معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۲۲- ۱۴:۴۳ - مشاهده: ۲۸۱

اخبار اقتصادی حوزه آسیای جنوبی ( هفته دوم اردیبهشت ماه 1400)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای جنوبی در هفته دوم اردیبهشت ماه 1400 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

پاکستان

حضور وزیر امور خارجه پاکستان در نشست استانبول

به گزارش روزنامه پاکستانی دنیا، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان که به دعوت مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در سفری دو روزه عازم استانبول شده است در نشست سه جانبه وزرای خارجه ترکیه، افغانستان و پاکستان شرکت کرد. قریشی در کنفرانس خبری که پس از اتمام این نشست برگزار شد، گفت: پس از مردم افغان، پاکستان بیشترین آسیب را از ناامنی‌های افغانستان متحمل شده است و افغانستان با ثبات به نفع پاکستان است. وی افزود: مسئله افغانستان راه حل نظامی ندارد. برای همین ما پیوسته طالبان را به مذاکرات و گفتگو دعوت می‌کنیم. گروه‌های افغان باید فرصت را مغتنم شمرده و برای به نتیجه رساندن مذاکرات تلاش کنند. آنها باید خود برای آینده کشورشان تصمیم بگیرند. این نشست با صدور اعلامیه مشترک به پایان رسید. بر اساس این اعلامیه سه کشور ترکیه، پاکستان و افغانستان برای افزایش همکاری‌ها در زمینه حمل و نقل، تجارت، انرژی، تبادلات فرهنگی، آموزش، تبادل اطلاعات علم پزشکی، گردشگری و ... توافق کردند. 

اعلام همبستگی نخست وزیر و وزیر امور خارجه پاکستان با مردم هند و پیشنهاد کمک

به گزارش دیلی پاکستان، با توجه به وضعیت بحرانی کرونا در هند و افزایش تعداد جان باختگان در این کشور، عمران خان نخست وزیر پاکستان با صدور پیغامی در توییتر نوشت: «با مردم هند که در حال دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا هستند اعلام همبستگی می نمایم و برای بهبودی مبتلایان به کرونا در دنیا و بویژه هند دعا می‌کنم. دنیا برای مبارزه با کرونا باید متحد شود.» شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان نیز در پیغامی ‌توییتری نوشت: «به مردم هند تسلیت می‌گویم و مراتب همدردی مردم پاکستان با آنان را اعلام می‌کنم. برای نجات بشریت باید فراتر از ملاحظات سیاسی بیندیشیم. پاکستان در کنار کشورهای سازمان سارک به مبارزه با کرونا ادامه خواهد داد.»

به گزارش اکسپرس اردو، وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد: اسلام آباد با توجه به وضعیت بحرانی کرونا در هند، برای اثبات حسن نیت خود پیشنهاد ارسال کمک به این کشور را مطرح نموده است. شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان نیز اعلام کرد که پیشنهاد کمک به هند بر اساس حسن نیت و همدردی بشردوستانه مطرح شده است و در صورت دریافت پاسخ مثبت از سوی دولت هند در خصوص نحوه ارسال کمک ها رایزنی خواهیم کرد. پاکستان ونتیلاتور، دستگاه‌های اشعه ایکس، ماسک و هرگونه کمک دیگر به هند ارسال خواهد کرد.

همچنین به گزارش روزنامه پاکستانی دنیا، فیصل ایدهی رییس بنیاد خیریه ایدهی با ارسال نامه ای به نارندرا مودی نخست وزیر هند ضمن ابراز تاسف از افزایش مبتلایان و جان باختگان کرونا در این کشور پیشنهاد ارسال ۵۰ دستگاه آمبولانس را مطرح نموده است. وی همچنین از آمادگی تیم های داوطلب پزشکی برای کمک رسانی به مردم هند در این شرایط خبر داده است. این نامه به سفارت هند در اسلام آباد تحویل شده است و به محض صدور مجوز، تیم های پزشکی پاکستان عازم هند خواهند شد. 

ممنوعیت تردد مسافر در مرز ایران و پاکستان

به گزارش بول نیوز، مسئولان مرزی پاکستان از بسته شدن مرز مشترک ایران و پاکستان در منطقه "تفتان – میرجاوه" به علت کرونا خبر دادند. بر اساس این گزارش یکی از افسران مرزبانی پاکستان گفت: دولت ایران تصمیم گرفت به دنبال افزایش موارد ویروس کرونا در پاکستان تردد مسافرین در نقطه صفر مرزی را تا اطلاع ثانوی ممنوع کند. به گفته منابع خبری به رغم ممنوع شدن رفت و آمد مسافران در مرز مشترک دو کشور، فعالیت‌های تجاری بین دو کشور با نظارت نهاد‌های بهداشتی ادامه خواهد یافت و تنها رانندگان کامیون‌های ایرانی اجازه خروج از کشور و بازگشت دوباره را خواهند داشت. 

پروتکل‌های بهداشتی ایران برای تردد کشتی‌های هند و پاکستان

به گزارش ایسنا، حسین عباس نژاد مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: در پی اعلام ممنوعیت برای تردد و نقل و انتقال هر گونه مسافر از کشورهای هند و پاکستان به دلیل گسترش شیوع ویروس کرونا در این کشورها، پروتکل‌های سختگیرانه‌تری برای ورود کشتی‌های آن‌ها ابلاغ و اعمال می‌شود. وی افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون همه دستورالعمل‌های اعلام شده را برای مقابله با ویروس کرونا اجرا کرده‌ایم و پس از آنکه کشورهای پر خطر بر اساس میزان و واریانت شیوع یافته طبقه‌بندی شدند برای آن‌ها پروتکل‌های سختگیرانه‌تری در نظر گرفته و اجرا شد. وی ادامه داد: به عنوان مثال همه کشتی‌های این کشورها مانند هند و پاکستان تا از سوی ماموران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارزیابی و غربالگری نشوند و آن‌ها را تایید نکنند اجاره ورود به بنادر به آن‌ها داده نمی‌شود. همچنین در صورت لزوم تست مجدد از خدمه کشتی گرفته شده و کنترل‌های شدیدتری برای موارد مشکوک اعمال خواهد شد. 

مهلت ژاپن به پاکستان برای تسویه بدهی ۳۷۰ میلیون دلاری

به گزارش اکسپرس اردو، پاکستان و ژاپن طی یک توافق رسمی‌ پرداخت ۳۷۰ میلیون دلار بدهی پاکستان را به تاخیر انداختند. به گفته مقامات بخش اقتصادی پاکستان، این تسهیلات در قالب طرح تعلیق خدمات بدهی جی ۲۰، انجام می‌پذیرد. سفیر ژاپن در اسلام آباد و مقامات وزارت اقتصاد پاکستان این توافق را امضا کردند. 

خودکفایی پاکستان در تولید برق با تکمیل طرح سیپک

به گزارش آسوشیتدپرس پاکستان، مقامات سی پک می‌گویند: مشارکت پاکستان و چین در سال جاری پایدارتر و نقاط عطف همکاری‌های دو جانبه تعیین خواهد شد. فاز دوم سی پک مربوط به رفاه عمومی است که ده‌ها پروژه در این زمینه تعریف شده است. در مرحله بعدی، پیشرفت در چهار زمینه اصلی یعنی صنعت، کشاورزی، توسعه اجتماعی- اقتصادی و شهر جدید گوادر حاصل خواهد شد. پیشرفت عمده ای در بخش انرژی تحت پروژه سی پک بدست آمده است. از 22 پروژه تعریف شده انرژی ، 9 پروژه به اتمام رسیده است. هدف از این پروژه‌ها تأمین نیازهای برق در کشور است. با تولید17000 مگاوات برق ، پاکستان در زمینه انرژی خودکفا خواهد شد و قادر خواهد بود به سایر کشورها نیز برق صادر کند. به گفته مقامات سی پک، در حال حاضر کار در چهار منطقه اقتصادی به سرعت در حال انجام است. بیش از 2000 سرمایه گذار داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در منطقه اقتصادی رشکئی اعلام آمادگی نموده اند. منطقه اقتصادی علامه اقبال در فیصل آباد نیز در حال توسعه سریع است. شهر صنعتی علامه اقبال نیز بر اساس اولویت در حال تکمیل است و بندر گوادر هم اکنون عملیاتی شده است. 

بنگلادش

همکاری بنگلادش در زمینه واکسن با چین

به نقل از پروتوم بنگلادش با پیوستن به پلتفروم جدیدی که توسط چین ایجاد شده است در صورت نیاز فوری واکسن کرونا دریافت خواهد کرد. 4 کشور دیگر پاکستان، افغانستان، نپال و سریلانکا نیز به این پلتفروم تحت عنوان تاسیسات ذخیره سازی فوری واکسن برای کشورهای جنوب آسیا پیوسته اند. با این حال به گفته وزیر امور خارجه بنگلادش این پلتفروم یک اتحاد نیست. وی گفت: ما اکنون با چین همکاری کرده ایم و آنها بزودی واکسن‌هایی را به ما ارائه می دهند. چین حدود 600 هزار دوز واکسن کرونا به بعنوان هدیه به ما می دهد. پیش نویس تفاهم نامه ای در این زمینه نیز آماده شده است. وی افزود: بنگلادش از روسیه نیز برای تولید واکسن کمک می‌گیرد. روسیه به شرط اینکه بنگلادش فناوری آنرا با دیگران به اشتراک نگذارد، با ما همکاری میکند که ما در این زمینه توافق کرده ایم. 

دریافت بیش از دو میلیون دوز واکسن کرونا توسط بنگلادش

به نقل از پروتوم آلا به گفته اداره کل خدمات بهداشتی بنگلادش تا هفته اول ماه می سال جاری 2.1 میلیون دوز واکسن کرونا توسط شرکت داروسازی Beximco  بنگلادش دریافت خواهد شد. این شرکت پیشتر نیز به عنوان عامل واردات واکسن از موسسه "سروم" هند فعالیت کرده است.

نخست وزیر بنگلادش به دنبال نقش کلیدی کشورهای گروه 20 

خانم شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش در پیام ویدئویی خود به مراسم افتتاحیه اجلاس مجازی دو روزه سیاست خارجی آب و هوا، بر تلاش متحدانه همه کشورهای جهان برای خلاصی از شر ویروس کرونا تاکید نمود. وی با توجه به نقش کلیدی کشورهای گروه 20 در جلوگیری از انتشار کربن، خواستار اجرای دقیق توافقنامه پاریس شد و افزود: زمان اقدام برای نجات کره زمین فردا نیست بلکه امروز است. وی ادامه داد که 100 کشور پائین تنها مسئول انتشار 3.5 درصد کربن هستند. در حالی که کشورهای گروه 20 مسئول تولید 80 درصد آن می‌باشند. وی با اشاره به بازگشت آمریکا به توافقنامه پاریس اظهار داشت: این خبر خوبی است که آمریکا به توافقنامه پاریس بازگشت. ما از تصمیم رئیس جمهور آمریکا و برگزاری نشست سران در مورد آب و هوا که اخیرا انجام شد، قدردانی می‌کنیم. شیخ حسینه به افزایش دما و تاثیرات مخرب تغییرات آب و هوایی بر کشورش اشاره نمود و گفت که هر ساله 2 درصد تولید ناخالص داخلی به دلیل حوادث و رخدادهای آب و هوایی از بین می رود. او افزود که تاکنون کشورش 415 میلیون دلار از منابع خود را صرف اجرای 800  برنامه کاهش و سازگاری کرده است. 

افغانستان   

کمک مالی بانک توسعه آسیایی به افغانستان جهت خرید واکسن کرونا

بانک توسعه آسیایی در خبرنامه اعلام نمود که این بانک در نظر دارد تا ۵۰ میلیون دلار برای خرید واکسن کرونا در افغانستان کمک نماید. در خبرنامه این بانک آمده است که بانک توسعه آسیایی کمک ۵۰ میلیون دلاری با حکومت افغانستان برای خرید واکسن کووید-۱۹ را تصویب نمود که مطابق آن شش میلیون دوز واکسن خریداری و به افغانستان منتقل خواهد شد. بر اساس تخمین بانک توسعه، عاید سرانه افغانستان با توجه به قرنطینه ناشی از ویروس کرونا و نیز بسته شدن امور در سال ۲۰۲۰ میلادی، نزدیک به پنج درصد کاهش یافته است. در همین حال سوگو آساکاوا، رئیس عمومی‌بانک توسعه آسیایی گفت که در حالیکه افغانستان با ویروس کرونا در حال مبارزه میباشد، این پروژه ۵۰ میلیون دلاری ، اطمینان میدهد که واکسن با کیفیت در دسترس مردم افغانستان قرار می‌گیرد.

هند

آمادگی ایران جهت کمک‌های فنی، کارشناسی و تجهیزاتی به هند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به وزیر بهداشت هند با تاکید بر اینکه مدیریت پاندمی ‌کووید۱۹ جز با همدلی و همکاری همه کشور‌ها میسر نیست، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ارایه کمک‌های فنی، کارشناسی و تجهیزاتی به این کشور برای مهار کرونا اعلام کرد. سعید نمکی در نامه ای به‌ هاراش وارد هان وزیر بهداشت هند با ابراز تاسف از ابتلا و مرگ و میر بالای شهروندان آن کشور به بیماری کووید۱۹ تاکید کرد: مدیریت پاندمی موجود به جز با همدلی، همکاری و مساعدت همه کشورها در سایه عدالت، رفع تبعیض ها و تحریم ها و همچنین رساندن عادلانه همه امکانات موثر در پیشگیری، تشخیص و درمان برای یکایک مردم نیازمند جهان و حمایت سیاسی، کارشناسی و اقتصادی تشکیلات بین المللی و سازمان‌های مردم نهاد میسر نخواهد بود. 

تردد کالای اساسی و ترانزیتی افغانستان و ایران از چابهار

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بخشی از کالای افغانستان و ایران از طریق خط کشتیرانی هند-ایران و بندر چابهار حمل می‌شود. گفت: خطوط باری تجاری را نمی‌توان قطع کرد، این خطوط جهت تأمین کالای اساسی و کالای ترانزیتی عمل می‌کنند. حسین عباس‌نژاد درباره تعیین تکلیف خط دریایی باری بین ایران و هند با توجه به نامه روز چهارم اردیبهشت فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا به وزیر راه و شهرسازی، مبنی بر ممنوعیت هرگونه تردد مستقیم یا غیر مستقیم مسافر و کالا با هند به علت شیوع شدید کرونا در این کشور، توضیح داد: در بحث کشتیرانی، ما خط مسافری به هند نداریم و فقط خطوط باری تجاری است که نمی‌توان آنها را قطع کرد به هر حال این خطوط جهت تأمین کالای اساسی و کالای ترانزیتی عمل می‌کنند. عباس‌نژاد گفت: پیش از این و در اوایل شروع کرونا که شرایط بسیار سنگین بود و هنوز در خصوص پروتکل‌ها اطلاعات ما کامل نبود، موضوع توقف کشتی‌ها و خطوط مطرح شد تا پروتکل‌ها را تنظیم کنیم اما امروز تلاش می‌شود کنترل‌های ویژه در پیاده و سوار شدن پرسنل کشتی، نماینده، بازرسان و همکاران ما به خوبی اجرا شوند.

جهش 70 درصدی شیوع کرونای هندی در انگلیس

آمارهای رسمی انگلیس نشان می‌دهد، شمار مبتلایان به گونه هندی کرونا فقط در عرض یک هفته بیش از ۷۰ درصد در این کشور افزایش داشته است. براساس کنسرسیوم مطالعه ژنوم SARS-CoV-۲ (INSACOG)، این نوع که به B.۱.۶۱۷ معروف است، اولین بار در هند در ۷ دسامبر سال ۲۰۲۰( آذر) ظاهر شد و ازین جهت «جهش مضاعف» لقب گرفته  که دو جهش از سویه‌های SARS-CoV-۲ E۴۸۴Q و L۴۵۲R را به همراه دارد. به گفته کارشناسان، میزان انتقال B.۱.۶۱۷ نسبت به سویه‌های قدیمی‌ بیشتر است و اثربخشی واکسن‌ها را کاهش می‌دهد. داده‌های منتشر شده از سوی سازمان بهداشت انگلیس نشان می‌دهد، تنها طی یک هفته ۵۵ نفر مبتلا به ویروس کرونای هندی شده‌اند. داده‌های رسمی نیز نشان می‌دهد که این نوع  جهش به سرعت در حال انتشار است؛ بیشتر مبتلایان به گونه جدید، در پایتخت انگلیس که هندی‌ها بیشتر تراکم دارند شناسایی شده‌اند.

اولین محموله کمک‌های بین‌المللی کرونا وارد هند شد

به نقل از خبرگزاری فرانسه، جعبه‌های ونتیلاتور و دستگاه‌های متراکم کننده اکسیژن از بریتانیا در فرودگاه دهلی تحویل داده شد و به عنوان اولین محموله برای کمک به دولت هند در مبارزه با کرونا شناخته شد. آریندام باچی، سخنگوی وزارت خارجه در توییتی گفت: همکاری‌های بین‌المللی درحال انجام هستند. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز وعده ارسال  60 میلیون دوز واکسن آسترازنکا به هند را داد. این پیشنهاد پس از آن مطرح شد که بسیاری از هندی‌ها از واشنگتن برای عدم لغو محدودیت‌های صادراتی واکسن به این کشور انتقاد کرده بودند. به نظر می‌رسد پس از گفتگوی بین جو بایدن و ناریندرا مودی، نخست وزیر کشوری که یکی از متحدان آمریکا به شمار می رود و به دلیل عملکرد ضعیف در مهار کرونا به شدت هدف انتقادات قرار گرفته، هند از اولین دریافت کنندگان کمک‌های آمریکا باشد. بایدن پس از آنکه کاخ سفید لیست اقدامات را در توییتر اعلام کرد گفت: همانطور که هند زمانیکه بیمارستان‌های ما در اوایل درگیری با کرونا قرار داشتند به ما کمک کرد، ما نیز مصمم هستیم که در زمان نیاز به هند کمک کنیم. 

اعلام آمادگی چین و فرانسه برای کمک به هند در مبارزه با کرونا

وزارت خارجه چین اعلام کرد: پکن ضمن دنبال کردن وضعیت شیوع کرونا در هند، با مردم این کشور به خاطر وخامت اوضاع اخیر همه گیری ابراز همدردی می‌کند و بر آمادگی برای کمک به این کشور تاکید می‌کنیم. همزمان با افزایش تعداد مبتلایان و جان باختگان ناشی از شیوع ویروس کرونا در هند، وزارت خارجه چین بار دیگر بر آمادگی این کشور برای کمک به هند تأکید کرد. به گزارش ایرنا، شینهوا به نقل از سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد: پکن ضمن دنبال کردن وضعیت شیوع کرونا در هند، با مردم این کشور به خاطر وخامت اوضاع اخیر همه گیری ابراز همدردی می‌کند. وانگ ون بین افزود: در صورت ارائه درخواست مشخص از سوی هند، چین تا حد توان حمایت و کمک خود را در اختیار این کشور قرار خواهد داد.

همچنین به نقل از سایت پرینت: در حالی که هند در میان کمبود اکسیژن با جهش گسترده ویروس کرونا درگیر است ، امانوئل مکرون ، رئیس جمهور فرانسه روز جمعه گفت فرانسه آماده است تا از این کشور برای مقابله با شرایط حمایت کند. مکرون گفت: "من می خواهم پیام همبستگی را برای مردم هند ارسال کنم، که دوباره با موارد رو به رشد COVID-19 روبرو شده است. فرانسه در این مبارزه با شما است، که از هیچ کس دریغ نمی‌کند. ما آماده ارائه پشتیبانی خود هستیم. " پیام وی توسط امانوئل لنین سفیر فرانسه در هند در توییتر منتشر شد. 

آمریکا، چین و هند بیشترین واکسن کرونا را تزریق کردند

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، بیش از نیمی یا ۵۸ درصد  واکسن‌های توزیع شده تنها در سه کشور امریکا ۲۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز، چین ۲۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دوز و هند ۱۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دوز  استفاده شده  است. خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که بیش از یک میلیارد دوز واکسن کرونا در سطح جهان توزیع شده است که بیش از نیمی از آنها تنها در سه کشور آمریکا، چین و هند مورد استفاده قرار گرفته است.

افزایش موارد ابتلا به کرونا در هند تقاضای جهانی نفت را تهدید می‌کند

به نقل از اویل پرایس، تقاضا برای سوخت در سومین وارد کننده بزرگ نفت در جهان یعنی هند در بحبوحه افزایش موارد روزانه ابتلا به کرونا در این کشور رو به کاهش است. محدودیت‌های اعمال شده در هند روند بهبود جهانی تقاضای نفت را که مورد انتظار بازار و اوپک پلاس است، کند می‌کند. هند برای دومین روز پیاپی بیشترین افزایش موارد روزانه ابتلا به کرونا را در جهان اعلام کرد. بزرگترین شهرهای هند در ماه جاری به دنبال شلوغ شدن بیمارستانها دوباره قرنطینه شده‌اند. محدودیت حمل و نقل به کسب و کار کامیون‌های باربری هم که سوخت زیادی مصرف می‌کنند آسیب زده است. تقاضای هند برای تمام سوخت‌های عمده مانند دیزل، بنزین، سوخت هواپیما و ال پی جی در نیمه اول آوریل نسبت به همین دوره در ماه مارس کاهش یافته است. تقاضا برای دیزل 3 درصد در نیمه اول آوریل نسبت به ماه مارس پایین آمده و مصرف بنزین هم 5 درصد کاهش یافته است. روند کاهش تقاضا در نیمه دوم آوریل بدتر خواهد شد چون شهرها و ایالت‌های بیشتری در قرنطینه‌ها و محدودیت‌های کرونایی به سر می‌برند. پالایشگاه‌های هند میزان پالایش نفت خود را پایین آورده‌اند. اگر قرنطینه‌ها در بمبئی و دهلی نو در ماه آینده هم ادامه داشته باشد، پالایشگاه‌ها مجبورند 10 درصد فعالیت خود را در ماه آینده کاهش دهند. واردات نفت خام هند در حال حاضر نسبت به شرایط معمول تغییری نکرده است ولی اوج دوباره کرونا می‌تواند بر خرید نفت این کشور در هفته‌های آینده تاثیر بگذارد. 

کرونا باعث کمبود کارگر در پالایشگاه‌های هند شد

بعضی از پالایشگاه‌های هندی ناچار شده اند تعمیرات در تاسیساتشان را به تاخیر بیاندازند زیرا افزایش موارد کرونا در این کشور باعث شده کارگران پالایشگاه به خانه‌هایشان فرار کنند یا بیمار شوند. به گزارش روزگار معدن به نقل از ایسنا، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش کرد شرکت‌های بهارات پترولیوم و ایندین اویل که در میان بزرگترین پالایشگرهای نفت هند هستند، تعطیلی برنامه ریزی شده تاسیسات خود را به دلیل کمبود کارگر به تعویق انداختند. هند رکورد روزانه بالای مبتلایان جدید به کووید ۱۹ را گزارش کرده که روز دوشنبه به ۳۵۳ هزار نفر رسید. بیمارستانهای این کشور توان پاسخگویی به حجم بالای مراجعان را ندارند و به نظر می رسد مهار شیوع بیماری غیرممکن شده است. در نتیجه این تحولات، بسیاری از صنایع با کمبود نیروی کار روبرو شده اند و کارگران مهاجر از ترس یک قرنطینه دیگر، شهرها را ترک می‌کنند و این وضعیت باعث وخیمتر شدن کمبود نیروی کار شده است. افزایش آمار ابتلا در هند و چشم انداز تیره و تار آن، قیمتهای نفت را هم تحت فشار کاهشی قرار داده است. هند یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت جهان است و برای تامین ۸۰ درصد نیازهای داخلی به واردات متکی است. با این حال با میلیونها نفری که بیمار شده اند، دورنمای اقتصاد این کشور که پیش از موج اخیر شیوع کووید ۱۹ روند بهبود مطلوبی را نشان می داد، به یکباره تغییر کرده است. 

شبه قاره

افزایش درآمد سریلانکا از منبع صادرات چای

عایدات صادرات چای سریلانکا در سه ماهه اول سال 2021 33.29% افزایش داشته (1639 میلیارد روپیه) و به رقم 6562 میلیارد روپیه رسید. حجم صادرات چای در بازه زمانی تهیه گزارش 17.30% افزایش پیدا کرد(10.31 میلیون کیلو) و به رقم 6989 میلیون کیلو رسید. ارزش دلاری تحویل کالا بر روی کشتی 6.56%(0.30 دلار) افزایش پیدا کرد و به 4.87 دلار در هر کیلو رسید. ارزش روپیه ای معادل آن 13.62%(112.58 روپیه) افزایش پیدا کرد و به رقم 938.97 روپیه در هر کیلو به صورت تحویل بر کشتی رسید. تولید چای در سه ماهه اول 2021 از لحاظ درصدی 37.91( 20.35 میلیون کیلو) افزایش داشت و به صورت نقطه به نقطه سالانه 74.03 کیلو رسید. 25 مقصد اصلی صادراتی چای سریلانکا به ترتیب حجم و ارزش عبارتند از: ترکیه، عراق، روسیه، چین، امارات، آذربایجان، لیبی، سوریه، ایران، آلمان، عربستان، ژاپن، اردن، شیلی، تایوان، اکراین، آمریکا، هنگ کنگ، لبنان، لهستان، مصر، بلژیک، هلند، ایرلند و استرالیا. 

سریلانکا از کشتی چینی حامل مواد رادیو اکتیو خواست بندر هامبانتوتا را ترک کند

سریلانکا از کشتی چینی حامل مواد رادیواکتیو خواست بندر هامبانتوتا را ترک کند. گفته می‌شود کشتی مذکور بدلیل مشکلات فنی وارد بندر هامبانتوتا شده است. سازمان انرژی اتمی سریلانکا اعلام کرد از کشتی مذکور خواسته شده از تخلیه بار اجتناب کند و تیمی نیز از این سازمان جهت بررسی موضوع به‌هامبانتوتا اعزام شده است. 

ارسال نزدیک به یک و نیم میلیون دوز واکسن کرونا از جانب امریکا به سریلانکا

به گزارش دیلی میرور، سریلانکا قرار است 1440000 دوز واکسن جهت ایجاد ایمنی علیه بیماری کرونا تحت برنامه کواکس که عمدتاً از طرف امریکا تأمین مالی می‌شود دریافت کند. ایالات متحده تاکنون 8.4 میلیون دوز واکسن به سریلانکا اهداء نموده است. بنا به اعلام سفارت امریکا در کلمبو، ایالات متحده 2 میلیارد دلار به برنامه کواکس مساعدت مالی بلا عوض اعطاء کرده است. مبلغ مشابهی در آینده قرار است توسط واشنگتن جهت این منظور اختصاص یابد. کواکس متعهد به ارایه 8.4 میلیون واکسن به سریلانکا شده است. این میزان واکسن تنها 20% نیاز سریلانکا را برآورده می سازد. در ماه مارس سال جاری، اولین بخش واکسن تحت برنامه کواکس به تعداد 264000 دوز به سریلانکا ارسال شد و قرار است تا پایان ماه می 1440000 دوز دیگر هم ارسال شود. نیمه باقی مانده از الباقی واکسن‌ها در نیمه دوم سال 2021 به سریلانکا ارسال خواهد شد.

موافقت فایزر با تامین 5 میلیون دوز واکسن به سریلانکا

وزیر مشاور تنظیم، تولید و عرضه دارو سریلانکا از موافقت فایزر با فروش 5 میلیون دز واکسن به سریلانکا خبر داد. وی گفت قرارداد خرید 13 میلیون دز واکسن روسی اسپوتنیک وی نیز نهایی شده و اولین محموله از آن اواخر ماه جاری میلادی تحویل می‌شود. 

هشدار نخست وزیر سابق سریلانکا در خصوص قرار گرفتن کشور در فهرست سیاه FATF

 رانیل ویکرمه سینگهه نخست وزیر پیشین سریلانکا هشدار داد در صورت اجرایی شدن لایحه کمیسیون اقتصادی شهر بندری کلمبو ممکن است سریلانکا به عنوان یک مرکز پولشویی مجددا در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) قرار گیرد. وی خواستار اصلاح لایحه مذکور جهت پیشگیری از وقوع این امر شد. 

 

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما