال به پلیس برای پیگیری قضائی، مورد بررسی قرار می‌گیرد. سال گذشته مقامات مالیاتی 19756 مورد گزارش درباره خرید و فروش احتمالی مواد مخدر، فرار مالیاتی یا سایر انواع کلاهبرداری‌های مالی دریافت کردند که 94٪ از آنها مربوط به پولشویی بود. همچنین تعداد 494 گزارش از احتمال تأمین مالی تروریسم گزارش شد. این رقم در سال 2016 تنها 169 مورد بود. (برلینسکه)

افزایش میزان اشتغال برای سومین ماه متوالی در دانمارک

در ماه آوریل تعداد 16 هزار نفر وارد بازار کار دانمارک شدند. این سومین ماه متوالی است که تعداد حقوق بگیران در بازار کار افزایش یافته و بیشترین افزایش اشتغال یک ماهه از سال 2008 بوده است. اقتصاددانان از این آمار بعنوان تأیید رشد اقتصادی استقبال کردند. توره استرامر از اتاق بازرگانی دانمارک گفت: آمار خوب اشتغال اعلام شده به وضوح نشان می دهد که اقتصاد دانمارک از خواب زمستانی خارج شده است. (دی آر)

  وزیر تجارت: هیچ دخالتی در بازار مسکن صورت نخواهد گرفت

قیمت مسکن در دانمارک، بخصوص در منطقه پایتخت، در یک سال اخیر رشد سرسام آوری داشته که هشدار برخی سازمان‌ها را در پی داشته است. با این حال دولت درخواست شورای خطر سیستمیک را برای مداخله در بازار پررونق مسکن برای جلوگیری از ایجاد حباب جدید رد کرده است. شورا توصیه کرده بود دسترسی صاحبان خانه دانمارکی به وام های رهنی بدون بهره محدود شود، اما این پیشنهاد بلافاصله توسط سایمون کالروپ، وزیر تجارت، رد شد. وی گفت دولت انتظار دارد به دلیل بازگشایی جامعه و احتمال افزایش نرخ بهره، قیمت ها دوباره کاهش یابد. بنابراین ما هیچ برنامه ای برای مداخله در دستور کار نداریم. (برلینسکه)

 

اعتماد به نفس کم مصرف کنندگان با وجود بازگشایی  

            با وجود بازگشایی گسترده جامعه، مصرف کنندگان در ماه ژوئن اعتماد کمتری نسبت به وضعیت از خود نشان دادند. آخرین داده‌های مرکز آمار دانمارک نشان می دهد که شاخص اطمینان  مصرف کننده  از 2.8 در ماه  مه به 2.3 کاهش یافته است.  میانگین شش ماه گذشته منفی 1.7 بود.  سورن کریستنسن، تحلیلگر ارشد سودبانک، این کاهش را کم اهمیت دانست و گفت: به طور کلی، مصرف کنندگان دانمارکی نسبت به ابتدای سال بسیار مطمئن تر از وضعیت هستند زیرا محدودیت های سخت که گلوی اقتصاد را می فشرد برداشته شده اند. شاخص اندازه گیری دیدگاه مصرف کنندگان از وضعیت مالی شخصی آینده آنها از 14.4 در ماه قبل به 12.4 در ژوئن کاهش یافت، اگرچه ارزیابی خانوارها در مورد وضعیت اقتصادی عمومی‌کشور در سال آینده از 8.5 در ماه مه به 10.4 افزایش یافت. (www.euroinvestor.dk)

 

تمرکز کمک توسعه ای  دانمارک بر روی مسائل آب و هوایی

دانمارک سالانه 0.7 درصد تولید ناخالص داخلی خود را به کمکهای توسعه ای در خارج از کشور اختصاص می دهد. بر اساس تصمیم اخیر دولت در طول چند سال آینده این کمک ها بیشتر بر مسائل محیط زیستی، آب و هوا و طبیعت متمرکز خواهند بود. دولت امروز استراتژی جدید خود را با حمایت اکثریت فرا حزبی ارائه می دهد. سازمان ملل متحد از کشورهای ثروتمند خواسته 0.7% تولید ناخالص خود را به کمک های توسعه ای اختصاص دهند و دانمارک یکی از معدود کشورهائی است که این درخواست را بطور کامل برآورد می‌کند. فلمینگ مولر مورتنسن وزیر کمک توسعه ای دانمارک ، در بیانیه ای کتبی نوشت: دانمارک با صرف حداقل 0.7٪ از تولید ناخالص داخلی خود برای کمک به توسعه در جمع سوپرلیگ کمک کنندگان مطلق قرار خواهد داشت و من افتخار می‌کنم که اکثریت پارلمانی به ما اجازه داده این وضعیت را حفظ کنیم.

اینکه به معنای واقعی چقدر منابع به کمک های توسعه ای اختصاص داده می‌شود مشخص نیست زیرا بودجه واقعی تا زمان تصویب بودجه 2022 تخصیص داده نمی‌شود اما انتظار می رود در سال جاری 17 میلیارد کرون (2.8 میلیارد دلار) باشد. با این حال ، وزیر تاکید کرد تمرکز بر ایجاد انرژی پاک بیشتر در سراسر جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌باشد.

وی گفت: آب و هوا، طبیعت و محیط زیست بخش مهمی از استراتژی دانمارک خواهد بود. ما در راه حل های سبز پیشرو در جهان هستیم، بنابراین موظف به این اقدام هستیم و این به معنای افزایش تلاش های ما در زمینه سازگاری با آب و هوا برای مردم در فقیرترین و آسیب پذیرترین کشورها است. (بی تی)

 

پرداخت هزینه  برای دسترسی به اسناد پاناما به نفع دولت دانمارک تمام شد

مقامات مالیاتی دانمارک در سال 2016 برای دسترسی به اسناد پاناما نزدیک به یک میلیون دلار به یک منبع ناشناس پرداخت کردند. این پرداخت در آن زمان با انتقادات فراوانی روبرو شد. آژانس مالیاتی (Skat)پس از بررسی هزاران سند دریافتی از این منبع، حدود 433 میلیون کرون (68 میلیون دلار) از مظنونین به فرار از پرداخت مالیات طلب کرد که تا کنون 131 میلیون کرون (21 میلیون دلار) از آن به طور داوطلبانه پرداخت شده است.

علیرغم انتقادات گسترده پنج سال پیش برای پرداخت "باج" برای مقالات، مورتن بوداسکو، وزیر مالیات، گفت نتایج بدست آمده نشان می دهد که پرداخت آن پول منفعت قابل توجه ای برای خزانه دولت در پی داشته است. وی گفت: ما به برخی از اطلاعات دسترسی پیدا کردیم که قبلا امکان آن وجود نداشت و امر جمع آوری مالیات را آسان تر کرده است. شاید برخی از افراد فراموش کرده بودند که درآمد خود را گزارش دهند اما بدیهی است موارد جدی تر و قطعی فرار مالیاتی نیز وجود دارد.  

در سال 2016 ، لارس لوکه راسموسن، نخست وزیر وقت، انتقال پول به خارج از دانمارک برای فرار از پرداخت مالیات را "کاملا غیر قابل قبول" خواند و گفت: دولت من به دنبال راه‌هایی برای کاهش بار مالیاتی برای کسانی است که صبح بیدار می‌شوند و تمام روز کار می‌کنند، در حالی که در همان زمان برخی از افراد برای فرار از پرداخت مالیات پول را به خارج از کشور منتقل می‌کنند. به نظر من چنین اقدامی مذموم است. (دی آر)

 

پیش بینی رشد اقتصادی 3.7 درصدی دانمارک

بانک مرکزی در یک تجدید نظر در پیش بینی‌های اقتصادی خود رشد تولید ناخالص داخلی امسال را 3.7 درصد تخمین زده است. این در حالی است که در ماه مارس این بانک رشد اقتصادی برای سال جاری را 1.4 درصد و برای سال آینده تنها 2.2 درصد پیش بینی کرده بود. طبق گزارش بانک، بازگشایی اقتصاد دانمارک کاملاً در جریان است، بسیاری از محدودیت ها برداشته شده و تعداد افراد بستری شده کرونائی به شدت کاهش یافته است. فعالیت کلی کم و بیش به سطح قبل از همه گیری رسیده و اقتصاد دانمارک با افزایش تقاضای بخش خصوصی رو به بهبود است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما