معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۸۳

اخبار اقتصادی تایلند، میانمار و لائوس ( هفته دوم اردیبهشت 1400)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای تایلند، میانمار و لائوس که در هفته دوم اردیبهشت 1400 در رسانه‌های این کشورها منتشر شده به شرح زیر بوده است:

مخالفت بانک مرکزی تایلند با تغییر نرخ بهره

بانک مرکزی تایلند روز چهار شنبه (15 اردیبهشت) نرخ بهره خود را که طی ماه‌های گذشته نیم درصد تعیین شده بود کماکان بدون تغییر گذاشت. تمامی اعضای کمیته سیاست های پولی بانک مرکزی این کشور به اتفاق آرا به عدم تغییر این نرخ، به منظور کاهش اثرات شروع موج سوم همه گیری کرونا در این کشور رای دادند. در بیانیه این بانک آمده است: رشد اقتصادی تایلند به دلیل شیوع موج سوم کرونا، احتمالا به شدت کند خواهد شد. لازم به ذکر است وزارت دارایی تایلند اخیرا چشم انداز رشد تولید ناخالص داخلی 2021 این کشور را از 2.8 درصد به 2.3 درصد کاهش داده، اما پیش بینی نموده رشد صادرات از 6.2 درصد که قبلاً اعلام شده بود، به حدود 11 درصد برسد.

ابهامات در خصوص واکسیناسیون خارجی‌ها در تایلند

پس از انکه روز سه شنبه (14 اردیبهشت) سخنگوی وزارت بهداشت تایلند اعلام کرد که دولت برنامه ای برای واکسیناسیون خارجی‌ها در این کشور ندارد، روز پنج شنبه (16 اردیبهشت) مدیر گروه کنترل بیماری‌های این کشور در اظهارنظری متناقض گفت که خارجیان واجد شرایطی که در خاک تایلند حضور دارند، واکسن کرونا را دریافت خواهند کرد. بیش از 3 میلیون خارجی، عمدتا میانماری بصورت قانونی در تایلند زندگی و فعالیت می‌کنند که برخی از آنها طی روزهای اخیر در فضای مجازی ناامیدی خود را در مورد نبود اطلاعات کافی و همچنین مشکلات در ثبت نام برای واکسیناسیون ابراز کرده بودند. سرعت کند واکسیناسیون در تایلند موجب انتقادات گسترده ای در این کشور شده است. لازم به ذکر است که تاکنون در مجموع 1,167,720 نفر دوز اول واکسن، و 434,114 نفر از جمعیت 67 میلیونی تایلند دوز دوم آن را دریافت کرده اند.

برنامه بلندپروازانه تایلند برای تبدیل شدن به یک قطب تولید خودروهای الکتریکی

دولت تایلند برنامه بلندپروازانه ای برای تبدیل شدن به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان وسایط نقیله الکتریکی (EV) در جنوب شرق آسیا دارد. پس از پیشنهاد کمیته ملی سیاست وسایل نقلیه الکتریکی برای اختصاص نیمی از تولید خودروهای تایلند به وسایل نقلیه الکتریکی تا سال 2030، شرکت های بزرگ تایلندی در حال اماده سازی و سرمایه گذاری کلان در این زمینه شده اند. هیئت سرمایه گذاری تایلند می‌گوید که بین سال های 2017 و 2019، سرمایه گذاری در تولید EV و زیرساخت های آن به 79 میلیارد بات (حدود 2.7 میلیارد دلار) رسیده است. انتظار می رود این رقم طی 3 سال آینده با سرعت بسیار بیشتری افزایش یابد. لازم به ذکر است پیش از این در بهمن ماه سال گذشته دولت تایلند اعلام کرد که به منظور مقابله با آلودگی هوا در نظر دارد تا پایان 2030، 30 درصد از تولیدات خودروی خود را به وسایل نقلیه الکتریکی اختصاص دهد.

چشم انداز نه چندان روشن صنعت توریسم تایلند

با شروع موج جدید شیوع کرونا در تایلند از ماه گذشته – طبق امارهای رسمی‌به طور متوسط روزانه بیش از 2000 نفر در این کشور به کرونا مبتلا می‌شوند – این کشور در سال 2021 نیز برای زندگی بدون گردشگر آماده می‌شود. در سال 2019 درامد تایلند از ورود گردشگران خارجی به بیش از 60 میلیارد دلار رسید، در سال گذشته میلادی اما این صنعت با 90 درصد کاهش درامد مواجه شد. مقامات این کشور قصد داشتند با میزبانی بیش از 4 میلیون گردشگر خارجی در سال جدید (2021) بخشی از این درآمد را احیا کنند، اما هم اکنون با شیوع موج سوم شیوع کرونا و همچنین کندی روند واکسیناسیون در این کشور ، تقریبا امیدها برای تحقق این هدف نقش برآب شده است. در همین ارتباط مقامات مالی تایلند اکنون پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی 2021 خود را از 2.8 درصد به به 2.3 درصد تغییر داده اند اما وضعیت نامشخص صنعت توریسم در تایلند، دولت این کشور را تحت فشار قرار می دهد تا سایر بخش های اقتصاد، به ویژه بخش های اصلی مربوط به صنایع و قطعات الکترونیک، خودرو و بهداشت را ارتقا دهد.

نگرانی چین از خرابکاری و حمله به خطوط انتقال نفت و گاز از میانمار

پس از انکه در روز چهارشنبه (15 اردیبهشت) در حمله مهاجمان ناشناس به یک ایستگاه تقویت فشار در مسیر خط لوله دوقلوی انتقال نفت و گاز از میانمار به چین، پکن به شدت نگران خرابکاری و ایجاد اختلال عمدی در روند انتقال انرژی از میانمار به چین می‌باشد. به نظر نمی رسد هیچ کشوری بیش از چین در مورد اوضاع نابسامان و آشفته میانمار از زمان کودتا نگران باشد. پکن با توجه به سرمایه گذاری‌های گسترده خود در زیرساخت های بزرگ و سایر پروژه‌های این کشور و همچنین حدود 16 میلیون دلار تجارت مرزی روزانه با میانمار، دلیل خوبی برای نگرانی دارد. در این میان، سرمایه گذاری‌های هنگفت پکن در خطوط دوقلوی انتقال نفت و گاز طبیعی به طول 800 کیلومتر از منطقه غرب میانمار به شرق چین، برای این کشور دارای اهمیت استراتژیک است. خط لوله نفت خام سالانه 22 میلیون تن نفت خام، و خط لوله گاز طبیعی بیش از 12 میلیارد متر مکعب گاز به چین حمل می‌کنند. اهمیت این پروژه در ماه فوریه، هنگامی‌که مقامات چینی طی جلسه ای اضطراری با مقامات میانماری از دولت نظامی خواستند اقدامات امنیتی برای این خطوط لوله را سخت تر کنند. طی آن جلسه آنها گفتند که این پروژه بخش مهمی از ابتکار یک –یک راه پکن در میانمار است و اصرار داشتند که «هرگونه صدمه به خطوط لوله خسارات زیادی برای هر دو کشور خواهد آورد.» این درخواست تامین امنیت بیشتر خطوط انتقال نفت و گاز در حالی افزایش یافته، که احساسات ضدچینی در میانمار به شدت افزایش یافته است، جایی که معترضین - با عصبانیت از مسدود کردن تلاش های شورای امنیت سازمان ملل از سوی پکن برای اقدام علیه سران کودتا - تهدید به منفجر کردن این خطوط لوله کرده اند.

هشدار سازمان ملل برای تشدید فقر در میانمار

برنامه توسعه سازمان ملل متحد در جدیدترین گزارش خود هشدار می دهد که احتمال دارد تا اوایل سال 2022، تقریبا نیمی از جمعیت میانمار به دلیل تاثیرات اجتماعی و اقتصادی همه گیری جهانی ویروس کرونا و کودتای نظامی ماه فوریه در این کشور، دچار فقر شوند. این نهاد طی گزارشی گفت به دلیل شیوع کرونا، درآمد در طیف وسیعی از بخش های صنعتی از جمله خرده فروشی‌ها، کشاورزی و شیلات کاهش یافته است. این نهاد اشاره می‌کند که به دلیل عدم حمایت کافی دولت پس از کودتای نظامی، وضعیت بد اقتصادی تشدید شده است. برنامه توسعه سازمان ملل متحد می‌گوید احتمال دارد بیش از 12میلیون نفر گرفتار فقر شوند و می‌گوید «ممکن است تا اوایل سال 2022، بیش از 25 میلیون نفر که تقریبا نیمی از جمعیت میانمار است، در زیر سطح فقر ملی زندگی کنند.» این نهاد تخمین می‌ زند که ۴۸.۲ درصد از جمعیت میانمار معادل ۲۶ میلیون نفر تا سال ۲۰۲۲ در زیر خط فقر زندگی خواهند کرد. این درحالی است که طبق گزارش‌ ها نرخ فقر میانمار در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۴.۸ درصد بوده است. در این گزارش خط فقر درآمد روزانه کمتر از یک دلار (۱۵۹۰ کیات میانمار) تعیین شده است. در همین ارتباط پیش از این نیز استفان اندرسون، مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل در میانمار در بیانیه ای اعلام کرده بود که به دنبال کودتای نظامی و تشدید بحران مالی، ناامنی غذایی در میانمار شدت می‌گیرد، به طوری که احتمال می رود در ماه‌های آینده به شمار گرسنگان میانماری افزوده شود. تحلیل برنامه جهانی غذا (WFP) نشان می دهد که در طی دوره سه ماهه یا شش ماهه آتی، 3.4میلیون نفر دیگر در این کشور برای تهیه غذا با مشکلات مالی مواجه خواهند شد و مناطق شهری با افزایش از دست دادن شغل در عرصه‌های تولید، ساخت و ساز و خدمات و افزایش قیمت مواد غذایی بیشترین آسیب را خواهند دید.

اعلام ممنوعیت استفاده از گیرنده‌های ماهواره ای در میانمار

روز سه شنبه (14 اردیبهشت) تلویزیون دولتی میانمار طی خبری اعلام کرد که از این پس استفاده از آنتن‌ها و گیرنده تلویزیون‌های ماهواره ای در این کشور ممنوع بوده و با متخلفین به شدت برخورد خواهد شد. در این خبر آمده است: تلویزیون‌های خارج از کشور به شدت امنیت ملی را تهدید می‌کنند و این رسانه‌های غیرقانونی اخباری را پخش می‌کنند که امنیت ملی، حاکمیت قانون و نظم عمومی را تضعیف کرده و مردم را به خیانت به کشورشان تشویق می‌کند. پیش از این، از زمان شروع کودتا در 13 بهمن ماه تاکنون اینترنت شبکه تلفن همراه در این کشور قطع بوده و علاوه بر ان، بسیاری از وب سایت ها و شبکه‌های مجازی فیلتر شده اند.

تمدید محدودیت های کرونایی در لائوس

به دنبال افزایش تعداد مبتلایان جدید به کرونا در لائوس، دولت لائوس با پیشنهاد مقامات بهداشتی این کشور برای تمدید قرنطینه سراسری و محدودیت های کرونایی برای 15 روز دیگری، یعنی تا 20 می موافقت کردند. با کشف 60 مورد جدید ابتلا به کووید 19 طی روزهای گذشته، تعداد کل مبتلایان به این ویروس در لائوس به 1026 نفر رسیده است.

افزایش کمک های ویتنام به لائوس برای کنترل کرونا

به دنبال شیوع موج جدید کرونا در لائوس، دولت ویتنام طی این هفته یک محموله کمکی حاوی 2 میلیون ماسک، 10 تن مواد ضد عفونی و 500 هزار دلار پول نقد، به همراه سه تیم پزشکی شامل متخصصین مراقبت های ویژه به این کشور روانه نموده است. پیش از این نیز این کشور در اوایل شیوع کرونا، یک محموله پزشکی به همراه 300 هزار دلار کمک نقدی به لائوس ارسال نموده بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما