معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۱۱

به وجود آمدن نه میلیاردر جدید در جهان به علت واکسن کووید

مطلب پیش رو، برگردان گزارش لوفیگارو است از « به وجود آمدن نه میلیاردر جدید در جهان به علت واکسن کووید » که در تاریخ 30 اردیبهشت 1400 منتشر شده است.

واکسن کووید باعث به وجود آمدن نه میلیاردر جدید در جهان شده است. سازمان غیردولتی"آکسفام" تخمین می زند که ثروت به دست آمده آنها امکان واکسیناسیون فقیرترین کشورها را فراهم می‌کند و خواستار واکسن رایگان در همه جای دنیا است. واکسن کووید باعث میلیاردر شدن حداقل نه نفر شده است، از جمله مدیرعامل فرانسوی واکسن مدرنا، استفان بانسل.[1]

آکسفام روز پنجشنبه، 19 مه، 29 اردیبهشت 1400، گفت که ثروت انباشتی آنها امکان واکسیناسیون فقیرترین کشورها را فراهم می‌کند.

آکسفام در بیانیه ای که پیش از نشست جهانی بهداشت G20 در روز جمعه در رم منتشر شد، گفت: " این ثروت های جدید به لطف سودهای کلان گروه‌های دارویی که انحصار تولید واکسن علیه کووید را دارند، پدید آمده است. دو ثروت انباشته شده اول که برجسته هستند، متعلق به مدیر عامل مدرنا، استفان بانسل (4.3 میلیارد دلار) و مدیر عامل و بنیانگذار بی وان تک، " اوگور شاهین"، 4 میلیارد دلار است.

هشت میلیاردر دیگر، با "سهام بزرگ " در شرکت های دارویی، در مجموع 32.2 میلیارد دلار ثروت خود را افزایش داده اند که "برای ایمن سازی کل جمعیت هند کافی است".

این ارقام براساس رتبه بندی مجله آمریکایی فوربس[2] و توسط "اتحاد واکسن مردم" منتشر شده است که آکسفام بخشی از آن است که سازمان‌ها و شخصیت هایی را که خواستار واکسن رایگان علیه کووید در سراسر جهان هستند را گرد هم می آورد.

ثروت انباشته این نه میلیاردر 19.3 میلیارد دلار ذکر شده است که واکسیناسیون 1.3 برابر تمام کشورهای کم درآمد را ممکن می‌کند. آکسفام  به ویژه به دلیل کمبود زیاد دوزهای موجود، فقط 0.2٪ واکسن‌های تولید شده در جهان را دریافت کرده است.

ساندرا اوت- فرناندس،[3] از آکسفام فرانسه ، با صدور اعلامیه مطبوعاتی گفت: "این واکسن‌ها از طریق بودجه عمومی تأمین می‌شوند و باید بیش از هر چیز یک کالای عمومی جهانی باشد." و خواستار "پایان فوری این انحصارات" شد.

کمیسیون اروپا روز چهارشنبه 29/02/1400 اطمینان داد که نقش  اتحادیه اروپا در سازمان بهداشت جهانی برای ارزیابی لغو حق ثبت اختراع واکسن ضد کووید، مورد درخواست واشنگتن، سازنده خواهد بود اما ابتدا باید اقداماتی را برای افزایش سریع تولید پیشنهاد کند.

روز سه شنبه کشورهای آفریقایی، کشورهای اروپایی و از دیگر قاره‌ها و همچنین سازمانهای بین المللی حاضر در اجلاس اقتصاد آفریقا که در پاریس برگزار شد،  به منظور اجازه تولید این واکسن در آفریقا خواستار لغو حق ثبت اختراع واکسن ضد کووید شدند.

 اما اعضای اصلی G20، از جمله انگلیس و آلمان، همچنان مانع رفع مالکیت معنوی واکسن‌ها هستند و موضع فرانسه هم مبهم گزارش شده است. 

لینک خبر:

 https://www.lefigaro.fr/flash-eco/les-vaccins-contre-le-covid-ont-fait-neuf-nouveaux-milliardaires-20210520

[1] Stéphane Bancel,

[2] Forbes

[3] Sandra Lhote-Fernandes

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما