معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۹۰

اخبار اقتصادی هنگ کنگ چین (هفته دوم اردیبهشت ماه 1400)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین که در هفته دوم اردیبهشت ماه 1400 در رسانه‌های این منطقه منتشر شده به شرح زیر بوده است:

افزایش نرخ رشد اقتصادی هنگ کنگ

بر اساس اعلام سازمان آمار و سرشماری هنگ کنگ، نرخ رشد اقتصادی این منطقه در سه ماهه نخست سال 2021 نسبت به مدت مشابه سال قبل به 7.8 درصد رسیده که بالاترین نرخ رشد از سال 2010 تاکنون به شمار می رود. نرخ رشد مثبت ثبت شده در 3 ماهه اخیر، به رشد منفی متوالی 6 فصل گذشته اقتصاد هنگ کنگ که تحت تاثیر عواملی همچون اعتراضات سیاسی و بحران کرونا گریبانگیر اقتصاد این شهر شده بود پایان داده است. رشد اقتصادی هنگ کنگ در سه ماهه پایانی سال 2020 به منفی 2.8 درصد رسیده بود.

سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصاد هنگ کنگ

روزنامه ساندی تایمز چاپ انگلیس در گزارشی نوشت، شرکت ها و سرمایه گذاران چینی و هنگ کنگی حداقل 135 میلیارد پوند در بخش های مختلف این کشور از جمله بخش های زیرساختی و شرکت های مهم سرمایه گذاری کرده اند. بر اساس این گزارش، شرکت ها و سرمایه گذاران چینی و هنگ کنگی در برخی از بنگاه‌های اقتصادی مهم بریتانیا از جمله فرودگاه هیترو، نیروگاه هسته ای هینکلی و شرکت های آب و برق انگلیس سهامدار هستند.

افزایش نظارت ها بر محصولات غذایی ژاپنی وارداتی به هنگ کنگ 

وزیر غذا و سلامت هنگ کنگ اعلام کرد، به دنبال تصمیم توکیو مبنی بر رهاسازی آب آلوده به رادیواکتیو سیستم خنک کننده نیروگاه اتمی فوکوشیما در دریا، نمونه گیری و آزمایش میزان سلامت محصولات غذایی ژاپنی وارداتی به هنگ کنگ تشدید می‌شود. وی افزود هنگ کنگ در حال بررسی وضع مقررات سخت گیرانه تر برای محصولات غذایی وارداتی از فوکوشیما و مناطق اطراف آن است.

افزایش همکاری‌های منطقه ای چین در حوزه محیط زیست

شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین این هفته در نشست کمیته مرکزی حزب کمونیست بر تقویت همکاری‌های جنوب-جنوب در حوزه محیط زیست و انجام کار تیمی‌با همکاری طیف گسترده ای از کشورهای در حال توسعه و به ویژه کشورهای همسایه چین تاکید کرد. وی با اشاره به مسئولیت مشترک اما متفاوت کشورها در حفاظت از محیط زیست افزود: «پروژه‌های انرژی بر با میزان بالای آلایندگی قطعا باید متوقف شوند.»

الزام نیروی خدماتی خارجی شاغل در هنگ کنگ به اخذ آزمایش کرونا

به دنبال ثبت 2 مبتلا به سویه جهش یافته کرونا، دولت هنگ کنگ روز 30 آوریل در یک اقدام ضربتی، همه 370 هزار نیروی خدماتی خارجی شاغل در این منطقه را ملزم به اخذ آزمایش کرونا تا تاریخ 9 می‌کرد. تاکنون 201 هزار آزمایش خود را انجام داده اند و سایر افراد نیز برای روزهای آینده ثبت نام کرده اند. پیش از این دولت هنگ کنگ قصد داشت کلیه نیروهای خدماتی خارجی را ملزم به دریافت واکسن کرونا نماید که با انتقادهایی در سطح اتحادیه‌های کارگری و صنفی و حتی در سطح دیپلماتیک با کشورهای فیلیپین و اندونزی مواجه شده بود.

پایان محدودیت های پروازی از انگلستان به هنگ کنگ 

با توجه به کنترل وضعیت کرونا در انگلستان و ایرلند، دولت هنگ کنگ به ممنوعیت حدوداً 5 ماهه پروازهای این مناطق پایان می دهد و از 7 می مسافران این مناطق به شرط داشتن جواب آزمایش منفی و رزرو هتل های مشخص شده برای سپری کردن قرنطینه 21 روزه قادر خواهند بود وارد هنگ کنگ بشوند.

کاهش محدودیت های ورود به هنگ کنگ 

دولت هنگ کنگ درصدد ایجاد تسهیلات برای افرادی است که پروسه واکسیناسیون آنها کامل شده است. بر اساس طرح اولیه، افرادی که از کشورهای گروه C و D یعنی با خطر متوسط و کم خطر وارد هنگ کنگ می‌شوند، به جای گذراندن قرنطینه به ترتیب 21 و 14 روزه، احتمالاً ملزم به 14 و 7 روز قرنطینه خواهند بود. لازم به ذکر است بر اساس تقسیم بندی دولت هنگ کنگ، کشور ایران جزو کشورهای با خطر متوسط به شمار می رود.

شهروندان چینی و خارجیان مقیم سرزمین اصلی، از اواسط ماه می‌بدون گذراندن دوران قرنطینه می‌توانند وارد هنگ کنگ شوند. این افراد الزامی‌برای دریافت واکسن ندارند و حداکثر 72 ساعت پیش از ورود به منطقه باید جواب منفی آزمایش کرونا خود را اخذ کرده باشند. البته تعداد افراد محدود خواهد بود و تنها از سه مرز خلیج شنزن، پل هنگ کنگ، ژوهای، ماکائو و فرودگاه بین المللی هنگ کنگ انجام خواهد شد.

 افول جایگاه هنگ کنگ به عنوان قطب مالی آسیا

تمرکز بیشتر بسیاری از شرکت های خارجی بر روی سنگاپور، لغو امتیازات تجاری آمریکا در قبال هنگ کنگ، خروج نام هنگ کنگ از فهرست بنیاد آمریکایی هریتیج به عنوان یکی از اقتصادهای آزاد جهان و قرار گرفتن آن ذیل نام چین، روند تدریجی مهاجرت نخبگان هنگ کنگی به ویژه در سایه اقدامات تشویقی کشورهای غربی و به ویژه انگلیس و از سوی دیگر سیاست های دولت چین جهت جذب سرمایه گذاران خارجی به قطب های داخل سرزمین اصلی همچون شنژن و شانگهای و بسته تر شدن فضای سیاسی هنگ کنگ تحت تأثیر سیاست های دولت مرکزی چین سبب شده تا هویت مستقل و بین المللی هنگ کنگ و جایگاه آن به عنوان قطب مالی آسیا تا حدودی تضعیف شود. هرچند نباید این نکته را از نظر دور داشت که هنگ کنگ به لحاظ ساختار قضایی و بروکراتیکِ هماهنگ با استانداردهای بین المللی و رواج زبان انگلیسی همچنان نقش بسیار پررنگی در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی به اقتصاد چین دارد و مناطقی مانند شنژن و شانگهای در کوتاه مدت نخواهند توانست جای هنگ کنگ را بگیرند. به علاوه از منظر بین المللی نیز، دسترسی گسترده ای که هنگ کنگ به بازار چین فراهم می سازد، مزیتی است که مناطقی مانند سنگاپور فاقد آن هستند و گسترش روزافزون قدرت چین در اقتصاد جهانی و نقش مهمی‌که هنگ کنگ قرار است در جذب سرمایه گذاری برای پروژه‌های بزرگی همچون اقتصاد سبز چین ایفا کند سبب می‌شود تا علیرغم اتفاقات اخیر، هنگ کنگ همچنان جایگاه ممتاز بین المللی خویش را در میان مدت حفظ کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما