معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۹

اخبار اقتصادی نیوزیلند (هفته سوم خرداد )

برخی از مهمترین اخبار و عناوین اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشور نیوزیلند در هفته سوم خرداد 1400 به شرح زیر ارائه می‌گردد:

برنامه ریزی دولت های قبلی منجر به بحران فعلی مسکن شده است

 آقای گرنت رابرتسون، معاون نخست وزیر نیوزیلند، طی اظهاراتی عنوان کرده است که برنامه ریزی نامناسب دولت های پیشین موجب شده تا کشور با بحران فعلی مسکن مواجه شود. این در حالی است که آقای رابرتسون بر این باور است که میزان افزایش مسکن در کشور پس از اقدامات دولت کنونی با سرعت کمتری در حال انجام است. وی در مصاحبه تلوزیونی خود گفت: اقدامات لازم را انجام داده ایم و نتایجی نیز تا کنون به دست آورده ایم. از قبل هم می دانستیم که به زمان نیاز خواهیم داشت. نتایج به دست آمده اکنون نشان می دهد که مسیر درستی را انتخاب کرده ایم. خرید خانه توسط شهروندان سایر کشورها را ممنوع کرده و میزان مالیات را برای منازل مسکونی تغییر داده ایم. فکر می‌کنم که این اقدامات نتیجه خوبی تا کنون در بر داشته است. کارهایی در حال انجام است که طی سال های قبل می‌بایست انجام می‌شد.

بر اساس آمار منتشر شده، طی سه ماه منتهی به می، ارزش مسکن در نیوزیلند با افزایش ۸.۸ درصدی همراه بوده است. اقدامات اخیر دولت موجب شده تا از سرعت افزایش قیمت مسکن کاسته شود به گونه ای که به نظر می رسد بسیاری از سرمایه گذاران حوزه مسکن از این بازار خارج شده اند. دلیل اصلی این اقدام، تغییر سیاست های مالیاتی بوده است.

انتقاد رهبر حزب ملی به دولت در مورد ساخت یک پل در اوکلند

خانم جودیث کالینز، رهبر حزب ملی، اجرای طرح ساخت دومین پل شهر اوکلند را بی مورد و آن را موجب وارد آمدن ضربه به دولت دانست و گفت درحالی که دولت اجرای بسیاری از طرح های ضروری را به تاخیر  انداخته یا برخی را لغو کرده است، چه ضرورتی بر تحمیل این هزینه وجود دارد. دولت نیوزیلند اعلام کرده است که در نظر دارد پلی را در کنار بندر شهر اوکلند برای عابران و دوچرخه سواران احداث کند. پیش بینی شده است که احداث این پل هزینه ۷۸۵ میلیون دلاری را در بر داشته و روزانه حدود پنج هزار نفر از آن استفاده کنند. آقای فیل گاف، شهردار اوکلند، در این زمینه گفته است که ساخت پل جدید در این شهر طرحی پایدار و ماندگار بوده که برای نسل های بعدی نیز قابل استفاده خواهد بود.

موافقت‌نامه‌‌ همکاری میان نیوزیلند و ناسا

نیوزیلند موافقت‌نامه‌‌ای را با سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (NASA) امضا کرد. بدین ترتیب، نیوزیلند یازدهمین کشوری است که توافقنامه «آرتمیس» را امضا می‌کند. این توافقنامه نقشه‌ راهی برای همکاری فضایی و پشتیبانی از برنامه‌های ناسا برای بازگشت انسان به ماه تا سال ۲۰۲۴ و مأموریت تاریخی به کره مریخ می‌باشد. 

خانم نانایا ماهوتا، وزیر امور خارجه نیوزیلند، در این‌ رابطه گفت که کشورهای انگشت‌شماری هستند که می‌توانند به فضا موشک پرتاب کنند. وی در ادامه افزود که نیوزیلند متعهد است اطمینان حاصل کند مرحله بعدی اکتشافات فضایی به روشی ایمن، پایدار، شفاف و با رعایت کامل قوانین بین‌المللی انجام می‌شود.

نیوزیلند مدتی است که فعالیت‌های پژوهشی خود را در این زمینه آغاز کرده و صنعت فضایی نوپایی دارد. این کشور به صورت مشخص علاقمند است اطمینان حاصل کند که مواد معدنی پیدا شده از ماه یا کرات فضایی دیگر به صورت پایدار مورد استفاده قرار می‌گیرند. شرکت راکت لب که در کالیفرنیا قرار دارد و متخصص فرستادن ماهواره‌های کوچک به مدار زمین‌ است، چهار سال پیش با پرتاب یک موشک آزمایشی از شبه جزیره ماهیا در نیوزیلند تاریخ‌ساز شد. این عملیات، آغاز راه‌اندازی تجاری پرتاب موشک در نیوزیلند بود.

پیتر بک، بنیانگذار نیوزیلندی شرکت راکت لب، امضای قرارداد با ناسا را به معنای رشد صنعت فضایی این کشور دانست و تأکید کرد که این همکاری، فرصت‌های تازه‌ای را برای این حوزه به همراه دارد. دولت نیوزیلند در حال مذاکره با بومیان «مائوری» است تا با خرید زمین در منطقه کانتربری، مرکز فضایی جدیدی را برای پرتاب موشک ایجاد کند.

حمله سایبری در نیوزیلند

هکرهایی که بانک اطلاعاتی هیئت بهداشت منطقه ویکاتو را هک کردند اطلاعات خصوصی بیماران را برای انتشار به رسانه‌ها ارسال کرده‌اند. این در حالی است که یک هفته پس از حمله سایبری، سیستم سلامت این کشور همچنین برای احیا دچار مشکلاتی شده است. گروهی که مسئولیت حمله سایبری را پذیرفته‌اند، انبوهی از سوابق و اطلاعات حاوی نام افراد، شماره موبایل و آدرس بیماران و کارمندان را فاش کرده‌اند. البته رسانه‌ها جزئیات را گزارش نکرده و ایمیل حاوی اطلاعات را به پلیس ارجاع داده‌اند.

تمدید ویزای ده هزار نفر برای تامین نیروی کار کشور

دولت نیوزیلند اعلام کرده که ویزای موقت حدود ده هزار نفر در کشور را به مدت شش ماه به منظور تامین نیروی کار تمدید کرده است. آقای کریس فافویی، وزیر مهاجرت نیوزیلند، ضمن اعلام این خبر گفت: درحالیکه کارفرمایان در کشور باید تلاش کنند کارمندان نیوزیلندی را استخدام کنند، این تصمیم اطمینان خاطر کافی را به صاحبان مشاغل در کشور می دهد. همچنین، دارندگان ویزا، این آرامش خاطر را خواهند داشت که می‌توانند در نیوزیلند مانده و برای مدت مشخصی کار کنند. 

همچنین، بر اساس تصمیم جدید دولت، تعداد ۲۵۰ کارگر مزرعه و دامپزشک مجوز ورود به نیوزیلند را دریافت خواهند کرد. آقای دیمین اوکانر، وزیر کشاورزی نیوزیلند، در این باره گفت: این تصمیم را بر اساس نیاز صاحبان مشاغل در این فصل از سال اتخاذ کرده ایم. با این حال، این موضوع را واضح بیان می‌کنیم که اولویت دریافت کار می‌بایست به افراد نیوزیلندی داده شود.کارفرمایانی که به این دسته از نیروی کار خارجی نیاز دارند می‌توانند تا پایان ماه جاری درخواست صدور مجوز برای این افراد را ثبت کرده و می‌بایست مسئولیت هزینه اقامت در محل های قرنطینه را متقبل شوند.

 خودروهای وارداتی تا سال ۲۰۳۵ می‌بایست الکتریکی باشند

به گزارش تارنمای خبری TVNZ، کمیسیون تغییرات اقلیمی نیوزیلند گزارش نهایی خود را با هدف تعیین نقشه راه برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای و خنثی سازی کربن تا سال ۲۰۵۰ منتشر کرد. در این گزارش آمده است که نیوزیلند می‌بایست تا پایان سال ۲۰۲۵ تولید گاز های گلخانه ای را به میزان ۱۵% و تا سال ۲۰۳۵ به میزان ۶۳% کاهش دهد. با این حال، دولت این کشور تا پایان سال جاری میلادی فرصت دارد تا برنامه خود را ارایه دهد. برخی از موارد مطرح شده در گزارش نهایی کمیسیون تغییرات اقلیمی عبارت است از: 

  • تقریبا تمامی خودروهای وارداتی تا سال ۲۰۳۵ می‌بایست الکتریکی باشند؛
  • افزایش استفاده شهروندان از تسهیلات پیاده روی، دوچرخه سواری و حمل و نقل عمومی تا سال ۲۰۲۲؛
  • حذف استفاده از ذغال سنگ در اسرع وقت؛
  • توسعه سریع در سیستم برق رسانی کشور؛

دولت نیوزیلند اعلام کرده است که اهداف مشخص شده در این گزارش با داشتن فناوری فعلی قابل اجرا بوده و در صورت ایجاد تاخیر، هزینه‌های بیشتری متوجه کشور خواهد شد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما