معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۳

اخبار اقتصادی عراق( هفته چهارم اردیبهشت ماه 1400)

مهمترین اخبار اقتصادی عراق در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح ذیل اعلام می‌گردد:
محصولات عراق فاقد بازاریابی و تبلیغات 

وزیر صنعت منهل عزیز الخباز اظهار داشت که محصولات عراقی فاقد بازاریابی و تبلیغات لازم هستند. الخباز گفت: مشکل صنعت ملی ما میراث 17 ساله و همچنین ادغام اشتباه شرکت ها است.(اقتصاد نیوز).

همکاری مشترک با توتال برای تولید برق با استفاده از انرژی خورشیدی

وزارت برق اعلام کرد که توافقنامه مقدماتی را با شرکت فرانسوی توتال برای نصب ایستگاه‌های خورشیدی 1000 مگاواتی جدید امضا کرده است. سخنگوی وزارت برق، احمد العبادی، گفت: تولید انرژی از ایستگاه‌های تولید در سراسر عراق در حال حاضر حدود 15 هزار مگاوات است و انتظار می رود تا ابتدای ژوئن آینده به  22 هزار  مگاوات برسد(اقتصاد نیوز).

 تصویب پروژه تأسیس مرکز رادیولوژی در بصره به ارزش 8 میلیون دلار

کمیسیون سرمایه گذاری بصره  اعلام کرد که مجوز سرمایه گذاری را برای تأسیس اولین مرکز پرتودرمانی در منطقه العشار با هزینه 8 میلیون دلار اعطا کرده است. این پروژه در برنامه کمیسیون سرمایه گذاری بصره برای توسعه خدمات مراقبت های بهداشتی در استان و فراهم آوردن فرصت هایی برای بهبودی زودرس از سرطان تأسیس خواهد شد(اقتصاد نیوز).

 وزارت برق تاریخ شروع پروژه اتصال به خلیج فارس را تعیین می‌کند

احمد العبادی سخنگوی وزارت برق پس از توافق برای تأمین اعتبار از صندوق های اعتماد خلیج فارس، اعلام کرد به زودی پروژه اتصال برق خلیج فارس راه اندازی خواهد شد، وی همچنین گفت شرکت جنرال الکتریک خطوط ارتباطی عراق و اردن را بررسی و عملیات پاک سازی مناطق تحت پوشش پروژه از بقایای جنگ را اجرایی خواهد کرد.

ایشان ادامه داد: این وزارتخانه در مورد موضوع تنوع بخشیدن به منابع انرژی و تصویب پروژه‌های اتصال الکتریکی با کشورهای همسایه مشتاق و جدی است. در این چارچوب توافق نامه‌های با سازمان ارتباط خلیج فارس و پادشاهی اردن به امضا رسیده است. وی افزود: عراق 81 درصد از تعهدات خود را در قبال پروژه با سازمان اتصال خلیج فارس انجام داده است و جلسات هماهنگی را برای از سرگیری کار از سر گرفته شده است. مقرر شده هزینه اجرای پروژه و نصب خطوط انتقال از طریق صندوق های اعتباری خلیج فارس، در سرزمین‌های عراق یا کویت، به شرط پرداخت (به صورت اقساط) وزارت برق به آنها تأمین مالی شود. العبادی گفت: دو طرف توافق کردند خطی برای اتصال ایستگاه الزور در داخل خاک کویت و فاو در داخل سرزمین‌های عراق ایجاد کنند و این به معنای پیوند با دولت کویت نیست و صرفا ارتباط با سازمان اتصال خلیج فارس است. طول این خط 300 کیلومتر است که 220 کیلومتر آن در داخل خاک کویت و 80 کیلومتر آن نیز در داخل سرزمین‌های عراق است. انتظار می رود که کار بر روی این پروژه ظرف یک ماه دیگر آغاز شود. بررسی مسیرهای خطوط و مطالعه نقاط اتصال مناسب برای تکمیل پروژه طرف خلیج در حال انجام است. شایان ذکر است توافق اولیه با سازمان اتصال خلیج فارس تغییراتی داشت و فرمول اولیه قرارداد با توجه به تعرفه‌ها، تعهدات و تأمین مالی مجدداً اصلاح شد، انتظار می رود در تابستان 2022 مرحله اول این پروژه به اتمام برسد و 500 مگاوات انرژی استان بصره تأمین شود.  (موازین نیوز).

کمیته اقتصادی و سرمایه گذاری مجلس دلایل توقف ایجاد شهرهای صنعتی را بازگو می‌کند

روز چهارشنبه، کمیته اقتصادی و سرمایه گذاری مجلس دلایل تاخیر در تأسیس شهرهای صنعتی را شناسایی کرد. ندی شاکر جودت، عضو این کمیته، گفت: مجلس نمایندگان قانونی را برای شهرهای صنعتی وضع کرده و اجرای آن با دولت است اما  بسیاری از صنایع عراقی متوقف شده اند. عراق می‌تواند یکی از کشورهای مهم صنعتی باشد و ما دلیل این توقف و عدم تمایل به بازگرداندن آن را نمی دانیم. وی توضیح داد که ایجاد شهرهای صنعتی تبادل صنایع و محصولات با کشورهای همسایه را تضمین می‌کند. وی افزود طرف هایی وجود دارند که مانع پیشرفت صنعت ملی می‌شوند زیرا آنها در خارج از عراق، در مصر، اردن و ترکیه صنایع دارند و می خواهند محصولات خود را در عراق عرضه کنند و این امر  به منافع آنها آسیب می رساند(موازین نیوز).

پالایشگاه کربلا قصد دارد واردات مشتقات نفتی را متوقف کند

عاصم جهاد سخنگوی وزارت نفت، درباره پرونده پالایشگاه کربلا و تلاش برای دستیابی به خودکفایی در مشتقات نفتی، گفت: این وزارتخانه در پروژه تصفیه روغن در استان کربلا که یکی از امیدوار کننده ترین پروژه‌ها در جهش کوانتومی و صنعت تولید و پالایشگاه‌ها است یک موفقیت بزرگ به دست آورده است. وی افزود: پالایشگاه کربلا از نظر زیرساخت ها و همچنین فناوری به کار رفته در این پروژه، با مشخصات اروپا همخوانی دارد و بخش بزرگی از تولید ملی عراق و نیاز محلی را تأمین می‌کند. وی تأکید کرد که ویژگی این پروژه عدم وجود زباله مانند بقیه پالایشگاه‌هایی است که ضایعات بیش از 50٪ یا کمتر روغن سیاه تولید می‌کنند و تمام تولیدات آن مشتقات سفید با مشخصات بالا و سازگار با محیط زیست است. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان تکمیل پروژه پالایشگاه کربلا حدود 90 درصد است و امید است اوایل سال آینده مراحل آزمایشی آغاز شود که پس از بهره برداری از این پالایشگاه علاوه بر پروژه‌های دیگر ، واردات نیز متوقف می‌شود(موازین نیوز).

نینوا برای برگزاری  نمایشگاه انرژی و بازسازی در پایان این ماه آماده می‌شود

وزارت تجارت اعلام کرد که استان نینوا در حال آماده سازی برای راه اندازی نمایشگاه انرژی، ساخت و ساز و سرمایه گذاری  از تاریخ 25 تا 28 مه می‌باشد. سرمد طاها سعید مدیرکل شرکت نمایشگاه‌های عراق گفت: این نمایشگاه با مشارکت گسترده وزارت نفت و شرکت های تابعه ، وزارت صنعت و معدن ، وزارت برق و بسیاری از شرکت های ساختمانی و سرمایه گذاری راه اندازی خواهد شد. وی خاطرنشان ساخت که مجری این نمایشگاه شرکت شاهین طلایی خواهد بود که سازماندهی نمایشگاه‌ها و برگزاری کنفرانس های بین المللی و با حمایت مالی عبدالله الجبوری استاندار نینوا نجم انجام خواهد داد. وی اظهار داشت که این نمایشگاه گامی مهم در جهت کمک به مردم  استان نینوا ( با مرکزیت موصل) است که پس از اشغال تروریست داعش متحمل ضرر و زیان بسیاری شده اند. این نمایشگاه همچنین به احیای روابط تجاری و حمایت از اقتصاد استان کمک خواهد کرد(الفرات نیوز).

 "سومو" شرکت بازاریابی نفت عراق  اعلام نمود کشور توانسته است در آوریل 2021 میلادی 88 میلیون بشکه نفت بفروش برساند. عنوان شده است 85 میلیون بشکه طی بازه زمانی آوریل متعلق به میدانهای نفتی جنوب عراق بوده است و آنچه به نفت کروک و تامین خط لوله جیهان مربوط می‌شود در حدود سه میلیون بشکه بوده که با قیمت متوسط 62 دلار در هربشکه به فروش رسیده است. نفت عراق معمولا 6 دلار ارزانتر از  قیمت نفت پایه برنت است. این کشور در سال 2020 حدود 84 میلیارد دلار از محل فروش نفت در آمد داشت. ضمن آنکه وزیر نفت کشور در اظهاراتی بلند پروازانه از کسب مقام اولی در میان کشورهای صادر کننده نفت ( اوپک )طی سالهای آتی خبر داده است. شرکتهای هندی _ چینی _ آمریکائی در صدر خریداران نفت عراق قرار دارند. اخیرا مشاور مالی نخست وزیر طی سخنانی اعلام نموده است برغم افزایش قیمت نفت در بازهای جهانی باز هم عراق برای تامین بودجه مالی 2021 نیاز به تصویب بودجه اضافی دارد.
دستگیری یک مهندس استرالیائی در عراق
روزنامه انگلیسی گاردین از دستگیری یک مهندس مکانیک 46 ساله استرالیائی در عراق خبر داد. عنوان شده است این مهندس استرالیائی قراردادی برای ساخت ساختمان بانک مرکزی عراق داشته و بنابه دعوت طرفهای عراقی در یکم آوریل از دبی وارد عراق شده و اکنون در زندان بسر می‌برد. همسر وی ادعا نموده است دستگیری وی با هدف  دخل و تصرف در قرارداد ساخت و فشار در این خصوص صورت گرفته است. ضمن آنکه وزارت خارجه آلمان با تائید موضوع، خواستار ارائه خدمات کنسولی به این شهروند  استرالیائی در عراق گردیده است. استرالیا پیش تر شهروندان خود را بدلیل  خشونت، در گیرهای نظامی و احتمال ربایش در عراق از سفر به این کشور بر حذر داشته است و هیچ خدمات کنسولی در عراق انجام نمی دهد و موضوع مهاجرت عراقی‌ها به سفارت این کشور در عمان احاله می‌شود.

"مازن الفیلی" از اعضای کمیته اقتصاد و سرمایه گذاری پارلمان عراق اعلام نموده است قروض و بدهی‌های داخلی و خارجی کشور تا سال 2048 باز پرداخت و تسویه کامل خواهد شد. وی با اعلام اینکه تاکنون از استعدادهای کشور در زمینه کشاورزی، نفت و گردشگری بصورت کامل استفاده نشده است تصریح نموده این کمیته مخالف هرگونه استقراض خارجی با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت می‌باشد. 

 
رایزن بازرگانی چین در عراق در تازه ترین اظهارات( 22 اردیبهشت ماه ) با اعلام اینکه بزودی توافقنامه  عراق و چین  اجرائی خواهد شد از فعالیت وزارت دارائی ، شورای بازسازی عراق  و همچنین شرکت بیمه چین در خصوص رفع موارد فنی و تکنیکی این توافقنامه خبرداده است. منظور از توافقنامه چین و عراق 8 توافق کلانی است که در جریان سفر شهریور  1398 عادل عبدالمهدی نخست وزیر وقت عراق و با حضور 53 مقام بلند پایه عراقی در عرصه‌های مختلف به امضاء طرفین رسید. ماه گذشته "ناظم حسن" وزیر فرهنگ کشور خبر از صدور دستور نخست وزیر مبنی بر اجرائی شدن  این توافقات را داده بود. چین در حال حاضر  با استخراج روزانه حدود  یک میلیون بشکه نفت عراق اولین استخراج کننده نفت در این کشور است .     

الکاظمی: سیره امام علی(ع) مسیر اصلاح کشور از فساد است

نخست وزیر عراق سه شنبه شب با انتشار توییتی ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت علی (ع) تاکید کرد که سیره آن امام همام، روش و مسیر اصلاحات و راه نجات کشور از فساد و تروریسم است. الکاظمی در این توئیت نوشت: « ما ارزش های ایثار، عدالت، صداقت، فروتنی، رحمت و عشق را به یاد شهادت امام علی علیه السلام فرا می خوانیم تا چراغی برای نسلهای آینده و مایه مباهات و سربلندی کشور باشد و امیدوارم در پیش گرفتن شیوه و سلوک امام اول شیعیان؛ این کشور را از چالش های موجود با موفقیت خارج کند.» (ایرنا)

موافقت ریاض با مجوز افتتاح شعبه بانک عراقی در عربستان

هیئت دولت عربستان با اعطای مجوز به بانک ملی عراق برای افتتاح شعبه در عربستان موافقت کرد. پیش از این نیز عربستان با افتتاح شعبه بانک تجارت عراق موافقت کرده بود (میدل ایست نیوز).

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما