معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۳

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته سوم اردیبهشت ماه 1400)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته سوم اردیبهشت ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح زیر ارائه می گردد.

اخبار اقتصادی داخلی

دستور زلنسکی مبنی بر تأمین گاز مشترکان عادی از محل گاز اوکراینی

ولادیمیر زلنکسی رئیس جمهور اوکراین و دنیس شمیگال نخست وزیر، به یوری ویترنکو رئیس هیأت مدیره شرکت سهامی ملی «نفت و گاز اوکراین» دستور دادند تا به منظور تأمین نیاز مشترکین عادی، استخراج و تولید گاز داخلی توسط شرکت تابعه استخراج گاز «اورگازویدوبوانیا» افزایش یابد. رئیس جمهور خواستار تأمین کامل گاز مشترکان عادی از محل گاز استخراج داخلی شد. یوری ویترنکو گفت: من از رئیس جمهور دستور دارم تا امور «شرکت استخراج گاز اوکراین» را به طور موثر ساماندهی کنم تا نیازهای مشترکان عادی به طور کامل از محل گاز تولید شده در اوکراین تأمین شود، این یک مسأله امنیت ملی است.

«پریوات بانک» 10 میلیارد گریونا سود سهام به بودجه واریز کرد

بانک دولتی «پریوات بانک» اعلام کرد: اولین بخش از سود سهام به مبلغ 10 میلیارد گریونا را به بودجه دولتی واریز نموده است. لازم به ذکر است که هیأت وزیران اوکراین در پایان ماه آوریل امسال گزارش مالی سالانه «پریوات بانک» را برای سال 2020 تصویب نمود که بر اساس آن سود تحصیلی به مبلغ 24.3 میلیارد گریونا تأیید و نحوه توزیع آن تعیین شد. بر اساس این گزارش مالی 80 درصد از سود خالص به میزان 19.44 میلیارد گریونا باید بابت سود سهام به خزانه دولتی، 5 درصد از آن به مبلغ 1.22 میلیارد گریونا به صندوق ذخیره واریز و 3.65 میلیارد گریونا برای جبران ضررهای انباشته در سال‌های گذشته هزینه می‌شد.

موازین دولتی جدید برای تعیین نرخ سوخت در اوکراین

موازین جدیدی در چارچوب تنظیم دولتی قیمت سوخت و فرآورده‌های سوختی در اوکراین اعمال خواهد شد. با توجه به تغییرات و اصلاحیه‌های انجام گرفته بر مصوبه 1236 مورخ 9 دسامبر 2020 هیأت وزیران، در دوره اعمال قرنطینه برای مقابله با شیوع کرونا، سقف افزایش قیمت و سود سوخت گازوئیل نمی‌تواند بیشتر از 7 گریونا و برای بنزین نباید بیشتر از 5 گریونا باشد. لازم به ذکر است که میانگین قیمت گازوئیل و بنزین در ماه می امسال با احتساب سقف نهایی سود 27.89 و 30.22 گریونا به ازای هر لیتر بود.

کاهش تولید ناخالص داخلی اوکراین در سه ماهه نخست به 2 درصد رسید

تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال گذشته 4 درصد سقوط کرده بود. بر اساس آخرین گزارش سازمان دولتی آمار اکراین سقوط تولید ناخالص داخلی از 0.7 درصد در سه ماهه چهارم 2020 به 2 درصد در سه ماهه نخست امسال (نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته) رسید. این گزارش حاکی است که تولید ناخالص داخلی اوکراین در ماه‌های ژانویه – مارس امسال در مقایسه با سه ماهه آخر سال گذشته 1.1 درصد در مقیاس فصلی کمتر شده است. پیش‌بینی می‌شود که تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال جاری 4.1 درصد رشد داشته باشد.

افزایش قیمت محصولات غذایی در اوکراین

قیمت گندم سیاه در بازه زمانی آوریل 2020 تا آوریل 2021 به میزان 15.8 درصد افزایش یافته و در حال حاضر هر کیلوگرم از این محصول در اوکراین به طور میانگین به مبلغ 41.02 گریونا عرضه می‌شود. سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: در طول یک سال – از آوریل سال گذشته تا آوریل امسال – قیمت‌های ارزانترین نوع برنج، بلغور گندم و بلغور جو به ترتیب 13.7 درصد، 28.9 درصد و 31.2 درصد افزایش داشته و در پایان ماه آوریل امسال هم به ترتیب به قیمت‌های 26.61 گریونا، 17.65 گریونا و 15.13 گریونا بابت هر کیلوگرم عرضه می‌شوند. قیمت نان ممتاز در طول یک سال اخیر با 20.9 درصد افزایش، هر کیلوگرم هم اکنون 29.51 گریونا قیمت دارد. قیمت متوسط ماکارونی نیز در طول دوره زمانی فوق افزایشی 23.4 درصدی داشته و به 23.25 گریونا بابت هر کیلوگرم رسیده است.

افزایش قیمت مسکن به دلیل جهش قیمت آهن

قیمت مسکن در آینده نزدیک بین 5 تا 7 درصد افزایش خواهد یافت. قیمت مصالح ساختمانی در مقیاس سالانه با توجه به نوع کالا به طور متوسط 10 تا 15 درصد افزایش داشته است. قیمت آرماتور، بتون، بلوک‌های سرامیکی، عایق‌های حرارتی بیش از دیگر مصالح رشد داشته است. در مجموع قیمت امور عمرانی در سه ماهه نخست امسال 13 درصد افزایش داشت. 

دادگاه قانون اساسی قوانین بازار اراضی کشاورزی را بررسی می‌کند

دادگاه قانون اساسی اعلام کرد: بر اساس دادخواست و شکایت تنی چند از نمایندگان پارلمان درباره قانون گردش تجاری اراضی کشاورزی در تاریخ 3 ژوئن کار بررسی این قوانین را آغاز می‌کند. اولگا سوگیرا نماینده پارلمان از حزب «خادم ملت» و معاون رئیس کمیته شورایعالی در امور سیاست‌های حقوقی ضمن اعلام این خبر، گفت: جلسه بررسی قانون مذکور در دادگاه قانون اساسی به صورت شفاهی و با استماع مواضع طرف‌ها، شرکت‌کنندگان و کارشناسان در این پرونده و به صورت ویدیویی و زنده برگزار خواهد شد.

وزارت دارایی درآمد بودجه از محل انتشار اوراق قرضه در 4 ماه نخست را اعلام کرد

وزارت دارایی اوکراین اعلام کرد: از محل انتشار و عرضه اوراق قرضه دولتی در 4 ماه نخست امسال مبلغ 109.3 میلیارد گریونا، 964 میلیون دلار و 112 میلیون یورو برای دولت درآمد کسب شده است. این در حالیست که بودجه دولتی در 4 ماه نخست با کسری 27.2 میلیارد گریونایی اجرا شد. از طرف دیگر بر اساس گزارشات و محاسبات بانک مرکزی اوکراین میانگین بهره اوراق قرضه دولتی منتشره در 4 ماه نخست 11.2 درصد در سال برای اوراق گریونایی، 3.8 درصد برای اوراق دلاری و 2.5 درصد برای اوراق یوروی بوده است. وزارت دارایی اوکراین در سال گذشته از طریق انتشار و عرضه اوراق قرضه دولتی داخلی 258.8 میلیارد گریونا، 3.9 میلیارد دلار و 845 میلیون یورو برای بودجه دولتی درآمد کسب نمود.

افزایش تعرفه برق در اوکراین از اول جولای

هیأت دولت قصد دارد در ماه جولای تعرفه انرژی برق را افزایش دهد. کارشناسان معتقدند: در صورت افزایش تعرفه برق به سهم خود قیمت دیگر خدمات شهری و همچنین گرمایش حداقل به دو برابر افزایش خواهد یافت. البته دولت اعلام کرده برای قشر کم درآمد تعرفه یارانه‌ای در نظر خواهد گرفت. وزارت نیرو گفت: قیمتی کنونی که بر اساس آن انرژی برق عرضه می‌شود(1.68 گریونا به ازای هر کیلووات ساعت) کمتر از قیمت تمام شده آن است و افزایش تعرفه‌ها باید مدت‌ها پیش صورت می‌گرفت. 

رئیس جمهور حداقل 5 درصد تولید ناخالص داخلی هزینه‌های امنیتی و دفاعی را افزایش داد

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین با صدور دستوری، مصوبه شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین مورخ 14 می در مورد افزایش هزینه‌های امنیتی و دفاعی اوکراین را اجرایی نمود. بدین ترتیب دولت در تنظیم بودجه سال‌های 24-2022 برای هزینه‌های امنیت ملی و دفاعی کشور می‌باید بودجه ای برابر حداقل 5 درصد تولید ناخالص داخلی تأمین نماید. علاوه بر این هیأت دولت ظرف یک ماه باید لایحه اصلاح ماده 33 قانون بودجه درباره جزئیات بندهای هزینه‌های بودجه را تنظیم و برای تصویب ارائه نماید. لازم به ذکر است که هزینه‌های امنیتی و دفاعی اوکراین در بودجه امسال معادل 267 میلیارد گریوناست که تقریبا معادل 6 درصد تولید ناخالص داخلی کشور است.

شورایعالی اوکراین پتراشکو را از مقام وزیر توسعه اقتصادی برکنار کرد

شورایعالی اوکراین با رأی موافق 280 نماینده پارلمان، عزل ایگور پتراشکو از مقام وزیر توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین را بر اساس درخواست هیأت دولت مورد تأیید قرار داد. روکسلانا پیدلاسا معاون رئیس کمیته مربوطه در پارلمان پیش از رأی‌گیری اعلام کرد: این کمیته از عزل پتراشکو حمایت نمی‌کند. برای نخستین بار در تاریخ اوکراین و بدون اجرای شوک‌های اقتصادی، در فضایی با ثبات و نرخ ارز پایدار در کنار افزایش همزمان حداقل دستمزدها از یک بحران مهم اقتصادی عبور کردیم. پتراشکو نیز در دفاع از خود گفت: افزایش دستمزدها کاملا موجه بود و این امر موجب رشد 0.2 درصدی تولید ناخالص داخلی شد. پایه رشد اقتصادی ایجاد شده و از ماه مارس آهنگ رشد اقتصادی مثبت بود. نمایندگان پارلمان از تنظیم دولتی قیمت سوخت و وخیم‌تر شدن شرایط سرمایه‌گذاری و ضرر 19 میلیارد گریونایی شرکت نفت و گاز اوکراین انتقاد کردند.

در نتیجه قرنطینه سراسری بهاره بسیاری از رستوران‌ها تعطیل شدند

تعطیلات اجباری قرنطینه سراسری که بهار امسال از سوی دولت اوکراین اعلام و از اواخر ماه مارس تا پایان ماه آوریل ادامه داشت؛ منجر به تعطیلی 14% از رستوران‌ها و کافه‌های شهرهای کی یف، لوویف و اودسا شد و گردش مالی رستوران‌ها در مجموع 12% کاهش یافت. در جریان قرنطینه سراسری بهاره در مناطق «قرمز» تنها کافه‌ها و رستوران‌های دارای فضای سبز یا بیرون بر فعال بودند. مرکز تحلیلی «رستوران‌های اوکراین» اعلام کرد: بر اساس محاسبات و نظارت میدانی انجام شده، در سال 2020 در نتیجه قرنطینه‌های مختلف نزدیک به 4 هزار رستوران و کافه تعطیل شدند. در آغاز امسال حدود 14700 رستوران، کافه  و بار در اوکراین فعال بودند.

معاملات اراضی کشاورزی در بورس‌های الکترونی مجاز اعلام شد

شورایعالی اوکراین قانون شماره 2195 «تغییرات در برخی قوانین درباره فروش اراضی کشاورزی دولتی و عمومی یا واگذاری حق استفاده از آنها از طریق مزایده‌های الکترونی» را تصویب نمود. این قانون رای موافق 272 نماینده پارلمان را کسب کرد. بر اساس این قانون فروش اراضی کشاورزی عمومی استانی و شهرداری به طور انحصاری از طریق مزایده‌های الکترونی و در چارچوب سامانه معاملات الکترونی در زمان واقعی مجاز خواهد بود

تاسیس دفتر توسعه کارآفرینی و صادرات اوکراین

هیأت وزیران در راستای حمایت از کسب و کارهای خرد و متوسط و همچنین کمک به افزایش صادرات، آیین‌نامه جدیدی را مورد تأیید قرار داد. بر اساس این آیین‌نامه دفتر توسعه کارآفرینی و صادرات اوکراین تاسیس خواهد شد و نمایندگان چند وزارتخانه بخصوص وزارت اقتصاد و وزارت دارایی و همچنین دبیرخانه هیأت وزیران در هیأت نظارت بر دفتر مذکور عضو خواهند بود.

سرپرست موقت وزارت توسعه اقتصادی منصوب شد

ایرینا نوویکووا معاون وزیر توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی از سوی کابینه وزرای اوکراین به عنوان سرپرست موقت این وزارتخانه منصوب شد. طی حکم دیگری هیأت دولت یولیا پیدکومورنا را به عنوان معاون وزیر نیرو منصوب کرد.

 انتصاب وزرای جدید زیرساخت و اقتصاد

الکساندر کوبراکوف با رأی موافق 284 نماینده شورایعالی اوکراین به مقام وزیر زیرساخت‌های اوکراین منصوب شد. وی پیش از این، رئیس سازمان راهسازی و راهداری اوکراین بود. وی پیش از رأی‌گیری در سخنانی گفت: بهینه‌سازی عملکرد راه‌آهن دولتی اوکراین یک اولویت است. 90 درصد زیرساخت‌های راه‌آهن فرسوده شده و در نتیجه برای نوسازی این زیرساخت‌ها افزایش تعرفه‌های حمل و نقل باری اجتناب‌ناپذیر می‌باشد.  

همچنین شورایعالی اوکراین الکسی لوبچنکو را با 293 رأی موافق به مقام معاونت اول نخست وزیر و وزیر اقتصاد منصوب نمود. پیش از رأی‌گیری درباره این انتصاب، دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین پیرامون پیشنهاد دولت توضیحاتی داد و خواهان حمایت نمایندگان از انتصاب لوبچنکو به مقام مذکور شد. لوبچنکو نیز گفت: وزارت اقتصاد باید عملکرد نهادهای دولتی را هماهنگ نماید. یافتن مشوق و انگیزه برای رشد مهمترین اصل در کار ما خواهد بود. وی بر اهمیت ادامه همکاری‌ها با شرکای بین‌المللی اوکراین، به خصوص صندوق بین‌المللی پول تأکید ورزید.

بهبود روحیه مصرفی اوکراینی‌ها در ماه آوریل

بر اساس مطالعات انجام شده روحیه مصرفی در میان مردم اوکراین در ماه آوریل به 77.2 واحد رسید که 9.4 واحد از ماه مارس بیشتر است. بر اساس مطالعات انجام شده توسطInfo Sapiens ، رشد روحیه مصرفی با افزایش چشمگیر امید به رشد اقتصادی همراه بوده است. همچنین شاخص انتظارات اقتصادی در ماه آوریل نسبت به ماه مارس به طور چشمگیری افزایش داشته و به 88.6 واحد رسید. از طرف دیگر، شاخص انتظار افزایش تورمی اندکی کاهش یافت و به 185.1 واحد رسید.

اصلاحات مربوط به بازار اراضی کشاورزی کامل شد

نمایندگان شورایعالی اوکراین از سندی که برای تکمیل و خاتمه اصلاحات مربوط به بازار اراضی کشاورزی لازم می‌باشد، حمایت کردند. این قانون اجازه می‌دهد تا مالکیت اراضی کشاورزی و غیر کشاورزی که در خارج از محدوده شهرها قرار دارند به مالکیت عمومی انتقال یابند. لازم به ذکر است که تصویب این قانون برای خاتمه دادن به پروسه اصلاحات مربوط به بازار اراضی در اوکراین ضروری بود. این قانون پس از تصویب در شور نخست، مورد انتقاد برخی از نمایندگان قرار گرفته بود و 3128 اصلاحیه برای آن و 12 درخواست برای لغو نتایج رأی‌گیری از سوی نمایندگان ارائه شده بود. کمیته مربوطه شورایعالی توصیه نموده بود که در مورد هر درخواست جداگانه رأی‌گیری شود. اما هیچ یک از درخواست‌ها مورد حمایت نمایندگان قرار نگرفت. حال، این قانون توسط دمیتری رازومکوف رئیس پارلمان امضا و جهت امضای نهایی برای رئیس جمهور ارسال می‌شود.

بیش از 265 هزار اوکراینی دارای اجازه اقامت در لهستان

بیش از 265 هزار اوکراینی در لهستان دارای کارت معتبر اجازه اقامت دائم و موقت در این کشور هستند. تنها در سه ماه اخیر بیش از 20 هزار کارت اقامت دائم برای اوکراینی‌های متقاضی اقامت در لهستان صادر شده است. در مجموع 483.5 هزار تبعه خارجی دارای اجازه اقامت معتبر در لهستان می‌باشند که بزرگترین گروه آنها را اوکراینی‌ها تشکیل می‌دهند.

زلنسکی همکاری راه‌آهن با سرمایه‌گذاران خصوصی را ضروری اعلام کرد

رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد: باید راه‌هایی برای جذب سرمایه‌های خصوصی به «راه آهن دولتی اوکراین» یافت شوند. وی گفت: من اعتقاد دارم که «راه آهن» یک شرکت راهبردی است؛ اما باید به این فکر کنیم که چگونه در راه آهن با سرمایه‌گذاران خصوصی واقعی همکاری نماییم. معتقدم بدون سرمایه‌گذاران خصوصی بسیار دشوار خواهد بود. راه آهن سالهاست که ورشکست است و تنها با اعمال قدرت و مجازات برخی می‌توان در آن جا نظم برقرار کرد. وی افزود: برای مقابله با فساد اداری باید کل زنجیره مدیریتی راه آهن عوض شود. وی یکی از دلایل ورشکستگی راه آهن را وام‌های دریافتی توسط این شرکت اعلام و تأکید کرد: جابجایی مسافری دلیل ورشکستگی نیست بلکه صدها میلیون دلار وام و بدهی راه آهن با بهره 10 تا 12 درصد دلیل این ورشکستگی است.  راه آهن به گاو شیرده برخی بانکها تبدیل شده و دلیل اصلی ورشکستگی راه آهن دریافت وام با بهره بسیار زیاد است. 

اخبار اقتصادی روابط خارجی

اوکراین دومین صادرکننده بزرگ کلزا در جهان

اوکراین در پایان سال گذشته در میان بزرگترین صادرکنندگان کلزا در جهان پس از کانادا قرار گرفت. باشگاه تجارت کشاورزی اوکراین اعلام کرد: در سال 2020 حدود 2.4 میلیون تن دانه روغنی کلزا صادر شد که اگرچه 25 درصد کمتر از سال پیش از آن بود اما اوکراین توانست جایگاه رفیع خود را حفظ کرده و در رده دوم صادرکنندگان جهانی قرار گیرد. اصلی‌ترین کشورهای واردکننده دانه‌های روغنی کلزا از اوکراین کشورهای آلمان (31 درصد کل محصول صادراتی)، بلژیک (24 درصد) و هلند (14 درصد) بودند. سویتلانا لیوتوین تحلیلگر این باشگاه گفت: کلزا یک محصول سنتی برای اوکراین محسوب نمی‌شود اما تقاضای چشمگیر برای این محصول در بازارهای جهانی به یک مشوق و محرک برای افزایش با شتاب تولید کلزا و رشد صادرات این محصول تبدیل شده است. 

افزایش صادرات کالا از اوکراین در سه ماهه نخست

مطابق با گزارش سازمان دولتی آمار در سه ماهه نخست امسال میزان واردات کالا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 11 درصد افزایش یافته و به رقم 15.02 میلیارد دلار رسید. صادرات کالا از اوکراین نیز با رشد 12 درصدی رقم 13.71 میلیارد دلار را ثبت کرد. بنابراین تراز تجارت خارجی اوکراین در دوره زمانی مذکور منفی و بالغ بر 3.3 میلیارد دلار شد. این تراز تجاری خارجی اوکراین در سه ماهه نخست سال گذشته منفی 1.3 میلیارد دلار بود. اوکراین در ماه‌های ژانویه – مارس امسال با 208 کشور جهان تجارت خارجی داشت. بیشترین صادرات کالا از اوکراین به چین (1.94 میلیارد دلار)، لهستان (1.06 میلیارد دلار) و ترکیه (879.4 میلیون دلار) صورت گرفت و در همین مدت بیشترین واردات کالا به اوکراین هم از چین (2.27 میلیارد دلار)، آلمان 1.27 میلیارد دلار و روسیه (1.16 میلیارد دلار) انجام شد.

صادرات بیش از 15 میلیون تن گندم در سال تجاری کنونی

اوکراین از آغاز سال تجاری 2020-2021 تا 14 می امسال نزدیک به 40 میلیون تن غله صادر کرده که 12.2 میلیون تن کمتر از مدت مشابه سال تجاری گذشته است. پایگاه اطلاع‌رسانی – تحلیلی «آ پ کا» اعلام کرد: در دوره زمانی از آغاز سال تجاری کنونی تا تاریخ فوق‌الاشاره 15.3 میلیون تن گندم، 4.1 میلیون تن جو، چاودار 2 میلیون تن و ذرت 19.8 میلیون تن صادر شده است.

کمک 4.5 میلیون دلاری ژاپن به اوکراین برای بازسازی دانباس

هیأت وزیران اوکراین اعلام کرد: دولت ژاپن در راستای پشتیبانی از ساکنان مناطق شرقی اوکراین و بازسازی دانباس امسال مبلغ 4.5 میلیون دلار کمک مالی برای تأمین هزینه‌های 4 طرح در اختیار اوکراین قرار خواهد داد. این کمک پزشکی و انسانی و برای کاهش عواقب شیوع بیماری کرونا در دو استان دانتسک و لوگانسک و همچنین طرح بازسازی مناطق تحت کنترل اوکراین در این دو استان است. کمک مالی مذکور از طریق کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، سازمان بین‌المللی مهاجرت و کمیته صلیب سرخ جهانی ارائه خواهد شد. معاون نخست وزیر اوکراین در امور همگرایی مجدد سرزمین‌های اشغالی از دولت ژاپن بابت این کمک مالی تشکر نمود.

بانک مرکزی مهلت اجرای شروط صندوق بین‌المللی پول برای دریافت وام را اعلام کرد

بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: پیش‌شرط‌ها و الزامات تعیین شده از سوی صندوق بین‌المللی پول تا پایان ماه ژوئن باید با موفقیت اجرا شوند تا برنامه همکاری «آماده به کار» مورد بازنگری قرار گیرد. یوری گلتی معاون رئیس بانک مرکزی ضمن اعلام این مطلب، گفت: امیدوارم بتوانیم تا چند هفته دیگر به توافقنامه در سطح کارشناسان دست یابیم. موضوع گفتگوها، متن به روز شده تفاهمنامه اصلی است و ما هم اکنون در حال بحث و گفتگو با صندوق بین‌المللی پول هستیم. وی افزود: پس از کسب توافق اولیه می‌توانیم خبر امضای توافقنامه در سطح کارشناسان را اعلام کنیم؛ پس از آن باید اقدامات لازم برای اجرای پیش‌شرط‌های صندوق را انجام دهیم. اگر ما این اقدامات مقدماتی را انجام دهیم، موضوع وام به اوکراین به شورای مدیران صندوق ارائه خواهد شد و با توجه به تعطیلات تابستانی در صندوق که در نیمه دوم تابستان خواهد بود، اولویت کاری ما اجرای این اقدامات مقدماتی تا آخر ژوئن است. حصول توافقنامه در سطح کارشناسان منجر به حل بسیاری از مسائل مطرح خواهد شد. گلتی گفت: موضوعات اصلی بحث‌های ضد فساد، اصلاح قوانین دفتر ملی مبارزه با فساد مالی، شورایعالی قضایی، دادستانی ضد فساد مالی، سیاست‌های مالی و مالیاتی، خصوصی‌سازی و اصلاحات ساختاری در بخش انرژی هستند.

یک شرکت لهستانی مجوز خرید 50 درصد سهام شرکت استخراج گاز اوکراینی را دریافت کرد

شرکت دولتی نفت و گاز لهستان PGNiG از کمیته ضد انحصارگرایی اوکراین مجوز خرید سهام عمده شرکت با مسئولیت محدود «شرکت استخراج گاز کارپاتی» (کارپات گاز ویدوبووانیا) را دریافت نمود. شرکت استخراج گاز کارپاتی در حال حاضر به شرکت اوکراینی – آمریکایی «منابع انرژی اوکراین» تعلق دارد. در پیام منتشره از سوی شرکت لهستانی آمده: به شرکت Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA (ورشور، لهستان) اجازه داده شده تا بیش از پنجاه درصد سهام شرکت با مسئولیت محدود «کارپات گاز ویدوبووانیا» (کی یف) را ابتیاع نماید که سهام عمده برای مدیریت شرکت محسوب می‌شود.

افزایش صادرات فولاد از اوکراین در 4 ماه نخست امسال

موسسات متالورژی اوکراینی در دوره زمانی ژانویه – آوریل امسال 6.39 میلیون تن فولاد نورد تولید کردند که 7.02 درصد بیش از دوره زمانی مشابه سال گذشته است. در همین مدت 5.32 میلیون تن یا 83.2 درصد فولاد نورد از اوکراین صادر شده، در حالیکه در 4 ماه نخست سال گذشته سهم صادرات از کل تولید 84.5 درصد یا 5.05 میلیون تن از 5.97 میلیون تن تولیدی بود. بدین ترتیب صادرات فولاد نورد در 4 ماه نخست امسال در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، 5.31 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وزارت نیرو خواهان ممنوعیت واردات برق از روسیه و بلاروس شد

گرمان گالوشنکو وزیر نیروی اوکراین در نامه‌ای خطاب به والری تاراسیوک رئیس کمیسیون دولتی تنظیم موازین انرژی و خدمات شهری خواهان وضع ممنوعیت واردات برق از روسیه و بلاروس شد. 

ارزیابی خسارت اوکراین از راه‌اندازی خط لوله انتقال گاز «جریان شمالی2»

سرگئی ماکاهون رئیس شرکت اپراتوری «سامانه انتقال گاز اوکراین» اعلام کرد: روسیه همچنان به احداث خط لوله جنجالی «جریان شمالی 2» ادامه می‌دهد و در صورتی که کرملین بتواند این طرح را به پایان برساند، اقتصاد اوکراین ممکن است شاهد تبعات ناگواری باشد. وی گفت: در حال حاضر تنها امید اوکراین به این است که تحریم‌ها بتوانند ادامه ساخت این خط لوله را متوقف نمایند اما تاکنون حتی یک راه حل سازشکارانه در این مورد یافت نشده است. ماکاهون افزود: اوکراین در سال 1.5 میلیارد دلار بابت ترانزیت گاز روسیه درآمد دارد. در صورت راه‌اندازی خط لوله جریان شمالی 2، قیمت گاز افزایش خواهد یافت؛ زیرا هزینه حمل و نقل از آلمان گرانتر خواهد بود و این معادل 2 تا 3 میلیارد دلار هزینه اضافی برای اقتصاد اوکراین است. وی زیان‌های مستقیم و غیر مستقیم اوکراین ناشی از راه‌اندازی جریان شمالی 2 را بین پنج تا شش میلیارد دلار در سال برآورد کرد.

گمرک اجازه ورود یک محموله هندوانه از ایران را نداد

بازرسی دولتی نظارت بهداشت غذایی و نباتی اوکراین در پست گمرکی «مرکزی خارکف» اجازه ورود یک محموله هندوانه به وزن 19 تن از ایران را نداد. دلیل این اقدام عدم وجود گواهینامه بهداشت نباتی اعلام شده است. عدم ارائه این گواهینامه ناقض الزامات و موازین بین‌المللی استاندارهای بین‌المللی اقدامات بهداشت نباتی است. محموله مذکور توقیف شده است.

تقاضای صادراتی پره‌های بالگرد برای اوکراین

ویاچسلاو بوگوسلایف رئیس شرکت سهامی «موتورسیچ» در مراسم تحویل نخستین مجموعه‌های پره‌های بالگرد به وزارت دفاع اعلام کرد: برای پره‌های فلزی بالگردهای می-24 که در اوکراین تولید می‌شوند؛ تقاضای جهانی وجود دارد. وی گفت: ما مدتهاست که به همگان ثابت کرده‌ایم که هر چه که دانشمندان ما به آن بپردازند، به نتیجه لازم می‌رسانند. هم اکنون با سه کشور قراردادهای فروش این نوع پره‌های بالگرد امضا شده است. لازم به ذکر است که موسسه هواپیماسازی «موتورسیچ» همچنین برای تولید قسمت‌های فلزی بالگردهای می -24 مجوزها و پروانه‌های لازم را دریافت داشته است.

اتحادیه اروپا بر حمایت خود از اوکراین برای توسعه انرژی سبز تأکید کرد

نخستین جلسه گفتگوهای ویژه درباره توافقنامه سبز و «گذر به انرژی سبز» اوکراین میان نمایندگان این کشور و اتحادیه اروپا برگزار شد. دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا ضمن اعلام این خبر، گفت» کاتارینا ماترنووا معاون مدیرکل اداره کمیسیون اروپا در امور همجواری و گسترش و رئیس گروه پشتیبانی از اوکراین و اولگا استفانیشینا معاون نخست وزیر در امور همگرایی اروپایی و یوروآتلانتیکی ریاست این جلسه را به عهده داشتند. در جلسه مذکور گام‌های مشخصی برای تقویت همکاری‌ها میان اوکراین و اتحادیه اروپا مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. طرفین درباره یک سیاست راهبردی بلندمدت برای اوکراین به منظور اجرای سیاست بی‌طرفی اقلیمی و آب و هوایی، الگوی مدیریت اقلیمی و آب و هوایی، تأمین مالی طرح «گذر سبز»، سازوکارهای تنظیم و تصحیح میزان کربن، صندوق بهره‌وری انرژی، فن‌آوری‌های هیدروژنی، «گذر عادلانه» برای مناطق وابسته به استخراج و تولید ذغال‌سنگ و مدیریت جنگل‌ها در اوکراین گفتگو نمودند. همچنین منابع تأمین مالی و بودجه مورد نیاز برای طرح «گذر سبز» مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که نمایندگان اتحادیه اروپا بر تعهد خود برای حمایت از اوکراین در اقدامات در این طرح تاکید نمودند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما