معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۵

اخبار اقتصادی اتیوپی( هفته اول خرداد 1400)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی هفته اول خرداد 1400 کشور اتیوپی که در رسانه‌های این کشور منعکس شده است به شرح ذیل اراِئه می‌گردد:

برگزاری مجمع مجازی تجارت و سرمایه‎ گذاری اتیوپی و عمان

مجمع مجازی تجارت و سرمایه‎ گذاری اتیوپی و عمان در تاریخ 25 می 2021 و با هدف بررسی و توسعه تجارت و سرمایه‎ گذاری بین دو کشور برگزار شد. در این رویداد مجازی مقامات عالی‎رتبه وزارتخانه ‎ها و اتاق‎های بازرگانی و همچنین بیش از 70 تن از سرمایه‎ گذاران، صادرکنندگان و بازرگانان بخش‎های کشاورزی، معدن و انرژی از اتیوپی و عمان حضور بهم رسانده و سخنرانی نمودند. در این مراسم معاون توسعه سرمایه‎ گذاری وزارت بازرگانی عمان بیان داشت: دولت عمان، آفریقا را برای 5 سال آینده به عنوان یک بازار هدف در نظر گرفته که اتیوپی یکی از آنهاست. وی بازار اتیوپی را یکی از برزرگترین بازارهای کشف نشده جهان خواهند و از علاقه تجار عمانی جهت مشارکت در این بازار گفت.

چراغ سبز هیات وزیران اتیوپی جهت اعطای دو مجوز اپراتوری مخابرات به کنسرسیوم جهانی

هیات وزیران اتیوپی به اداره مخابرات اتیوپی جهت اعطای دو مجوز اپراتوری به کنسرسیومی متشکل از شرکت‎های جهانی (Vodafone, Vodacom, Safaricom, Sumitomo Corporation,CDC) چراغ سبز نشان داد. انتظار می‎رود این شریک جهانی اتیوپی با سرمایه ‎گذاری 8 میلیارد دلاری در بخش مخابرات، موجب اشتغال زایی برای بیش از 1.5 میلیون نفر اتیوپیایی گردد. در این رابطه ابی احمد در فیسبوک نوشت: "با بیش از 8 میلیارد دلار سرمایه گذاری، این بزرگترین سرمایه‎ گذاری مستقیم خارجی در اتیوپی تا به امروز خواهد بود."

معاون وزیر خارجه: همکاری‎های اتیوپی- هند، نمونه بارز همکاری‎های جنوب- جنوب است

خانم تسیون تکلو معاون اقتصادی وزیر خارجه اتیوپی در نشستی که با سازماندهی سفارت هند و مجمع تجاری هند برگزار شد، بیان داشت: همکاری بین اتیوپی و هند نمونه خوبی از همکاری‎های جنوب – جنوب و بر اساس احترام و منافع متقابل است. وی با اشاره به اینکه هند از بزرگترین منابع سرمایه‎ گذاری مستقیم خارجی در اتیوپی است، افزود: آنچه هند را منحصر به فرد می‎کند این واقعیت است که این کشور نه تنها از طریق سرمایه‎ گذاری بلکه از طریق تجارت، آموزش، مشاوره و ظرفیت‎ سازی در حال ایفای سهم خود است. سفیر هند در اتیوپی نیز بیان داشت: شرکت‎های هندی از بزرگترین سرمایه گذاران خارجی در اتیوپی هستند که در بخش های مختلف مشغول به کار هستند. وی افرود: فقط در طول یک سال گذشته، با وجود همه گیری کرونا 35 پروژه جدید سرمایه‎ گذاری هند در اتیوپی داریم.

احتمال به ثمر نرسیدن برنامه اتیوپی برای صادرات 200 مگاوات برق به کنیا

برنامه اتیوپی برای صادرات برق به کنیا ممکن است به خاطر به تاخیر افتادن احداث خطوط برق 500 کیلوولتی که متصل کننده دو کشور است، به ثمر نرسد. اگرچه اتیوپی احداث خط 412 کیلومتری و پست‎های فرعی خود را به پایان رسانده ولی کنیا هنوز این کار را انجام نداده است. این پروژه که سال گذشته با تامین مالی مشترک بانک توسعه آفریقا و بانک جهانی، عملیاتی شده، امکان صادرات 200 مگاوات برق به کنیا و کسب درامد ماهیانه 8 میلیون دلاری برای اتیوپی را فراهم می‎ آورد.

برگزاری نهمین کنفرانس بین المللی پوشاک و نساجی در بهیردار

نهمین کنفرانس بین‎ المللی پوشاک و نساجی اتیوپی از تاریخ 21 می 2021 در بهیردار در ایالت آمهارا و با سازماندهی موسسه فناوری مد و نساجی اتیوپی برگزار شد. در این کنفرانس نمایندگان شرکت‎های مختلف، موسسات دانشگاهی، نمایندگان دولتی و غیر دولتی و همچنین محققان و کارآفرینان از نقاط مختلف جهان شرکت داشتند تا علاوه بر بحث در مورد کاربردهای فناوری‎های جدید، دانش و تجربه خود را به اشتراک بگذارند. در این مراسم دکتر سلیشی لما، مدیرکل موسسه توسعه صنعت نساجی اتیوپی، بر نیاز به پتانسیل‎های بخش پوشاک و مد برای تسریع روند رشد اقتصادی تأکید کرد.

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما