معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۷۱

اخبار اقتصادی ترکمنستان (هفته چهارم اردیبهشت ماه 1400)

اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1400 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

معاملاتی به ارزش بیش از 22 میلیون دلار در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان

میزان معاملات تجاری در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان به بیش از 22 میلیون و 340 هزار دلار رسید. بازرگان‌هایی از کشورهای بریتانیا و افغانستان محصولاتی از قبیل گاز مایع تولید شده در کنسرن دولتی " ترکمن گاز " و کاربامید نوع " B " تولید شده در کنسرن دولتی "ترکمن شیمی" را خریداری نمودند.

همچنین نمایندگان کشورهای روسیه، آذربایجان و قرقیزستان نیز محصولاتی از قبیل الیاف نخ و پارچه‌های پرزدار را خریداری کردند. ضمنا نمایندگان گروه‌های تجاری امارات متحده عربی و ترکیه محصول الیاف نخ را به قیمت 17 میلیون و 390 هزار منات خریداری نمودند. هفته گذشته در مجموع تعداد 46 مورد معامله در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان صورت گرفت.

تولید محصولاتی به ارزش قریب به 15 میلیون منات در کارخانه ریسندگی استان لباب

کارخانه ریسندگی بیک صفرمراد نیازوف واقع در استان لباب در بازه زمانی ماه‌های ژانویه الی آوریل 2021 محصولاتی به ارزش 14 میلیون و 918 هزار و 519 منات تولید کرده است. در بازه زمانی مذکور محصولاتی به ارزش 10 میلیون و 151 هزار و 179 منات از تولیدات این کارخانه به خارج از کشور صادر شده است. در این کارخانه 5 نوع نخ در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود.

آغاز احداث مزرعه جدید پرورش ماهی در ترکمنستان توسط انجمن اقتصادی «الین بالیق»

انجمن اقتصادی «الین بالیق» عملیات احداث یک مزرعه پرورش ماهی ده هکتاری جهت پروش ماهی قزل آلا را در بخش بحردن استان آخال آغاز نمود. این خبر با استناد به سخنرانی آقای وفا خاللی‌یف معاون مدیر انجمن مذکور در جریان سمینار بین‌المللی برگزار شده در چارچوب طرح منطقه‌ای پرورش ماهی و توسعه اقتصاد آب اعلام شد. در این سمینار که در چارچوب طرح منطقه‌ای تحت عنوان "افزایش ظرفیت‌ها جهت مدیریت پایدار پرورش ماهی و اقتصاد آب در آسیای میانه، آذربایجان و ترکیه "، («Fish Cap») سازماندهی شده بود، مقرر شد طرح ترکمنستان از سوی دفتر منطقه‌ای سازمان غذا و کشاورزی (فائو) و وزارت کشاورزی و حفاظت از محیط زیست ترکمنستان اجرایی گردد.

در این سمینار از طرف ترکمنی نمایندگانی از بخش‌های دولتی، تولیدکنندگان بخش خصوصی، کارشناسان مؤسسه ملی صحرا، نباتات و دنیای جانوران و نمایندگان اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان شرکت نمودند. معاون مدیر انجمن اقتصادی "الین بالیق" در سخنرانی خود اظهار داشت: "مزرعه جدید پرورش ماهی به دستگاه‌های گرمایشی در زمستان و سرمایشی در تابستان مجهز خواهند شد".

گسترش حمل و نقل دریایی میان ترکمنستان و آذربایجان

کشتی جدید آذربایجان طی نخستین فعالیت خود به بندر دریایی ترکمن‌باشی وارد شد. این کشتی مدرن در سال 2020 به سفارش شرکت سهامی خاص "شرکت کشتیرانی دریای خزر آذربایجان" در کارخانه کشتی‌سازی باکو ساخته و برای حمل و نقل مسافر و بار طراحی شده است. کشتی مذکور با طول 154 متر و ظرفیت حمل 5.54 هزار تن بار و حمل محموله ماشین‌آلات مدرن به ترکمنستان داراست. شرکت‌کنندگان در مراسم پهلوگیری این کشتی بیان داشتند که این رویداد گواهی بر توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری میان دو کشور ترکمنستان و آذربایجان است.

حل و فصل اختلاف 500 میلیون دلاری شرکت ترک به نفع ترکمنستان

مرکز بین‌المللی حل اختلافات سرمایه‌گذاری بانک جهانی (ISCID)، دادخواست حدود 500 میلیون دلاری شرکت ساختمان‌سازی "Sehil" ترک را به نفع ترکمنستان حل و فصل نمود. ترکمنستان برنده دادگاه داوری بزرگترین قرارداد سرمایه‌گذاری خود شد. این خبر در بیانیه مطبوعاتی روز سه‌شنبه مورخ 11 می 2021 شرکت حقوقی «Squire Patton Boggs» حافظ منافع ترکمنستان در ISCID منتشر شده است.

همکاری‌ چین و ترکمنستان در زمینه گاز طبیعی

وزیر امور خارجه چین آقای وانگ یی در دیدار روز دوشنبه مورخ 10 می 2021 خود با آقای رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان و آقای سردار بردی‌محمدوف رئیس اداره نظارت عالی ترکمنستان، آمادگی خود را جهت مذاکره درباره گسترش همکاری‌ها در حوزه گاز طبیعی با ترکمنستان ابراز داشت. آقای وانگ یی همکاری‌های دوجانبه در حوزه گاز طبیعی را اساس روابط دو کشور نامیده و بیان داشت که چین در حکم یک همکار بلند مدت به ترکمنستان می‌نگرد. در راستای ایجاد تحول در اقتصاد ترکمنستان و برقراری روابط سودمند دوجانبه، چین طرف ترکمنی را به همکاری در زمینه‌هایی همچون تجارت، سرمایه‌گذاری و فناوری‌های جدید دعوت نمود.

ترکمنستان گاز طبیعی خود را توسط خط انتقال گاز آسیای میانه- چین که متشکل از خطوط انتقال A،B و C می‌باشند، به کشور چین صادر می‌نماید. در حال حاضر احداث فاز D نیز در حال انجام است. سال گذشته کشور چین بیش از 39 میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان وارد نموده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما