معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۵

اخبار اقتصادی دانمارک ( هفته اول خرداد 1400)

اخبار و تحولات اقتصادی کشور دانمارک در هفته اول خرداد ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

شکایت از روزنامه بورسن بدلیل سوءاستفاده از یارانه کرونا

به دلیل مطالبه غیرقانونی بیش از 50،000 کرون (6000 دلار) غرامت کرونا بخاطر از دست دادن درآمد ، از  روزنامه مالی بورسن شکایت شد. بیارنه کوریدون، سردبیر این روزنامه و وزیر سابق دارایی، آن را "موضوعی بسیار جدی" خواند که با ارزشهای بورسن سازگار نیست. وی گفت: نباید یک کرون بیش از آنچه که حق ماست دریافت کنیم. یک تحقیق توسط بازرسان نشان داد که بخش تبلیغات روزنامه با دستکاری ارقام درآمد، بیش از حد مجاز یارانه دریافت کرده است. از زمان علنی شدن این ادعا در ماه گذشته، چهار نفر از کارکنان، از جمله مدیر بازرگانی، استعفا داده اند. تحقیقات به این نتیجه رسید که مدیر احتمالاً از این دستکاری آگاهی نداشته اما در نهایت مسئولیت را بر عهده دارد. آقای کوریدون گفت که این روزنامه بازنگری رویه‌های داخلی را آغاز کرده تا اطمینان حاصل کند که چنین اتفاقاتی تکرار نخواهد شد. (تی وی2)

 

بلینکن هزینه‌های ناتویی دانمارک را زیر سوال برد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در سفرش به دانمارک در حالی که به طور دیپلماتیک از دانمارک تمجید می‌کرد، هنگام سوال از درخواست ایالات متحده از همه اعضای ناتو برای افزایش هزینه‌های نظامی، گفت که ایالات متحده در حال بررسی عمل به وعده متحدان خود به آنچه در اجلاس ولز در سال 2014 توافق شد، می‌باشد. به دنبال انتقاد از جانب ناتو، احزاب طرفدار لایحه دفاعی سال گذشته توافق کردند که هزینه نظامی را  1.5 میلیارد کرون افزایش دهند. دانمارک به قول داده شده در اجلاس ولز برای صرف سالانه 2٪ از تولید ناخالص داخلی عمل نکرده و  1.5 درصد فعلی از دیدگاه ناتو کافی نیست.

ترینه برامسون، وزیر دفاع، ناتو را متهم کرده که در بررسی تعهدات کلی دانمارک، نیروهای نظامی، کشتی‌های جنگی و هواپیماهای آن در قطب شمال و اطراف آن را منظور نکرده است. یپه کوفود، وزیر امور خارجه، روز گذشته نیز تأکید کرد که دانمارک "از طرق دیگر" از جمله هدایت مأموریت آموزشی ناتو در عراق و تلاش در منطقه بالتیک "کمک می‌کند." (تی وی2)

 

انقباض اقتصاد دانمارک  بخاطر  اعمال محدویت های اجتماعی

اقتصاد دانمارک که تحت تأثیر محدودیت های اعمالی در زمستان قرار گرفته بود، در سه ماهه نخست سال جاری (Q1) یک و نیم درصد کوچکتر شد. اقتصاد دانمارک در مجموع در سال 2020 یک کاهش 2.7 درصدی را تجربه کرد.  با این حال اقتصاددانان چشم انداز رشد را مثبت ارزیابی می‌کنند چون پس اندازهای دوران محدودیت ها در حال ورود به بازار مصرف هستند. (بی تی)

 

حقوق بازنشستگی برای اختلاس کننده 117 میلیون کرونی

دادگاه عالی به بریتا نیلسن که به اختلاس 117 میلیون کرون محکوم شده اجازه داد حقوق بازنشستگی شخصی خود را حفظ کند. خانم نیلسن 66 ساله در سال 2018 به اختلاس 117 میلیون کرون از سیستم رفاه اجتماعی محکوم شد. این بزرگترین پرونده کلاهبرداری در تاریخ دانمارک بشمار می رفت. وی در آفریقای جنوبی دستگیر و به این کشور مسترد شده بود.  خانم نیلسن در فوریه سال گذشته در دادگاه منطقه ای کپنهاگ به 6.5 سال زندان و قطع حقوق بازنشستگی محکوم شد، اما اکنون دادگاه عالی با لغو بخش مربوط به حقوق بازنشستگی دستور پرداخت حقوق به وی را صادر کرده است. وکلای دولتی تاکنون توانسته اند فقط 5 میلیون کرون از این کلاهبرداری را ضبط کنند که شامل موجودی در حساب های بانکی، املاک لوکس در دانمارک و آفریقای جنوبی و یک تلویزیون می‌باشد. (بی تی)

 

لغو تحریم های پروژه  نورد استریم2

ایالات متحده تحریم های شرکت احداث کننده خط لوله نورداستریم2 متعلق به روسیه را لغو کرده است. این پروژه که گاز را از قطب شمال روسیه از بستر دریای بالتیک، از جمله آبهای سرزمینی دانمارک، به آلمان منتقل می‌کند، بیش از 95 درصد پیشرفت داشته است. (برلینسکه)

 

درخواست حمایت مالی کارمندان دنسکه بانک برای تجهیز دورکاری از خانه

عده زیادی از کارمندان دنسکه بانک مایلند حتی بعد از پایان بحران کرونا دور کاری از خانه را ادامه دهند. در این ارتباط بیش از 17000 نفر از این افراد از بانک درخواست کمک مالی کرده اند تا منازل خود را تجهیز نموده، بتوانند در محیطی مطابق با الزامات بهداشتی و ایمنی محلی کار کنند.  دنسکه بانک که حدود 22000 کارمند در سراسر سازمان خود دارد، برای تأمین نیمی از هزینه‌های راه اندازی یک دفتر کار خانگی - حدود 8000 کرون- اعلام آمادگی کرده است. (finansforbundet.dk)

کاهش آمار بیکاری در دانمارک

صف بیکاری امروز کوتاهتر از قبل از شیوع اپیدمی در دانمارک در 14 ماه پیش است. طبق آخرین آمار که هفته گذشته منتشر شد، تعداد بیکاران 131033 نفر گزارش شده که 173 نفر کمتر از مارس 2020 و قبل از شروع اعمال محدودیت های اجتماعی بخاطر شیوع همه گیری کرونا می‌باشد. پیتر هوملگارد، وزیر اشتغال، گفت این کشور بتدریج در مسیر درست قرار می‌گیرد. وی افزود: ما توانستیم با ارائه بسته‌های کمکی گسترده، سرمایه گذاری در زیرساخت ها و پرداخت زودهنگام ذخایر صندوق های تعطیلات، خود را از بحران نجات دهیم.  در برخی مواقع در طول بحران، آمار بیکاران 50 هزار نفر افزایش یافت اما به دنبال بازگشایی اخیر، تعداد آنها هر روز حدود 435 نفر کاهش یافته است. (بی تی)

 

 حزب مردم دانمارک: کمک توسعه ای بیشتر به مسیحی‌ها اختصاص داده شود

در رابطه با مذاکرات سیاسی در مورد کمک های توسعه ای به جهان سوم ظرف پنج سال آینده، حزب مردم دانمارک پیشنهاد کرده است بخش مهم این نوع کمک ها به مسیحی‌هایی که در جهان سرکوب می‌شوند و به سازمان‌های امدادرسانی وابسته به کلیساها اختصاص داده شود. «مارتین هنریکسن» نماینده سابق حزب گفت: «میل داریم به افرادی که با ما نکات مشترک دارند کمک کنیم». 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما