معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۵

اخبار اقتصادی اتریش (هفته اول خرداد 1400)

برخی از مهم‌ترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته اول خرداد 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر ارائه می گردد:

حضور گسترده شرکت های ایرانی در همایش جهانی نوآوری اتریش

همایش جهانی نوآوری با عنوان Global Innovation Summit 2021  به میزبانی اتاق فدرال اقتصادی اتریش در فاصله 17 تا 20 می 2021 (27 تا 30 اردیبهشت 1400) به صورت آنلاین برگزار شد. در این نشست 3704 شرکت کننده از 93 کشور حضور یافتند. جمهوری اسلامی ایران با 265 شرکت کننده در بین کشورهای خارجی حاضر در همایش رتبه دوم از نظر تعداد شرکت کنندگان را به دست آورد. در این همایش 1485 فرصت همکاری ارائه گردید که 141 مورد از آنها از سوی شرکت های ایرانی بود. همچنین از میان 765 ملاقات B2B برگزار شده، 95 ملاقات با حضور ایرانیان برگزار شد. سه محور اصلی نشست گذار سبز، پساکووید و تحول دیجیتال بود.

 

توسعه توربین‌های بادی و سلول های خورشیدی در اتریش سفلی

کوریه: شرکت تولید کننده انرژی الکتریکی EVN اتریش با توجه به سیاست های داخلی اتریش در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر و با رویکرد توسعه همکاری‌های اروپایی، شبکه توربین‌های بادی و مزارع خورشیدی خود را افزایش می دهد. این شرکت با اعلام عمومی‌برای جذب سرمایه گذار خارجی برنامه دارد تا 450 میلیون یورو در سال های آینده برای توسعه شبکه داخلی خود سرمایه گذاری نماید لذا  شرایط مناسبی را برای سرمایه گذاران خارجی فراهم آورده است، به ویژه بسته تشویقی سرمایه گذاری استان اتریش سفلی برای این حوزه و همچنین امکان شرکت در بورس اوراق بهادار وین از امکانات فراهم آمده برای سرمایه گذاران خارجی می‌باشند. این شرکت بنا دارد تا سال 2023 با نصب توربین‌های جدید به ظرفیت 500 مگاواتی دست یابد.

 

اروپا یک قدم نزدیک تر به یورو دیجیتالی

کوریه: کوریه به نقل از بانک مرکزی اروپا با اشاره به قوانین و زیرساخت های مربوط به یورو دیجتالی می نویسد: بانک مرکزی مبانی اولیه مورد نیاز ایجاد یک ارز دیجیتال اروپایی را نهایی کرده است. این واحد پول به نقل از بانک مرکزی اروپا یورو دیجیتال نام خواهد داشت ولی بر خلاف دیگر رمز ارزها یورو دیجتال مبتنی بر فناوری بلاک چین نخواهد بود. گفته می‌شود یورو دیجتال به طور آزمایشی در نیمه دوم سال جاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. کریستین لاگارد، ریاست بانک مرکزی اروپا، آغاز عمومی استفاده از یورودیجیتال را در چشم انداز چهار سال آینده بانک مرکزی اروپا ارزیابی می‌کند. برای ارز دیجیتال باید حساب های متداول تحت کنترل بانک مرکزی اروپا وجود داشته باشد و همچنین برنامه ریزی شده است که هر شهروند فقط بتواند به طور محدود و تا سقف 3000 یورو در کیف پول دیجیتالی خود داشته باشد.

  

حکم دستگیری ریاست بانک ماینل اتریش به درخواست دادگستری ایالات متحده

او آر اف: پتر واینزیرل رییس سابق بانک مانینل اتریش، به دستور مقامات قضایی ایالات متحده آمریکا به جرم پول شویی و دریافت رشوه در ارتباط با پروژه‌های ساخت و ساز یک شرکت برزیلی دستگیر شد. سال گذشته شرکت برزیلی Odeberecht به دلیل رسوایی و انتشار اسناد مالی این شرکت در سرتیتر روزنامه‌های جهان قرار گرفت. گفته می‌شود آقای واینزیرل با کمک شبکه بانکی و همکاری با شرکت اودبرشت برزیل، سال ها برای پرداخت رشوه جهت شرکت در پروژه‌های ساخت و ساز بزرگ در کشورهای امریکای لاتین همکاری می‌کرده است.

 

سرمایه گذاری شرکت حمل و نقل ریلی سراسری اتریش ÖBB در توسعه خطوط بین شهری شبانه

 استاندارد: شرکت حمل و نقل ریلی سراسری اتریش 700 میلیون یورو برای توسعه مسیر های قطارهای بین شهری در اتحادیه اروپایی هزینه می‌کند. طبق اعلام ÖBB، قطارهای شبانه در مسیر پایتخت ها و شهرهای بزرگ اروپایی تا سال 2025 دو برابر خواهند شد و تعداد مسافران نیز به همین ترتیب از 1.5 میلیون نفر به 3 میلیون نفر افزایش خواهد یافت. این شرکت اعلام کرده است با اعمال محدودیت برای پروازهای داخلی در اتریش و همچنین در مسیرهای کوتاه میان شهرهای سراسر اروپا، می‌بایست با توجه به استانداردهای اروپایی در حوزه زیست محیطی، با هدف توسعه گردشگری و کاهش آلاینده‌ها از امکان قطارهای شبانه استفاده بهتری نمود. در حال حاضر مسیر قطارهای شبانه از وین به آمستردام از ایسنبروک می‌گذرد و فعالیت خود را از یکشنبه گذشته اغاز نموده است.  همچنین از ماه دسامبر سال جاری، مسیر وین استراسبورگ – پاریس نیز گشوده خواهد شد. 

 

 فشار مالی بحران کرونا بر بدنه اقتصاد اتریش در سال های آینده

روزنامه وینرتسایتونگ به نقل از اندیشکده آگندا آستریا، سال های سختی را برای اتریش در خصوص جبران زیان‌های مالی وارده به دنبال بحران کرونا پیش بینی کرده است. طبق گزارش این اندیشکده، تا سال 2024 اتریش در حدود 140 میلیارد یورو از ثروت ملی را برای جبران صدمات وارده هزینه باید کند. در صورت محاسبه کمک های صندوق کرونایی دولت، این میزان به 175 میلیارد یورو افزایش خواهد یافت. همچنین برای سال 2024، پیش بینی می‌شود که تولید ناخالص داخلی تا 20 میلیارد یورو کمتر از دوران پیش از کرونا باشد.

 

 افزایش چشمگیر ثبت شرکت و جواز کسب در اتریش در سال 2021

 پرسه: در سه ماهه نخست سال جاری به طور میانگین در هر ماه 9250 درخواست دریافت جوازکسب و یا ثبت شرکت به اتاق های بازرگانی در سراسر اتریش ارائه شده که نسبت به مدت زمان یکسان سال گذشته در حدود 16 درصد افزایش داشته است. بیشترین میزان ثبت در استان وین بوده است که به طور میانگین 2000 جواز کسب و یا درخواست ثبت شرکتی به ثبت رسیده است،پس از وین استان‌های اتریش سفلی و اشتایرمارک در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند. بیشترین تعداد ثبت  مربوطه به حوزه تجارت و صنایع دستی و کارگاهی بوده است.

 

گردشگری زمستانی سال جاری اتریش تقریبا هیچ درآمدی کسب نکرده است

کوریه: به سبب بحران کرونا و تعطیلی‌ها و ممنوعیت های رفت و آمدی در اتریش و دیگر کشورها، درآمد حوزه گردشگری اتریش به کمترین میزان در 40 سال اخیر رسیده است. در فاصله ماه‌های نوامبر سال 2020 تا آوریل 2021، میزان اقامت های شبانه در اتریش تنها به 5.57 میلیون اقامت شبانه تقلیل پیدا کرده است که نسبت به مدت مشابه قبل از وقوع بحران کرونا، 90.7 درصد کاهش یافته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما