معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۲

اخبار اقتصادی کوبا (هفته چهارم خرداد)

آخرین اخبار اقتصادی کشور کوبا در هفته چهارم خرداد 1400 که در مطبوعات آن کشور منتشر شده است به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تاثیر تحریم های ایالات متحده بر اقتصاد کوبا

خانم آناگونزالس معاون اول وزیر تجارت و سرمایه گذاری خارجی کوبا به خبرگزاری رسمی این کشور اظهار داشت که بنا به گزارش دولت کوبا به مجمع عمومی سازمان ملل، تحریم ها و محاصره اقتصادی آمریکا بر علیه این کشور در بازه زمانی آوریل 2019 تا مارس 2020  سبب گردیده تا کوبا رقم 3 میلیارد و 13 میلیون دلار از درآمدهای خود را از دست بدهد. در این رابطه تحریم مربوط به عدم استفاده از دلار در معاملات رقمی در حدود 92.8 میلیون دلار و افزایش رتبه ریسک اعتباری کشور رقم 25 میلیون دلار به اقتصاد کوبا ضرر وارد کرده است. به این موارد بایستی افزایش مشکلات مربوط به دریافت وام از موسسات مالی خارجی و سایر مشکلات تامین منابع مالی از بانک ها و موسسات پولی و مالی، افزایش نرخ حمل و نقل کالا از / به کوبا و بیمه کالاهای وارداتی اشاره داشت.

اثربخشی واکسن کوبائی بعد از تزریق سه دوز به 92.28٪ می رسد

دانشمندان مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی کوبا در دیداری با میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کشور اعلام کردند که واکسن کوبایی «عبداله» در برابر کرونا بعد از تزریق سه دوز 92.28 درصد کارایی دارد. آقای دیاز کانل به همه کارکنان آن مرکز برای این دستاورد مهم تبریک گفت و افزود: کارآیی 92.28 درصد، کشور ما را در سطح پیشتاز و پیشرفته قرار می دهد و در میان بهترین واکسن‌های جهان علیه کرونا قرار می دهد.

اثربخشی واکسن کوبائی «سوبرانا 02» به 62 % می رسد

واکسن تولیدی موسسه فینلای در برابر ویروس سارس-کوو-2 «سوبرانا 02» (بر اساس تزریق دو دوز از آن) الزامات اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی برای اعلام کردن خود به عنوان واکسن را رعایت می‌کند. اثربخشی دو دوز از «سوبرانا 02» در برابر کرونا به 62% می رسد، این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی برای اثر بخشی واکسن و تایید آن به بیش از 50 درصد اثربخشی نیاز دارد. به زودی اثربخشی فرمول بندی کامل که شامل یک دوز سوم (تقویت کننده) با  واکسن «سوبرانا پلاس» است مشخص خواهد شد. برای آغاز استفاده اضطراری از «سوبرانا 02» در کوبا مقامات بهداشتی باید مجوز مرکز دولتی برای کنترل داروها و تجهیزات پزشکی (Cecmed)  را دریافت کنند.

کوبا بیش از چهار میلیون دوز از واکسن‌های تولیدی خود علیه کرونا را  تزریق کرده است

کوبا تاکنون چهار میلیون و 328 هزار و 291 دوز از واکسن‌های تولیدی خود در برابر کرونا را به جمعیت کشور تزریق کرده است. جدیدترین آمار نشان می دهد که دو میلیون و 145 هزار و 685 نفر حداقل یک دوز، یک میلیون و 389 هزار و 450 نفر دو دوز و 793 هزار و 126 نفر دیگر سه دوز برنامه واکسیناسیون را دریافت کرده اند.

کوبا روابط تجاری خود با قطر را تقویت می‌کند

به نقل از روزنامه «قطر تریبون» اسکار لئون گونزالز، سفیر کوبا در قطر گفت که نمایندگان شرکت های کوبا و قطر می‌توانند در صورت بهبود شرایط ناشی از کرونا به منظور ارتقا فعالیت تجاری دوجانبه با همدیگر دیدار کنند. طرفین معتقدند که ایجاد پیوندهای محکم در بخش های تجارت، اقتصاد و سرمایه گذاری امکان پذیر است.

ورود وزیر خارجه کوبا به نیویورک برای شرکت در رای گیری علیه تحریم های آمریکا

برونو رودریگز پاریا، وزیر امور خارجه کوبا روز گذشته برای شرکت در رای گیری علیه تحریم های آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد وارد نیویورک شد. در تاریخ 23 ژوئن کوبا قطعنامه  "ضرورت پایان دادن به محاصره اقتصادی، تجاری و مالی اعمال شده توسط ایالات متحده آمریکا علیه کوبا" را به سازمان ملل ارائه خواهد داد. برای بیش از 25 سال جامعه جهانی تحریم های ایالات متحده علیه کوبا را رد کرده است.

کوبا به عنوان عضو هیات مدیره سازمان بین المللی کار انتخاب شد

برونو رودریگز، وزیر امور خارجه کوبا بر انتخاب مجدد کشورش (برای شانزدهمین بار) به عنوان عضو هیات مدیره سازمان بین المللی کار (ILO) تأکید کرد. روز گذشته کوبا با 214 رأی به عضویت نهاد اجرایی سازمان بین المللی کار انتخاب شد.

شورای دولتی کوبا مهلت تبدیل پول CUC به پزو را به مدت 180 روز دیگر تمدید می‌کند

شورای دولت جمهوری کوبا روز گذشته حکمی را برای تمدید مهلت اعلام شده برای  تبدیل CUC به پزو در شعبه‌های بانکی منتخب به مدت 180 روز دیگر صادر کرد. بانک مرکزی کوبا شعبه‌های بانکی که برای انجام کار مذکور انتخاب شده اند را اعلام خواهد کرد. همچنین اعلام شد که از اول جولای 2021 فروشگاه‌ها و نهاد های تجاری دیگر CUC را قبول نخواهند کرد.

حضور کوبا در نمایشگاه اکسپو جهانی 2020 در دبی

کوبا در نمایشگاه اکسپو جهانی 2020 در دبی (امارات متحده عربی) شرکت خواهد کرد. رویداد مزبور از اول اکتبر سال جاری تا 31 مارس 2022 برگزار خواهد شد. بیش از 190 کشور در این اکسپوی جهانی  حضور خواهند داشت.

بانک مرکزی کوبا از اقدامات جدید در رابطه با دلار خبر می دهد

خانم مارتا ویلسون، رئیس بانک مرکزی کوبا در برنامه تلویزیونی «مسا ردوندا» توضیح داد که از تاریخ 21 ژوئن 2021 واریز کردن دلار به صورت نقدی در بانک های کوبا ممکن نخواهد بود. خانم ویلسون گفت که این بدان معنا نیست که نگه داشتن دلار آمریکا ممنوع است  بلکه فقط به این معنا است که بانک مرکزی کوبا با توجه به مشکلات ناشی از تحریم های آمریکا، دلار نقد دریافت نخواهد کرد. در این راستا وی افزود بانک گزینه دیگری ندارد، برای کوبا  قرار دادن دلار در موسسات مالی بین المللی به طور روز افزون دشوار است و به دلیل تحریم ها نمی‌توانیم با دلار آمریکا کار کنیم.

کوبا و طلبکاران کلوپ پاریس به توافق رسیدند 

کوبا و طلبکاران کلوپ پاریس توافق کردند که به دلیل وضعیت اقتصادی پیچیده کوبا در حال حاضر توافق نامه ای که در سال 2015 برای ساماندهی بدهی میان مدت و بلند مدت کوبا به امضا رسید را اصلاح کنند. طی چند روز گذشته آقای ریکاردو کابریساس، معاون نخست وزیر کوبا و هیئت همراه وی در فرانسه با مدیران کلوپ پاریس تبادل نظر کردند و تصمیم به اصلاح توافق نامه مزبور به منظور سازماندهی مجدد برنامه بازپرداخت را گرفتند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما